wat vinden jullie van hengst Principle Investment

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lonestar123
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-03-06

wat vinden jullie van hengst Principle Investment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 14:13

mijn vriendin kan een dekking kopen van een nakomeling van deze. Het is een jonge hengst. 2003 sorrel kleur. in zijn bloedlijn zit: Principle Investment, Chips Chocolate Chip, Zippo Pine Bar and Zippos Old Gold.

Is dit een beetje goed bloedlijnen. Dit wordt zijn eerste dekkingsjaar dus je kan ook niet zien hoe zijn nakomelingen zijn.

Weten jullie anders nog een leuke pleasure hengst. Mag ook in duitsland zijn. Amerika werdt te duur voor haar maar ze wilde graag wat anders.
Dus bijzonder maar niet te duur. Wie weet nog een leuke hengst.

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:44

De bloedlijnen zijn bekend genoeg, maar als hij zelf nog niet gepresteerd heeft in de sport en hij heeft nog geen kinderen blijft het een gok.
Niet elke nakomeling van een bekende naam brengt ook wat de ouders gebracht hebben.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:46

Persoonlijk vind ik wel dat je een jonge niet bewezen hengst een kans moet geven, mits de prijs er naar is. De vraag is dan ook wat je met het veulen wilt doen. Fok je voor de verkoop, zou ik het niet doen. Fok je voor jezelf: doe eens gek en neem de gok.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 01:00

Ben het met Cassidy eens.. beoordeel het paard zelf, gangwerk, talent (wat je ook zonder wedstrijdresultaten in de rijbak kunt beoordelen, kwestie van een paar keer gaan kijken als'ie getrained/gereden wordt) bouw enz. en neem aan de hand daarvan een beslissing.
Qua bloedlijnen zit je wel goed, maar dat zegt idd niet alles. Maar goed, ook showresultaten zeggen niet alles... wat 'ie zelf kan hoeft'ie nog niet door te geven, dus zonder voldoende nakomelingen om dat te beoordelen neem je altijd een gok. Maar elke beroemde dekhengst is die kans ooit een keer gegund. Dekgeld moet dan idd ook wel in verhouding zijn.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:49

Ik had vergeten erbij te vermelden dat de hengst dan wel bij je merrie moet passen, maar Francis was me voor. Onthou: op een papier kun je niet rijden. Kijk naar het paard, en niet naar de afstamming.

Bij het fokken van paarden heb je te maken met modestromingen, wat nu als dekhengst erg gewild is, kan over een of twee jaar helemaal verguisd zijn. Een dekhengst wordt er niet meer om omdat hij in de picture staat of er een goede marketingcampagne aan vast hangt, en ook niet minder als hij ineens geen, of veel minder aandacht van de media krijgt. Je bent me de dracht een jaar kwijt, totdat het veulen bereden kan worden zeker nogeens drie jaar. Kun je nu voorspellen of een hengst over vier jaar nog wel een gewild vaderdier is? Dat kun je niet. De kans is wel dat over vier jaar mensen eerder naar een paard gaan kijken van een toen bekende hengst, maar als er een paard staat waar ik op val, kan me de afstamming in eerste instantie toch weinig schelen.

Maak je keuze dus op wat je ziet, kijk goed naar de hengst en goed naar de merrie, en of ze bij elkaar passen. Maar staar je niet blind op een papier.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Re: wat vinden jullie van hengst Principle Investment

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 11:35

Op de Westerngids staan ook een paar presentaties mooie pleasure paarden uit zweden en duitsland:
Very Inviting (zweden) een kleinkind van Barpassers Image en Hotrodders Jet Set.
No Chip Sherlock (duitsland) van Zips Chocolate Chip van Zippo Pine Bar maal een Principle Investment merrie.

http://www.westerngids.nl

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38789
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 14:40

Cassidy schreef:
Onthou: op een papier kun je niet rijden. Kijk naar het paard, en niet naar de afstamming.


Ik zou dat iets anders willen formuleren, of een woordje willen toevoegen.

Niet ALLEEN naar de afstamming kijken! De kans op een goed paard is groter als je wel gebruikt maakt van bekende lijnen. Niet namen die je vaak gehoord hebt maar namen van bewezen ouderdieren, ouderdieren waarbij ook haar of zijn rechtstreekse broers en zusters ook iets hebben gedaan of goeie paarden waren.

Uitzonderingen en eendagsvliegen zijn er genoeg, ga voor zekerheid van een goeie, geborgde, pedigree. Dan kan je haast niet mis schieten.

Dit is één van de dingen waarop ik zou letten bij het uitzoeken van een paard.

mehlika

Berichten: 1821
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: zuidwolde drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:34

Wij zijn bezig met om dit jaar nog zaad van Very Inviting op voorraad te hebben in nederland.
Dat maakt het toch net ff iets toegankelijker