Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:41

Dat is wel een super idee.

wuswa
Berichten: 2172
Geregistreerd: 04-03-05
Woonplaats: arnhem-noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:15

colunder schreef:
Mag ik even wat vragen?Als jullie tussentijds bijstrooien, maken jullie dan ook de korrels eerst nat of hark je ze gewoon door de oude stalbedekking??


Ik heb vandaag een nieuwe zak door de oude bedekking geharkt (eerst natte plek eruit gehaald).

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:53

Moderatoropmerking:
Aantal offtopic berichten verwijderd. Verdere offtopic berichten zullen zonder melding verwijderd worden.

Fitzroy

Berichten: 25210
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 07:19

Bij mij begint de tweede stal er nu ook wat minder schoon uit te zien helaas. Die zit morgen alweer op 2 weken.
De andere box houdt zich in verhouding tot de smeerlap prima.
Ze staan door omstandigheden nu even veel op stal, dus ik ben eigenlijk wel blij met hoe de stallen eruit zien.
Op stro was het in deze periode echt een drama geworden.

Goed idee, imker, van de volkstuintjes, jammer dat die hier niet zijn. !

diana1
Berichten: 2147
Geregistreerd: 15-12-08

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 08:32

Goedemorgen, jaja vroeg.
Op tijd opgestaan om te kijken of de allesetende smeerlappin de nacht is doorgekomen....ja hoor...prima...het verpulvert als een razende en wat leuk is om te zien (nu nog) is de plasplek, net een grote molshoop.
Het is geweldig uitmesten tov de vlasstal. Tot nu toe prima dus...na 1 nacht,haha.
Even voor Fitzroy, die van mij staan continue op stal dus een mooi vergelijk.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:39

Ook jouw ervaringen ga ik volgen Diana! Gebruikte jij voorheen koolzaadstrooisel of vlas?

Ik ben bijna door mijn strooisel heen en zal een dezer dagen dus ook de stap gaan wagen...

diana1
Berichten: 2147
Geregistreerd: 15-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:57

Voor de volledigheid en om verdere PB's te voorkomen haha....
Mijn 100% koolzaadkorrels zijn van het merk Ecobodem,
Verdere vragen mag je altijd pb'en hoor....maar dan hoef ik niet steeds de naam door te geven :D
Laatst bijgewerkt door diana1 op 16-01-09 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:13

Oke, helemaal duidelijk, ik dacht altijd dat Ecobodem in St. Oedenrode zit, dat hij alleen die naam voerde en het verkocht, omdat hij de importeur er van is.

Ga ik even op zijn site speuren..Bedankt. ;)

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:08

Vandaag geen fotoupdate ivm gigantische ziekenboeg thuis.
Fotoloze update komt zodadelijk.

wuswa
Berichten: 2172
Geregistreerd: 04-03-05
Woonplaats: arnhem-noord

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:57

Net de update gelezen maar wat ik niet begrijp is: waar blijft die mest dan? Ik heb 4 paarden lopen en haal iedere dag de mest uit de wei/stallen en dat zijn in totaal zo'n 50 oppers per 24 uur.... Dat moet jij toch in je stallen terugvinden???

jennyk
Berichten: 3619
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:09

De stal van Larouscha (de groene korrels van top) blijft keurig netjes, nu 5 nachten gehad.
Wel blijven in deze stal vrijveel korrels nog heel in de hoeken en langs de kanten, deze korrels lijken veel vaster dan de "oude"
Ervan eten merk ik niet meer (als ze dat wel deed zouden er ook niet zoveel hele korrels nog in liggen :Y) )

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:24

Nope, vandaag gewoon weinig mest in de stal.
Bij het strovanpaard was het gewoon een zootje en niets meer terug te vinden.
Bij het andere paard lagen gewoon 5 of 6 hopen mest in de stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:53

wuswa schreef:
Net de update gelezen maar wat ik niet begrijp is: waar blijft die mest dan? Ik heb 4 paarden lopen en haal iedere dag de mest uit de wei/stallen en dat zijn in totaal zo'n 50 oppers per 24 uur.... Dat moet jij toch in je stallen terugvinden???



Als ik mijn vlasstal uitmest, heb ik allen mestballen, nagenoeg geen vlas, ik gebruik de mestboy, wellicht is het mindere mest vanwege de plasplek?

Maar die laat ik nu liggen zoals mij is geadviseerd, die doe ik pas als het echt niet meer kan, maar dat is minimaal pas na 1 week. Wellicht is dan de hoeveelheid van de vlasstal beduidend meer dan van de korrelstal. Ik denk dat je dat zelf moet ervaren om daar over te oordelen.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:30

jennyk schreef:
De stal van Larouscha (de groene korrels van top) blijft keurig netjes, nu 5 nachten gehad.
Wel blijven in deze stal vrijveel korrels nog heel in de hoeken en langs de kanten, deze korrels lijken veel vaster dan de "oude"
Ervan eten merk ik niet meer (als ze dat wel deed zouden er ook niet zoveel hele korrels nog in liggen :Y) )


Ik had vandaag even contact met deze leverancier - hij vertelde me dat er door de nieuwe (groene) korrels een spulletje zit dat verhindert dat de paarden het eten. Hij kon me niet vertellen wat dat 'spulletje' dan wel was.. dat vind ik wel raar. Als consument heb je toch het recht te willen weten wat je gebruikt? Voor 't zelfde geld is het iets waar je paard allergisch voor is of ziek van kan worden..

Fitzroy

Berichten: 25210
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:51

diana1 schreef:
Even voor Fitzroy, die van mij staan continue op stal dus een mooi vergelijk.


Ik denk het niet, want jij bent meerdere keren per dag in staat om de mestballen weg te scheppen terwijl ik dat meestal maar 1 x per dag kan doen.

Fitzroy

Berichten: 25210
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:54

@jennyk: kun je al zeggen hoe de groene korrels zich verhouden tot de oude korrels?
Blijft dat beter of is daar nog niets over te zeggen?

*edit* over de update: ik haal ongeveer een halve kruiwagen per dag uit 2 boxen dus dat is net zoveel.
Als je maar 2 mesthopen kunt vinden, ga je dan tussen het losse spul niet op zoek naar nog meer mestballen, imker?
Dat is nl. wat ik doe en daarom kost het me ook zoveel tijd.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:12

Nee, dat doe ik niet. Geen tijd daarvoor en ook geen zin in. Het moet natuurlijk wel leuk en werkbaar blijven.

diana1
Berichten: 2147
Geregistreerd: 15-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:38

[/quote Fitzroy]
Ik denk het niet, want jij bent meerdere keren per dag in staat om de mestballen weg te scheppen terwijl ik dat meestal maar 1 x per dag kan doen.[/quote]


Tja....verschil moet er zijn :P Dat maakt natuurlijk wel uit en helemaal bij die viespeuken.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:43

imker liggen jouw paarden er ook in??? Bedoel wanneer ik een stro stal of vlas stal net schoon heb gaat er altijd wel eentje rollen. Maar bij mijn korrels heb ik dat nooit gezien.

diana1
Berichten: 2147
Geregistreerd: 15-12-08

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:46

zal ik ook gelijk ff reageren, ik heb gisteren 6 zakken in de stal gegooid en vannacht heeft ze heerlijk gelegen hoor!

jennyk
Berichten: 3619
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:51

Fitzroy schreef:
@jennyk: kun je al zeggen hoe de groene korrels zich verhouden tot de oude korrels?
Blijft dat beter of is daar nog niets over te zeggen?


Zoals ik al zei, het lijkt erop dat deze korrels veel vaster zijn, minder snel uiteen vallen dus.
Kan ook best aan de pony liggen hoor, die is nieuw dus ik heb geen idee of het een smeerpoets was.
Maar zo op het oog lijken de korrels wel vaster.

Het is idd raar dat de leverancier niet wil zeggen wat erbij gevoegd is!
Zijn ze eigenlijk niet verplicht een etiket op de zak te plakken met de nodige informatie :list: :?

DubbelFun

Berichten: 88930
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:52

jennyk schreef:
Zijn ze eigenlijk niet verplicht een etiket op de zak te plakken met de nodige informatie :list: :?
Volgens mij ook, zeker als er toevoegingen in zitten waardoor paarden het niet zouden eten.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:01

Mijn paarden liggen er zeer zeker wel in. Als de oliebol erin staat, gaat hij meteen rollen en ook mijn jonge ruin rolt in zijn stal als hij gewerkt heeft.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:54

Ehm... oliebol moest zijn: she/itlander... Maar ook die gaat dus ook gelijk rollen.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:23

Zooooooo..... ik heb m'n stapeltje zakken gehaald - het zijn van die groene korrels, lijkt verdacht veel op grasbrok dus ik vrees dat mijn ik-lust-alles-merrie zich in de hemel zal wanen. Wat is dat spul keihard zeg - heb thuis een brokje in een bakje water gedaan maar 't is nog steeds niet uitelkaar gevallen.. (20 min later)

Morgenochtend gaat de eerste lading erin - zeven zakken en dan maar zien wat 't wordt.. ik vrees 't ergste.