Stel ik nou echt zo'n rare voorwaarde?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:26

Hier bij mij thuis staan de (pension)paarden trouwens minimaal 10 uur per dag buiten, een aantal 24/7 op de paddock nu met schuil en onbeperkt hooi. Lekker in de kudde. Ben blij dat we dit kunnen hoor, echt geweldig. Het groepje dat 's nachts naar binnen gaat staat overdag in de bak. Die is nu een en al water, maar ze hebben stukje beton en wei. Toch gaat er eentje regelmatig heerlijk IN De plassen liggen... Zij liever dan ik.

En idd, eens bij een aantal boeren in de buurt langs?

robbie88

Berichten: 2094
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:27

koop een huis in het oosten des lands met een stukkie grond er bij :)
of alleen een huis, hie in de buurt genoeg stallen waar ze 24/7 naar buiten mogen, maar je moet hier dan niet gaan zoeken bij de stallen met binnenbakken e.d. daar is het vaak ook een stuk beperkter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:28

Verara, haha, leuk om te horen!

FahyaFemke, dat zou ik ook doen inderdaad. :j

Beauty26, zelfs alleen de nacht op stal is geen optie met Kim.

Ireika, lastig probleem he!

Betadine, wij zitten nu al ruim een half uur in de auto, meer willen we echt niet.

Rowdine, dat is het zeker!

Sanne1992, daar kunnen wij inderdaad ook niet op wachten!

Moos99, inderdaad, zoiets zou perfect zijn. :j

Jaan81, dat hebben we inderdaad ook al gedaan. :j

Robbie88, een binnenbak hebben we ook helemaal niet nodig inderdaad.

leanneXXnona
Berichten: 937
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: uithuizen

Re: Stel ik nou echt zo'n rare voorwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:30

Hier in de buurt word het wel aangeboden, maar dat is ook te ver voor jullie vrees ik

Samy24
Berichten: 470
Geregistreerd: 07-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:30

Bij ons staan ze in de zomer overdag op de wei, snachts op de paddock met hooi, en in de winter in principe 24/24 op de paddock, in de winter gata mijn merrie snachts wel op stal doordat ze erg snel gewicht verliest, zo kan ik haar makkelijker bijvoeren, smlorgen om 7 gaat ze dan op de paddock en savonds rond 20 uur weer naar binnen.

hier in BE is het ook, de stallen waar de paarden 24/24 buiten kunnen hebben meestal minder luxe voor de eigenaar, de stallen waar eigenaars alle luxe hebben staan de paarden 24/24 op stal

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:31

Hier staan de trekpaarden 's winters op half beton, half (kleine) wei. Die wei wordt bij nat weer wel volledig vertrapt, maar in het voorjaar even vlak trekken, beetje nieuw gras erin en klaar. Misschien kun je een boer vinden die een stuk van zijn erf af wil zetten voor je paarden? Enige nadeel is dat je de hoeven goed in de gaten moet houden, die slijten natuurlijk sneller van veel op beton staan. Want als het nat is, kiezen die paarden toch ook voor beton in plaats van modderpoel.

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:33

Ik vind het geen gekke eis, maar zoals al eerder gezegd is het gewoon moeilijk om goed te realiseren, ook om het winstgevend te houden. Hier in mijn omgeving is het wel te vinden opzich. Heb je al eens overwogen om een stukje zelf te huren? Of is dat gezien je lichamelijke conditie geen optie?

EngeltjeS

Berichten: 16649
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:34

Hier zijn er ook een aantal paarden die 24/7 in de paddock staan.
Wanneer het weer het toe laat staan ze overdag in het land en avonds op de paddock.

Geen gekke eis toch?
Mocht je ooit hier heen verhuizen, dan weet ik wel een stalling *D

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:36

FahyaFemke schreef:
Snap niet waarom dat tegen een gereduceerd tarief aangeboden wordt?

Paarden die 24/7 buiten staan, in de winter, eten meer ruwvoer. Geloof me, echt heel veel meer ;)

Arbeid kost meer dan voer. Paarden die op stal staan moeten dagelijks binnen en buitengezet worden, daarnaast moet je de stallen onderhouden en nog zo wat kosten die erbij komen.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:46

nee hoor 24/7 buiten is helemaal niet verkeerd voor een paard. Echter de kwaliteit van de bodem laat het vaak niet toe zodat je toch beperkt wordt.

indien er de mogelijkheid is van een verharding heb je al snel meer mogelijkheid dat een paard naar buiten kan of nog buiten kan blijven.

Op stal hebben wij gelukkig die mogelijkheid waardoor hier de regel is als de paarden niet meer droog kunnen liggen zij op stal gaan.

loenloen
Berichten: 210
Geregistreerd: 09-05-11

Re: Stel ik nou echt zo'n rare voorwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:49

Herkenbaar, natuurlijk is je voorwaarde niet raar. Maar ik denk wel dat het lastig kan zijn voor staleigenaren om voor mensen aan deze eis te voldoen. Het is misschien te lastig voor ze; denk aan weides die kapotgelopen worden, paarden die niet samen kunnen etc.

Het zou mooi zijn als je ergens een stukje grond met stal kan huren. maargoed ik weet niet of dit een mogelijkheid is bij jou in de buurt?

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:50

Niet alles gelezen, dus wellicht dat ik een open deur intrap: ik lees in je OP twee extremen: 24 uur op stal (je schrijft immers gedwongen stalrust) en 24/7 buiten.
Wat is er mis met overdag buiten en 's nachts binnen? Dat wordt waarschijnlijk wel regelmatig aangeboden.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:54

Nee ik vind niet dat je een rare eis stelt, want vanuit het beste voor je paard gezien is dit gewoon normaal.

Alleen tja; in Nederland met onze drassige bodems, vele regenval en weinig land in verhouding met de inwoners snap ik helaas wel dat het heel moeilijk is.

Ik heb het ook altijd nagestreeft, 24/7 scharrelruimte op zijn minst. Het is me vaak gelukt (volwassen paard keer in de opfok gehad op een loopstal; op een stalletje met vast uitloopje van 10 meter etc) maar helaas moest ik ook uiteindelijk consessies doen, en dat werd dus snachts wel op stal.

Dit was dan inderdaad voornamelijk in de winter/natte periode omdat er anders echt niets meer van die paddocks overbleef en om ze nou 24/7 in een zwembad te zetten is ook niet echt diervriendelijk...



Ik heb nu geluk, pony's hebben een bestrate uitloop op hun stallen en als het droog genoeg is mogen ze snachts het grote-paarden-paddock erbij. Te luxe voor woorden dus, maar dat was niet makkelijk te vinden.

amyz

Berichten: 6924
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:54

Hoe meer ik dit soort topics lees hoe meer ik het idee krijg dat ik in een uitzonderlijke regio zit hier. :+

Zelfs binnen half uurtje met de auto heb je hier echt álles. Van simpel dhz tot super luxe. Paddock paradise, chique pensionstallen (met en zonder mogelijkheid voor buiten ), kleine en grote stallen, echt, je kunt het zo gek niet bedenken of het is hier wel te vinden. .. bij verreweg de meeste stallen komen ze zomer en winter goed buiten. Sta zelf op een wat grotere stal waar ook echt alles mogelijk is. Er zijn groepjes die zomer en winter buiten blijven (met schuil), sportpaarden met ieder hun eigen stukje, hengsten, bijna ieder jaar wel minstens 1 veulen, jonkies en pensioeners, recreanten en sportruiters.. paarden staan in kleine groepjes om enorme stukken land, krijgen goed hooi... we hebben 3 buitenbakken die altijd wel te doen zijn en een binnenbak....

Nee, ik vind dus niet dat je iets heel raars zoekt :D

Fortitude

Berichten: 3091
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 13:56

Het is geen rare eis gezien vanuit het welzijn van het paard. Echter is dat in Nederland gewoon enorm moeilijk en de meeste stallen hebben weinig grond en veel paarden, dan is dat gewoon niet haalbaar.

Bij alle stallen zul je dingen hebben die je niet leuk vindt. Voor jou is 24/7 buiten zo te zien een harde eis. Kun je niet een stukje land huren voor jullie paarden? Of misschien bij een boer oid je paarden kwijt? Er zijn vaak mensen zat die wel stalling hebben maar niet breed adverteren. Ligt er ook helemaal aan welke faciliteiten je perse wilt hebben.

Wij hebben de paarden aan huis, dan kun je alles zelf regelen. Op een pensionstal is dat helaas gewoon niet zo. Is het geen optie bij die stallen die het wel aanboden op de wachtlijst te gaan en zolang even een tijdelijke oplossing te zoeken?

Maar jullie waren toch net verhuisd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:00

LeanneXXnona, klopt, Uithuizen is echt te ver weg. :j

Samy24, voor sommige paarden is het inderdaad ook fijn om wel op stal te kunnen. :j
Wij hoeven ook zeker niet alle luxe te hebben, alleen een bak.

Tjaakje, ik denk dat we nog maar eens door de buurt gaan rijden inderdaad!

xSogno, dat is helaas niet echt een optie.
Ook i.v.m het werk van mijn vriend.

Devica, dankje!
We hopen op een mooi huisje met wat land, zodat we dit probleem niet meer hebben. :)

Waratje, hier is weidegang inderdaad ook veel goedkoper dan stalling. :j

Friesiszwart, inderdaad!

Mailun89, daar is inderdaad tot nu toe geen mogelijkheid voor.

Ilja000, mijn paard kan echt niet op stal, ook niet voor de nacht.

Toydoll, hier in het Noorden is eigenlijk juist wel heel veel land en het grootste gedeelte wordt inderdaad niet gebruikt.
Het is inderdaad heel goed zoeken.

Amyz, haha, ik denk dat je dan inderdaad in een uitzonderlijke regio zit. :D

Fortitude, we staan inderdaad al bij iemand op de wachtlijst. :j

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:03

KoudbloedKim schreef:
LeanneXXnona, klopt, Uithuizen is echt te ver weg. :j

Samy24, voor sommige paarden is het inderdaad ook fijn om wel op stal te kunnen. :j
Wij hoeven ook zeker niet alle luxe te hebben, alleen een bak.

Tjaakje, ik denk dat we nog maar eens door de buurt gaan rijden inderdaad!

xSogno, dat is helaas niet echt een optie.
Ook i.v.m het werk van mijn vriend.

Devica, dankje!
We hopen op een mooi huisje met wat land, zodat we dit probleem niet meer hebben. :)

Waratje, hier is weidegang inderdaad ook veel goedkoper dan stalling. :j

Friesiszwart, inderdaad!

Mailun89, daar is inderdaad tot nu toe geen mogelijkheid voor.

Ilja000, mijn paard kan echt niet op stal, ook niet voor de nacht.

Toydoll, hier in het Noorden is eigenlijk juist wel heel veel land en het grootste gedeelte wordt inderdaad niet gebruikt.
Het is inderdaad heel goed zoeken.

Amyz, haha, ik denk dat je dan inderdaad in een uitzonderlijke regio zit. :D

Fortitude, we staan inderdaad al bij iemand op de wachtlijst. :j

Kostolany schreef:
Ik vind niet dat je rare eisen stelt! Ik heb hetzelfde gehad en moest verder van huis af om toch nog iets van je paard buiten te krijgen. En zelfs dan nog was het niet elke dag omdat ze vaak dan te slecht weer, teveel vliegen enz.

BIj ons is het op stallen in de buurt ook totaal ongebruikelijk. Je moet al blij zijn dat ze buiten komen hier. Of mensen hebben een weide gehuurd in het midden van de bossen zonder toezicht en mogelijkheden. Dat is ook niet alles.

Nu ben ik van het probleem af met een luxe positie dat mijn paarden aan huis staan. Uiteindelijk droom is een paddockparadise idee maken. Maar zo ver zijn we nog niet. Ze staan 24.7 buiten met nu nog in winte rop paddock met schuil achter ons huis. Zomer wel grasweide maar die vertrappen ze nu heel erg omdat het zo nat gebied is. Dat is hier het moeilijkste nat!! Maar ze lopen buiten en luxe ik heb een vorstvrije drinkbak gemaakt! Dus water is er altijd goed beschikbaar.

Nog steeds zijn er veel die je voor gek verklaren dat je dit zoekt op stallen. Toch denk ik dat daar juist nog het gat in de markt zit voor stallen:) Maar dan moeten ze wel grond hebben. Of al maken ze hun stal binnen een grote ruimte met rondom de stal een ronde zijn je paarden toch buiten!

En dit is geen verwijt naar mensen die dit niet willen of kunnen. Maar stallen met stallen erin zijn er al genoeg en sommige hebben het in deze tijden moeilijk om rond te komen. Dan denk ik..waarom doe je het niet zo?

En de zorg dat er iets kan gebeuren..tja dat heb ik op stal ook. Wij hebben camera opgehangen die op de weide is gericht zodat ik ook op afstand kan zien wat er gebeurd. Maar..als ze genoeg te eten en drinken hebben gaan ze niet snel buiten de omheining lopen.

24/7 buiten levert minder inkomsten dan een stal. Bij ons hebben veel stallen gewoon nog wacht lijsten overigens. Ik zou het persoonlijk vreselijk armoede vinden mijn paard 24/7 buiten te hebben, sorry! Lekker paar uurtjes s winters in de paddock bevalt merrielief en mij prima.

Suus__

Berichten: 5577
Geregistreerd: 10-08-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:03

Wat raar dat er tussen die 40 stallen geen stal tussen zit waar de paarden 24/7 buiten kunnen staan. Hier in omgeving Utrecht ken ik sowieso al 2 stallen waar de paarden 24/7 buiten staan.

Mijn bijrijdpaard staat zelfs 24/7 buiten het hele jaar door, zonder deken en er zijn niet eens stallen aanwezig. Beestje is trouwens nooit ziek, ze heeft een super weerstad :)

Anoniem

Re: Stel ik nou echt zo'n rare voorwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:05

Zaten wel een paar tussen, maar overvol!

Datbeniknou, vreselijke armoede? :')
Ik wil wat voor mijn paard het beste is. :j
Niet wat voor mij de meeste luxe bied.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15945
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:06

Sanne1994_ schreef:
Bij ons (twente) heb je meerdere stallen die dit wel gewoon aanbieden, naast de gewone klanten die de paarden wel op stal willen hebben is er vaak wel een weiland voor de paarden die 24/7 buiten moeten/mogen staan voor een gereduceerd tarief. Ik vind het dus geen rare voorwaarde :)

Dat is ook niet zo raar omdat Twente geen kleigrond is maar overwegend zandgrond. Daar kun je met nat weer prima buiten staan.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:07

xSogno schreef:
Ik vind het geen gekke eis, maar zoals al eerder gezegd is het gewoon moeilijk om goed te realiseren, ook om het winstgevend te houden. Hier in mijn omgeving is het wel te vinden opzich. Heb je al eens overwogen om een stukje zelf te huren? Of is dat gezien je lichamelijke conditie geen optie?


Moos99:
Citaat:
Moet wel zeggen dat het er ook hard aan toe gaat. Er is een duidelijk rangorde en er wordt lomp met elkaar omgegaan. Maar de groep is goed in balans, de paarden kennen hun plek. Ik wordt altijd vrolijk als ik mijn paardjes zie staan, ik denk dan dat ze echt gelukkig zijn :D


Ehm ja, probleem op veel pensionstallen is dat het paardenaanbod zo wisselt, dat de groepen altijd tamelijk instabiel blijven en er dus inderdaad veel harde acties voorkomen. Die wel degelijke funeste gevolgen kunnen hebben....

Daarnaast zijn de paddocks vaak aan de kleine kant voor het aantal paarden wat het jagen en de agressie nog verhoogt omdat de natuurlijke uitwijkmogelijkheden (wat paarden in het wild het vaakst doen ipv confrontaties opzoeken) te krap zijn.

Hoe kleiner de ruimte ten opzichte van de groep, hoe meer rangordeschermutselingen en onrust.

Citaat:
Paarden die 24/7 buiten staan, in de winter, eten meer ruwvoer. Geloof me, echt heel veel meer


30% meer. Ten opzichte van een normaal voederregime.

Ik ben ene groot voorstander van paddocks en onbeperkt buitenlopen, maar het vergt echt veel van de bodem, die kost geld, je moet voldoende ruimte hebben ten opzichte van je groep (of in de paddock afscheidingen aanbrengen waarachter paarden elkaar kunnen vermijden) en genoeg voer en voerplaatsen om gesodemieter te voorkomen.

Een paddock met meerdere paarden moet je ook dagelijks uitmesten, tenzij je een klerebende ook wel een optie vindt...drollen en verknoeid voer maken je bodem zo prut. En het zand moet eens in de zoveel tijd aangevuld worden....
En als het nat is, is een droge bodem in de schuilstal ook belangrijk, bij ons ligt er dan gewoon stro, dat mesten we dus ook uit.
Voeren moet je toch.

Dus ach, als voorwaarde kan ik het me voorstellen, maar voor veel pensionhouders is het een investering die er niet zomaar uit komt en als je het netjes wilt doen echt niet minder werk.
Eigenlijk zou een goede grote paddock met schuilstal net zoveel moeten kosten als een box.

Dacookie
Berichten: 13
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Stel ik nou echt zo'n rare voorwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:14

Nee, vind helemaal niet dat je rare eisen hebt! Ik ben voor m'n koudbloedje (kruising haflingerxtinkerxwelsh cob) lang op zoek geweest naar zo'n plek. Ik had ook nog de eis dat ie onbeperkt, kwalitatief goed, ruwvoer zou krijgen. Het heeft lang geduurd en drie stallen verder heb ik nu, voor mijn gevoel, een perfecte pensionstal gevonden!
Tja, een minpunt is wel de afstand en je betaalt toch net wat meer voor zo'n plek....☺️ maar ja, dan heb je ook wat!
Tip: goed doorzoeken en gerichte vragen stellen, want sommige pensionstalhouders zeggen t 1 en doen het ander! Puur om klanten te trekken....

troi
Berichten: 17040
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Stel ik nou echt zo'n rare voorwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:17

Helaas in Groningen idd een volkomen idiote eis volgens velen. Ik heb na 2 jaar zoeken een 'stal' gevonden die dit aanbiedt. In Bellingwolde tegen de duitse grens aan, is waarschijnlijk ook te ver voor jullie?

RianneH

Berichten: 28285
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:17

Je moet je alleen niet gaan vergissen in even een stukje land huren van een boer. Klinkt allemaal perfect, maar de vraag is of je voldoende land kan vinden om aan de ruwvoerbehoefte te voldoen. Zoniet moet je bijvoeren en geloof me, dat is na een week regen niet zo grappig met je kruiwagen het land door. Misschien is de boer zo gek om een baal kuil te plaatsen, maar dan rijdt ook zijn tractor jouw ingang kapot. Plus dat je paard tegen de tijd dat de baal half op is met z'n koten in de modder staat en de vraag is of de boer het fijn vindt om dergelijke dode stukken in z'n land te hebben. En de vraag of jouw huur in de buurt komt van de omzet die hij kan maken als hij het land laat rusten en de komende periode gaat kuilen? Ik kan me voorstellen dat boeren niet zo happig zijn op huurders.

Plus Groningen is net zo wijds als Friesland, ik zou mn paard niet in weer en wind zonder beschutting op een landje hebben.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:19

KBK, ik schreef ook 'persoonlijk' daarom. Ik geloof dat ik ons tuttebelletje er geen plezier mee zou doen, en mijzelf zeer zeker niet.