Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:45

MJ, in de zomer staan ze bij mij zonder enig strooisel, ze kunnen dan ook zelf in- en uitlopen. Als ik dan strooisel gebruik, wordt dat allemaal naar buiten gelopen en dat wil ik niet.
In de winter vind ik het gewoon prettig dat ze een warm bed hebben met strooisel.

Er zit overigens geen hoogteverschil in de stallen.

OVerigens kreeg ik vandaag de rekening van Dekkers, hier kosten ze 6,20 euro ex 6%BTW. En die kwaliteit is heel wat slechter als die van Strovan.

daantjuhhh

Berichten: 26872
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:59

Wow, meiden, ik denk dat dit echt wat voor mij is.
8 weken drollen ruimen en thats it!
Zou wel heel ideaal zijn.

Ik heb echter een fokmerrie net weggedaan die der stal leeg eet
Het maakt niet uit wat er in zit, stro, vlas of zaagsel!
Ze eet haar bodem op.

Ze staat nu bij kennissen, mijn vraag voor hun is dus:

Is het erg als ze dit op eten?

Aangezien ze nu als enige op die stal op stro staat omdat ze dat wel kan verdragen.

Anoniem

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:03

imker schreef:
Breng het naar volkstuintjes of stop de mest in de kliko. Verder kun je het ook op een aanhanger opsparen en naar de milieustraat brengen.

MJ, mocht je interesse hebben in rubber tegels, dan heb ik wellicht een aanbieding voor je, zie onderschrift!



Bij ons mag het niet naar de milieustraat, ik denk voor vele gemeentes. Hoe zijn de tuinders er over? Ik weet dat ze niet graag zaagsel hebben, dat verzuurd de grond, vlas wel.

Ik ben benieuwd of er toch paarden zijn die het eten, hoe ruikt het? Het is toch een vorm van stro?Ik ben nl bang dat mijn paard het wel gaat eten en omdat het zoveel water op kan nemen, is het toch best gevaarlijk als het gegeten wordt? Men dacht ook dat vlas niet gegeten wordt, maar sinds kort is mijn paard ook vlas aan het eten, gewoon hele happen..

Mariskatw
Berichten: 1246
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Oldenzijl

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:16

Hm dit is wel een heel interessant experiment. Weet niet of het 100% geschikt zou zijn voor mijn paarden, aangezien 1 alles van 1 hoek naar de andere schraapt en er dus geen bodem gemaakt kan worden (en zij al haar strooisel eet) maar voor die andere 2 misschien wel een mooie oplossing.
Ben benieuwd naar de ietwat langere termijn.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:17

Het ruikt naar niets en het smaakt ook naar niets (heb zelf even getest).

Stoffig is het ook niet, je gooit het in de lucht en het valt net zo hard weer naar beneden.

Op dit moment ben ik met wat meer leveranciers bezig, om zo 4 verschillende merken te testen en een onafhankelijk eindoordeel te krijgen. Van 1 leverancier heb ik al toezegging gekregen, met de anderen heb ik contact gehad. Ik verwacht van de leveranciers eigenlijk wel medewerking, dit is een ultieme manier om op een simpele wijze (zij hoeven geen testcase bij te houden, maar dat doe ik: onafhankelijk) hun producten te promoten bij de *potentiële* klanten.

Anoniem

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:22

Dat niet stoffig is voor mijn paard heel erg belangrijk. Imker wat kost een zak? Het mag ook absoluut niet naar ammoniak ruiken, ik heb een paard met chronische bronchitis en als zijn luchtwegen enigszins geprikkeld worden, dan hangt er weer een slijmpegel uit zijn neus. Ik ben veel geld per maand kwijt voor vlas toch wel gauw 7 pakken per maand. Rubber tegel heb ik niet, hoe zal het vergaan op een betonnen vloer?

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:23

Maar moet er in de 8 weken wel bij gestrooit worden of niet? Ben namelijk benieuwd hoeveel zakken je dan uiteindelijk in de 8 weken gebruikt.

daantjuhhh

Berichten: 26872
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:25

Juut schreef:
Maar moet er in de 8 weken wel bij gestrooit worden of niet? Ben namelijk benieuwd hoeveel zakken je dan uiteindelijk in de 8 weken gebruikt.

Wat ik ervan begrijp is de bedoeling dat je er in 1x 6 zakken in gooit en daarna 8 weken niet mest, alleen drollen er uit haald.
En na die 8 weken haal je de stal leeg en flikker je er weer 6 zakken in.

Mariskatw
Berichten: 1246
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Oldenzijl

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:25

goh ik keek net even op marktplaats, maar wel uiteenlopende prijzen (nou moet ik me even excuseren dat ik niet heb gekeken naar de hoeveelheid per zak, dat is natuurlijk wel het belangrijkste) maar zag prijzen varierend tussen 5,28 en 8,50
*ga nog eens kijken naar de hoeveelheid*

15 kg 5,28 oftewel 5,28/15X20=7,04 voor 20 kg (zeolite products) (wordt wel gratis bezorgd in heel NL, ook niet onbelangrijk)
20 kg 8,50

interessant

Mariskatw
Berichten: 1246
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Oldenzijl

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:26

Wat ik net gauw las is het wel de bedoeling dat je elke week 1 a 1,5 pak erbij ingooid. Net als met vlas dus

Anoniem

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:26

Als het duurder dan vlas is, moet je je wel afvragen of je het de moeite vind.

Mariskatw
Berichten: 1246
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Oldenzijl

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:28

precies. Maar ik weet niet wat iedereen hier voor vlas betaald, dat is bij mij inmiddels ook 7 euro per pak en daar gebruik ik ook véél van.

Anoniem

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:29

Ik betaal 6 euro voor linostar.

daantjuhhh

Berichten: 26872
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:30

russel schreef:
Als het duurder dan vlas is, moet je je wel afvragen of je het de moeite vind.

Nou ik ben bij mijn smeerzak ook 1,75 pak vlas per week kwijt.
Das toch 14 pak per 8 weken.
14 x 7 euro is 98 euro.

Mariskatw
Berichten: 1246
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Oldenzijl

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:31

OK.. dat scheelt altijd nog een euro. Ik heb lavor.

Anoniem

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:32

Merk vlas is ook net als deze strokorrel ook van belang. Effe rondvragen, heb ik ook gedaan en heb er wel 60 cent per pak af gekregen, doe wel 1 pallet per keer afnemen, maar dat is bij mij ook zo op.. Knipoog

Anoniem

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:34

Mariskatw schreef:
OK.. dat scheelt altijd nog een euro. Ik heb lavor.



Ik had ook lavor, schijnt uit Zeeland te komen en is van kwaliteit minder, ik moest er 2 pakken per week in gooien, nu heb ik linostar en dat gaat beter, maar voorheen had ik linobox en dan van een andere kwaliteit dan die er nu bij het vlas is, en daar kon ik soms 10 dagen met een pak er bij doen.

Zeer interessant deze strokorrel, de snelheid van de compostering is ook belangrijk.

crazygirl23

Berichten: 357
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Smilde

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:50

ga dit ook even volgen en is er iemand die mij kan vertellen of dit bij de stro-hoop op kan?

Mieperdepiep
Berichten: 649
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:57

Het kan zo erbij op hoor.

Ik gebruik dit ook sinds 4 weken en ik vind het super. Heb een merrie die alle vlas naar achteren trapte en dan kaal stond en niet meer ging liggen. Sinds ik dit gebruik staat ze niet meer kaal en kan ik aan haar deken zien dat ze heerlijk heeft gelegen 's nachts.

Eva1993

Berichten: 1465
Geregistreerd: 26-05-08

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:57

Ik had even een vraag, wordt dit ook door de meeste mestboeren opgehaalt, want bij ons wordt vlas niet opgehaalt. weet iemand dat?
graag via PB

Yv_
Berichten: 19118
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:24

Handig dit topic!
Heb naar aanleiding hiervan mijn stalhouder een mail gestuurd om te vragen of wij het ook mogen proberen, omdat ik ook zo'n ontzettende viespeuk heb, die ALLES nog eens opeet ook! Stro, vlas, zaagsel, maakt niet uit...

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:35

Interessant, ben al een tijd aan het overwegen om ook op strokorrels te gaan omdat ik dit gewoonweg erg goedkoop kan krijgen. Wij gaan op onze stal nu eerst een seizoen hemperade gebruiken en mocht dat niet bevallen heb ik de afspraak met een leverancier dat wij de strokorrels eens gaan uittesten.

Een erg interessant topic dus!!!

cobrst55

Berichten: 304
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: tussen de files

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:40

hns schreef:
Héél interessant experiment. Ik ben benieuwd hoe sterk dit tegenover vlas staat...


ben ook benieuwd hiernaar, bij ons staan ze nu op vlas (hiermee begonnen toen bij ons geen goed en betaalbaar stro meer te krijgen was) en bevalt eigenlijk wel goed maar het "korrelverhaal" zoals ons verteld op "Paard en Koets" klonk ook wel aantrekkelijk en aangezien vlas toch ook steeds duurder wordt..........volg ik dit topic.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:35

Ok ga dit ook even bijhouden! Lachen
Bij ons op stal gebruiken we een soort grove krul, en ik vind het zo niet fijn mesten! probeer nu zelf maar eens per week de natte plekken eruit te halen en de rest van de week alleen de mest en rechttrekken elke dag. Maar niet zo`n groot succes, die krullen mesten erg lastig en je hebt al heel gauw veel overtollig (schoon) afval.

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:47

ik ben heel benieuwd hoe dit er over 8 weken uitziet [en ruikt]