Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Storm

Berichten: 20862
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:20

Tjee, die kruiwagen!
Als ik mest heb ik een wagen vol, iedere dag!
Je schreef al dat het me zou verbazen, dat klopt inderdaad!
Heb je ook al een berekening gemaakt of het je geld zou opleveren als het de volle tijd meegaat die het product belooft?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:23

Nee, ik houd nu voornamelijk bij wat het product in gebruik kost. Na afloop van het experiment komt er per product een algehele conclusie, dit houdt ook het financiële plaatje in.

Had ik al vermeld dat ik contact aan het leggen ben met nog meer leveranciers, om zo nóg 2 stallen te gaan vullen met andere merken strokorrels? Dit om het geheel nog completer te maken.
Ik verwacht van deze leveranciers eigenlijk wel dat ze meewerken, aangezien het een ultieme promotie van hun product is.

Needje

Berichten: 19207
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:24

Vind je het echt een verschil tov vlas?

Storm

Berichten: 20862
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:33

Het is zeker een goede reclame voor de leveranciers! En als ze in hun eigen product geloven, zullen ze zeker meehelpen!
Dit zou eigenlijk in een paardenblad zoals Bit moeten komen, het is echt een interessant experiment.
En een hele hoop mensen die paarden hebben lezen mee op Bokt, dus inderdaad de allerbeste gratis reclame! In echte reclames lees je een hele hoop onzin, maar hier is niet omheen te gaan.

Yv_
Berichten: 19122
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:37

Misschien heb ik er overheen gelezen, 7 pagina's is ook wat lang om te lezen Lachen.
Wat strooi jij er per dag aan korrels weer bij?

Edit: En heb je misschien adressen van strovan-leveranciers? Ik heb op strovan.eu gekeken, maar daar wordt ik niet zoveel wijzer uit, net als op google... Ik woon in de randstad, regio Den Haag...

Anoniem

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:35

Storm76 schreef:
Tjee, die kruiwagen!
Als ik mest heb ik een wagen vol, iedere dag!
Je schreef al dat het me zou verbazen, dat klopt inderdaad!
Heb je ook al een berekening gemaakt of het je geld zou opleveren als het de volle tijd meegaat die het product belooft?



Ik dus ook, maar dan wel met drollen. Als de natte plek er uit moet, dan nog een kruiwagen vol.

Dressuurenzo

Berichten: 776
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Arnhem

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:37

Misschien dat ik er over heen heb gelezen maar bij ons op stal steken wij bewust de wanden altijd hoog op tegen het vastrollen. Is dit ook mogelijk met deze korrels of kun je echt alleen een rechte bodem hebben?

VDB
Berichten: 4098
Geregistreerd: 26-11-05

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:41

Spannend Imker Knipoog
Imker, als het ene paard het "bed" wat rommeliger maakt. Houdt dit dan in dat alles naar de muren van de stal schuift? En daardoor het paard op de rubberen stalmat komt te staan?
Heb je 1 van je paarden wel eens ervan zien eten? (dat kon geen kwaad, toch?) Zie je verschil in zijn ontlasting van een paard wat ervan gegeten heeft? Is het een aanrader voor paarden die zich snel vervelen door er hier af en toe een knabbel van te nemen?
Blijven er korrels in tussen de straal van de hoeven zitten?

vivana

Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:52

Wij hebben 't ook geprobeerd...ik ben er niet van gescharmeerd.
Erg vervelend als je paard met zijn hooi heeft geknoeid (om 't er tussenuit te vissen)...Vind dat 't erg gaat stinken na enkele weken (wij hebben er al eerder een zak bij gegooid dan wat de beschrijving voorschrijft).
In 't begin..de eerste 3wk super mooi ruikt lekker maar daarna....
En ik heb een witte pony....die zou er geel uitzien daar dit spul.(die blijft lekkker op vlas).
Vind 't een goed materiaal om onder 't stro te gooien.

colunder

Berichten: 3547
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:16

Ik lees al een aantal weken steeds mee in de topics over strokorrel.
Iemand bij ons op stal gebruikt het ook sinds een paar weken en ik moet zeggen het ziet er bij haar nog steeds fantastisch uit.
Het leek me eerst niks die korrels in mijn stal, en dan het feit dat je het eerst nat moet maken vond ik ook maar niks,maar nu ik zo dit topic volg en zie hoe die stal van diegen bij ons op stal blijft begin ik toch steeds enthousiaster te worden.
Ik blijf alleen mijn vraag tekens houden of het bij ons gaat werken,onze pony's staan nooit op stal met de deur dicht,alleen met heel slecht weer staan ze op de betonplaten bij de stal zodat ze naar binnen kunnen als ze willen.
Ik ben bang dat het dan heel lang korrels bijven en dat lijkt medan niet zo fijn lopen voor de 26 kippen die ook gebruik maken van die stal.
Ik loop er nu overte denken om de voorste stal(die dan door de pony's gebruikt wordt)met korrels te gaan doen en de achterste stal, die ik meestal dichthou voor de pony's met vlas te laten voor de kippen.
Ik blijf dit topic met veel interesse volgen, ik ben heel benieuwd hoe het over een paar weken gaat.

diegene bij ons op stal gebruikt ook de korrels van strovan.

Ik vind wel dat die leveranciers je die korrels wel gratis aan mogen bieden voor je experiment,is toch reclame voor zo'n bedrijf!!

wuswa
Berichten: 2172
Geregistreerd: 04-03-05
Woonplaats: arnhem-noord

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:24

russel schreef:
Als ze vrij in en uit kunnen lopen dan lopen ze het bij de ingang door je stal heen. In een stal die dicht gaat kan je het idd bij de deur leggen, ik veeg altijd een stukje helemaal schoon en leg het dan op de betonnen vloer, dat eten ze meteen op en het kleine plukje dat blijft liggen eten ze later op, wordt niet in de stal gelopen.


Ik veeg ook altijd een reep helemaal schoon en leg het daar maar op de een of andere manier trekken ze het toch door de hele stal heen. Een hooinet heb ik ook wel gebruikt maar daar valt toch flink wat kuil/hooi doorheen. Nou ja het zal wel aan mijn paarden liggen....

riviera2

Berichten: 614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:06

Ik hoop dat die andere leveranciers meewerken, vind het erg interessant aangezien mijn bijrijdpaard ook zo'n klieder op stal is. Het vlas ziet er daar na 3 dagen uit alsof het er al 3 weken in ligt. Misschien dat dit dan een optie is.

pantarhei

Berichten: 9071
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:38

gaaf als er nog meer produkten/merken bijkomen, hoeveel stallen heb je totaal imker?
Ben inderdaad ook benieuwd hoe half januari je boxen eruit zien, als je aantal weken verder bent

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18159
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:36

Ik vraag me af of er bij het doorwoelen nog verschil is met beslagen en onbeslagen voeten? Hoe zit het met de paarden van degenen die het proberen?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:52

Pantarhei, als het goed is komen er dadelijk 4 boxen op verschillende merken te staan. Ik ben per slot van rekening ook maar een particulier, heb geen oneindige hoeveelheid boxen tot mijn beschikking.
Daarbij moet het ook nog te behapstukken zijn, ik ben nu per dag al een behoorlijke tijd kwijt met alles te observeren, online te zetten en bij te houden.

Balance, de ruin is onbeslagen (Strovan stal) en de merrie is voor beslagen (merkloze stal).

Verder wil ik normaals verzoeken om algemene vragen/opmerkingen in het algemene strokorreltopic te plaatsen en niet hier. Er komt nu een hoop informatie binnen die makkelijk in het algemene topic geplaatst had kunnen worden en geen relevante info vormt voor dit topic.
Die informatie kun je hier plaatsen:
[VSW] Stro-korrels?

Sassieja

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:21

Echt een goed initatief!
Vind wel, dat je nu al goed het verschil in kwaliteit kan zien!

Maysie

Berichten: 5705
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:52

Oeh intressant, had de zakken al bij de welkoop zien liggen. Folder al doorgelezen. Vanavond de resultaten tot nu doorlezen.

Anoniem

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:55

Maysie schreef:
Oeh intressant, had de zakken al bij de welkoop zien liggen. Folder al doorgelezen. Vanavond de resultaten tot nu doorlezen.

hebben ze die bij de welkoop ? weet je zo nog welk merk ?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:05

NOGMAALS:

Verder wil ik normaals verzoeken om algemene vragen/opmerkingen in het algemene strokorreltopic te plaatsen en niet hier. Er komt nu een hoop informatie binnen die makkelijk in het algemene topic geplaatst had kunnen worden en geen relevante info vormt voor dit topic.
Die informatie kun je hier plaatsen:
[VSW] Stro-korrels?

Algemene vragen maken het topic erg onoverzichtelijk. Voor algemene vragen kun je in het andere topic terecht. Zouden jullie hier aub rekening mee willen houden?

Vragen die direct betrekking hebben op het experiment (omstandigheden en specifieke vragen) kunnen hier gesteld worden, voor de rest is het andere topic. Dus géén vragen meer van: waar kan ik het kopen, wat is het precies en wat zou het onder een andere omstandigheid doen?

Bij voorbaat dank! OK dan!

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:07

Welke andere leveranciers ga je nog testen? Ik zag nl. dat Ecobodem (van Linabox/Linostar) nu ook strokorrels aanbiedt.

Ik zou wel eens willen zien hoe dat product in deze vergelijking uitpakt en ook in vergelijking met vlas. Ik gebruik nu Linostar voor allebei mijn ruinen, wat in principe goed bevalt.
Ik neem aan dat je ook de grootte van de mesthoop bijhoudt, wellicht ook in verhouding tot de hoeveelheid mest bij vlas?

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:44

..heel interressant!..zeker omdat het niet stoft maar ben ook benieuwd wat het resultaat is met betrekking mesthoop(want de afvoer daarvoor kost bij ons ook geld)...ik volg dit!

en bedankt voor alle moeite Imker!

POLLO

Berichten: 1390
Geregistreerd: 26-02-05
Woonplaats: middelburg

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:02

Imker denk je dat het wat is voor een uitloopstal en voor een merrie met veulen. Ik ben erg benieuwd wat je er over een paar weken van vindt. hihi ik volg je op de voet hoor.

Anoniem

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:36

DubbelDun schreef:
@madamX: Volgens mij geldt dat alleen bij proffesionele paardehouderijen c.q. die moeten voldoen aan de mestwet (dus 8 paarden of meer).
Verder is het sowieso onzin. die van mij staan de hele dag in een zandpaddock en houden ook hun plas niet op Haha!


DubbelDun schreef:
Kan iemand mij dat wetsartikel aanleveren dan ??


Dit valt niet onder de mestwet maar de wet bodembescherming.
De belangrijkste basis vormt het 'zorgplicht'artikel 13:

"Ieder die op of in de bodem handelingen verricht en die weet of redelijkerwijs had kunnen vermoeden dat door die handelingen de bodem kan worden verontreinigd of aangetast, is verplicht alle maatregelen te nemen die redelijkerwijs van hem kunnen worden gevergd, teneinde die verontreiniging of aantasting te voorkomen, dan wel indien die verontreiniging of aantasting zich voordoet, de verontreiniging of de aantasting en de directe gevolgen daarvan te beperken en zoveel mogelijk ongedaan te maken. Indien de verontreiniging of aantasting het gevolg is van een ongewoon voorval, worden de maatregelen onverwijld genomen."

Op basis van dit artikel heb ik al heel wat processen-verbaal gemaakt voor paardenhouders met stallen en mestopslag zonder vloeistofdichte vloeren, of met vloeistofdichte vloeren maar een afvoer naar buiten de grond in of de sloot in (dan wordt het de wet bescherming oppervlaktewater).
Je kunt namelijk redelijke wijs vermoeden dat de mest de grond intrekt en dat als je dat laat voortduren de bodem verontreinigd wordt.
Justitie heeft hier kant en klare onderzoeken voor die dat bewijzen en deze worden standaard bij het verbaal gevoegd.
Er volgt dus ook altijd een strafmaatregel, over het algemeen is dat een flinke boete.
Dit staat dus compleet los van een milieuvergunning of het aantal paarden dat je houdt!!!!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:21

Sorry, maar ik blíjf het vragen: algemene vragen/opmerkingen in het andere topic, de aan het experiment gerelateerde vragen kunnen hier gesteld worden. Echt, het wordt voor mij zo haast een onmogelijke taak om de vragen op te sporen en te behandelen.

buukske

Berichten: 668
Geregistreerd: 09-03-08

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:52

zoals ik op de eerste foto's kijk,en dan nadat er uitgemest is,lijkt het alsof de muur onder nat is.

Kan het zijn dat het vocht in de muur trekt omdat daar de korrels helemaal omhoog gewoeld waren?

Als dat daarwerkelijk zo is,lijkt het me niet geschikt voor houten stallen waarbij er geen geimpregneerd hout gebruikt is.