Paard op pensioen, gratis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Somboby
Berichten: 103
Geregistreerd: 30-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 10:57

Echt erg hoor, en deze hebben de meeste noten op hun zang. Als je een paard wilt stallen gewoon de normale prijs vragen want als het erop aan komt zijn het allemaal zielige dieren. En het zijn wel zielige dieren met zulke eigenaren.

pien_2010

Berichten: 43300
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 11:02

Aanvulling: ik las net dat dierenarts ooit aangaf dat mensen niet willen wachten tot lastige blessures genezen zijn. Daar kan ik me niets bij voorstellen. Onze Benjamin staat al vanaf maart stil. Zij heeft een weide blessure opgelopen aan het collateraal bandje in de kogel. Ze is al geruime tijd pijn vrij iets dat we goed kunnen waarnemen en elke week zien we haar verbeteren. Ze staat nu een half jaar stil en we laten haar zeker nog een half jaar stil staan. In december pas nieuwe foto om te kijken of de verbetering die wij aan de buitenkant zien ook daadwerkelijk aan de binnenkant voortzet. We zijn al zo opgelucht dat paardje weer vrolijk weidepaardje is. Eerlijk? Ik mis het rijden ontzettend. Maar het is nog geen seconde bij me opgekomen om ons vriendinnetje die deze pech heeft gehad, weg te doen. Daarvoor is ze te lief maar ook te goed voor mij geweest toen ze gezond was. Dus vond het echt schokkend om te lezen dat mensen zo met hun paarden om gaan.
Het heet niet voor niets: "in goede en slechte dagen". En als haar toekomst is gezond weidepaard zijn, maar rijden kan niet meer, dan is dat heel erg voor mij/ ons, maar dan is het zo. Zo is het leven nu eenmaal... en omdat deze twee paarden onze laatste paarden zullen zijn betekent dat dan automatisch dat ik waarschijnlijk nooit meer zal rijden op een eigen paard |( . Maar ze lijkt heel goed te gaan dus we hebben stilletjes aan weer hoop dat er toch nog gereden kan worden in de toekomst.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 11:05

Maar lopen jullie niet ertegenaan dat niet elke dierenarts een niet-meer rijdbaar maar voor de rest wel gezond paard niet wil inslapen. Dat heb ik bij mijn vorige gehad, elke dierenarts wou nog vanalles proberen, voor ik hem liet inslapen, terwijl paard gewoon duidelijk op was. Paard deed in de weken erna een heftige koliek en is dan toch ingeslapen, maar voor die chronische schouderblessure vond ik geen dierenarts die hem wou laten inslapen...

Zoizo snap ik de mensen wel als ze niet direct spuitje of slager willen, is een heel moeilijke beslissing. En dat er geld is voor maar 1 paard snap ik ook helemaal. Dus dat ze een tussenweg zoeken lijkt me logisch, maar ze moeten stoppen met verwachten dat alles gratis is..

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 11:08

Gini schreef:
Net zoals je zegt dat je sommige 5-jarigen met OCD moet laten gaan. Inderdaad, er zijn OCD's die zo erg zijn dat je zo vroeg al in het paardenleven voor die keuze komt te staan. Dan is er een medische noodzaak. Maar wat doe je met die andere 5-jarigen? Die paarden die nog nooit een pas kreupel gelopen hebben met 1 klein chipje? Bij voorbaat al laten inslapen omdat ze misschien in de toekomst geen 1.30m kunnen springen? Die keuze maak je op dat moment alleen voor jezelf. Het paard huppelt nog vrolijk rond en heeft als enige levensdoel paard zijn. Die heeft op dat moment geen enkele reden om de dood boven het leven te verkiezen (als een paard al een keuze zou hebben). Dat iemand dus beslist om zo een paard te laten inslapen omdat er waarschijnlijk toch niet internationaal mee gestart kan worden, is een keuze die gebaseerd is op het menselijk plezier ('ik wil niet de kans lopen om straks met een kapot paard te zitten').


Paarden met een klein chipje laat je opereren. En dan kunnen ze over het algemeen wél dat 1.30 parcours springen, en anders zijn ze gewoon te verkopen als rijpaard. Dus dat is een non-argument.

Ik heb zelf heel veel moeite met 'kapotte paarden die niet meer te rijden zijn' maar 'nog best mee kunnen als gezelschapspaard'. Nee! Een kapot paard is kapot. En met name met díe paarden wordt geleurd omdat men zelf die knoop niet kan doorhakken. En vaak speelt dan ook nog mee dat iemand een bruikbaar paard wil hebben om te rijden, maar even zo veel keren niet.

Er lopen imo veel te veel paarden in NL rond die niet meer te rijden zijn, en dan zogenaamd 'te goed om in te slapen' zijn. Dat staat imo haaks op elkaar.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 11:17

Gini schreef:
@ikke: als paarden zodanig stuk zijn dat ze zelfs niet meer pijnvrij gewoon paard kunnen zijn, is inslapen de enige logische keuze.
Net zoals je zegt dat je sommige 5-jarigen met OCD moet laten gaan. Inderdaad, er zijn OCD's die zo erg zijn dat je zo vroeg al in het paardenleven voor die keuze komt te staan. Dan is er een medische noodzaak. Maar wat doe je met die andere 5-jarigen? Die paarden die nog nooit een pas kreupel gelopen hebben met 1 klein chipje? Bij voorbaat al laten inslapen omdat ze misschien in de toekomst geen 1.30m kunnen springen? Die keuze maak je op dat moment alleen voor jezelf. Het paard huppelt nog vrolijk rond en heeft als enige levensdoel paard zijn. Die heeft op dat moment geen enkele reden om de dood boven het leven te verkiezen (als een paard al een keuze zou hebben). Dat iemand dus beslist om zo een paard te laten inslapen omdat er waarschijnlijk toch niet internationaal mee gestart kan worden, is een keuze die gebaseerd is op het menselijk plezier ('ik wil niet de kans lopen om straks met een kapot paard te zitten').

En hé weet je, die keuze kan en mag je maken, echt waar, ik leg je geen strobreed in de weg. Waar ik het wel moeilijk mee heb is dat die keuze dan verstopt wordt achter het argument 'ik heb mijn verantwoordelijkheid over mijn paard genomen'. Nee, als je zo een paard laat inslapen, wees dan ook mans genoeg om toe te geven dat JIJ liever een rijpaard hebt met zo min mogelijk risico op een vroegtijdig einde van de sportcarrière.

'(de 'je' en 'jij' zijn niet persoonlijk op iemand gericht, lees als 'men')

Dan zal ik het echt bot stellen: de mensen die zo hard roepen dat ze geen risico willen lopen strak met een "kapot" paard te zitten zijn heel vaak juist degene die af en aan toestanden hebben omdat ze het paard stuk maken door hun eigen handelwijze.

Anders gezegd: je kunt de pech hebben dat een paard stuk gaat. Je kunt zelfs twee keer op rij heel veel pech hebben, maar als je drie paarden op rij hebt met toestanden, dan moet je toch echt eens heel serieus na gaan denken over hoe je zelf bezig bent.

Ook hier "je" en "jij" niet persoonlijk opvatten.


Seltje schreef:
Maar lopen jullie niet ertegenaan dat niet elke dierenarts een niet-meer rijdbaar maar voor de rest wel gezond paard niet wil inslapen. Dat heb ik bij mijn vorige gehad, elke dierenarts wou nog vanalles proberen, voor ik hem liet inslapen, terwijl paard gewoon duidelijk op was. Paard deed in de weken erna een heftige koliek en is dan toch ingeslapen, maar voor die chronische schouderblessure vond ik geen dierenarts die hem wou laten inslapen...

Zoizo snap ik de mensen wel als ze niet direct spuitje of slager willen, is een heel moeilijke beslissing. En dat er geld is voor maar 1 paard snap ik ook helemaal. Dus dat ze een tussenweg zoeken lijkt me logisch, maar ze moeten stoppen met verwachten dat alles gratis is..

Dan moet je een betere dierenarts zoeken. Dat klinkt simpeler dan het is, maar als je een goede relatie met je dierenarts hebt, dan weet ie wat ie aan je heeft en hoe hij daarop moet reageren.

Ik heb vorige maand onze Quarter laten gaan. Daar was niks aan te zien, niks aan te merken maar degenen die hem echt kenden snapten waarom.
Dat heb ik prima met mijn dierenarts kunnen bespreken. Een paar simpele tests/diagnoses gedaan en daaruit kwam naar voren dat ie toch echt wel pijn moest hebben, ook al liet ie (bijna) niks merken.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 11:38

Ibbel schreef:
Gini schreef:
Net zoals je zegt dat je sommige 5-jarigen met OCD moet laten gaan. Inderdaad, er zijn OCD's die zo erg zijn dat je zo vroeg al in het paardenleven voor die keuze komt te staan. Dan is er een medische noodzaak. Maar wat doe je met die andere 5-jarigen? Die paarden die nog nooit een pas kreupel gelopen hebben met 1 klein chipje? Bij voorbaat al laten inslapen omdat ze misschien in de toekomst geen 1.30m kunnen springen? Die keuze maak je op dat moment alleen voor jezelf. Het paard huppelt nog vrolijk rond en heeft als enige levensdoel paard zijn. Die heeft op dat moment geen enkele reden om de dood boven het leven te verkiezen (als een paard al een keuze zou hebben). Dat iemand dus beslist om zo een paard te laten inslapen omdat er waarschijnlijk toch niet internationaal mee gestart kan worden, is een keuze die gebaseerd is op het menselijk plezier ('ik wil niet de kans lopen om straks met een kapot paard te zitten').


Paarden met een klein chipje laat je opereren. En dan kunnen ze over het algemeen wél dat 1.30 parcours springen, en anders zijn ze gewoon te verkopen als rijpaard. Dus dat is een non-argument.


Hoezo een non-argument? Met jouw antwoord preek je namelijk lijnrecht voor mijn parochie. :D Dank daarvoor dus.

Ibbel schreef:
Er lopen imo veel te veel paarden in NL rond die niet meer te rijden zijn, en dan zogenaamd 'te goed om in te slapen' zijn. Dat staat imo haaks op elkaar.


Ieder paard is op een bepaald punt in zijn leven niet meer berijdbaar. Voor de gelukkigen is dat laat, voor de ongelukkigen is dat vroeger. Ik hoop dat het al dan niet berijdbaar zijn van een paard niet de enige overweging is bij euthanasie. Of houden we alleen van ons paard zolang we er een zadel op kunnen kwakken?

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 11:42

Wij hadden iemand op stal die het financieel niet meer kon rondwerken. Had een draver draver van 20 plus. Paardje was al lang niet op gereden en tja enige die hem gratis wou ophalen was een handelaar. Paardje had artrose en moet je dat willen?

Dierenarts heeft haar laten inslapen. Ik vind het meer dan een eerlijke keuze. Moet er dan nog mee gesleept worden? Het heeft een prachtig leven gehad..

Daarentegen kende ik een dierenarts die haar paard zeker 30 Was, zo slecht liep en op was dat het op een warme dag niet eens naar de waterbak kon komen omdat het te ver lopen was en maar in de brandende hitte stond. Maar ze kon er nog geen afscheid van nemen.. wat een egoïsme, dier stond verschrikkelijk weg te kwijnen..

Is het weggeven van die gratis paarden ook vaak niet tegen beter weten in? Omdat mensen een andere keuze maken moeilijk vinden. Hij is daar nog te goed Voor, maar wat is te goed? Je zadelt iemand anders dan op met die beslissing..

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard op pensioen, gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 11:46

Wanneer je gaat leuren met je pensioen paard ben je verkeerd bezig. Of betalen en zorgen voor een goede oude dag of afmaken, dan ben je pas een goede baas. Mijn mening , ieder kan daar anders over denken maar tegenwoordig moet alles maar in leven blijven omdat eigenaren mensen met paarden ipv paardenmensen zijn, waren ze vroeger niet meer te gebruiken dan gingen paarden enkeltje slachthuis.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 11:50

bigone schreef:
Wanneer je gaat leuren met je pensioen paard ben je verkeerd bezig. Of betalen en zorgen voor een goede oude dag of afmaken, dan ben je pas een goede baas. Mijn mening , ieder kan daar anders over denken maar tegenwoordig moet alles maar in leven blijven omdat eigenaren mensen met paarden ipv paardenmensen zijn, waren ze vroeger niet meer te gebruiken dan gingen paarden enkeltje slachthuis.

https://www.bokt.nl/wiki/Paardengebed

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Paard op pensioen, gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 12:02

ik heb allang geleerd dat ieder "zielsverwand,beste vriend,allessie"en alles wat paarden aan liefkozende namen krijgen van hun eigenaren,al snel veranderd als ze er niet meer op kunnen zitten óf doelen niet bereikt kunnen worden...

dan mot het geweldige "allessie"opzouten voor een nieuwe liefde ,waar wel weer op gezeten kan worden.

bergijp ik het,nou nee,en ja mijn paard heeft slecht gestaan toen hij jong was,heel slecht,het was de vraag of hij ooit weer onder het zadel zou kunnen lopen,had ik hem daarom weggedaan?? nee nooit...het was inderdaad míjn maatje ,mijn vriendje,en erop kunnen zitten of doelen halen is nooit mijn prioriteit geweest,ik hield van dat hele paard,niet van zijn rug alleen....

goed,ik heb hier altijd geroepen dat ik in de toekomst wellicht wel wat (kapotte) grasmaaiers zou willen hebben,maar inmiddels zijn de plannen geheel veranderd en zullen er geen paarden bijkomen,wat ik dan had gedaan was óf mensen zouden eigenaar blijven maar betalen dan gewoon voor onderhoud voor hun dier,óf afstand doen en dan wordt paard van mij,met geen enkele inspraak meer van oude eigenaren.


maar ja,dat hoeft niet meer :D ,geen paarden meer erbij voor hier :)

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 12:22

Met een kapot paard moet je niet meer gaan leuren. Daar zorg je of zelf voor, of je laat hem/haar hemelen...of nou ja; er is nog een derde optie; naar een betrouwbaar pensioenadres zoals bv de Paardenkamp in soest.
Overigens zei iemand hier in het topic dat je paard daar gratis staat omdat je afstand doet van je paard...is dat dn veranderd dan? Want ik meende dat je daar gewoon maandelijks een bijdrage betaalt van rond de 150 euro per maand? Wat ook logisch is, want hoe moeten die mensen daar anders al die oudjes onderhouden?

Anyway; zo'n 3 jaar geleden hebben wij een schrijnend (en dat is nog zeer zacht uitgedrukt) geval meegemaakt die als pleidooi kan dienen om never nooit niet te gaan leuren met een kapot paard:
Via fb hadden wij een vrouw leren kennen die een paard in Duitsland had staan. Die had, volgens haar, een lichte blessure waardoor die kreupel in het land stond. Vanuit het niets kwam ineens het bericht dat de Duitse dierenbescherming het paard had ingeslapen zonder haar van te voren in te lichten.
Ja allemaal heel sneu enzo en we hadden echt met dr te doen. Hebben zelfs een inzamelaktie voor dr gehouden zodat ze een ander paard kon kopen....wat nog bijna rond was ook nog; het inzamelen.
Maar goed, de eerste emotie verdween bij ons en ons verstand ging van zich laten horen en we begonnen met zn allen een vermoeden te krijgen dat er dingen niet klopten. Dat gevoel werd voornamelijk opgeroepen door de handelwijze van de Duitse DB.
Via via kreeg staleigenaresse hier (die de inzamelaktie had opgezet) het telefoonnummer van een stalgenoot van haar te pakken. En die gebeld.......en toen kwam de gruwelijke waarheid aan het licht;

Het afgemaakte paard was een pensioener die de dame gekregen had van de vorige eigenaar, want het dier was stuk (artrose) en kon eigenlijk niet meer gereden worden...ja misschien 1 keer in de week een rustig stapritje over vlakke bospaadjes (mits niet mul)....alleen de dame reed gewoon 5 tot 6 keer in de week erop: draf,stap en galop en in de bak en urenlange buitenritten. Die heeft maanden op het dier gereden terwijl het dier kreupel was. Stalgenoten legden druk op dr om niet meer te rijden en een da erbij te halen......dus toen kwam ze gewoon bijna niet meer; dier werd aan zn lot overgelaten terwijl het dier met hevige pijn stond.
Dier moest op pijnstillers staan....op een dag vroeg een zoontje van 1 van de stalgenoten waarom C zoveel doosjes paracetamol in dr zadelkast had liggen....dr zadelkast stond open en toen zoontje langsliep had hij tig doosjes paracetamol zien liggen. Wat bleek? Mevrouw beweerde dat ze pijnstillers via de da had, maar ze was nooit bij een da geweest. In plaats daarvan had ze gewoon een lading paracetamol gekocht en dat kreeg dat paard dan in zn mik die ene keer in de week dat ze nog wel dr kop liet zien.
Stalhouder heeft op een gegeven moment de db gebeld, die zijn geweest en hebben haar toen een week gegeven om er een da bij te halen en fatsoenlijke pijnstillers....deed ze niet.....week later kwam db weer en heeft godzijdank voor het dier er een spuit ingezet; die hebben daar niet eens meer langer over nagedacht of eerst eigenaar gebelt en hup; spuit erin...hadden ze die week ervoor al moeten doen.
We hebben toen ook een filmpje gekregen van die stalgenoot van het paard op de weide.....gemaakt 3 dagen voor die eindelijk uit zn lijden werd verlost....en mijn god wat een gruwelfilmpje was dat. Zo gruwelijk dat zelfs nu ik dit tik, bij mij weer de tranen in de ogen schieten, want man man man wat was dat dier er slecht aan toe en wat had die een pijn. De dood was nog de enige mogelijke optie voor dit paard

Dit dier heeft 8 maanden lang in een hel geleefd, alleen maar omdat de vorige eigenaar het zielig vond om dr paard in te laten slapen (danwel slacht). Of hem zelf een goed pensioen te gunnen (op moment van weggeven kon het paard namelijk nog wel pijnvrij staan in de weide)

het verhaal is nog veel langer trouwens, maar zal de ergste details besparen en heb maar een beknopte versie ervan gemaakt.

Dat andere paard heeft ze godzijdank nooit gekregen, want gelukkig kwam de waarheid 2 weken daarvoor aan het licht en gaat dit paard (er was namelijk al 1 voor dr gereserveerd) lekker met mij zarerdag starten in Grolloo op onze eerste endurancewedstrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 12:35

Ik heb het andersom eigenlijk: Ik ben zelf weer op zoek naar nog 1 x een eigen paard, paard zal de rest van zijn/haar leven bij mij blijven en graag nog met regelmaat een buitenritje kunnen maken en hoeft toch vooral niet piepjong meer te zijn, want zelf hartpatiënt en niet de behoefte meer om alles nog te moeten leren om het zo maar te zeggen. Ik zoek idd in de lagere prijsklasse, want weet als geen ander hoe hard de kosten voor een goede verzorging op kunnen lopen als de medische dingen gaan komen en daar stop ik liever mijn geld in.
Maar wat ik dan tegen kom op het internet daar zakt je broek van af; Er wordt gewoon nog een paar duizend euro gevraagd voor een paard waar je eigenlijk niets meer mee kunt en waar ze van af willen, omdat ze gaan uitbreiden/sport in willen/ geen zin meer hebben in de kosten, want het dier is ziek/oud, noem het maar op.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 12:38

ikke schreef:
Gini schreef:
@ikke: als paarden zodanig stuk zijn dat ze zelfs niet meer pijnvrij gewoon paard kunnen zijn, is inslapen de enige logische keuze.
Net zoals je zegt dat je sommige 5-jarigen met OCD moet laten gaan. Inderdaad, er zijn OCD's die zo erg zijn dat je zo vroeg al in het paardenleven voor die keuze komt te staan. Dan is er een medische noodzaak. Maar wat doe je met die andere 5-jarigen? Die paarden die nog nooit een pas kreupel gelopen hebben met 1 klein chipje? Bij voorbaat al laten inslapen omdat ze misschien in de toekomst geen 1.30m kunnen springen? Die keuze maak je op dat moment alleen voor jezelf. Het paard huppelt nog vrolijk rond en heeft als enige levensdoel paard zijn. Die heeft op dat moment geen enkele reden om de dood boven het leven te verkiezen (als een paard al een keuze zou hebben). Dat iemand dus beslist om zo een paard te laten inslapen omdat er waarschijnlijk toch niet internationaal mee gestart kan worden, is een keuze die gebaseerd is op het menselijk plezier ('ik wil niet de kans lopen om straks met een kapot paard te zitten').

En hé weet je, die keuze kan en mag je maken, echt waar, ik leg je geen strobreed in de weg. Waar ik het wel moeilijk mee heb is dat die keuze dan verstopt wordt achter het argument 'ik heb mijn verantwoordelijkheid over mijn paard genomen'. Nee, als je zo een paard laat inslapen, wees dan ook mans genoeg om toe te geven dat JIJ liever een rijpaard hebt met zo min mogelijk risico op een vroegtijdig einde van de sportcarrière.

'(de 'je' en 'jij' zijn niet persoonlijk op iemand gericht, lees als 'men')

Dan zal ik het echt bot stellen: de mensen die zo hard roepen dat ze geen risico willen lopen strak met een "kapot" paard te zitten zijn heel vaak juist degene die af en aan toestanden hebben omdat ze het paard stuk maken door hun eigen handelwijze.

Anders gezegd: je kunt de pech hebben dat een paard stuk gaat. Je kunt zelfs twee keer op rij heel veel pech hebben, maar als je drie paarden op rij hebt met toestanden, dan moet je toch echt eens heel serieus na gaan denken over hoe je zelf bezig bent.

Ook hier "je" en "jij" niet persoonlijk opvatten.


Een "kapot" paard heeft inderdaad zoveel definities, niet alleen genetische afwijkingen vallen daaronder. Daarom is het te kort door de bocht om te stellen dat een "kapot" paard beter af is dood, want je bespaart hem leed. Wie weet is de eigenaar wel de oorzaak van het leed en is een andere baas het beste wat je dat paard kan geven.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 12:49

Dat inderdaad MinimeLona, ik veebaasde me ook over de bedragen die dan nog gevraagd werden.
Bedragen die niet in overeenstemming zijn met wat het paard nog kan.
Sommige wel realistisch maar dan met een eisenlijstje erbij die ik wel snap maar waardoor je het nog lastiger maakt iemand te vinden.

Heb zelf een keer de keuze moeten maken voor een paard die op het oog niks leek te mankeren, nog maar 8 jaar oud en met een hele goede afstamming. Heb lang nagedacht over wat ik voor haar waardig vond maar nooit erover gedacht haar maar weg te doen naar een ander.

Snap ook nooit die topics van mensen die dat wel doen en dan hier komen uihuilen want hun liefste, hun alles is doorverhandeld.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Paard op pensioen, gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 14:12

hun alles, maar ondertussen niet zelf voor een fatsoenlijk pensioen willen zorgen, want er moet een ander paard komen...de term 'mijn alles' neem ik dan ook bij dat soort topics met een scheepslading zout

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Paard op pensioen, gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 16:00

Inderdaad in soest sta je jaren op een wachtlijst terwijl je donateur bent.Gaat je paard erheen doe je er afstand van.

Mijn paard staat er op de wachtlijst en tot dan staat ze op een betaald pensioenstalling. Zoals ik er nu naar uit kijk kan Ik die 200 euro per maand goed missen en zal ze daar blijven maar heb het gedaan als back up plan.

Ik hou mijn paard altijd, hij gaat nooit weg, je leven kan allerlei gekke wendingen nemen. Je kan er zelf wel ineens zo niet meer zijn, dan heb ik liever een plan..

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 08:22

Ik heb ook een tweede paard erbij gekocht.
Goed over nagedacht en het moet kunnen.
Mocht het niet meer kunnen dan gaat mijn jonge paard weg.
Mijn oude paard is als meer dan 22 mijn vriend....die dank je niet af.
Breng je nergens anders heen als zijnde "mijn alles".
Als het jouw alles is dan zorg je ervoor PUNT.

Heb het ook in mijn omgeving gezien hoor mensen die van alles eisen, maar ondertussen er niets voor over hebben.
Mensen die hun paard naar een natuurgebied in Spanje brengen (niet goedkoop), maar niet wat ze gewend zijn en de paarden zijn mager weer terug gekomen.
Mijn oudje blijft gewoon in pension staan en mijn jonkie ook (JA ik weet waarvoor ik werk)

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Paard op pensioen, gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 08:38

Mijn oude paard staat bij de buren hun oude paard. Voor beide een oplossing. Kosten delen we, dwz voer/strooide en hooi delen we de rekeningen door de helft. Dus geen vast tarief verder, maar gratis is toch niet helemaal redelijk. Ze kosten genoeg geld, ook de oudjes, het is niet dat ze in een keer niets meer nodig hebben.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 12:35

[quote="ikke"]Anders gezegd: je kunt de pech hebben dat een paard stuk gaat. Je kunt zelfs twee keer op rij heel veel pech hebben, maar als je drie paarden op rij hebt met toestanden, dan moet je toch echt eens heel serieus na gaan denken over hoe je zelf bezig bent. [quote]
Die pech heb ik deze zomer gehad, onze merrie is als 17 jarige bij ons gekomen. Paard met niet echt een noemenswaardig verleden. Afgelopen winter steeds stijver en kreupel, artrose was de uitkomst. We hadden besloten haar een mooie laatste zomer te geven omdat ze nog fit was en aardig goed kon op haar 22ste.
Door haar eigen toedoen is de zomer vroegtijdig gestopt, gekkigheid in de wei, hak gebroken en achillespees zo goed als door. Advies van de dierenarts was inslapen. Dit hebben we opgevolgd, was erg hard om te doen, ze was nog zo fit in het koppie en wilde nog zo graag...
Mijn andere merrie heb ik maar tot de 17 mogen brengen, hoefbevangen en kanteling van het hoefbeen plus hko in zeer erge mate.
Een van onze ruinen is maar 9 geworden, was ook geen leuk einde.
Dan mag ik dus nu zeggen dat ik pech heb gehad beide keren en dat het niet aan mijzelf heeft gelegen. Ik ben eerder te zuinig op mijn paarden dan dat ik ze afrag of wat dan ook.
Maar het blijven levende wezens en dat brengt nu eenmaal risico met zich mee.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 21:46

Ik kwam zojuist op Facebook een advertentie voor een 17 jarige PRE tegen voor een goed tehuis. Hoefkanteling (hoefbevangen geweest) moet altijd op ijzers blijven, niet meer te berijden, exceem voor een goed tehuis. Kon zich geen twee paarden meer veroorloven en deze moest dus weg..... zo triest.
Daar gaat heus wel weer iemand op proberen te rijden......

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 07:22

Beter korte pijn dan lange pijn.
Wees dan eerlijk laat hem inslapen of breng hem naar de slacht.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Paard op pensioen, gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 08:53

Maar t is waarschijnlijk een heel braaf paard en geschikt voor kinderboerderij of coaching? Wat sneu...

ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:06

Misschien een beetje grof maar ik zou, wanneer de eigenaar niet meer komt opdagen, de dierenpolitie of dierenbescherming ofzo bellen. Dit zijn mensen die hun eigen dier verwaarlozen en het is niet aan de staleigenaar om de zorg dan maar op zich te nemen uit medelijden voor het paard.

Anoniem

Re: Paard op pensioen, gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:18

Ik was juist opzoek naar een gratis leen/ pensioen paard, maar dan wel 1 die niet met 1 been in het graf stond. Bleek onmogelijk! Uiteindelijk toch maar een jong diertje gekocht die verder helemaal is wat we zochten en dus ook 100% van ons (want gekocht).

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paard op pensioen, gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:53

Ik denk dat die niet met 1 been bij de slacht staan nog zelf aangehouden worden, want daar kan nog wat mee gedaan worden. De meeste worden pas afgedankt als het baasje er niets meer mee kan. Tot zo ver de liefde dus.