Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 47 [ 1160 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 47  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

 
Profiel   

Ik denk dat je het moet natmaken zodat ze al wat uit elkaar vallen en meer een laag vormen. Ik kan me voorstellen dat die vaste korrels gemakkelijker op een hoop te werken zijn door een paard.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-08 23:17 



 
Profiel   

opisop_shop schreef
Is dit net zoiets als houtkorrels in de kattenbak?
Zoja, die gebruikten wij ook als strooisel bij de knaagdieren,
werkte ideaal Lachen

wordt nog wel een hele kluif om het er weer uit te halen straks denk ik?
Waarom moet het eigenlijk natgespoten worden, je zou zeggen dat het dan minder urine opneemt?
Ben benieuwd naar je ervaringen!

dat zou ik ook denken. ben wel benieuwd of dit beter zou zijn dan vlas. is dit net zo makkelijk kwijt te raken als vlas? om uit te rijden zegmaar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-08 23:34 



 
Profiel   

@Imker: de korrels die je gebruikt hebt zijn, bestaan dus puur uit stro, dus zónder toevoegingen?
Erg interessnat experiment. Mijn stalhouder wil alleen stro op zijn mesthoop (vanwege de "ophaaldienst"), zelf zou ik graag vlas willen, dus als het goed werkt is het wellicht voor ons een alternatief...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-08 23:52 



 

Heeft ook iemand ervaringen met gewone (niet vochtdoorlatende) rubberen ondergrond? (hier blijft het vocht opliggen en wordt dus door de bodembedekking opgezogen..)
En hoe zit het met het verteren ervan? Is dat vergelijkbaar met vlas of met stro?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-08 00:03 



 
Profiel   

avaluna schreef
@Imker: de korrels die je gebruikt hebt zijn, bestaan dus puur uit stro, dus zónder toevoegingen?
Erg interessnat experiment. Mijn stalhouder wil alleen stro op zijn mesthoop (vanwege de "ophaaldienst"), zelf zou ik graag vlas willen, dus als het goed werkt is het wellicht voor ons een alternatief...

Een goede leverancier levert strokorrels zonder toevoegingen.
Of de 'ophaaldienst' blij is verschilt nogal: ik ken verhalen dat men er niet blij mee was omdat dit strooisel niet zo geschikt is om er champost van te maken. Maar simpel informeren bij je ophaaldienst doet wonderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-08 07:01 



 
Profiel   

Super Imker dat je een topic gaat bijhouden met foto's.
Ik ben echt heel benieuwd, alhoewel ik denk dat ook jouw paard weer niet representatief is voor die van mij. Ik lees dat die van jou alleen achterin mest.
Die van mij laten het dus overal vallen en lopen er vervolgens gezellig doorheen. Gestoord

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-08 07:04 



 
Profiel   

Shanna schreef
Heeft ook iemand ervaringen met gewone (niet vochtdoorlatende) rubberen ondergrond? (hier blijft het vocht opliggen en wordt dus door de bodembedekking opgezogen..)
En hoe zit het met het verteren ervan? Is dat vergelijkbaar met vlas of met stro?

Je vraag suggereert of er verschil zit tussen een gewone stalondergrond en een vochtdoorlatende: volgens mijn weten is er geen verschil.
De vertering van stropellet verloopt sneller en beter dan vlas of stro. Vlas kent namelijk (net als stro) wisselende kwaliteiten; de kwaliteit (vochtabsorptie) is voor een groot deel afhankelijk van de lengte van het product (gebruikers van vlas herkennen dit waarschijnlijk wel, kort vlas absorbeert beter dan lang vlas). Lange vezels verteren ook langzamer. Stropellets hebben 1 lengte (erg kort) en daardoor absorberen ze enorm en verteert het ook snel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-08 07:07 



 
Profiel   

Heb dit ook eens met dinkelstro gedaan. In mijn open stal gegooid. Het was rampzalig. Een paard van mij at het op met als gevolg dat we de stal in de winter moesten sluiten. We hebben er vanalles doorgegooid mest enz. De leverancier was heel nieuwsgierig hoe dit was bevallen. Maar wanneer je een hongerig paard hebt werkt het niet want die blijft die brok aanvallen. Ook heb ik mijn paarden er nooit lekker in zien liggen. Dus ben benieuwd wat jij ervan vindt na 8 weken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-08 07:32 



 
Profiel   

Ziet er netjes uit zo dit strooisel. Ben erg benieuwd naar de uitkomst van dit experiment.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-08 08:53 



 

Gaan die brokjes niet naar in de straal van de hoeven zitten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-08 09:01 



 
Profiel   

@Imker: mooi dat je nu 2 verschillende soorten tegelijk probeert. Natuurlijk zijn de paarden verschillend, maar jij kent je pappenheimers het beste om te kunnen zien of het per paard/korrelsoort verschil maakt met eerdere stalbedekkingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-08 09:47 



 
Profiel   

het brokje valt na 1 tot 2 dagen uitlekaar.dus het gaat niet in de hoeven zitten

ik heb het al 3 4 maanden in mijn stallen liggen heb er geen rubber onder liggen maar een beton vleoer. ben er erg blij mee. had eerst vlas.. ook wel tevreden maar stropellets izijn voor mijn smeerpoets paard beter!!!!!!!!!!!!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-08 09:48 



 
Profiel   

Ik vraag me ook af of je het echt 8 weken kunt laten liggen zonder er echt wat aan te doen. Ik heb het nu als onderlag bij het vlas en dat werkt super. Ga het ook nog eens proberen om de hele stal er mee vol te leggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-08 09:55 



 
Profiel   

Ik ben benieuwd naar de volgende foto's!
Vraagje; hebben de rubber tegels nu ook effect op de vochtigheid? Hoe was dat met het vorige strooisel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-08 10:01 



 
Profiel   

Leux experiment, ga het zeker volgen!
Mijn stalsituatie is ongeveer gelijk: dikke rubberen tegels (vochtdoorlatend), 1 paard dat een stal na twee dagen tot een grote smeerbende gemaakt heeft en een paard dat graag de stalbedekking opeet..(maakt niet uit of het gewoon stro of Rhapsodie is, eten zál ze).

Ik mis nog één gegeven voor de vergelijking: hoeveel uren per dag staan de paarden op stal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-08 10:03 



 
Profiel   

beantsje schreef
Ik ben benieuwd naar de volgende foto's!
Vraagje; hebben de rubber tegels nu ook effect op de vochtigheid? Hoe was dat met het vorige strooisel?


Ik ben van mening van wel. De rubber tegels laten het vocht door naar de harde ondergrond en ik denk dat daardoor je bodembedekking beter droog wordt en blijft.

beantsje schreef
Ik ben benieuwd naar de volgende foto's!
Vraagje; hebben de rubber tegels nu ook effect op de vochtigheid? Hoe was dat met het vorige strooisel?


Op dit moment gaan de paarden 's avonds om 17.00u naar binnen en om 8.00u 's morgens naar buiten. Even tellen: 13 uur binnen per dag. Met heeel slecht weer blijven ze langer binnen.
Ik mest ook iedere dag uit, ook op zondag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-08 10:07 



 
Profiel   

Ben erg benieuwd naar de uitkomsten van het experiment.. begrijp dat jouw paarden overdag buiten staan. die van mijn staan binnen, is het dan reeel om jouw aantal dagen te delen
door 2 om de uitkomst te zien voor een paard wat gehele dag
op stal staat?

Liggen de rubberen tegels vast bij jou? Het zelf gewoon beton, rubbere matten en tegels los in de stal gelegd werden in één nacht door 2 van de vijf paarden gedemontreerd...

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-08 11:44 



 
Profiel   

Erg intressant om dit te blijven volgen.

Ik breng mijn mest naar een man met volkstuintje, zou dit ervoor gebruikt kunnen worden? Voordeel lijkt me dat je een stuk minder mesthoop maakt op deze manier (voor mij dus minder snel karretje vol met mest).

Wat als het paard dit spul toch zou eten? is het gevaarlijk?

Is dit makkelijk te krijgen?
en als laatste, moet dit uiteindelijk goedkoper zijn dan stro?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-08 11:54 



 
Profiel   

ik zit er ook aan te dneken om rubbere tegels in mijn stal te leggen.. naast de stropellets dan..
lekker extra zacht.. (beton blijft altijd zo vochtig..).. koud ..
alleen ik vind het nog zo duur.!??
heb al bij divoza gekeken.. heb laastt op z'n beurs ook eens gekeken..

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-08 12:17 



 
Profiel   

@Imker: hou houd de box zich die je niet in het onderzoek wilt betrekken ??

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-08 13:21 



 
Profiel   

Die valt me tot nu toe een beetje tegen. De korrel is harder en groter en die valt ook niet netjes uit elkaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-08 13:37 



 
Profiel   

Kijk dat is ook handig om te lezen.
Jammer dat je hiervan niet het merk weet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-08 13:41 



 
Profiel   

hey die rubbere sttal tegels. he..laten die ook voch door??

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-08 17:42 



 
Profiel   

Dat antwoord kan je vinden in de openingspost.
imker schreef
Vloer van klinkers, hier overheen rubberen staltegels (vochtdoorlatend).

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-08 18:39 



 
Profiel   

ik was al een tijdje benieuwd naar dit product!
ik heb namelijk ook smeerkezen op vlas staan nu!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-08 18:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 47 [ 1160 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 47  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen