Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:57

Idd erg vreemd dat het product niet makkelijk uiteen viel en zeker noemenswaardig in dit topic.
Dus díe korrels moeten we zéker niet gaan gebruiken.

diana1
Berichten: 2147
Geregistreerd: 15-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:21

DubbelDun schreef:
@imker: zou je hier of in je gesloten topic bij willen houden hoeveel zakken er nu in totaal in zijn gaan zitten. Dat lijkt me handig om te zien hoe de prijsverhouding is na het aantal dagen in gebruik.



Je moet toch echt het andere topic met de foto updates eens gaan lezen want volgens mij zet Imker dat er duidelijk in hoor :list:

Fitzroy

Berichten: 25151
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:31

Ik ben blij dat ik die groene korrels niet heb genomen als ik dit zo lees.
Ik ga me maar eens orienteren op een complete pallet van een ander merk.

Imker, ik begrijp dat jij uit 1 van de 2 merken gaat kiezen die je nu geprobeerd hebt. Heb je al een idee of laat je de prijs de doorslag geven?

DubbelFun

Berichten: 88766
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:44

@diana1 : in het topic van Imker staat dat er een zak is bijgestrooid, niet hoeveel zakker er nu in dat aantal dagen in totaal ingegaan is.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:51

Nóg een keer dan, want ik heb dat al een paar blz terug gezegd:
In Strovan totaal nu 9 zakken
In Merkloos totaal nu 7 zakken

Ik zal het in t vervolg ook in het stickytopic noteren met een totaalstand.

jennyk
Berichten: 3616
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:54

Tja over de groene korrels.... In principe ligt de stal van Larouscha er keurig bij. Het grote probleem is alleen dat ik bij de andere 2 veelvraten deze korrels niet bij kan strooien, die vreten dat dus echt wel op.
Nu moet ik dus opzoek naar andere korrels hier in de buurt iemand hier enig idee waar ze nog meer verkocht worden?(omgeving Ede/Lunteren/Barneveld) Dit is toch niet off-topic :o
Ik vind het trouwens een erg vreemde reactie dat de leverancier zegt er niet wakker van te liggen!
Mij raakt ie zo wel kwijt als klant! (maar goed of ie daar wel wakker van ligt...)

trekruiter

Berichten: 206
Geregistreerd: 24-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:59

Geerke,heb adres leverancier Saintes!

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 01:27

Jenny ik ga maandag 's bellen met Bellinco - die levert Strovan korrels - de verslagen van Imker geven daar toch een goed idee over. Hij zit weliswaar in het zuiden van het land maar bezorgt dus ook in 'onze' omgeving - misschien kunnen we e.e.a. combineren. Als ik hem na 't weekend gesproken heb, pb ik je wel even.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 10:43

Bellinco levert volgens mij door heel het land. Ecobodem levert ook door heel het land en Dolsma ook.

jennyk
Berichten: 3616
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:44

jannepaulie: oké dan hoor ik wel of bellinco hier ook levert.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:12

Moderatoropmerking:
En wederom offtopic berichten verwijderd. De salmonella discussie is naar het algemene topic gesplit. De discussie die daarna volgt over het wel of niet offtopic gaan is uiteraard totaal offtopic en is verwijderd. Mensen die vinden dat er offtopic wordt gegaan kunnen ipv dit steeds maar weer te melden in het topic en zo zelf een offtopic discussie op gang te brengen, beter gewoon de TeM knop gebruiken :-)

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:46

De updates van vandaag zijn naar de moddie verzonden.

Op jullie verzoek vandaag een vóór en ná sessie.

We zitten nu op dag 40 en dat is dan bijna 7 weken in het experiment en ik moet zeggen dat het me nog steeds goed bevalt en ik alle paarden op strokorrel ga zetten.
Indien volgende week rond deze tijd nog steeds niet alle mot verwijderd hoeft te worden, ga ik gewoon door met het updaten van het topic.
Waarschijnlijk doe ik het ná de 8 weken niet meer dagelijks, maar bijvoorbeeld op woensdag en zaterdag of om de dag, ivm de tijd die het geheel opslorpt.

Jullie kunnen andere suggesties geven indien jullie een andere update-indeling wensen.

diana1
Berichten: 2147
Geregistreerd: 15-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:54

....TER IEDERS INFO.......aanvullingen in de prijslijst......................

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:21

Ik moet zeggen dat de stallen er steeds weer erg goed uitzien en het spreekt me derhalve ook enorm aan. Zodra het vlad hier bijna op is, ga ik denk ik ook een pallet strokorrels bestellen. Vlas bevalt goed, bij 1 paard na, das onze ruin en een behoorlijk poetje op stal.

Fitzroy

Berichten: 25151
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:51

Imker, wanneer is voor het moment om de stallen helemaal leeg te halen? Waar baseer je dat op?

Ik zit hier nu met de smeerpoets op 4 weken en ondanks dat ze door omstandigheden veel te veel op stal staan, blijven de stallen mooi droog, daar ben ik echt verbaasd over.
Bij de smeerpoets heb ik gisteren weer een zak bijgestrooid.

Ik vind het wel jammer dat TOP deze korrels niet meer kan leveren want ze bevallen me prima. Ik moet dus uitwijken naar een ander merk.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:01

Fitz, ik denk dat het bij mij ook nattevingerwerk is, wanneer ik de stallen leeg ga halen.
In ieder geval moet het leeg als:
- het bed verzadigd is
- de stank niet meer te harden is
- paard gaat verhuizen?

Zoals ik het nu bekijk en zeker afgaande op de wijze hoe de stallen er nu bij liggen, zie ik nog eigenlijk geen enkele reden om volgende week alles eruit te halen (volgens mij voor iemand met alleen een kruiwagen een héls karwei).
Maar ik ga het nu iig beter in de gaten houden, omdat we nu de 8 weken naderen.

Vandaag ga ik bijstrooien bij merkloos, paard heeft vannacht vastgelegen en dus de stal behoorlijk opgeknapt... helaas ook de wanden mooi bekrast....

Fitzroy

Berichten: 25151
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:06

Had jij van tevoren een termijn hoe lang je met de stal wilde doen, bv. in verhouding tot de kosten o.i.d.
Edit: ik wil toch wel proberen om er 10-12 weken mee te doen.

En dan nog een vraagje: je geeft in het fototopic aan dat je denkt dat het woelen van dat ene paard de bodem goed gedaan heeft. Denk je dan dat het misschien toch handig is om de bodem regelmatig helemaal om te gooien?
Ik ben daar nog niet helemaal uit, ook omdat de sites van de diverse leveranciers daar verschillend over vermelden.

Balen dat je paard de stal verbouwd heeft.

POLLO

Berichten: 1390
Geregistreerd: 26-02-05
Woonplaats: middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:08

o jee alles goed met het paard?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:15

Pollo, paard mankeert niets en was ook niet stram vanochtend. Stal is groot genoeg, dus waarom ze in een hoekje ging liggen is me geheel onduidelijk....

Fitzroy:
Ja, eigenlijk had ik me voorgenomen dat het paard toch wel minimaal 6 wk moest kunnen doen met ca. 8 zakken en dat klopt toch wel.
De reden hiervoor is met name het stalgeld. Ik vraag niet veel stalgeld en als het dan te duur wordt met de bodembedekking dan moet het stalgeld omhoog en dat vinden de pensionners niet leuk, vrees ik.
Nu heb ik al 7wk kunnen doen met 9 zakken, dus 58,50 euro en dat is dus positief: stalgeld kan hetzelfde blijven.

De startmaand ben ik 39 euro kwijt geweest en dan iedere week na de startmaand 6.50 (ongeveer). Dus 65 euro delen door 2 maanden is 32.50 aan strooiselkosten per maand.
Dat is wat anders dan om de dag een nieuw pak vlas a 6 euro. Dan ben ik ca. 90 euro kwijt per maand *bij het ene paard iets meer vlas als bij het andere, maar gemiddeld*

Bij de Strovanstal heeft het idd nut om de box eens om te woelen. Bij dit paard werkt het prima en vanochtend lag de stal er ook supermooi bij, voor zijn doen.
Bij de Merkloze stal, doe ik het niet, omdat het een mooie bodem van zichzelf vormt (paard woelt niet) en dan ga ik er niet aan rommelen.

Ik denk dat het wederom een kwestie van uitproberen is, ieder paard is anders op stal en als je een woeler hebt, zou ik het eens proberen om het helemaal om te zetten. Vaak is dat wel makkelijk, omdat het paard het zware werk voor je doet.

DubbelFun

Berichten: 88766
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:42

@Imker: gelukkig alles goed met het paard.
Maar jij gebruikte dus 15 pakken vlas in de maand !! voor één stal ??
Dan snap ik dat je nu tevreden bent over de korrels.
Ik gebruik één pak vlas in de week (per stal) in de winter, 's zomers veel minder. Dus voor mij is de 'winst' tov korrels beduidend minder, zo niet negatief gezien de hoeveelheid zakken waar je mee moet beginnen.
32,50 (Imker korrels p/maand)
24,80 (DD vlas p/maand)
.7,70 verschil in voordeel DD/vlas

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:55

DD, dat klopt.
Als ik bij het Strovanpaard (noemen we hem maar even zo) op dag 1, drie pakken vlas in de stal gooide, kon ik het er na 3 dagen allemaal weer uitscheppen en opnieuw beginnen. Daarna eens geprobeerd om 1 pak erin te doen en dat kon ik er dus na een dag alweer uithalen. Vandaar dat Strovanpaard tijdelijk even op niets heeft gestaan (kale rubberen matten) maar dat vond ik niet zo prettig in de kou.

Okido, waar zit jij dan ergens?
*edit* ik zie Ridderkerk.
Ik weet van zowel Ecobodem als Strovan en Dolsma, dat zij hele pallets door het land leveren. Alleen even afwachten wanneer ze een zending jouw kant in laten komen ivm planning vrachtwagens.
Het kan niet zo zijn dat ze bij jou niet te krijgen zijn....

diana1
Berichten: 2147
Geregistreerd: 15-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:03

imker schreef:
DD,
Als ik bij het paard op dag 1, drie pakken vlas in de stal gooide, kon ik het er na 3 dagen allemaal weer uitscheppen en opnieuw beginnen. Daarna eens geprobeerd om 1 pak erin te doen en dat kon ik er dus na een dag alweer uithalen.


Even mijn reactie...ik heb hier bij de viespeuk ook vlas geprobeerd, na 3 dagen was het ook niet netjes meer....werd snel een kleffe massa....ondanks tig x hopen ruimen....
Nu sinds donderdag op koolzaadkorrels en een prima stal!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:21

Moderatoropmerking:
En wederom heb ik reacties die hier niet in dit topic horen naar het algemene topic verplaatst. Mensen, bespreek zaken die niet rechtstreeks met het experiment van imker te maken hebben toch alstjeblieft in het algemene topic, dank u :)

pantarhei

Berichten: 9071
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:20

@imker:

Ik begrijp je tekst niet als je zegt dat je op dag 40 zit en dan bijna 7 weken onderweg bent? Bij is 6x7 42 en dus eerder zes dan zeven weken, of heb ik iets gemist?
Laatst bijgewerkt door Judje op 20-01-09 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:38

Pantharei: oeps... vandáár dat mijn weken zo kort duren! :o? Je hebt helemaal gelijk, we zitten in week 6.

De nieuwe update is onderweg en het is wonderwel nog mogelijk dat oude paarden een nieuw kunstje leren (als wraak op het netjes in de hoek mesten, heeft het Strovanpaard me vanochtend in mijn vingers proberen te bijten).