Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:52

imker schreef:
Needje, als je het topic een beetje doorleest, dan kom je er achter dat het topic nog 8 weken zal duren.

Koortje, het is idd de bedoeling dit op te potten, voor zover nodig. Dat doe ik ook niet alleen bij de Ecobodemstal, maar ook bij de Strovanstal.
Zou je svp de algemene vragen in het andere topic willen plaatsen?


Volgens mij had ik geen andere off-topic vragen Imker??

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:14

Niemand in eens vragen meer?

In het andere topic staan de foto's en verslagen van de updates. In dít topic kunnen er vragen hierover gesteld worden.

wuswa
Berichten: 2172
Geregistreerd: 04-03-05
Woonplaats: arnhem-noord

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:20

Ja, ik heb nog een vraag/verzoek. Ik heb al eerder geschreven over mijn paarden die hun kuil/hooi door de stal verspreiden. Op de laatste foto's zie ik dat jouw stallen ook niet helemaal vrij zijn van resten ruwvoer. Die resten gaan in een vlasstal na een week of twee wat schimmelen (natte bruine plukken) als ze met het vlas vermengd worden. Waar ik nou benieuwd naar ben is hoe dat in de korrelstallen wordt. Ik heb zelf ook 1 experimentele box met korrels (van Top maar stond geen merk op de zakken) en ik krijg de indruk dat dat effect zich daar niet voordoet.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:28

Correct. Dat gebeurt idd in mijn vlas- en korrelboxen ook.
Ik heb de indruk dat het bij vlas wel erger is als bij de korrelboxen. In de korrelboxen ligt een verdwaalde hooistengel, terwijl in mijn vlasboxen echt hele plukken her en der verspreid liggen. Of het komt door de structuur van de korrel, durf ik niet te zeggen, maar het valt me idd wel op.
Op dit moment heb ik slechts de verdwaalde stengel hooi in de korrelboxen, dus kan ik daar nog niets zinnigs over zeggen.
Wat ik wél wil zeggen is dat ze m.i. dan efficiënter hun hooi opeten.

POLLO

Berichten: 1390
Geregistreerd: 26-02-05
Woonplaats: middelburg

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:30

Is dit spul goed te gebruikern voor uitloop stallen?
En kan het kwaad als een veulen er van eet?

Anoniem

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:33

Imker, ik hoop dat het dan niet is dat ze toch van de korrels eten. Ik neem aan dat je nog steeds hetzelfde voert?

Mijn paard laat geen sprietje achter, die vind je niet in zijn vlas box, maar mijn shet laat veel liggen, ik weet nooit hoeveel ik moet geven, hooi van de dag ervoor waar hij doorheen heeft gelopen, eet hij niet meer. Dat zal nooit veranderen of ik moet heel weinig geven.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:42

Russel, ze mogen van de korrel (nu mot) eten, maar ik heb het idee dat ze dat echt niet doen.
Ik laat in mijn stal een klein hoekje van 1/2 m2 open bij de deur, waar ik het hooi neergooi.
Nu staan mijn paarden van 8 tot 17uur buiten in een volle weide (ja, zelfs in december volle weides), dan krijgen ze binnen brok en wortelen en om 21uur krijgen ze hooi.
Dus ze staan niet superlang binnen en hebben het hooi graag. Ik kan niet teveeel hooi voeren, want ze klappen nu al bijna uit elkaar (dik).

Pollo, in een uitloopstal zou ik het niet weten, het is licht spul (net als vlas) dus dat waait makkelijk naar buiten. Ik zou het niet in een uitloopstal gebruiken, persoonlijk. Maar stel dat je een gróte uitloopstal hebt, dan zou je ervoor kunnen kiezen om het achterin te leggen, dan heb je ook minder last van uitloop en uitwaai.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:46

imker schreef:
Niemand in eens vragen meer?

In het andere topic staan de foto's en verslagen van de updates. In dít topic kunnen er vragen hierover gesteld worden.


Jawel - in een van je eerdere berichten schreef je dat je het onderzoek met andere merken ging uitbreiden.. Ik was benieuwd om te weten welke merken/leveranciers je zou gaan toevoegen?

Anoniem

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:46

Ooooh, die volle weide, daar ben ik erg jaloers op!! Ja, dan snap ik het, buikje al vol als ze binnen komen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:53

Janne, ik zou je graag goed nieuws geven, maar ik heb helaas niets meer gehoord van de leveranciers. Misschien dat ik ze vandaag nog eens even ga bellen, maar ik ga niet lopen leuren. Het is graag of niet (en of ze deze aandacht willen of niet).
Het is voor hen nl. een mooie manier om hun product onder de aandacht te brengen.

_Susan_

Berichten: 2939
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Denekamp

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:57

De fabrikant geeft aan dat je de stal elke ? weken totaal leeg moet halen (ben even het aantal vergeten)
Is dit ook nodig als je wel de natte plekken gaat verwijderen?

Ik had mijn paarden voorheen op hout/ zaagselkrullen staan en daar haalen ik om de dag de natte plek eruit en gooide er elke week een zak bij.
Mijn stallen zagen er altijd wel aangenaam en mooi uit.
Zou dat met deze strokorrels ook kunnen?

Ik snap dat dit niet voor elk paard kan, maar gelukkig zijn met paarden redelijk schoon op stal

Sammetje_

Berichten: 2065
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: ♥ Op een heel mooi plekje ♥

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:02

Ik ga vanaf vandaag over op de korrels. Ben heel benieuwd of het bevalt want mijn paard maakt er echt een zooi van in haar stal (staat nu op zaagsel).

Op de verpakking staat dat je 6 tot 8 zakken over een stal van 10m² moet verspreiden. Nu is mijn stal denk ik rond de 9 of 12m² maar de staleigenaar wil er maar 3 zakken indoen.

Met andere woorden is het echt belangrijk dat de hoeveelheid aangehouden wordt?

DubbelFun

Berichten: 88827
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:16

Ik krijg vandaag 5 zakken van Top . Die gaan deels weer een stal in (met houtkrul er overheen) en deels mogen de cavia's zich erop uitleven Haha!

pantarhei

Berichten: 9082
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:20

princesje, ik dnek dat de hoeveelheid wel zeker van belang is om een goede laag te creëren, anders is het te dun en heeft niet zoveel zin. Als 10M2 8 zakken is, dan 12 M2 9 a 10 zakken

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:28

hoe zit het met white-line disease?
ik weet dat zaagsel erg slecht is in het geval van wld....
mijn paard staat op houtkrullen(om medische "vreet"redenen)
maar houtkrullen zijn ook niet ideaal omdat hij WLD heeft,stro is het beste maar dat gaat dus niet..
Nu vroeg ik mij af of die stro korrels ook niet slecht waren in het geval van WLD....het heeft z'on beetje dezelfde structuur als zaagsel ,of niet?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:33

Princesje, welk merk ga je gebruiken? Daar zit wel veel verschil in.
Bij Strovan heb ik er netjes 6 zakken in gedaan en dat léék heel weinig, terwijl het paard nu tot zijn koten in de mot staat.
Bij Ecobodem heb ik er ook 6 zakken in gedaan en dat vormt nu een mooie bodem, niet overdreven dik.

Geerke, het is heel fijn spul, blijft ook niet in de hoeven plakken. Ik denk dat je je mbt WLD je daar niet zozeer zorgen over hoeft te maken.

PieterBel

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-06-03

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:37

Hoe is het met de stofgevoeligheid? Zowel met erin doen als later? Ik ben nl. zelf heel erg allergisch voor de stofdeeltjes die vrijkomen met zaagselzakken erin doen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:47

Inmiddels heb ik contact gehad met de leveranciers.

Eén van hen haakte af (met hem heb ik iig een fijn en goed gesprek gehad aan de telefoon).
De andere leverancier wilde graag meewerken en stuurt eerdaags een koerier mijn kant op met een lading strokorrels.
Dus aankomende week kan ik een nieuwe stal aanmaken met strokorrels van dit merk. Ik wacht nog even met het vernoemen van namen en producten, tot deze daadwerkelijk geleverd zijn, dat zullen jullie wellicht begrijpen.

Ik heb dan 3 stallen op verschillende merken strokorrel staan en wil dan 1 stal vlas mee laten lopen. Dit werd ook gevraagd door één van de leveranciers, dus dat kan nu mooi.

Eigenlijk wil ik nog wel even benadrukken dat ik geen merkafkraak- of productafkraaktopic heb gestart, maar gewoon eens een aantal merken op een rijtje wil hebben. Er zal uit mijn mond ook zéker niet komen dat ik een product afraad of één product als 'winnaar' van het experiment aanwijs. Dat we dat even duidelijk hebben.
Bokt is namelijk een medium wat een mens/bedrijf kan maken of breken en dat is in het geheel mijn bedoeling niet.

DubbelFun

Berichten: 88827
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:59

@Imker: duidelijk en fijn dat je het zo wilt doen.

Persoonlijk vind ik het erg prettig om de gelijke-dagen fotoos eens naast elkaar te zien, zoals ik in het andere topic van dag 5 (meen ik) gedaan heb.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:14

DD, als dadelijk die 2 andere stallen erbij lopen, is dat voor mij technisch gezien onmogelijk.
Per stal opgesplitst is voor mij het prettigst, omdat ik mijn verslagen ook nog ergens moet plaatsen.

Anoniem

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:25

Effe je profiel bekeken en je site, ziet er super uit. Had ik moeten weten toen ik nog in jouw buurt woonde..

Valentinow

Berichten: 986
Geregistreerd: 18-03-06
Woonplaats: België, Antwerpen

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:52

Ik ben ook van plan om overtestappen naar strokorrels, want het lijkt me wel iets. Heb namelijk ook een heel vuil paard Clown . Moet dan alleen zien dat hij meer hooi zou krijgen (ik bedoel meer verspreid over de dag) want hij eet nogal snel van de bodembedekking (ookal heeft hij hooi liggen). Dus daar moet ik dan wel rekening mee houden. Maar ik wil dus eerst weten hoe het gaat aflopen met deze 8 weken.

Maar hier komt dus mijn vraag. het bed lijkt zo dun.. Is het niet zo dat 2 pakken zaagsel/vlas op de bodem een veel dikker bed maken, dan dit van strokorels? Of is het eerder "gezichtsbedrog vanaf de foto's? Want ik vind het wle belangrijk dat mijn paardje een goed dik bed heeft Lachen
Nu staat hij op zaagsel, want vlas eet hij op :s, het beste tot nu vond ik vlas van onder met een pak zaagsel er over. Maar nu komen wij moeilijk aan vlas. Want die zaak is vaak gesloten als mijn vader tijd heeft om er naartoe te rijden.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:03

Citaat:
Eigenlijk wil ik nog wel even benadrukken dat ik geen merkafkraak- of productafkraaktopic heb gestart, maar gewoon eens een aantal merken op een rijtje wil hebben. Er zal uit mijn mond ook zéker niet komen dat ik een product afraad of één product als 'winnaar' van het experiment aanwijs. Dat we dat even duidelijk hebben.
Bokt is namelijk een medium wat een mens/bedrijf kan maken of breken en dat is in het geheel mijn bedoeling niet.


Duidelijk, en goed dat je dat nog even aan de orde stelt!

Er zijn inderdaad nogal wat verschillen in de diverse producten heb ik gemerkt - sommigen gebruiken alleen stro voor de korrel, sommigen mengen met koolzaadstro. Het merk Zeoliet is op dit moment nog 100% stro, gaat geloof ik vanaf januari echter over op het mengen met koolzaadstro en daarnaast gaan zij ook een variant uitbrengen waarin een bepaald mineraalklei wordt gemengd ter bestrijding van amoniak en geur.

Ik wil nog even zeggen dat ik je experiment en het delen daarvan met ons, zeer op prijs stel Imker!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:08

Valntinow, ik denk dat dat gezichtsbedrog is.
De bodem van de Strovanstal is momenteel ca. 20cm hoog en de bodem van Ecobodem is ca 10-15cm hoog.
Kun jij je vlas niet laten brengen?

Jannepauli, bedankt voor je reactie. Er zijn leveranciers die huiverig zijn mbt het openlijk laten zien van hun product op Bokt. Bokt heeft namelijk de tendens om je óf de hemel in te prijzen, óf finaal de grond in te boren.
Ik respecteer van bedrijven dat ze hierdoor niet mee willen werken. Bokt is nl. erg groot en zoals altijd op een forum, wordt er door sommige mensen niet verder gekeken dan hun neus lang is.

Mijn streven daarentegen is om objectief te laten zien hoe een product zich houdt, zonder daarmee de betreffende bedrijven te benadelen/bevoordelen. Ik heb zelf nl. geen enkel baat bij dit experiment, sterker nog: het kost me heel wat tijd, moeite en hoofdbrekens.

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. foto's en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:10

geerke schreef:
hoe zit het met white-line disease?
ik weet dat zaagsel erg slecht is in het geval van wld....
mijn paard staat op houtkrullen(om medische "vreet"redenen)
maar houtkrullen zijn ook niet ideaal omdat hij WLD heeft,stro is het beste maar dat gaat dus niet..
Nu vroeg ik mij af of die stro korrels ook niet slecht waren in het geval van WLD....het heeft z'on beetje dezelfde structuur als zaagsel ,of niet?

Komt niet voor bij paarden die op stropellets staan: in houtvezel zit abitienezuur wat de oorzaak is, in stro zit dit zuur niet.