Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
POLLO

Berichten: 1390
Geregistreerd: 26-02-05
Woonplaats: middelburg

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:06

Waar gaat jouw voorkeur naar uit op dit moment?
Als ik nu zou moeten kiezen zou ik voor de koolzaadkorrel gaan.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:25

Ik dácht koolzaadkorrel, tot ik besteld had. Wat blijkt: de leverancier van Merkloos kan niet garanderen of het Tarwe of Koolzaadstro is.
Dus daarom ga ik bij een volgende pallet voor de korrels van Strovan: zij garanderen 100% tarwestrokorrel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:55

Maar dat maakt dan toch niet uit? Is het ene beter dan het andere, kies je toch voor tarwe. Dus ik denk zo wat maakt het uit. Ik vind de kwaliteit dan nog het belangrijkste. Ook tarwestro kan slechte kwaliteit zijn.
Overigens weet ik niet of paarden ziek kunnen worden van koolzaadstro, hoe dat verteerd. Want eten doen ze allemaal er van, de een meer dan de andere, maar wat ze s'nachts doen dat ziet niemand en dan komt vaak de meeste honger.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:38

Mij valt op Imker, dat de strovan korrel héél snel uitelkaar valt - na drie dagen is het bij mij bijna vergelijkbaar met zaagsel. Heb jij die ervaring ook?

Ik vind dat zeker een voordeel want dat voorkomt dat de paarden het eten: die korrels zien er aanvankelijk aantrekkelijk uit maar ik heb niet kunnen constateren dat mijn holle-bolle-gijs haar bodem staat op te eten. Ze snuffelt er wel in rond op zoek naar hooistrootjes, maar da's dan ook alles.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 09:48

Klopt, dat komt waarschijnlijk ook doordat het niet zo'n dikke en lange korrel is als bijv. Merkloos.
Merkloos ziet eruit als flinke bix en Strovan is beduidend slanker en kleiner, waardoor het ook makkelijker uiteen valt.

Russel: voor mij maakt het wel degelijk verschil, ik wil wéten wat ik in mijn stallen gooi.
Bij Strovan weet je: 100% tarwestro en bij Merkloos is het maar afwachten wat je zending is, plus dat je niet weet of er verder nog toevoegingen bij zitten. Vandaar mijn aanvankelijke keuze voor Merkloos (omdat ik dacht dat het altíjd koolzaad zou zijn en dus constante kwaliteit), maar de levering die ik ontving had een heel andere kleur, geur etc. dan de koolzaadstro die ik eerst had.
Mij kun je niet wijsmaken dat koolzaadstro de ene keer mooi geel is en de volgende keer helgroen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:20

imker schreef:
Klopt, dat komt waarschijnlijk ook doordat het niet zo'n dikke en lange korrel is als bijv. Merkloos.
Merkloos ziet eruit als flinke bix en Strovan is beduidend slanker en kleiner, waardoor het ook makkelijker uiteen valt.

Russel: voor mij maakt het wel degelijk verschil, ik wil wéten wat ik in mijn stallen gooi.
Bij Strovan weet je: 100% tarwestro en bij Merkloos is het maar afwachten wat je zending is, plus dat je niet weet of er verder nog toevoegingen bij zitten. Vandaar mijn aanvankelijke keuze voor Merkloos (omdat ik dacht dat het altíjd koolzaad zou zijn en dus constante kwaliteit), maar de levering die ik ontving had een heel andere kleur, geur etc. dan de koolzaadstro die ik eerst had.
Mij kun je niet wijsmaken dat koolzaadstro de ene keer mooi geel is en de volgende keer helgroen.


Nee, dat is wel een heel groot verschil. Er staat geen naam van de leverancier op de zak, waardoor je ze kan bellen?

Maar ik kan mij niet voorstellen dat Merkloos zomaar rotzooi inkoopt. De brok is ook regelmatig van andere kleur, de ene keer ook veel roder of groener dan de andere keer, hangt van het seizoen af. Misschien juist nog jonge koolzaadplant? Er wordt nl in Duitsland heel veel koolzaad verbouwd voor de brandstof en dan kan het natuurlijk zijn dat de stengels nog niet geel geworden zijn omdat de oogst zo snel gaat, voor de olie.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 23:10

Ter herinnering:
Tanja schreef:
Moderatoropmerking:
Na lang overleg over hoe verder te gaan met dit topic heeft het moderatorteam besloten in dit topic alleen nog reacties toe te staan die rechtstreeks betrekking hebben op het experiment uit het foto topic van imker: [VSW] Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates Reacties die niet rechtstreeks betrekking hebben op dit topic maar wel te maken hebben met stro korrels kunnen geplaatst worden in het algemene topic: [VSW] Stro-korrels? hieronder vallen ook updates van andere testers dan imker.
Mensen die samen met iemand anders een pallet willen aanschaffen om te testen kunnen een kijkje nemen in dit topic: DubbelDun @ [EA-GZ-RP] Stro-korrels
Alle offtopic reacties die nu nog geplaatst worden zullen zonder verdere melding worden verwijderd.


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:17

Dit topic is nog niet gesloten en indien er nog vragen zijn met betrekking tot beide stallen in het experiment, zal ik deze graag beantwoorden.

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:00

Ik zag daarnet dat je je Merkloze korrel nu Ecobodem noemt? De leverancier is overstag dan?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:08

Inderdaad, Merkloos is Ecobodem.
Dit mag sinds vorige week op internet vermeld worden.