Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Twijfel over stalling

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Mijn pony, Sam uit 2010 loopt nu een aantal jaar voor de wagen.
De training is afwisselend en ze krijgt genoeg rust.
We zijn vaak van stal verhuist en ik vraag me af of het stalmanagement van invloed heeft op Sam's gestel.

Zomers ligt ze er vaak een aantal weken uit.
2014:
Kreupel met afwisselend koud/warm en dik/dun achterbeen: 6 weken boxrust, metacam, stappen, opbouwen en weer kreupel. Osteopaat erbij en (ik ben de naam even kwijt) maar het schuine gedeelte in haar heup? zat vast. Na 1 behandeling liep ze weer als een trein. De osteopaat dacht dat ze uitgegleden was oid.
Stal: altijd apart, kleine wei met haar vriendin, paddock en stal.
2015:
Weer kreupel, maar door zwemmen in de zee liep ze eigenlijk weer goed, toch wel een aantal weken rust tot de osteopaat kon kijken.
Stal: dezelfde als in 2014, alleen zonder vriendin. Ze kon plotseling niet meer naast andere pony's staan en had een pony die met begeleider door haar wei liep aangevallen.
2016:
Niet rad, maakte een droevige indruk. Osteopaat er weer bij en die voelde een burn-out, maar na het en een blokkade naar/bij de maag. Op haar advies groene leem poeder gegeven en ze wilde haar naar een aantal weken toch weer even zien, na een week of 4 was Sam weer zichzelf.
Stal: een andere, winter veel op stal en overdag een paar uur buiten met andere paarden en zomer op het land, 's nachts op stal.
2017:
Ik dacht dat ik erop bedacht was dit jaar, was van plan haar dit jaar op het grote land te zetten (24/7) als het gras minder 'vol' was, door te rijden en dan eind juli/begin augustus af te bouwen. Maar een week na hemelvaart leek ze niet meer bij te trekken, alles koste moeite. Toch op de grote wei gezet en nu is ze er weer, dat heeft een week of 5 geduurd.
Stal: dezelfde als in 2017.

Ik ben in overweging om een stuk land voor haar te huren, met een schuilstal en een track, waar ze de hele winter lekker kan scharrelen en zomers het land op kan.
Nu moet ik hier alles zelf doen, hooi en mestafvoer regelen etc. (uiteraard samen met andere pony-eigenaren, aangezien ze hier dan niet alleen heen gaat ;-) )
Mijn zwager, is landbouwer met 1 eigen en 2 pension paarden aan huis, raad het me af. gewoonweg omdat het heel veel tijd en extra geld gaat kosten.
Dit maakt me een beetje aan het twijfelen. Sam lijkt op de huidige stal wel op haar plek en het is voor mij ook wel gunstig (binnenbaan, menwagen staat droog, alle wordt in principe gedaan en dat is vrij makkelijk met een zoontje van 1,5).

Mocht je het helemaal gelezen hebben, _/-\o_ bedankt! En mocht je goede raad hebben…. :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-17 13:59 



 
Profiel   

Als ze nu op haar plek lijkt, waarom dan verhuizen?
Ik zou het ook niet doen, tenzij t aan eigen huis zou zijn.
Zowel ivm tijd, geld vraag ik me af, maar ook ivm afhankelijkheid van anderen (wat als die zich niet aan afspraken houden of uitvallen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-17 14:29 



 
Profiel   

Ik zou mijn paard op een plek willen hebben staan waar hij gelukkig is. Natuurlijk moet het allemaal haalbaar blijven.

Als jij denkt dat ze op deze stal gelukkiger is , of juist op wat jou plannen zijn , dan zou ik zeggen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-17 14:39 



 
Profiel   

Aangezien hier een centraal topic over loopt [VSW] [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen? plaats ik hier een slotje.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-17 21:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen