Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:34

superpony schreef:
Goede fokkers doen hun best goede paarden te fokken, maar slechts enkelen zijn toppers. De rest zijn prima voor amateur en recreatie ruiters.


Ik kijk hierin even verder dan alleen de Quarters, en zie bij bijv. het KWPN paarden die wel voor de top zijn gefokt maar daar niet goed genoeg voor zijn, en die misschien voor de subtop te hanteren zijn maar voor de gemiddelde amateur en recreatieruiter toch echt niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:37

Cassidy schreef:
superpony schreef:
Goede fokkers doen hun best goede paarden te fokken, maar slechts enkelen zijn toppers. De rest zijn prima voor amateur en recreatie ruiters.


Ik kijk hierin even verder dan alleen de Quarters, en zie bij bijv. het KWPN paarden die wel voor de top zijn gefokt maar daar niet goed genoeg voor zijn, en die misschien voor de subtop te hanteren zijn maar voor de gemiddelde amateur en recreatieruiter toch echt niet meer.



Sorry, maar wat een onzin.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:41

Ik heb zelf gesprongen en daar leer je al jong dat de wat hetere en moeilijkere paarden het beste presteren. Een paard moet een beetje de drive hebben om te willen werken.
Hoe ze daar fokken weet ik niet. Ik ben ponyruiter geweest en daarna western gaan rijden.

Persoonlijk zou ik zeggen dat mensen dan gewoon verkeerd fokken. Maar het niveau van engels les is heel slecht. Mensen hebben jaren slecht les en kopen een paard op uiterlijk. Als je goed les hebt en bent begonnen op een passend paard, kun je altijd de overstap maken naar een beter paard, meer gefokt voor presteren. Dat wereldje is gewoon te groot en iedereen wil die topper fokken. Dat ze daarbij aan dingen voorbij gaan is zonde, maar er is echt veel winst te behalen als paarden een goede jeugd en opvoeding hebben gehad. Ik zie ook teveel probleempaarden die te jong van de moeder af moesten, slechte opfok hebben gehad en dan vrij dominant zijn.
Net als dat mensen hun paard dagelijks vol met biks gooien, terwijl ze 3 rondjes rijden. Er staan heel veel gefrustreerde paarden op stal helaas.

Elk paard is anders, elk mensen is anders en elke oorzaak van geen klik is anders. Dat staat los van bewust fokken met ''zieke'' paarden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:44

superpony schreef:
Elk paard is anders, elk mensen is anders en elke oorzaak van geen klik is anders. Dat staat los van bewust fokken met ''zieke'' paarden.


We dwalen idd af, back ontopic.

Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 19:01

Maar ik vind wel dat je gelijk hebt cassidy. Ik heb zelf veel springpaarden gereden en paarden die niet goed genoeg zijn maar wel met een sportief doel zijn gefokt zijn over het algemeen de allerslechtste "recreatie" paarden.

ringelberg

Berichten: 614
Geregistreerd: 06-11-06
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 19:41

Ik vind het eigenlijk niet netjes dat er niet in een advertentie gezet word dat een paard pssm verdacht word, idd, rij je een heel end, kom je er daar achter dat t paard ziek is.

Het klinkt misschien hard, maar ik zou de nakomelingen testen en bij positieviteit in laten slapen. Je zadelt een ander met een hoop ellende op.

smurf1997
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-07-14
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:15

Bullocks ringelberg...als elk pssm positief paard dergelijke klachten zou hebben zou een substantieel deel van de nederlandse paarden n spuitje moeten krijgen. Er zijn ook beduidend oudere hengsten waar dus al jaren mee gedekt wordt, zelf niet symptomatidch zijn en ook voor de nodige nakomelingen gezorgd hebben en die nu getest worden en ook pssm+ blijken te zijn.
als ze positief zijn wil t nog niet zeggen dat ze t krijgen.
natuurlijk heb je liever niet zo'n paard..t risico is te groot..maar t gaat veel te ver om te zeggen dat elk positief paard t dus krijgt en dat die dus maar beter afgemaakt kunnen worden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:19

Idd, er zijn positief bevonden paarden die succesvol hoog in de sport hebben gelopen zonder enig probleem...daar raak je echt niet als de dieren iedere keer door de aanvallen uit de roulatie zijn.

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:31

smurf1997 schreef:
als ze positief zijn wil t nog niet zeggen dat ze t krijgen.

Even voor de duidelijkheid: elk PSSM positief paard "heeft" het en "het" is in dit geval een aantoonbare afwijking in de suikeropslag in de spieren. Wordt het symptomatisch en in welke mate, dat is de vraag.

smurf1997
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-07-14
Woonplaats: Rucphen

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 21:52

Thx Mac...jij zet t puntje op de i.. :) ...je hebt volkomen gelijk...dat is wat ik bedoelde ..niet ieder paard wordt symptomatisch

essiedepessie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 08:34

smurf1997 schreef:
Thx Mac...jij zet t puntje op de i.. :) ...je hebt volkomen gelijk...dat is wat ik bedoelde ..niet ieder paard wordt symptomatisch


De gok is echter wel vrij groot met een 2 of 3 jarige die pssm positief getest wordt, ik zou die gok never nooit niet nemen, ook niet voor een paard van 2500 euro.

Ik heb het gezien met mijn beste vriend's merrietje, supertalentvol reiningpaard met een goed papier en een prachtige toekomst voor zich. Totaal in duigen, ze kon niet eens functioneren met een heel simpel trainingsschema waarin niets van haar gevraagd werd. Zij staat nu met 6 jaar oud het gras te maaien in de eifel, waar ze het tot nu toe nog aardig doet...

Maar daar zijn 4 lange jaren van zoeken naar supplementen, zoeken naar trainingsschema's zoeken naar voer, zoeken naar welke hoeveel olie en welke olie, en eindeloze teleurstellingen en een paard met veel pijn.

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:56

Helemaal mee eens essiedepessie.

Dat een paard in eerste instantie niet symptomatisch is zegt helemaal niets over het symptomatisch zijn op een later tijdstip in hun leven. Er zijn paarden die als jonkie succesvol geshowd zijn en later alsnog symptomatisch geworden zijn. Mijn PSSM positieve merrie heb ik de eerste jaren ook heel intensief gereden en toch heb ik haar op 10-jarige leeftijd met pensioen moeten doen.

En ook niet onbelangrijk: als een paard niet symptomatisch is, wil dat niet zeggen dat eventuele nakomelingen ook niet symptomatisch zullen zijn!!

ringelberg

Berichten: 614
Geregistreerd: 06-11-06
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:47

smurf1997 schreef:
Bullocks ringelberg...als elk pssm positief paard dergelijke klachten zou hebben zou een substantieel deel van de nederlandse paarden n spuitje moeten krijgen. Er zijn ook beduidend oudere hengsten waar dus al jaren mee gedekt wordt, zelf niet symptomatidch zijn en ook voor de nodige nakomelingen gezorgd hebben en die nu getest worden en ook pssm+ blijken te zijn.
als ze positief zijn wil t nog niet zeggen dat ze t krijgen.
natuurlijk heb je liever niet zo'n paard..t risico is te groot..maar t gaat veel te ver om te zeggen dat elk positief paard t dus krijgt en dat die dus maar beter afgemaakt kunnen worden.
nee hoor geen bullocks, als je goed heb gelezen lees je wat ik zou doen.

Idd, misschien word niet ieder paard symptomatisch, maar aangezien je dat niet van te voren kan zien, denk ik dat je je verantwoordelijkheid moet nemen als fokker en je verlies nemen.

Nogmaals, dit is mijn mening.

Popstra
Berichten: 13841
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:49

Cassidy schreef:
Ik kijk hierin even verder dan alleen de Quarters, en zie bij bijv. het KWPN paarden die wel voor de top zijn gefokt maar daar niet goed genoeg voor zijn, en die misschien voor de subtop te hanteren zijn maar voor de gemiddelde amateur en recreatieruiter toch echt niet meer.

Inderdaad, wat een onzin!!

ringelberg

Berichten: 614
Geregistreerd: 06-11-06
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:47

toch vind ik dat cassidy een punt heeft, ze;fs de kwpn fokkers zeggen dit

Popstra
Berichten: 13841
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:30

Ik heb 2 quarters met erg mooi papier die beide in open level 4 showen en geshowd werden in de reining door heel EU en waar jij en ik zo op kunnen stappen om een bosrit mee te maken!!

Het verhaal dat al die ,,grote,, open kaliber paarden niet te rijden zijn door amateurs gaat bij mij dus niet op! Daar komt bij ik er zelf nu 1 van show en dit ook erg fijn gaat!
Oh, en ze zijn nog helemaal gezond op lijf en benen ook!( Bij de ,,betere,, fokker vandaan ;) )

Kijk als het er nu 1 was dan zouden jullie weer roepen ,,oh dan heb je gewoon mazzel gehad,, of iets in die trant maar het zijn er 2 hé en beide bij dezelfde fokker vandaan!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:34

Rapido, als ik er even vanuit ga dat ze van de Eifel Gold ranch komen, komen daar sowieso meer goede, brave en gezonde paarden vandaan. Je kan het op de startlijsten zien dat die in elke klasse goed meedoen, ook jeugd bijv.

Popstra
Berichten: 13841
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:39

klopt superpony! En juist ook daar kun je dus terecht voor een goed, gezond recreatie paardje.

Maargoed, nu weer ontopic over de ellendige PSSM.

CriolloJan
Berichten: 37
Geregistreerd: 27-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:35

Ik heb woensdag de resultaten van de test aangekregen.
Helaas is hij ook positief getest.
Weet even niet meer hoe het nu verder moet ... :(
Heb tevens woensdag ook mn ander paard moeten laten inslapen.
Dus nu ff ellendige dagen .... :(
Zijn er hier nog andere met een positief getest paardje die ondertussen een dieet gevonden hebben waar ze het goed op doen ? Indien ja mag je altijd pb'en of hier posten. Volgens de DA in ieder geval suiker en zetmeel arm / vrij, maar heb geen idee waar ik moet beginnen. Als ruwvoer geef ik nu redelijk droog langstengelig voordroog hooi. Heb hiervoor ook al een pakketje besteld om de voedingswaardes te laten testen.
Alvast bedankt,
Groetjes,
Jan

Traiectum

Berichten: 1514
Geregistreerd: 30-01-06
Woonplaats: In m'n hoofd altijd ergens anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:39

Wat ontzettend vervelend, Jan. Sterkte!

Er loopt een PSSM topic op bokt, waar veel ervaringsdeskundigen zitten. Die zullen tips voor je hebben. Hier: [WN-AM] quarters of paints met pssm?

essiedepessie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Castricum

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:41

Jan, wat verschrikkelijk... heel veel sterkte.

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:46

Jemig Jan, wat een narigheid ;(

Hier staan mijn bevindingen en ervaringen met voeding voor een PSSM paard http://pssm.eu/voeding.php
In het topic dat Traiectum linkt staat ook heel veel waardevolle informatie.
Hobbelheks hier op bokt heeft haar PSSM positieve paard helemaal onder controle na symptomatisch te zijn geweest en heeft zelfs weer een wedstrijd gestart met haar. Haar zou je missschien ook eens kunnen benaderen :-) .

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 16:07

CriolloJan wat een verschrikkelijk bericht! En wat een vervelende timing dat je net ook die dag je andere paard hebt laten inslapen, heel veel sterkte.

Krijg steeds meer vermoeden dat FUF P1/P1 was...

Annekexxx

Berichten: 720
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:08

Och jee, wat een ellende in dit topic. :-(
Ik leef met jullie allemaal mee.
Veel moed, sterkte en een goede opvolging / voeding toegewenst.

ringelberg

Berichten: 614
Geregistreerd: 06-11-06
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Nakomelingen van Far Ute Fantasy - PSSM - Oproep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 20:38

Jeetje, sterkte Jan, wat een ellende.

Ik hoop dat je een evenwicht kan vinden voor je paard.