ZWALUWEN: eten ze alleen vliegen of ook dazen e.a. insecten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VDB
Berichten: 4098
Geregistreerd: 26-11-05

ZWALUWEN: eten ze alleen vliegen of ook dazen e.a. insecten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 17:22

We hebben hier meer dan 10 zwaluw-nesten in en bij de stallen die de paarden en ons heel goed helpen door de vliegen en muggen op te eten.
Ondanks het mooie weer hebben we dit jaar nog maar een enkele vlieg gezien.

Nou ben ik heel benieuwd of de zwaluwen ook Dazen, Horzels en/of Paardensteekvliegen eten (hoe ze ook mogen heten)
In ieder geval meerdere insecten die ook de paarden lastig vallen? :D
Of houden zwaluwen zich alleen maar bij muggen en vliegen?

:-) Weet iemand het verschil tussen:
Horzels
Dazen
Paardensteekvliegen (zijn grijs en steken met angel in plaats van bloedzuigen met neus of mond)

magic_lover

Berichten: 15572
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:42

hmm nu je het zegt...
wij hebben ook zwaluwen in de stal zitten, en idd totaal geen last van vliegen (die gewone zwarte) op of om het paard...
vorig jaar werden ze helemaal kriegel van die beesten, en moest je ze echt met opzadelen al inspuiten, maar nu nergens geen last van.
dazen hebben we zowieso al weinig last van, eens een enkeling die op het paard strand tijdens het rijden.

ach zijn ze ook nog ergens goed voor, behalve dat ze de boel onder poepen :P
(haha nee hoor, 't is wel gezellig ook ;))

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Re: ZWALUWEN: eten ze alleen vliegen of ook dazen e.a. insecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:48

Vind het maar klo-te beesten, om de zoveel tijd schijten ze naar beneden, en elke dag je paard onder de poep.
Maar idd, ook in onze stal vrij weinig last van vliegen, en ook bijna geen dazen hier.

Als ik het goed onthouden heb is een daas zo`n grijs ding die met tientallen tegelijk op je paard gaan zitten en waar ze bulten van krijgen, Ze steken ook mensen.
Horzels zijn groter en dikker, en deze leggen eitjes op de benen van de paarden.
Van dazen worden paarden onrustig en zwaaien met de staart enzo, maar voor horzels gaan de meeste echt op de loop! Horzels zie je ook niet zoveel, en die zijn meestal ook alleen.

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:48

Horzels zijn die giga wesp-achtige beesten van een aantal cm lang.. het lijkt me sterk dat zwaluwen die eten. Dazen wel :j
Inderdaad fijn zeg, zo'n nestjes zwaluwen op stal!

VDB
Berichten: 4098
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 18:11

Mijn paard kreeg ook wel eens een "vloeibaar cadeautje" op zijn rug van een paar zwaluwen in zijn stal :+

De zwaluwnesten hebben we bewust laten hangen dit jaar. Helaas is er 1 nest naar beneden gevallen en zijn er 3 jonge zwaluwen naar beneden gevallen die we gelukkig op tijd (voor de honden) apart in een gesloten stal hebben gedaan waar wel de moeder bij kon om ze te voeren.
1 andere zwaluw uit dat nest kon prinsheerlijk in zijn eentje nog in het half kapotte nest blijven en ook die werd gevoerd door moeder. :D

In de wei heb ik vandaag, voor het eerst dit jaar, een enkele daas op mijn paard gezien die ik hoogstpersoonlijk een dodelijke pets heb verkocht.

Er zijn steekbeesten die toch pas in Augustus komen? Weet iemand welke steekvlieg dat is?

*gaat nu even foto-googlen naar de SOORTEN*

Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:13

Zwaluwen onder je dak betekend geluk!
Dan maar wat poep in de stal..of op je paard :D

Dat kunt je trouwens een beetje verminderen door een plankje onder het nestje te spijkeren. Wij laten altijd de staldeuren op een kiertje staan. Anders zijn de beestjes helemaal van de mik en mijn moeder wordt gek van al die zwaluwen die dan in een file voor haar raam langvliegen..

Even weer on-topic...
Ik ben ook wel benieuwd naar hun eetgewoonten..

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:16

Ik heb het idee dat dazen een maatje te groot voor ze zijn.
Wij hebben best veel nestjes met zwaluwen, maar helaas ook veel dazen.
Op stal dan weer geen vliegen. Ideaal.

Dazen heb je in verschillende soorten.
De regendaas is die smalle grijze. Die zie je het meeste.
En dan heb je ook nog de runderdaas. Een bredere dikke. Ook een stuk groter.
Dat zijn helemaal enge dingen.

VDB
Berichten: 4098
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 18:18

"gewone "regendaas" in rust-houding
[img]http://www.natuurinformatie.nl/sites/nnm.dossiers/contents/i004350/gewone%20regendaas%20art%.jpg[/img]
Die past toch wel in een zwaluw-maagje? }>

Knobbeldaas vrouwtje
Afbeelding

Knobbeldaas mannetje (die zie ik volgens mij het meest, die grijze)
Afbeelding

Onderstaande komt van natuurinformatie.nl maar er staat niets beschreven over hun "vijanden" zoals de zwaluw :7

Bestrijding

Aan het tijdelijke ongemak van dazen is niet zo veel te doen. Om te beginnen legt een vrouwtjesdaas honderden eitjes. De larven kunnen zich op allerlei plaatsen ontwikkelen, als het maar vochtig is. Daarbij leven de larven een verborgen bestaan. Pas wanneer de omstandigheden gunstig zijn gaan ze zich verpoppen. Dat kan op zomerse dagen leiden tot een lokale dazen-invasie, bijvoorbeeld in bossen of in de buurt van stallen, vennetjes en sloten.

Toch enkele tips

- Tijdens dazen-topdagen is het aan te raden een lange broek en lange mouwen te dragen. De stof moet niet te dun zijn, want daar steken ze doorheen. Draag het liefst kleding met een lichte kleur, omdat de meeste dazen een voorkeur hebben voor donkere kleuren. Zet een pet of hoed op om steken van goudoogdazen te voorkomen.
- Rustig in de schaduw blijven zitten is ook goed. Dan zweet je minder en trek je ze minder aan.
- Binnenshuis zijn dazen überhaupt geen probleem. Ten eerste komen ze alleen naar binnen als er erg veel koolstofdioxide rondhangt. Ten tweede willen ze gelijk weg, waardoor ze op de ramen eindigen. In tegenstelling tot muggen zullen dazen binnenshuis niet steken.
- Natuurlijk is het op dazen-topdagen beter plekken met een hoge concentratie aan dazen te mijden, zoals natuurbaden in gebieden waar water schaars is.
- Het is niet makkelijk om een lastige daas te pakken te krijgen. Dazen hebben facetogen van duizenden kegelvormige lensjes, waarmee ze een mozaïekachtig beeld van de omgeving hebben. Ze zijn erg gevoelig voor licht en schaduw. Bij de nadering van je hand vliegen dazen al weg, maar tegen een vliegenmepper met een open mozaïekstructuur kunnen ze niet op. Tijdens het steken lukt het wel ze met de hand dood te slaan, omdat ze dan niet direct weg kunnen vliegen. Maar het kwaad is dan al geschied.


Deze wordt ook wel de paardevlieg, paardenvlieg en horzel genoemd. Dat snap ik niet, horzels zijn toch groter :?
Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:50


VDB
Berichten: 4098
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 20:57

Holy smoke! Dat is toch een gevaarte wat groter is dan een wesp???
Die heb ik nog niet bij de paarden gezien. Lijkt mij niet dat zwaluwen die smakelijk vinden....

MysticTinker schreef:
Dit is een horzel:
http://www.mlmforyou.nl/images/ep/horzelhand1.JPG
Er lag er pas nog eentje in onze vijver.. Echt eng die beesten :=

Deaglán
Berichten: 879
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 22:51


8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: ZWALUWEN: eten ze alleen vliegen of ook dazen e.a. insecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 23:11

Aha, weet ik dat ook weer :D
Wij noemen die hoornaars inderdaad altijd horzels

magic_lover

Berichten: 15572
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 00:11

Die onderste van downhill zie je idd veel, en hebben wij wel eens een verdwaalde van.
anderen eigenlijk niet.
ja die 'knobbeldaas vrouwtje' zie je heel af en toe nog eens voorbij komen, die is wat gekleurder en groter, en vind ik een stuk enger :o

maar gelukkig niet zo'n last ervan, heb een hekel aan die beesten... je krijgt er zelf ook van die levensgrote bulten van :(

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:35

Ik heb hier nog nooit een hornaar gezien, we hebben wel dazen en horzels.

VDB
Berichten: 4098
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 12:39

magic_lover schreef:
Die onderste van downhill zie je idd veel, en hebben wij wel eens een verdwaalde van.
anderen eigenlijk niet.
ja die 'knobbeldaas vrouwtje' zie je heel af en toe nog eens voorbij komen, die is wat gekleurder en groter, en vind ik een stuk enger :o

maar gelukkig niet zo'n last ervan, heb een hekel aan die beesten... je krijgt er zelf ook van die levensgrote bulten van :(


Deze zitten op mijn paard :j
Eten zwaluwen die ook? Want dan is het misschien goed om hier een zwaluwen-fokkerij-kwekerij te beginnen :D

magic_lover

Berichten: 15572
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re: ZWALUWEN: eten ze alleen vliegen of ook dazen e.a. insecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:40

Bij ons zijn ze daar zelf al heel hard mee bezig :D de ei-dopjes liggen overal :+

VDB
Berichten: 4098
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 12:51

magic_lover schreef:
Bij ons zijn ze daar zelf al heel hard mee bezig :D de ei-dopjes liggen overal :+
Ik hoop dat de eidopjes overal liggen omdat ze uitgekomen zijn? (wel laat hoor) het kan ook zijn dat andere vogels de eitjes mollen. Mussen kunnen heel bruut zijn. Ik zie ze hier altijd ruzie maken met de zwaluwen of met elkaar.

magic_lover

Berichten: 15572
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re: ZWALUWEN: eten ze alleen vliegen of ook dazen e.a. insecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:53

Dat hoop ik ook :=
mussen zitten er idd ook, maar meer in de andere (kippen)schuur :+
moet eerlijk zijn dat ik ook geen nestjes kan vinden in stal, maar dak is dan ook wel heel hoog, en misschien zitten ze wel verstopt in het riet :+
nouja zolang ze nog ergens goed voor zijn mogen ze best blijven zitten, heb er weinig last van :P

nuka

Berichten: 994
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: Snelrewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:06

wij hebben op stal een eigen zwaluw fokkerij geloof ik, vorig jaar 20 nestjes, en ieder heeft geloof ik wel 4x een leg gedaan a 4 of 5 jongen.
voor de betere rekenaars onder ons..... dat zijn een hele hoop vogeltjes en een hele hoop poep!!!!!!

zag dat er dit jaar weer 2 nieuwe nestjes zijn bij gekomen, moet ook wel, ik hoorde nl dat zwaluwen ieder jaar naar de zelfde plek terug gaan, dus als we alllllllll die zwaluwtjes van vorig jaar en de jaren daarvoor onderdak moeten geven, dan past er geen paard meer bij :+

maar inderdaad, no vliegen, wel dazen hoor, niet binnen maar buiten des te meer, heb er dit jaar nog niet veel gezien maar ben bang dat de tijd nog komt. |(
we hebben veel water om ons heen en veel bomen, hoezo ideaal voor die onzinnige kl**e beesten! :(

magic_lover

Berichten: 15572
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re: ZWALUWEN: eten ze alleen vliegen of ook dazen e.a. insecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:08

Meestal begint het daasseizoen pas echt als het mais hoog staat, hoorde ik laatst althans :+
dat zal verklaren waarom wij ze nog niet echt gezien hebben, al hebben wij er midden in de zomer ook vrij weinig last van (zitten op de vlakte, maar wel met water/bos/mais in de omgeving) :+

Onali

Berichten: 18475
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:14

Zwaluwen eten ook vliegende mieren om TS haar andere vraag te beantwoorden.
Ben opgelucht, lees net dat horzels helemaal niet kunnen steken of bijten.

VDB
Berichten: 4098
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 14:54

magic_lover schreef:
Meestal begint het daasseizoen pas echt als het mais hoog staat, hoorde ik laatst althans :+
dat zal verklaren waarom wij ze nog niet echt gezien hebben, al hebben wij er midden in de zomer ook vrij weinig last van (zitten op de vlakte, maar wel met water/bos/mais in de omgeving) :+


Dat is inderdaad de periode dat wij het meest last hebben van dazen, july, augustus.
Zwaluwen eten dus vliegen, vliegende mieren en muggen. Kan mij voorstellen dat ze graag door een zwerm muggen heen vliegen zodat ze meer beet hebben.
Geen dazen, horzels en andere steek-ongerechtigdheden?
*gaat weer googlen*

gitje65

Berichten: 1303
Geregistreerd: 02-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 15:03

Ik heb er gisteren al 3 kapotgepetst }:) ! Nutteloze irritante krengen!

VDB
Berichten: 4098
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 15:08

bron: HP jansen hccnet

Ik krijg bijna respect voor de zwaluwen:

Afbeelding

Nuttige insektenvanger

Zowel mannetje als vrouwtje kwetteren er lustig op los terwijl ze vliegen of zitten. Beide werken aan het nest dat op een voorwerp tegen een wand wordt vastgemaakt, zoals een balk. Zij vermengen hun speeksel met aarde en klei en de buitenwanden van het nest worden versterkt met strohalmen. Het wijfje bekleedt de binnenkant met zachte veertjes. Meestal zijn er twee, maar soms wel drie broedsels per jaar. De vogel legt dan meestal 4 eieren, die circa 15 dagen worden bebroed. Het wijfje broedt in haar eentje de eitjes uit, maar manlief brengt haar ondertussen wel voedsel aan. Het voedsel bestaat bij voorkeur uit grotere insecten die binnen 500 m rond de broedplaats worden verzameld. Een nest met 5 jongen heeft, per dag, ongeveer 6 000 insecten nodig. Per week, zijn eigen voedsel inbegrepen, verslindt een boerenzwaluw zowat 50 000 insecten.De jongen verlaten het nest vaak al na drie weken. Er wordt vaak in grotere of kleinere kolonies gebroed. Oorspronkelijk broedden de boerenzwaluwen in rotsholen, maar stilaan hebben zij het gezelschap van de mensen opgezocht.

Bron: rotterdams milieucentrum:

Boerenzwaluw
Onmiskenbaar zijn de roodbruine keel en de lange gevorkte staart. Bovendelen zijn blauwachtig-zwart. Lengte is 19 cm. Geluid, een aangenaam gekwetter. Broedplaatsen in schuren, stallen, gebouwen ook wel onder bruggen en in sluizen.
Het nest van de Boerenzwaluw wordt op een richel of tegen een balk gebouwd en is een modderkom door strootjes bijeen gehouden en schaars bekleed met veertjes.

Huiszwaluw
Onmiskenbaar door witte stuit en kortere staart dan Boerenzwaluw. Heeft zuiver witte onderdelen, met inbegrip van keel en kin. Bovendelen voornamelijk blauw-zwart. Lengte is 12,5 cm. Geluid is een getjilp en gekwetter met als alarmroep “tsiep”. Het nest van de Huiszwaluw wordt onder dakgoten en randen van gebouwen gemetseld en heeft slechts 1 kleine ingang. Het bestaat uit modder met plantenvezels.

Gierzwaluwe
Heeft sikkelvormige vleugels en heeft donkere onderdelen. Kleine snavel met wijde bek.
Lengte 16,5 cm. Geluid is een hard, snerpend gekrijs. Broedplaatsen zijn gaten en spleten onder daken van oude gebouwen en onder losliggende dakpannen. Het nest van de Gierzwaluw is een ondiepe kom van met speeksel aaneengekleefde plantendelen. Gierzwaluwen brengen het grootste deel van hun leven in de lucht door. Voedsel en nestmaterieel verzamelt hij in de vlucht; drinken en baden gebeurt zonder neer te strijken, paren doet hij in de lucht en ook de nacht wordt op de wieken doorgebracht.

Oeverzwaluw
Op de trek worden er elk jaar ook wel Oeverzwaluwen gezien. Dichtstbijzijnde broedplaatsen van deze soort bevinden zich in het Rottemerengebied. Oeverzwaluwen broeden in steile wanden bij voorkeur in de buurt van water.
Alle zwaluwen eten grote aantallen insecten en leveren daarmee een bijzonder nuttige en welkome bijdrage.

De ouders vangen al vliegend insecten, die gevormd worden tot een grote bal in de keelzak. Tientallen van deze ballen worden aan de jongen gevoerd. Een gierzwaluwgezin eet wel 20.000 tot 50.000 insecten per dag! Bij slecht weer zijn er weinig insecten in de lucht en vliegen de ouders soms honderden kilometers ver om voedsel te halen.
Na 6 tot 8 weken verlaten de jongen het nest. Ze laten zich uit de nestingang vallen en vliegen weg. Ze blijven dan anderhalf jaar aan een stuk door vliegen. Pas als ze 2 jaar zijn landen ze op een nest om zelf te gaan broeden. :?

Vliegend eten: ze voeden zich met insecten, duizenden per dag.
Vliegend drinken: ze scheren over het wateroppervlak en nemen een snaveltje water.
Vliegend slapen: ze stijgen tegen de avond op naar 3 tot 5 km hoogte en komen drijvend op de lucht en de wind, rustend in een soort halfslaap, met trage vleugelslag langzaam naar beneden.
Vliegend paren: ze maken in de lucht lichamelijk contact, geven elkaar een ‘snaveltje’ en er zijn ’schijn’-paringen waargenomen.

magic_lover

Berichten: 15572
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Re: ZWALUWEN: eten ze alleen vliegen of ook dazen e.a. insecten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 15:09

Jeetje.... Go zwaluwtjes *\o/* :D