Stel ik nou echt zo'n rare voorwaarde?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessabo

Berichten: 251
Geregistreerd: 03-12-04
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:51

Tessabo, ja maak me maar jaloers! :D

Sorry! Maar we staan wel gehuurd hoor, dus er zijn toch boeren op deze aarde die hier wel in mee willen denken ;-) We moeten wel alles zelf doen, dat dan weer wel, en onze rijbak is ook geen Agterbergbak, maar daarentegen kan ik hier weer ruim het bos in :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:52

Klopt, het ligt heel erg aan hoe hoog de wei ligt i.c.m het gebied er omheen. :j

Tessabo, wij willen ook best een deel zelf doen. :j

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:53

Nou dan zal ik maar niet zeggen hoe het hier in het westen is.... met moeite een plek waar ze in de zomer meer dan 2 uurtjes buiten kan staan. Gelukkig sta ik nu op een kleine pensionstal waar ze in de zomer de hele dag buiten mag of zelfs 24/7 en in de winter als het land het een beetje toelaat ook nog een paar uurtjes. Dat is voor ons extreme luxe. Ik vind trouwens absoluut niet dat je een vreemde vraag stelt maar vrees dat je 'm een beetje bij moet stellen. Fries en Trek samen in paddock hebben ze toch wel wat ruimte nodig! Veel success in ieder geval. Zijn er bij jou in de buurt geen hit actief stallen ofzo?

Verara
Berichten: 147
Geregistreerd: 09-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:53

Tsja, ik vind het geen gekke eis...
Maar ik houd mijn paarden dan ook zo als jij zoekt, 24/7/365 buiten, met twee ruime schuilstallen. Wij zitten ook op de klei, en dan wordt flink nat inderdaad, maar het is hooguit twee maandjes in het jaar dat ik mijn paarden niet op het weiland laat fulltime.
En ja, je land gaat eraan. Nou, dat laat ik dan zomers wel weer recht slepen.

Maar ik snap ook wel dat als het je broodwinning is je dat niet zo doet. Ik kan bijvoorbeeld geen hooi van mijn eigen land halen, omdat ik vaak een stuk ter herstel heb liggen. En weiland gewoon laten liggen zomers, omdat het in de winter mishandeld is door paardenvoetjes, dat geeft geen winst.

Tessabo

Berichten: 251
Geregistreerd: 03-12-04
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:54

Tja, aardige boer zoeken misschien, daar geef ik je meer kans dan bij een pensionstal.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110867
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:55

Verara schreef:
Tsja, ik vind het geen gekke eis...
Maar ik houd mijn paarden dan ook zo als jij zoekt, 24/7/365 buiten, met twee ruime schuilstallen. Wij zitten ook op de klei, en dan wordt flink nat inderdaad, maar het is hooguit twee maandjes in het jaar dat ik mijn paarden niet op het weiland laat fulltime.
En ja, je land gaat eraan. Nou, dat laat ik dan zomers wel weer recht slepen.

Maar ik snap ook wel dat als het je broodwinning is je dat niet zo doet. Ik kan bijvoorbeeld geen hooi van mijn eigen land halen, omdat ik vaak een stuk ter herstel heb liggen. En weiland gewoon laten liggen zomers, omdat het in de winter mishandeld is door paardenvoetjes, dat geeft geen winst.


Ik gok dat jij dan ook over eigen land beschikt. Ik kan me voorstellen dat een pensionstal het zich niet kan permitteren om de paarden het hele jaar door op het land te laten lopen. Dan kom je in de zomer tekort.

justdiesel
Berichten: 4959
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:55

Ik vind het ook geen rare vraag, die 2 van mij staan ook 24/7 buiten.
Ze hebben een stal waar ze zelf in en uit kunnen lopen maar staan er zelden tot nooit in......
Hier in de omgeving is het ook erg moeilijk om zoiets te vinden, bij een pensionstal vlakbij waar mijn paarden staan gaan ze wel s'nachts op stal maar zowel zomer als winter toch overdag lekker de wei op!
Helaas is die stal voor mij niet te betalen (nee niet zo duur maar ik heb het er geld gewoon niet voor) en blijf ik maar staan waar ik nu sta.
Overigens is mijn ervaring dat ook al is het nog zo'n drassige zooi het in het voorjaar toch weer bij trekt en er weer gewoon gras terug komt....

MissYvette4u

Berichten: 2992
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:55

Jullie zijn helemaal niet zo gek hoor!
Het verschilt heel erg per stal. De een heeft mogelijkheid, een ander niet.
Bij ons op stal zouden ze graag willen maar de grond is te nat daarvoor.

Ik heb ooit de reactie gehad dat hele dagen weidegang niet bevorderlijk zou zijn voor het welzijn van het paard dus daarom dat ze het niet aanboden. Ook al hadden ze genoeg mogelijkheid ervoor. :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:56

Verkijk je alleen ook niet op 'alleen een paddock is ook prima'.

Ook een paddock moet wel goed onderhouden worden en zeker als je er met meer dan twee grote paarden in wil staan de hele dag (of in ieder geval een groot gedeelte van de dag) heb je toch een behoorlijke paddock nodig, er vanuit gaande dat je ze niet op een postzegel stukje wilt hebben. Ook een paddock kan snel een grote glijbaan/modderbaan worden. Er zijn hier in de buurt ook maar weinig stallen die 24/7 buitengang aanbieden, en inderdaad; de stallen waar het stalmanagement (nouja, nietzostal dan :p ) goed is, en de boel goed onderhouden is... Tja, daar staat wel een wachtlijst van een jaar of 2/3.

Ook ik kan me overigens best vinden in de logica dat niet iedere pensionstal of weiland-houder een trekpaard op z'n stal wil; ja, er zullen genoeg 'droge' weilanden zijn die hoger liggen, maar van tevoren moet je ook maar net afwachten wat voor najaar/winter/voorjaar je krijgt en hoe dat zich uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:57

Smileydees, amper...
Ja, is het in het westen echt zo? Dat wist ik helemaal niet!

Verara, als je je weiland in stukken verdeeld, is het waarschijnlijk ook wel makkelijker goed te houden. :j

Tessabo, hebben we inderdaad ook al gedaan. :j
Er zijn niet zoveel aardige boeren, hahaha! :D

JD, klopt. :j

MissYvette4u, zo werd er bij sommige mensen hier ook over gedacht inderdaad.

Rachelle, daar ben ik me van bewust, maar daar betaal je dan ook voor.

Verara
Berichten: 147
Geregistreerd: 09-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:57

Cayenne schreef:
Verara schreef:
Tsja, ik vind het geen gekke eis...
Maar ik houd mijn paarden dan ook zo als jij zoekt, 24/7/365 buiten, met twee ruime schuilstallen. Wij zitten ook op de klei, en dan wordt flink nat inderdaad, maar het is hooguit twee maandjes in het jaar dat ik mijn paarden niet op het weiland laat fulltime.
En ja, je land gaat eraan. Nou, dat laat ik dan zomers wel weer recht slepen.

Maar ik snap ook wel dat als het je broodwinning is je dat niet zo doet. Ik kan bijvoorbeeld geen hooi van mijn eigen land halen, omdat ik vaak een stuk ter herstel heb liggen. En weiland gewoon laten liggen zomers, omdat het in de winter mishandeld is door paardenvoetjes, dat geeft geen winst.


Ik gok dat jij dan ook over eigen land beschikt. Ik kan me voorstellen dat een pensionstal het zich niet kan permitteren om de paarden het hele jaar door op het land te laten lopen. Dan kom je in de zomer tekort.


Dat zeg ik, ik snap dat het zakelijk het jaar rond niet uit kan.
Is inderdaad eigen land, gelukkig. Ik schat dat ook een boer niet heel blij zou zijn met wat ik met land uitvoer :D Bevriende boeren zuchten altijd diep als ze mijn weidebeleid zien.

justdiesel
Berichten: 4959
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:59

Toen ik alleen mijn haflinger nog had stond ik wel op een pensionstal en daar stonden ze de hele winter binnen!
Afschuwelijk vond ik dat!
Maar mijn altijd relaxte bompoof haf vond dat ook niet leuk, in de winter leek ze wel een opgefokte arabier zoveel power zat er dan in......
Puur door het op stal staan en niet kunnen bewegen.

Verara
Berichten: 147
Geregistreerd: 09-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:03

KoudbloedKim schreef:
Verara, als je je weiland in stukken verdeeld, is het waarschijnlijk ook wel makkelijker goed te houden. :j

Denk ik ook, dat doen we zomers ook, maar 's winters krijgen ze juist het hele stuk ter beschikking om de schade te verdelen. En het zijn drie paarden op een ruime hectare, met bak en betonnen plaatsje/schuilstal. Dus ze staan niet continue op het land.
Vooral Starko, hafje, staat de hele dag op de roomservice te wachten :o

Maar ik wil graag dat ze de mogelijkheden hebben om te lopen, te scharrelen, zelf de droge plekken te zoeken. En als dat betekent dat ik er dan meer werk aan heb, ach. Dat is de moeite waard.
Maar inderdaad, dat is het voordeel van eigen land...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:04

Kim kan dat inderdaad ook niet aan en dat wil ik ook gewoon echt niet voor haar.
[naam] zou op zich de nachten nog wel binnen kunnen, dat is ze vroeger zo gewend, maar toch...

Verara, ja inderdaad, dat snap ik en een hectare voor 3 paarden moet ook voldoende zijn. :j
Roomservice. :D

Evelyne79

Berichten: 4009
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:07

Mjetterd schreef:
Evelyne79 schreef:


das wel een beetje een heel groot vooroordeel zeg :roll: >;)

Bij ons staan de tinkers 24/7 buiten, wei ligt er perfect bij, alleen bij de hekken in de buurt is het doorgelopen.
Het ligt heel veel aan de wei hoor, niet aan de paarden die erop staan.
Bij ons liggen de weien vrij hoog, dus water blijft niet snel in de weien staan, dus ook met een vreugdesrondje van de heren door de wei vliegen er geen kluiten in het rond
bij een kennis van me staan 3 andelusiers niet 24/7 buiten, en daar is de wei echt een baggerveld, daar blijft het water nl veel meer in staan en dat zorgt voor het omploegen



Niet echt een vooroordeel, ze zegt 'ik zou hier ook geen trekpaard op de wei willen'.

Ook mijn ervaring, wij hebben een noriker staan die de wei toch echt wel veel meer omploeterd dan de lichtvoetige pony's die er ook op lopen.



Dan ligt het aan de wei en niet aan de paarden, dat bedoelde ik te zeggen met vooroordeel
Als de wei dus "te slecht" is om er zware paarden op te zetten wil men het niet, als de wei "goed" zou zijn is het geen enkel probleem
hier denderen 3 zware tinkers ( zijn er 6 geweest die ronddenderden) door de weien heen en de weien liggen er perfect bij
dus ja, ik zie het als vooroordeel dat alle zware paarden de weien omploeteren, met een baggerwei ploeteren ook "luxepaarden" de weien om en met een topwei ploetert niemand de wei om

Verara
Berichten: 147
Geregistreerd: 09-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:08

Slechte roomservice ook nog, althans, dat vind Star. Dat verschrikkelijke mens brengt lang niet voldoende om een tientonner van te worden, wat Starko's grote ambitie lijkt. En al helemaal een gebrek aan lekkere hapjes, cocktails...

:D

Wbt de weide ondergrond.
Je wilt niet zien wat de kleine naaldhak-hoefjes van Vera (dartmoorX) achterlaten. Bo (friesXtinker) maakt grote gaten, maar lang zo diep niet. Ik ga altijd op mn plaat over/in Vera-gaten.
Laatst bijgewerkt door Verara op 17-12-14 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Stel ik nou echt zo'n rare voorwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:10

Haha, ik denk dat Kim en hij hele goede vriendjes zouden zijn. :D

Verara
Berichten: 147
Geregistreerd: 09-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:11

KoudbloedKim schreef:
Haha, ik denk dat Kim en hij hele goede vriendjes zouden zijn. :D


Jammer dat ik geen hectare extra heb, dan waren je paardjes welkom! Manlief kwijlt nog net niet bij het zien van Kim <3

FahyaFemke

Berichten: 3555
Geregistreerd: 09-12-05
Woonplaats: Goeree-Overflakkee, ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:13

TS ik vind het geen gekke vraag, ik probeer het mijn klanten zelfs júist aan te bieden!
Onze nieuwe locatie zal ook enkel 24/7 natuurlijke huisvesting zijn, namelijk een stal, met uitloop!

Maar moet zeggen dat er hier in de buurt maar weinig stallen zijn die dit aanbieden, het is altijd in de winter op stal, met eventueel een paar uurtjes op de paddock..

Sanne1994_ schreef:
Bij ons (twente) heb je meerdere stallen die dit wel gewoon aanbieden, naast de gewone klanten die de paarden wel op stal willen hebben is er vaak wel een weiland voor de paarden die 24/7 buiten moeten/mogen staan voor een gereduceerd tarief. Ik vind het dus geen rare voorwaarde :)



Snap niet waarom dat tegen een gereduceerd tarief aangeboden wordt?

Paarden die 24/7 buiten staan, in de winter, eten meer ruwvoer. Geloof me, echt heel veel meer ;)
Laatst bijgewerkt door FahyaFemke op 17-12-14 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Beauty26
Berichten: 2045
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:14

Wij staan op een pension stal waar ze zomer en winter op de weide komen..wel in de nacht op stal... Alhoewel het misschien ook wel mogelijk is om ze in de nacht buiten te laten.. vinden die van ons het prima zo! Ja de wei blijft niet mooi etc.. maar paarden vinden t heerlijk!

ireika

Berichten: 509
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Asse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:18

Hier (België, Oost Vlaanderen) hetzelfde probleem! Heb jarenlang mijn paarden op een eigen weide gehad, 24/7 buiten, in de winter werd dat inderdaad een zooitje, maar dan zette ik een stuk af van de weide, tegen dat het lente werd gingen ze op het andere stuk en groeide alles weer netjes aan, en had ik sommige jaren zelfs teveel gras (1ha voor 2 grote paarden).

Momenteel staan mijn paarden op zo'n uur rijden van waar ik woon, pensionstal met open stallen waar ze 24/7 buiten mogen lopen. Het is daar niet ideaal (weides worden niet afgezet, waardoor alles modder wordt, er daarna veel onkruid groeit, en meer wormbesmettingen zijn) maar ik vind gewoon geen betere stal, en al helemaal niet dichterbij.. Ook al zeker 20 stallen bezocht in de buurt, en nog veel meer gecontacteerd, belgische bokkers een pb gestuurd om te vragen of zij iemand kenden, en elke dag speur ik zoekertjes af...

betadine

Berichten: 3244
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:19

Mjetterd schreef:
Ik herken het wel, hier in de omgeving ken ik geen pensionstallen waar paarden in de winter 24/7 buiten kunnen staan. Sowieso is het hier redelijk normaal om paarden 23 uur per dag in een stal te zetten. één van de manege's hier in de buurt heeft niet eens mogelijkheid om je paard los te zetten :'). Dan moet je net geluk hebben dat de rijbak vrij is.


In mijn omgeving net zo, maar heb er uiteindelijk voor gekozen om 25 min te rijden voor een beter pension. Het is niet perfect en ontbreekt mij wel een beetje aan infrastructuur, maar mijn paarden staan niet in de blub en staan 24/7 buiten met stal en piste op het terrein. Ik zou ze verhuizen naar een stal waar ze ook maar 4-5 uur buiten kunnen met meer infrastructuur zodat ik zelf ook meer comfort heb, maar absoluut geen stal meer waar ze 23u binnen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:20

Hm, dat had ik gemist! Jammer zeg, en veel gedoe, het verhuizen van je paarden!

Ik denk dat je het in het noorden lastig gaat krijgen. In het Oosten van het land lijkt het me wat haalbaarder, en waarschijnlijk ook in het zuiden. Hoewel ik zelf geen voorstander ben van 24/7 buiten, maar ik ben dan ook niet gewend aan sobere rassen ;) Succes met je zoektocht.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:24

Bij ons op stal staan alle paarden nu dag en nacht binnen. Heb dit helaas vorig jaar noodgedwongen moeten doen. de wei worden hier namelijk gehuurd, 2 jaar het ene stuk en dan weer 2 jaar het andere stuk. Nadeel is dan dat de wei omgeploegd wordt en de andere het graszaad ingezaaid moet worden en de omheining. Dit is mij toen zeer slecht bevallen.

Mijn paard staat gelukkig nu nog 24/7 buiten samen met nog een trekpaard. de enige reden dat dit kan is dat de wei nog goed blijft (ze hebben nu het grond waar zomers 30 paarden op lopen). en ik ze 's avonds voer. Helaas dus geen schuilstal, maar aan 3 kanten bomen om de wei. De stal paarden komen alleen als de wei droog is een paar uurtjes buiten, denk dat dit nu wel gedaan is.

Het jaar daarvoor kon ik regelen dat hij overdag buiten kwam. Ben benieuwd hoe dit volgend jaar gaat, aangezien de wij dan weer omgeploegd zal worden. Vindt het dus echt geen gekke vraag, en snap ook niet dat mensen hun paard zoveel op stal willen hebben. Wat ik wel merk is dat je bij steeds meer pensionstallen, weinig weidegang hebt voor de aantal paarden die er staat. En dan zelfs het 24/7 weidegang zomers verdwijnt. Vindt dit zo jammer, dit zou een van de basisvoorwaarden moeten zijn dat een paard in ieder geval een aantal uurtjes per dag buiten de benen kan strekken.

Kan niet wachten tot dat ik hem aan huis heb. lekker buiten met een schuilstal.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:25

Het is idd nog maar weinig te vinden, maar het is wel steeds meer in opkomst. Zie ook bijvoorbeeld steeds meer paddockparadise's.

Ik heb het wat betreft luxe met de stal waar ik nu sta. Het is een kwartiertje fietsen en de paarden staan of op het weiland, of in een lekker grote ruime paddock (zou de afmetingen niet durven zeggen maar het bestaat uit twee delen, echt genoeg ruimte) Ze staan met 7 paarden en pony's. De inloop stal is geweldig. Dit is een loots waar eerste rijen met stallen stonden die hebben ze er uit gehaald. Nu is het gewoon een prive gebouw voor hun waar ze binnen kunnen staan. Alle paarden maken hier best veel gebruik van. Nu in de winter zijn de weides dicht, maar ze krijgen 4x per dag hun hooi. Ze zijn overigens bezig om slowfeeders te maken. De paarden eten, doen daarna lekker een dutje, liggen regelmatig met zn alle languit te muffen (wel altijd op iemand uitkijk natuurlijk), kroelen met elkaar etc. Moet wel zeggen dat het er ook hard aan toe gaat. Er is een duidelijk rangorde en er wordt lomp met elkaar omgegaan. Maar de groep is goed in balans, de paarden kennen hun plek. Ik wordt altijd vrolijk als ik mijn paardjes zie staan, ik denk dan dat ze echt gelukkig zijn :D