Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 09:52

Vandaag komen er (als het lukt) foto's van de oude en de nieuwe zending van Merkloos.
Er zit een enorm verschil in de kleur van de korrels, dus ook de samenstelling van de korrels. De oude korrels waren geel en deze zijn groen.

DubbelFun

Berichten: 88766
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:09

@imker: zou je dan misschien dezelfde merkloze korrels hebben als Top nu verkoopt. Die waren ook groen toch??

wuswa
Berichten: 2172
Geregistreerd: 04-03-05
Woonplaats: arnhem-noord

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:24

De oude korrels van Top waren geel/beige en de nieuwe korrels zijn groen. Beide in een doorzichtig plastic zak die snel kapot gaat. Heb beide gebruikt.

DubbelFun

Berichten: 88766
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:57

En ik meen me te herinneren dat iemand opmerkte dat die groene korrels veel minder makkelijk uit elkaar vielen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:58

Het zou kunnen dat het dezelfde zijn. Deze zitten ook in een doorzichtige zak die makkelijk stukgaat en de oude zaten ook in zo'n zak. Alleen is de nieuwe zak 15kg en de oude 20kg.

Afbeelding
Links de oude korrels en rechts de nieuwe. Het verschil is alleen niet goed te zien op de foto. IRL zie je het superduidelijk.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:55

DubbelDun schreef:
En ik meen me te herinneren dat iemand opmerkte dat die groene korrels veel minder makkelijk uit elkaar vielen.


Ja goed onthouden, dat was ik - heb 't hele zootje ook weer teruggebracht.

Ik ben vanmorgen even op stalbezoek geweest maar jammer genoeg was de stalhouder zelf in geen velden of wegen te bekennen.
Heb dus jammergenoeg nog geen aanvullende info. Het strooisel wat gebruikt wordt is van Ecobodem en het zag er allemaal erg netjes uit. Had de indruk dat de bodemlaag wel dun was maar, ondanks dat het héél veel stallen waren, was de lucht er schoon en fris. Ik ga nog wel 's even nabellen om wat meer info.

Zijn er hier nog meer gebruikers van Ecobodem? Deze bodem was fraai licht-geel.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:52

De groene korrels die ik nu hier heb liggen, vallen wel makkelijk uit elkaar. Het regende toen de pallet geleverd werd en er waren wat zakken kapot. Hetgeen wat uit de zakken in de regen terecht kwam, viel binnen notime uit elkaar.
Bij deze zending ben ik dus niet bang voor het niet-uitelkaar-vallen van de korrel, maar eerder voor de onbekende samenstelling.

eversdijk
Berichten: 170
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:12

Imker even een vraagje, bij mij in de stal voelt de bodem in zijn geheel wat klam aan (ik bedoel hier niet de natte plek). Is dat bij jou ook het geval of voelt het nog echt droog aan?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:42

Bij mij voelt de natte plek ook klammig aan, de rest van de stal is mooi los. Als je het bijeen knijpt, valt het weer uit elkaar als je het loslaat.

Update van vandaag met foto's komt eraan!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:38

Dag 56, dus week 8 is aangebroken. Op het gesloten topic kun je foto's zien van vandaag en ook een 8wekenupdate.

Ben erg benieuwd naar jullie reacties.

diana1
Berichten: 2147
Geregistreerd: 15-12-08

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:51

ZIET ER GOED UIT!! Niks mis mee.

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:52

Nav jou verslag Imker, kun je dus wel de conclusie trekken dat 'potten' met strokorrels beter gaat dan 'potten' met vlas. Ik heb gisteren (vlas) dus toch maar na een kleine 4 weken 'potten' het achterste deel van de stal bij onze merrie leeg gehaald (daar plast zij altijd). Bijna 5 kruiwagens vol vieze stinkende, donkerrode zooi, bah. Er bleef echter nog wel genoeg over om opnieuw te kunnen verdelen en met 1 schone zak vlas erbij, ziet de stal er weer keurig uit. Maar amper 4 weken of zoals bij jou 8 weken is nogal een verschil.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:55

Gefeliciteerd met het resultaat Imker en vooral: dank je wel dat je dit allemaal zo helder en consequent ten dienste van ons geïnteresseerden hebt bijgehouden!

Vrijdagmiddag komt mijn pallet - dat wordt dus een middagje schrobben en boenen en dan ga ook ik het experiment aan. Vind het wel spannend!

Zou jij voor de volledigheid misschien nog één korte samenvating van jouw 'uitmest-techniek' over de loop van deze periode willen maken?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 23:17

JP, ik ga dat nog wel documenteren, alleen wat ík doe, hoeft niet persé voor een ander paard te werken. Zo meng ik de nieuwe korrels wel bij Strovan, maar bij merkloos weer niet. Dat ligt toch echt aan je paard.

Maar ik ga morgen kijken of ik eea kan opschrijven, nu ga ik naar mijn bedje, want ik ben moe van de les met mijn 3jarige...

okido
Berichten: 222
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:12

Hoi
ik heb groene korrels 20 kg in witte zakken
ben na 4 dagen nog steeds wel te spreken weinig uit te mesten alleen een beetje drollen scheppen en moet zeggen hij staat er nog steeds droog bij
normaal met vlas had ik er al weer een pak vlas in moeten gooien

okido
Berichten: 222
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:21

Imker
ik vind na 56dagen je stal er nog goed bijliggen
alleen als ik naar jouw en mijn stal kijk zie ik dat die bij jouw echt stukjes stroo heeft of is dit hooi?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:31

Bij mij liggen kleine stukjes hooi.
Het vorige pak hooi had helaas nogal wat kort spul ertussen zitten, wat de paarden door de stal heen hebben gesmeerd.

De updates gaan gewoon door, morgen komt er weer een fotoupdate, vandaag even alleen schriftelijk.
Daarna zal ik iedere dag een schriftelijke update maken en iedere 4 of 5 dagen een fotoupdate met ervoor- er erna- foto's.

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:35

top imker, hoe bevalt de nieuwe korrel,
ik heb nog anderhalve laag vlas, en dan ga ik ook over stappen,

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:42

De nieuwe korrel heb ik nog niet gebruikt in de Merkloos stal. Ik heb hem wel in de stal liggen (als bijstrooisel) in de stal van mijn 3jarige. Ik merk op dit moment weinig verschil, maar ik weet ook niet of 1 zak nieuwe op 7 zakken oude korrel veel impact heeft.
Begin volgende week gaat het laatste paard ook over op Merkloos en dán kan ik goed berichten hoe de nieuwe korrel bevalt.

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:46

oke, nou dan wacht ik dat nog even af, kan denk ik nog een week of 3 tot 4 met mijn vlas toe.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:50

Ik hou je op de hoogte van wanneer ik overga op korrels bij het laatste paard.

Update van vandaag is weer onderweg!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:32

Vlasstal begint nu behoorlijk achteruit te gaan. Nog even moed verzamelen om alles leeg te scheppen en dan gaat ook deze stal over.

De update van vandaag staat er weer op en ik ben nog steeds erg te spreken over strokorrels!

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 12:15

imker schreef:
Vlasstal begint nu behoorlijk achteruit te gaan. Nog even moed verzamelen om alles leeg te scheppen en dan gaat ook deze stal over.

De update van vandaag staat er weer op en ik ben nog steeds erg te spreken over strokorrels!


zou je nog een foto plaatsen van de vlasstal? of heb ik er overheen gekeken?
:o

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:09

Imker: n.a.v. je laatste update: heb je de korrels die je bijgestrooid hebt, ook nat gemaakt of strooi je het gewoon uit en meng je het dan met de reeds aanwezige laag?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:55

De korrels die ik bijstrooi, maak ik niet nat. Bij Strovan meng ik ze door de bestaande toplaag en bij Merkloos strooi ik ze gewoon over de bestaande bedekking heen.