Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
phietje

Berichten: 291
Geregistreerd: 06-12-07
Woonplaats: overijssel/drenthe

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:00

MarvanTom schreef:
Goed topic!
Vraagje: hoe kan je dit afvoeren als particulier?
Een mesthoop is geen optie voor mij, ik wil geen overlast voor de buren. Knipoog


Ik heb een aanhangertje, waar ik twee schotten heb gemaakt (wantjes( daar hooi ik alles op en dan breng ik het naar een tuinder bij mij in de buurt ( die wil graag vlas en stro hebben.).. maar misschien wil een boer het ook wel op z'n maisland hebben

phietje

Berichten: 291
Geregistreerd: 06-12-07
Woonplaats: overijssel/drenthe

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:06

russel schreef:
Dat niet stoffig is voor mijn paard heel erg belangrijk. Imker wat kost een zak? Het mag ook absoluut niet naar ammoniak ruiken, ik heb een paard met chronische bronchitis en als zijn luchtwegen enigszins geprikkeld worden, dan hangt er weer een slijmpegel uit zijn neus. Ik ben veel geld per maand kwijt voor vlas toch wel gauw 7 pakken per maand. Rubber tegel heb ik niet, hoe zal het vergaan op een betonnen vloer?


hey hey,
Mijn paard heef Rhino gehad, (luchtweg variant zeg maar) en dat is overgaan naar chronische bronchitis.(wordt al ziek bij het zien van hooi of stof)..
stal strooisel komt dus idd heel erg precies. ik heb nu al enkele maanden Strokorrels erin. en heb totaal geen last van stof.. want het producht is gepers in een brokje.. er zit misschien wel wat gruis bij maar dat is neit Stoffig waarvan ze gaan hoesten voordeel si ook dat het niet schimmelig ruikt etc. en dat er veel minder ammoniak geuren zijn!.. Ik heb ook een betonnen vloer.. dus zonder tegel kan PRIMA... Die van mijn hoest niet en het stof ook net ook niet met instrooien of doorharken!.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:57

Ik heb 4 paarden staan, 3 volwassenen en 1 jaarling. Van de volwassen paarden is er 1 zindelijk. Poepen in de ene hoek en plassen in de andere hoek, in het midden netjes droog.
1 paard is een viezerik. Poept waar zijn kont staat en plas waar zijn ...... hangt. En dan nog onze grootste viezerik, mijn PRE dame van stand, die een ongelovelijke puinhoop maakt. Ze houd ervan om haar hooi te soppen in de waterbak die aan haar deur hangt. Haar stal heeft ook een straatje van de hooihoek naar de waterbak.
Ik heb ze nu op gehakstelt stro staan. De merrie doet 6 dagen met 1 zak gehakselt stro a 6.25.
De zindelijke kan er wel 2 weken mee doen, maar 1 x per week mest ik ze helemaal uit.
De viezerik doet ongeveer 5 dagen met 1 zak gehakselt stro.

Het jaarling staat op stro, dat vind ik fijner voor haar.

ik hou deze topic in de gaten. Ik experimenteer al een hele tijd naar de ideale stalbodem.
Ze hebben op stro, vlas, zaagsel gestaan en nu op gehakselt stro. Het bevalt tot nu toe bij de viezerikken goed. Ze staan langer droog!

Overdag staan de dames en heren buiten!!!

Becky_Claire

Berichten: 337
Geregistreerd: 03-09-05
Woonplaats: Brakel

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 01:01

Ik heb mijn 2 jarige viezerik nu ook op strokorrels staan en moet zeggen dat hij hier het langst schoon en droog op blijft. Hij staat nu veel goedkoper op de korrels dan op vlas want dat was na 2 dagen raak en kon heel de stal weer opnieuw leeg halen. Zaagsel was nog erger dat neemt helemaal niks op.
Dus voor mijn 2 jarige strokorrels mn veulen staat wel op vlas maar dat is niet zo'n viespeuk.
En dan nog mn 15 jarige ruin die is zindelijk dus die staat gewoon op vlas. Maar daar heb je geen kind aan poept in de ene hoek plast netjes achteraan het enige min puntje meneer gaat er ook in liggen dus zn dekens stinken eigenlijk altijd Knipoog

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 01:53

intressant topic, waarom is er niet eerder iemand mee gekomen??
Ziet er veel belovend uit, ik ben wel weer benieuwd naar foto's Imker en ook hoe je de mestballen eruit haalt!!

Anoniem

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:06

phietje schreef:
russel schreef:
Dat niet stoffig is voor mijn paard heel erg belangrijk. Imker wat kost een zak? Het mag ook absoluut niet naar ammoniak ruiken, ik heb een paard met chronische bronchitis en als zijn luchtwegen enigszins geprikkeld worden, dan hangt er weer een slijmpegel uit zijn neus. Ik ben veel geld per maand kwijt voor vlas toch wel gauw 7 pakken per maand. Rubber tegel heb ik niet, hoe zal het vergaan op een betonnen vloer?


hey hey,
Mijn paard heef Rhino gehad, (luchtweg variant zeg maar) en dat is overgaan naar chronische bronchitis.(wordt al ziek bij het zien van hooi of stof)..
stal strooisel komt dus idd heel erg precies. ik heb nu al enkele maanden Strokorrels erin. en heb totaal geen last van stof.. want het producht is gepers in een brokje.. er zit misschien wel wat gruis bij maar dat is neit Stoffig waarvan ze gaan hoesten voordeel si ook dat het niet schimmelig ruikt etc. en dat er veel minder ammoniak geuren zijn!.. Ik heb ook een betonnen vloer.. dus zonder tegel kan PRIMA... Die van mijn hoest niet en het stof ook net ook niet met instrooien of doorharken!.


Klikt belovend, ooit gezien dat hij er van at? Ook als het al niet meer in korrelvorm is? Nou zit ik in een gebiedje waar het erg vochtig is, langs een stroompje en in een dal waar het regelmatig dauwvorming of mist hangt, zeker in de zomerperiode, dus de korrels zullen snel uitelkaar vallen.

Hoe zwaar zijn de zakken? Ook 20 kg en wat kosten ze, welke merk?

Nou zit ik nog wel met het idee dat als de korrels nog rond zijn, het toch niet lekker kan liggen voor een dier, zeker mijn paard had altijd de figuren van het stro in zijn lijf staan en dat bleef uren zichtbaar. Zo zonde om meteen 20 liter water er in te doen, of is dat niet zoveel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-12-08 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:06

russel schreef:
Ik had ook lavor, schijnt uit Zeeland te komen en is van kwaliteit minder,


Lavor komt uit Hengelo Gld. Knipoog Is van Langwerden. Wij hebben dit ook, maar bevalt goed. In de zomerperiode 1 baal per week nodig, in de winter 1,5 baal. Puur omdat ze dan iets langer op stal staan dan in de zomer.

PieterBel

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-06-03

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:39

Als je dit spul er zo lang inlaat, krijgt je paard dan niet snel last van rotstraal/losse hoefwanden(of als een paard hier gevoelig voor is) ivm het vocht wat toch ergens in de korrels opgenomen moet worden. Ik kan me voorstellen als er 550kg op staat (paard dus) dan er dan wel vocht uitgeperst wordt. Ik ben benieuwd? Voel je ook elke dag hoe vochtig de korrels aanvoelen (ongeacht de kleur en geur)?

Ik neem aan dat je geen belangen hebt (of krijgt) in 1 van beide merken en dit onafhankelijke doet ? Lachen

Anoniem

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:42

aslo schreef:
russel schreef:
Ik had ook lavor, schijnt uit Zeeland te komen en is van kwaliteit minder,


Lavor komt uit Hengelo Gld. Knipoog Is van Langwerden. Wij hebben dit ook, maar bevalt goed. In de zomerperiode 1 baal per week nodig, in de winter 1,5 baal. Puur omdat ze dan iets langer op stal staan dan in de zomer.



Begrepen dat lavor verbouwd wordt in Zeeland, kan zijn dat zijn velden in Zeeland ligt, heb deze info van mijn fouragehandelaar,hij was er nl niet zo tevreden over en is overgestapt op linostar. Ik moet zeggen met linostar doe ik een beetje langer.

Balte

Berichten: 3557
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:52

russel schreef:
Bij ons mag het niet naar de milieustraat, ik denk voor vele gemeentes. Hoe zijn de tuinders er over? Ik weet dat ze niet graag zaagsel hebben, dat verzuurd de grond, vlas wel.

http://www.strovan.eu/
Deze link stond hier in het topic en ik ben daar eens gaan kijken. De stropellets worden daar aanbevolen om als een soort van bodembedekker te gebruiken in tuinen en in professionele kwekerijen, dus ik veronderstel dat het zeker geen kwaad kan voor de bodem?

Anoniem

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:05

Dat zeggen ze ook op vlasadvertenties, maar ik hoor dat daar ook steeds minder animo voor is, zeker als het van paarden afkomt, ze krijgen daardoor een hoop onkruid in hun tuintjes of weilanden door. Zeker als je ziet wat er aan onverteerde muesli's er in de mest zitten tegenwoordig, kan ik het mij wel voorstellen.

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:07

Maar onverteerde muesli heeft niks met de bodembedekker te maken. Lachen Dus willen ze stro net zo goed niet.

Anoniem

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:10

Klopt, als het van paarden is, zijn ze niet meer zo happig omdat paarden tegenwoordig allerlei muesli's krijgen en en in het hooi zit natuurlijk ook onkruid dat nog zaaddragend is en dat komt weer in de mest terecht.

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:13

Op zich wel heel logisch natuurlijk.
Heb eigenlijk geen idee waar onze mest heen gaat, het meeste verdwijnt in eigen tuin. En als de mais eraf is gooien we de kruiwagen leeg op het land. Ideaal!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:14

Moderatoropmerking:
Zoals mijn collega op pagina 1 ook al zei is het plaatsen van "stipjes" en "ik volg even" reacties niet toegestaan zoals is na te lezen in de Boktregels. Stipjes zijn namelijk erg irritant voor andere gebruikers dus zijn deze reacties weer verwijderd Lachen

Forcalquier

Berichten: 2065
Geregistreerd: 07-01-05

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:56

Wat ik mij afvroeg......betaal je transport kosten als je het besteld en zo ja hoe hoog zijn die kosten?? ik woon namelijk in Zaanstad en heb nog geen leverancier hier in de buurt kunnen vinden, mocht iemand dus een adresje weten hoor ik het graag.

Verder ben ik ook benieuwd hoe het zit met de ammoniak geur aangezien de urine plekken niet verwijderd worden.
Ik heb overigens in een paardentijdschrift een artikel gelezen over deze korrels en daar staat in dat je na verloop van tijd de korrels op het midden naar de buitenkant van de box moet harken en in het midden nieuwe korrels moet strooien, word dit in het experiment ook gedaan? Of zijn er diverse methode's om de korrel zijn functie te laten doen?

Mijn paarden staan nu op een mengeling van zaagsel met stro en ik word zo langzamerhand gek van de tijd die ik per dag kwijt ben aan het uitmesten.
Mijn paarden staan van 23:00 tot 08:30 dus 9 1/2 uur op stal maar ondanks dat is het elke dag chaos en nat in de stal, ben bijna 1 uur bezig met 3 stallen,dus voor mij zou dit echt een uitkomst zijn.

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:09

imker,kan zijn dat ik eroverheen heb gelezen maar welk strooisel gebruikte je hievoor.
en welke beviel je tot nu toe het beste?

wuswa
Berichten: 2172
Geregistreerd: 04-03-05
Woonplaats: arnhem-noord

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:13

@imker: wat ik mij afvraag als ik je foto's bekijk (maar dat geldt ook voor vlasstallen) is hoe het kan dat er 's morgens amper kuil/hooi door de stal ligt. Mijn paarden kunnen vrij in en uitlopen en als het regent of koud is leg ik het kuil/hooi in de stallen. Dat lopen ze door de box heen en dan is het uitmesten veel lastiger. Hoe doe jij dat?

Anoniem

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:53

Je kuil niet bij de ingang leggen, maar in een hoekje achterin. Kunnen ze ook lekker met hun kont naar de wind staan en eten. Kan je geen houten kist in de hoek zetten achterin??

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:23

Voorheen gebruikte ik vlas (ivm paard met chronische bronchitis).

Ik gooi 's avonds het hooi voorin de stal, bij de deur. 's Morgens is het op.

Ilonab

Berichten: 772
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Tienhoven

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:24

wuswa schreef:
@imker: wat ik mij afvraag als ik je foto's bekijk (maar dat geldt ook voor vlasstallen) is hoe het kan dat er 's morgens amper kuil/hooi door de stal ligt. Mijn paarden kunnen vrij in en uitlopen en als het regent of koud is leg ik het kuil/hooi in de stallen. Dat lopen ze door de box heen en dan is het uitmesten veel lastiger. Hoe doe jij dat?


Mijn paard staat ook op vlas en ik gebruik gewoon een hooinet voor m'n hooi want wat je zegt anders loopt hij alles door de stal en is het heel vervelend om de mest eruit te halen.
Een andere optie is misschien een ruif.

Anoniem

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:34

Als ze vrij in en uit kunnen lopen dan lopen ze het bij de ingang door je stal heen. In een stal die dicht gaat kan je het idd bij de deur leggen, ik veeg altijd een stukje helemaal schoon en leg het dan op de betonnen vloer, dat eten ze meteen op en het kleine plukje dat blijft liggen eten ze later op, wordt niet in de stal gelopen.

Anoniem

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:56

Imker, heb jij ruinen of merries? Volgens mij is de merkloze stal van een merrie. Heb je daar net zoveel kg in zitten? Lijkt veel minder. Ik weet zeker dat er bij mijn ruin een ravage zou zijn geweest in deze stal. Maar ik heb ook een viespeuk, poept overal en plassen zoveel mogelijk in het midden vind hij...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:58

Russel, de merkloze stal is idd van een merrie.
De rest van de paarden zijn ruinen.

Ik heb in iedere stal 6x20 kilogram gegooid. en zelfde hoeveelheid water (bij beide was dat de gebruiksaanwijzing).

Anoniem

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:00

Vind de strovan stal er prettig uitzien, mooi geel ook nog voor het oog. Hoe ziet een verzadigde natte plek eruit?