Stel ik nou echt zo'n rare voorwaarde?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fangio

Berichten: 2568
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 11:37

lisasannexo schreef:
hey ik denk dat ik dit helemaal fout neerzet sorry daarvoor , maar ik heb een vraagje ik ben al een tijd opzoek naar een shetlander & dat zou ook van mijn ouders mogen alleen de stalling is moeilijk te vinden bij mij in de buurt..
zou het kunnen dat er in de tuin een stal wordt gemaakt & dat ik voorderest gewoon altijd metde shetlander op pad ben en leuke dingen doe?
zodat hij of zei alleen 's'nachts in de stal staat?


En wat ga je doen als jij, ik zeg maar iets, op school bent...? Ik zou het je persoonlijk niet aanraden...

Verder, het scheelt natuurlijk nogal in wat voor omgeving je zit. Zo zitten wij hier vlak bij de zee en is het allemaal nogal vlak en kaal. Hier zie je de paarden echt wel schuilen als het vuil weer is hoor. Maar hebben ze ook de keuze om achter een bosje o.i.d. te gaan staan, dan kan ik me voorstellen dat ze dat liever doen. Een paard blijft uiteindelijk een vluchtdier, dus als ze de keuze hebben houden ze liever de omgeving ook wat in de gaten dan in "een hok" te gaan staan denk ik.
Maargoed, dat hangt dus ook weer heel erg af van waar je zit en wat je faciliteiten zijn =)

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Stel ik nou echt zo'n rare voorwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 12:56

Daarom is "een schuilstal" ook zo relatief, er staan zat hokken in weilanden waar menig paard liever niet dan wel in gaat staan :(:)

Terwijl diezelfde paarden in een paardvriendelijkere schuilstal veel meer tijd zouden doorbrengen :j

Die van mij houdt ook niet van bvb. afgezonderde, lage, donkere, kleine stalletjes waar ze zich opgesloten en niet veilig in voelt.

Is het een hokje dat wèl prettig aanvoelt dan staat ze er toch nog verrassend vaak in :j

En het scheelt natuurlijk ook enorm of ze in het hokje nog iets van hooi kunnen knabbelen of niet, zo niet dan zullen ze toch buiten hun eten moeten vinden en is het logisch dat ze veel buiten staan :P

Dus wat mij betreft zegt "die van mij willen nooit binnen staan" ongeveer net zoveel als "die van mij staan liever op stal" bij van die paarden die al vroeg op de dag bij het hek staan te dreutelen omdat ze honger hebben of het gewoon zat zijn op hun doodsaaie wei of paddock :)

Anoniem

Re: Stel ik nou echt zo'n rare voorwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 13:00

Lisasannexo, dat zou ik niet doen. :n

Klopt hoor, waar Kim eerst stond hadden ze ook een aantal (grote hoge) schuilstallen, maar daar stonden ze ook amper in.
Zelfs met regen en sneeuw bleven ze buiten staan.
En ze hebben een deken om.

We hebben nu ook vervoer geregeld voor woensdag en Kim's bijrijdster wil het weer oppakken nu ze zelf weer op de fiets heen kan!
Ook staan we nu nog dichter bij een vriendin die ook paarden heeft en waar we straks mee kunnen buiten rijden.

femmy91

Berichten: 585
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: Tynaarlo

Re: Stel ik nou echt zo'n rare voorwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 13:06

Mijn paard staat 24/7 buiten het hele jaar door. Bij de stal waar ik sta is dat heel normaal, ook staat er een kruising belg tussen. Als de wei te nat worden of het gras is op gaan ze gewoon naar de volgende wei.

Yenni
Berichten: 5464
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 13:19

Bij ons op stal staan de pony's in de zomer 24/7 buiten en in de winter gaan ze om 6 uur naar binnen en om 8 uur 's morgens komen ze weer buiten. We hebben ook 2 paarden staan die ook swinters 24/7 buiten staan.
Ben tevredem over mijn stal. En nee die vraag is helemaa NIET gek!
/3

iesie12

Berichten: 64
Geregistreerd: 29-12-13
Woonplaats: Noord Holland

Re: Stel ik nou echt zo'n rare voorwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 13:57

Ik denk dat je eis wel onmogelijk word. De regels voor paarden te houden worden aangescherpt, waardoor het voor de stalhouder vaak onmogelijk is hieraan te voldoen. Je vraag is niet gek, maar bij veel van deze stallen is de schuilmogelijkheid en een droge ligplaats wel vaak onmogelijk. Dat zou voor mij de eis zijn als eigenaar ook, maar die stallen zijn sowieso onmogelijk te vinden omdat het bijna niet haalbaar is.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Stel ik nou echt zo'n rare voorwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 15:21

Kwa schuilen zal het ook aan het paard liggen.
Mijn paarden tref ik echter nooit nat aan, ook al giet het de hele dag. Zegt genoeg denk ik (watjes).

Manadeluca

Berichten: 1126
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Stel ik nou echt zo'n rare voorwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 10:04

Mijn paard zijn schuilstal ga ik vanavond voor het eerst dit jaar moeten schoonmaken, vannacht heeft hij erin gestaan, en welgeteld 3 mesthopen gelegd. Ondanks dat de schuilstal verhard is, er zo'n laag van ong 15 à 20 cm vlas en hooi inligt, verkiest hij om in de weide te gaan slapen. Hij gebruikt de stal (meestal) enkel omdat zijn hooinet en voerbak erin staat en in de zomer. Buiten afgelopen nacht dan. Het is een open stal van 4 x 3,5m.

lisasannexo
Berichten: 16
Geregistreerd: 02-12-14

Re: Stel ik nou echt zo'n rare voorwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:15

hey sorry dat ik hier zo laat op antwoord .. bedankt voor alle reacties!
weten jullie misschien een leuk weilandje of pensionstalling omgeving zaandam?
dan zou dat eventueel nog kunnen.
hartstikke bedankt.