Stel ik nou echt zo'n rare voorwaarde?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Birdieh83

Berichten: 13
Geregistreerd: 15-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:20

Ik mag in mijn handjes knijpen als ik dit allemaal zo lees. Ik had ook als voorwaarde dat mijn paard 24/7 buiten zou staan (omdat ze het duidelijk NIET leuk vindt binnen) En ja het is met dit weer wat blubberig, maar achterin het land staan ze droog (en beschut door bomen) Vooraan is het bestraat zodat ze altijd droog kunnen staan.
Het is ook een stabiele kudde met wat merries (en een oude ruin van 26 die duidelijk de leider is, hoe cute! ) en zelden heibel onderling.

Ik denk dat er dus heus wel pensions zijn die dit aanbieden, maar dat je wel even goed moet zoeken naar een geschikte plek. Ik hoop dat je die vindt! Want ik vind niets leukers dan een kudde paarden lekker buiten te zien staan!

ter illustratie 5 gelukkige en blije merries!

Afbeelding

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:23

ik vind het niet gek maar is ontzettend lastig.
ik moest op zoek naar een pension stal ja 24/7 mag dan mag je in het achterste weiland op 1,5 km ! van de bak en andere faciliteiten hooi nee dat komt niet in de wei.. ze verhongeren maar..
of dan moest je in de winter meer bij betalen om je paard 4 uurtjes buiten te laten lopen nou sorry hoor..
ik huur nu dus mijn eigen stukje geeft wel heel veel druk en kost veel tijd maar goed.

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:26

24/7 buitenstalling vinden is niet zo gemakkelijk en zeker niet met een zwaar paard.
Toch heb ik in Nederland altijd een 24/7 plekje weten te vinden in de Randstad.
Omdat in Noord-Holland alles klei of veengrond is moet je het zoeken richting de duinen en het strand.
Dat betekende voor mij wel meestal vrij lange reistijd en niet altijd fijne omstandigheden voor de mens. (geen stroom, licht, water, toilet etc)

Misschien een troost het is hier in Oostenrijk in de bergen nog veeeeel lastiger. Er is geen 1 stal hier die 24/7 pension aan biedt. Ik heb toen zelf iets gepacht (op 20 km afstand wat me na 2 jaar ook opbrak) en heb jawel in die tijd 5 keer de dierenbescherming op bezoek gehad die toch echt vonden dat dat zo niet kon. Mijn paarden hadden een hele riante open stal met hele dikke antieke stenen boerderijmuren.

Caily

Berichten: 12526
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:37

troi schreef:
Helaas in Groningen idd een volkomen idiote eis volgens velen. Ik heb na 2 jaar zoeken een 'stal' gevonden die dit aanbiedt. In Bellingwolde tegen de duitse grens aan, is waarschijnlijk ook te ver voor jullie?


Tineke en ik kennen elkaar ;)

Het is heus niet zo schaars als dat iedereen denkt, je moet wel goed zoeken en de goede namen weten. Ik was nog bezig een lijstje voor je te maken en deze door te sturen, heel veel gaat viavia.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:45

Vervelend zeg.. Ik snap wat je bedoelt; mijn pony moest na de diagnose stro allergie ook 24/7 naar buiten en die zoektocht was een ellende. Bij veel stallen wordt al heel trots verteld dat de paarden 'wel 4 uur per dag!!' buiten lopen in de winter.

Mijn pony's lopen nu gelukkig bij de opa en oma van mijn vriend, die hebben enorm veel weiland en een grote stal waar ze samen in kunnen als het echt slecht weer is. Verder lopen ze de wei (er zijn wel 4 grote stukken weide van een aantal hectares dus dat gaat niet zo snel stuk van een D pony en Shet, dat is voor jullie al lastiger). Misschien toch een aardige boer benaderen.

Vanmiddag te horen gekregen dat mijn vriend en ik ons droomhuis hebben gekocht met eigen land, bak en stallen dus kan lk helemaal alles zelf regelen. *\o/*

MiReRe
Berichten: 1237
Geregistreerd: 23-12-11

Re: Stel ik nou echt zo'n rare voorwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:53

Ik vind het helemaal geen gekke of moeilijke voorwaarde. Ik zit in het midden van het land en er zijn hier best veel plekken met wei-paddock-inloopstal. M'n paardje staat 24/7 buiten en als het lan gespaard moet worden op de paddock ipv de wei. En zo zijn hier nog wel wat stallen in de buurt die het zo doen.

Anoniem

Re: Stel ik nou echt zo'n rare voorwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:27

De prijs (tot op zekere hoogte) maakt ons inderdaad niet uit.
Het is inderdaad ook vaak dat er dingen worden beloofd die dan niet worden nagekomen. :j
Of verzwegen.

Bellingwolde is helaas ook te ver voor ons inderdaad!
Oja, inderdaad Lotte. :j

RianneH, dat is inderdaad ook iets wat ons tegen houdt om dat te doen.

Birdieh83, dat ziet er inderdaad geweldig uit! :))

Unihorses, ja, toch eigenlijk heel raar.

CrazCat, voor ons is het niet te doen om naar Noord-Holland te rijden haha.
Wat raar zeg, dat de dierenbescherming bij je is geweest om die reden!

Heel veel gaat inderdaad viavia, een vriend van ons is ook al een beetje aan het rondvragen in de buurt.

xApple, klopt inderdaad! 'Wel 4 uur per dag'... en dat lijkt dan ook echt normaal te zijn.
Gefeliciteerd! Ik hoop dat die droom voor ons ook uit gaat komen. :j

MiReRe, goed om te horen. :j

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:24

Zeer bekend struikelblok! Zelfs hier in Drenthe!

Maar ik mag dus zo te lezen een handendichtknijpertje gaan doen!

Ik wilde ook per se 24/7/365 buiten met Bonte Jaopie en Khavanna, nou dat heb ik ook gevonden op 5 minuten van m'n boerderijtje (daar is alleen stal met paddock achter). Er is een buitenbak bij, landeigenaar zet grote kuil/hooibaal naast weiland neer, en zorgt er voor dat de waterkuipen gevuld zijn (In strenge winters wel zelf paar keer met bijl openhakken). Voor de rest 100% doe-het-zelf. Dus zelf voeren controleren, etc. etc. Heerlijk!

Er zijn wel een aantal binnenstallen, maar daar staan in de winter de Haflingers en Fries van anderen in die er ook huren. Ik heb ook geen belang bij die stallen.
Er is ook een poetsplek op het erf en ruimte voor zadelkast, dus ik ben er al jaren (10 jaar) helemaal happy.

Natuurlijk wordt er ook hier gemord dat mijn 2 paarden 's winters het land kapot lopen, in de loop der tijden krijgen ze in de winter een steeds groter stuk, omdat dan de andere paarden overdag in de paddock en in de nacht op stal staan. Zo lopen ze het minder snel stuk dan als ze een klein landje hebben. Ik ben superzuinig op deze plek... met name voor Bonte Jaopie is opstalling voor de nacht ook geen optie, het is een notoire sloper.

Ook ik ken Tineke en Maarten, en ben ook driftig voor ze aan het zoeken en bellen naar een plekje voor hun paarden, zoeken jullie mee? Omgeving Zuidlaren-N-O Drenthe-Groningen. Vind het zo sneu voor ze, dat de gevolgen van de verhuizing een beetje blijken tegen te vallen!

IEMAND moet toch iets weten op zo'n 15 km van Hoogezand, met buitenbak en evtl. schuurtje?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 17-12-14 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Stel ik nou echt zo'n rare voorwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:33

Wacht even ik dacht dat ze toch een plekje gevonden hadden, met 24/7 buiten, of gaat dat nu ook niet door?
Anders ga ik ook even mijn oren open spitsen.

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:37

Ik vind het niet raar hoor, ook bij mij is dit inmiddels een redelijk harde eis geworden bij het kiezen van een andere stal omdat ik heb gezien hoe mijn paard daarvan opgeknapt is. Wil niet anders meer dan 24/7 buiten.

Ook ik ben tot de ontdekking gekomen dat dit nog een grotere uitdaging is dan ik in eerste instantie dacht.
Paard heeft op een weide gestaan met schuilstal wat echt dikke prima was, maar helaas hadden we een weidegenoot die niet tevreden te houden was. Maandenlang onszelf maar ingehouden en voorgehouden dat het goed was voor paard, maar helaas, we trokken het beiden niet. Dus ook dat kan enorm in de weg zitten.

Inmiddels op een stal die verder helemaal prima is, betalen wel wat meer en rijden een stuk verder maar goed. Je moet wat over hebben voor het welzijn van je paard.

Heb ook nog gedacht om zelf inderdaad grond te gaan huren, maar voor mij was dat helaas geen optie. In de omgeving bijna geen land om te huren. Geen budget om een schuilstal neer te zetten (is voor mij wel must bij permanent buiten) en daarnaast werk ik fulltime, waardoor ik geen tijd heb om 2 of 3 keer per dag er heen te gaan.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:39

Volgens mij "hebben"" ze nog niets voor nu, maar staan ze ergens op een wachtlijst wat ook eigenlijk erg ver weg is, als ik het goed begrepen heb.

Ze staan nu wel 24/7 buiten, maar is een uur in de auto, dus zoeken toch iets dichterbij zodat ze er niet alleen 'savonds (donker) heen kunnen.

Kom op Bokt, wie weet iets, voor deze lieve mensen en leuke paarden, zoveel contacten hier? Ik probeer het ook overal, het gaat hier idd. meestal via-via.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:40

Haha, ik vind het heel lief van je, Terpentijn! :))
Maar een meehelp zoektopic is volgens mij niet toegestaan.

Sanne1992, we hebben ze nu op een plek staan wat toch wel een heel eind rijden is en aangezien we doordeweeks alleen s'avonds kunnen, komen we nu maar 2 á 3 keer per week bij onze eigen paarden.

PowerReiner, wij lopen echt exact tegen dezelfde dingen aan. :j

hinkewal
Berichten: 1095
Geregistreerd: 22-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:42

Ik vind het helemaal niet raar! Het is juist raar dat er maar zo weinig mensen zijn die zo'n stalling aanbieden! Wij zitten tussen Drachten en Groningen in en zijn in oktober begonnen met een Paddock Paradise stalling. Eind december komen de laatste paardjes en dan zitten we helemaal vol... Dat is ontzettend snel gegaan. De paarden kunnen bij ons 24/7 met schuilstal. In de natte periodes hebben we een zandlooppad aangelegd en in totaal bijna 1000m2 verharding. In de zomer hebben ze een kilometer looppad zodat ze lekker blijven bewegen. Hierbij zitten een speelheuvel, waterpoel en allerlei andere natuurlijke elementen.

Ik hoop dat je snel een fijn plekje kunt vinden!

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Stel ik nou echt zo'n rare voorwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:45

En hoeveel paarden heb je dan staan op hoeveel vierkante meter? (Vooral in de winter?
En hoeveel weide heb je dan in de zomer?
Natuurlijk ook benieuwd wat het per maand dan kost om je paard bij jullie stallen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:45

Dat klinkt echt perfect, hadden we zoiets maar dichterbij!

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:46

het is lastig als je op klei of zoals wij op veengrond zitten
als het veel geregend heeft in de zomer gooit de boer de wei dicht,elke stap die de paarden maken word een gat -O-

mijn vader had ze vroeger op Ouddorp staan dat was zandgrond, en alles stond buiten met schuilstallen en 1x p/d werd er gevoerd
de ruiven gingen vol en er werd afval groente uit de supermarkt gegeven en witlof wortelen
scheren deden we niet en we reden er gewoon op ,altijd buiten /op strand

en helaas zijn de weilanden bijna allemaal gezaaid met koeien gras, wat veel te vet is voor iig onze paarden op stal en op advies van DA gaan ze s`nachts naar binnen
in de winter gelukkig op de paddock overdag die goed gedraineerd is, ze komen meer buiten dan menig ander paard hier in de regio

ik zou zo terug willen naar zandgrond sober gras en altijd buiten :j
maar dan moet ik verhuizen een eiland verder en dat gaat niet gebeuren..................

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:46

Ik kan ook inderdaad alleen na het werk, dus in het donker. Ik ben weer langzaamaan aan het beginnen met poown na lange rustperiode, maar vind het wel een uitdaging zo. Maar goed, wij hebben hier ook goed onderzoek gedaan en dichterbij is er gewoon niets waar we blij van worden. Ik heb het dus maar geaccepteerd. Soms is het moeilijk, maar dan denk ik gewoon aan hoe fijn het voor de pony is.

Anoniem

Re: Stel ik nou echt zo'n rare voorwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:48

Wij zoeken inderdaad ook een plekje.
Ik heb eentje gevonden die 5 minuutjes afligt van waar ze nu staan en die ziet er ideaal uit, maar [naam] wil ze toch dichterbij hebben en dat snap ik ook wel.

mvdbijl

Berichten: 3684
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:49

Ik snap het als staleigenaar wel, de paarden mogen bij ons zo lang het gaat buiten maar op een gegeven moment vertrappen ze de boel toch. Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel paarden je hebt staan, wat en hoeveel land je hebt dus ik snap goed dat het aanbod in wat je zoekt niet groot is.

Ik heb eerst 2 later 1 van mijn paarden 24/7 buiten gehad. Het was een hele vrije vogel die dat heerlijk vond maar je doet daar zeker niet alle paarden een plezier mee, dus is er ook daarom niet veel vraag naar?

Anoniem

Re: Stel ik nou echt zo'n rare voorwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:50

Ik denk ook zeker dat er paarden zijn die liever een dagdeel op stal staan.
Maar volgens mij zou het grootste deel van de paarden het heerlijk vinden om gewoon dag en nacht buiten te zijn.
Dat ze op stal staan is eigenlijk puur voor ons eigen gemak in de meeste gevallen.

Majabeestje
Berichten: 3834
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:51

En die stal in kropswolde dan? Daar draaien ze geloof ik met een rooster wat betreft staldienst.
Wordt ook wel aangeboden op de bokt markt.

Kan me trouwens helemaal voorstellen dat de afstand te groot is naar Gasselte, zou ik ook niet blij mee zijn.

Anoniem

Re: Stel ik nou echt zo'n rare voorwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:52

Daar hebben ze geen plek voor Kim, helaas.

hinkewal
Berichten: 1095
Geregistreerd: 22-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:53

sneeuwpop schreef:
En hoeveel paarden heb je dan staan op hoeveel vierkante meter? (Vooral in de winter?
En hoeveel weide heb je dan in de zomer?
Natuurlijk ook benieuwd wat het per maand dan kost om je paard bij jullie stallen


In de winter zegt niet veel ;) Alleen wanneer het nat is staan ze alleen op de verharding met het zandpad. We hebben dus 1000m2 verharding en een looppad van 120 meter lang en gemiddeld 4,5 meter breed. Hier kunnen ze dus lekker spelen, een sprintje trekken etc. Hier staan 15 paarden (inclusief 2 shetlanders en 2 IJslanders en wat andere "kleine" paardjes). Deze staan het hele jaar bij elkaar.

In de zomer staan ze dus op een looppad van een kilometer lang in totaal. Ze komen een aantal uren per dag op het gras (ca. 2 ha. paardenland maar in totaal 8 dus we bouwen regelmatig strookbegrazingsstroken uit) en voor de rest hebben ze onbeperkt onbemest ruwvoer.

Op dit moment vragen we €125.- per maand maar dit wordt binnenkort iets verhoogd omdat er net flinke uitbreidingen zijn geweest.
Laatst bijgewerkt door hinkewal op 17-12-14 17:56, in het totaal 2 keer bewerkt

mvdbijl

Berichten: 3684
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:54

Dat klopt maar het is natuurlijk vraag en aanbod.
Ik denk dat indd meer en deel van de ruiters het zelf ook niet willen.
Mijn kwpn merrie heb ik het mee geprobeerd 24/7. Zolang het redelijk weer is gaat het maar, zodra het minder wordt komt ze aan het hek staan.

De fjorden vonden het altijd prachtig, is natuurlijk ook wat ras gebonden, wat doe je met je paard etc.
Misschien zelf een oproep plaatsen of zelf een stuk weide zoeken? wie weet wat er een keer op je pas komt.

Had ik toch geluk met een plek voor 100 euro 24/7 buiten en dat nog in de randstad hihi.

Anoniem

Re: Stel ik nou echt zo'n rare voorwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:56

Ik heb op Facebook al op drie verschillende pagina's oproepjes geplaatst inderdaad. :j