Stel ik nou echt zo'n rare voorwaarde?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Stel ik nou echt zo'n rare voorwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:19

Hai,

Aangezien ik met een vrij frustrerend dilemma zit, wil ik even van me afschrijven.
Alvast bedankt voor het aan'horen'. :+

In November hebben mijn vriend en ik besloten om te verhuizen van stal. De reden daarvan ga ik verder niet openbaar bespreken.
Kim heeft hier ruim 7 jaar gestaan en stond hier net als de 3 jaar voor ze bij me kwam, 24 uur per dag buiten.
Er is een periode geweest dat ze gedwongen stalrust nodig had en dat is op z'n zachtst gezegd niet goed bevallen.
Onze belangrijkste voorwaarde voor een nieuwe stal was dan ook dat er mogelijkheid was om 24/7 buiten te staan.

Zonder te overdrijven hebben we tot nu toe met rond de 40 stallen contact gehad en 90% van deze mensen doet als ik een héle idiote vraag stel!
De gekste reden vond ik nog dat de paarden niet in het donker konden staan. :+

Ik snap dat als je een kleine wei hebt, je er niet 24/7 een paard op laat staan i.v.m kapot lopen en een enorme modderbende.
We hoeven dan ook niet perse weidegang, een paddock zou ook prima zijn!

De zeer kleine hoeveelheid mensen die dit wel boden, zaten of vol of ze zaten te ver weg.

Is het nou echt zo gek dat we de paarden 24/7 buiten willen hebben?
Stellen wij een onmogelijke voorwaarde?

Dit is niet bedoeld als discussie-topic over dat je paard op stal hebben slecht is.
Graag met respect reageren. :)

JorisDy

Berichten: 8418
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Stel ik nou echt zo'n rare voorwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:22

Bij ons op stal mogen de paarden ook niet 24/7 naar buiten, ook niet op de paddock. De stal eigenaresse heeft dit wel een poosje gedaan met jong grut maar deed dan zelf geen oog dicht en stond om de haverklap buiten om te kijken of alles wel goed ging :=.

Hier in de regio wordt het trouwens ook erg weinig aangeboden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:23

Herkenbaar.
Mijn pony heeft eigenlijk altijd buiten gestaan, tot ik op een plek kwam waar hij de nachten op stal stond.
Zeer snel ontwikkelde hij een hele nare hoest, en op advies van de dierenarts weer op zoek naar 24/7 buiten....
Ondanks dat ik hier in een hele redelijke regio zit, met op zich vaak best veel land, is het toch ontzettend lastig te vinden...
Veel stallen vinden het onzin, vinden 8 uurtjes genoeg, denken dat paarden anders niet rusten/slapen, zijn bang voor kapotte wei(dát snap ik op zich nog), vinden het sielugggg, enz....

Sanne1994_

Berichten: 130
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Vriezenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:23

Bij ons (twente) heb je meerdere stallen die dit wel gewoon aanbieden, naast de gewone klanten die de paarden wel op stal willen hebben is er vaak wel een weiland voor de paarden die 24/7 buiten moeten/mogen staan voor een gereduceerd tarief. Ik vind het dus geen rare voorwaarde :)

_Nancy

Berichten: 14100
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:23

Ik had ook eerst moeite met het vinden van zo'n stal waar mijn pony 24/7 buiten kon.
Heb er nu wel een gevonden, maar ze staat nu gewoon snachts wel binnen :+
De wei afzetting is dan ook gewoon heel goed en ontsnappen is vrijwel niet mogelijk en de grote weg ligt ook een eind er vanaf, dus staleigenaar zal best kunnen slapen denk ik.


Ook ik werd af en toe raar aan gekeken als ik vroeg of er een mogelijkheid was tot 24/7 buiten.
Ik mag straks opnieuw gaan zoeken naar een stalling in een andere buurt, ben benieuwd of ik daar makkelijk wat vind!

Niwla

Berichten: 4117
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:24

Bij ons op stal is het wel mogelijk. Sterker nog: 's zomers staat alles 24/7 buiten.
In de winter hebben we een buitengroep op de paddock en de rest gaat 's nachts op stal. Volgens mij wordt het hier in de omgeving wel meer aangeboden.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:24

Nee , persoonlijk vind ik dit geen rare eis. Al kan ik me voorstellen dat het voor sommige grotere stallen moeilijk te realiseren is.
Hier staan ze nu in de paddock met schuilstal en zo en zo een verhard deel zodat ze altijd met droge voeten kunnen staan.

pmarena

Berichten: 48205
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:25

Er zitten gewoon nog heel veel mensen vastgeroest in het denken dat het normaal is om een paard op stal te houden, zeker 's nachts en al helemaal in de winter. Die vinden het dan oprecht raar en snielig dat je wilt dat die buiten staat in het donker en de kou :P

Nu is een plek met 24-7-365 buiten wel makkelijker te vinden dan een plek zoals ik die het liefste wil: 24-7-365 buiten met schuilgelegenheid, want zeker in de winter is alleen een paddockje toch ook wel erg armoedig als ze daar nergens kunnen schuilen tijdens van die dagenlange ijzige windsessies met veel nattigheid :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:25

Tja, niet een hele gekke voorwaarde maar je zegt het zelf al; de kleine hoeveelheid "stallen" die het wel bieden zitten vol (wat dan dus niet heel gek is) of ze zitten te ver weg.

Je stelt geen onmogelijke voorwaarde imo maar ik denk dat er toch weinig anders opzit dan toch een stuk verder te gaan reizen en dan wellicht wat minder vaak per week je paard bezoeken; dier is niet afhankelijk m.b.t. beweging van de eigenaar als ze 24/7 op de wei staan, dus dat is in ieder geval 1 zorg minder.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:29

Ja eigenlijk wel. In Nederland zijn de bodems vaak niet goed genoeg en de paddocks te klein. Want de kostbare stukjes weiland wil je ook niet allemaal zandbak van maken. Daarbij komt ook dat als paarden 'snachts binnen staan het ook wat veiliger is. Ze ontsnappen minder snel uit een box dan uit een wei. Wekelijks zien we wel berichtjes staan over aanrijdingen met ontsnapte paarden. Tuurlijk kan dit ook overdag gebeuren maar dan wordt het toch sneller ontdekt. En niet te vergeten de, nog steeds loslopende paarden beul. Ook die kan binnen en overdag te werk gaan maar ook daarbij is het risico alweer wat ingedekt. Voor je paard is het het fijnst maar praktisch gezien is het handiger om je norm wat bij te stellen.

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:32

Ik vind het absoluut geen gekke voorwaarde, maar ik geloof dat veel stallingen er nog een beetje ander over denken.

Bij ons in de buurt (zuid-limburg) zijn er ook meer stallingen waar de paarden in de winter binnen moeten dan stallingen waar er het hele jaar door 24/7 uitloop aangeboden word.

Ik weet niet of dit bij jou ook het geval is, maar ik heb de ervaring gemaakt dat stallinghouders wat moeite hebben met trekpaarden omdat ze alles nog sneller kapot zouden lopen dan gewone paarden. Omdat ze denken dat paarden dieper de grond in zakken door hun gewicht en grotere gaten veroorzaken door de grootte van hun hoeven.

Ben momenteel paardloos maar ik heb me voorgenomen om samen met mijn vriend een eigen stukje land te pachten waar we dan lekker alles zelf kunnen doen.

Succes met zoeken, Ik weet heb misschien niet goed gelezen, maar kun je niet beter bij je oude stal blijven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:35

JorisDy, het ligt inderdaad ook heel erg aan de regio waarin je zoekt. :j

Darkchrystal, hier inderdaad ook goed land en open plekken.
Ik vind het juist fijn om de paarden zo natuurlijk mogelijk te houden.
Kim zou gek worden op stal.

Sanne1994_, dan zitten duidelijk in de verkeerde hoek. _O-
Helaas is Twente niet echt in de buurt voor ons.

_Nancy, ik hoop voor je dat je iets geschikts zult vinden straks. :j

Niwla, in de zomer is hier in de buurt veel meer mogelijkheid tot 24/7 buiten inderdaad!

Timokyana, dat is ook precies wat we zoeken. :j

Pmarena, ik wist dat er veel mensen waren die hun paarden op stal hadden in de winter, en daar is voor sommige paarden ook niks mis mee, maar ik had niet verwacht zulke verbaasde reacties te krijgen op mijn vraag.
Die schuilgelegenheid is inderdaad ook lastig, al hebben die van ons ook een deken om.

Rachelle, dat doen we nu dus al, maar ik vind 2 a 3 keer per week toch echt te weinig. :(

Jenny01, onze regio bestaat eigenlijk uit één en al weiland, het zijn hier zeker geen zeldzame stukjes. :)
Mijn paard kan echt niet op stal, dat is dus gewoon geen optie.

_Black_rose_, wij hebben bij 1 stal gehad dat ze geen [ras] wilden inderdaad. :j

Wij gaan aankomend jaar kijken naar een eigen huisje waar de paarden bij kunnen staan, maar tot die tijd willen we natuurlijk wel een fijn plekje voor ze hebben, aangezien Kim in Mei ook gedekt zal worden. :)

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:35

_black_rose_ schreef:
Omdat ze denken dat paarden dieper de grond in zakken door hun gewicht en grotere gaten veroorzaken door de grootte van hun hoeven.


Dat dénken ze niet alleen, dat ís ook gewoon zo!

Ik vind het geen rare voorwaarde, alleen zijn (zeker de pension)stallen die het kunnen bieden schaars, en daarom vast ook al vol ;)
In Zeeland bijvoorbeeld is het bijna niet te doen ivm de kleigrond. Dan moet je (zeker met een trekpaard) echt heel veel hectares hebben om vanaf het voorjaar 24/7 weidegang te kunnen bieden.
Hier op mijn eiland zie je het eigenlijk alleen bij de mensen die ene eigen stukje weide hebben.
Dan heb je te maken met weinig paarden en is het goed te doen.

Je zal niet veel aan mijn verhaal hebben, maar vrees dat de zoektocht nog even zal gaan duren bij jullie of je moeten je eisen bijstellen. Of ergens een eigen stekkie kunnen vinden ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:40

Maar dan wordt het dus kiezen; of dagelijks nog verder rijden; als je 2 a 3x per week te weinig vind, zelf niet kan verhuizen en de stallen die wél in de buurt zitten vol zitten en vol blijven, dan zit er weinig uit dan de tijd nu even uit te zingen tot je ze aan huis hebt staan.

Kim en Elske waren ook net verhuisd toch?

pmarena

Berichten: 48205
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:40

Wat weiland / koudbloed betreft: Ik zou hier ook echt geen trekpaard op de wei willen hoor, als je het verschil al ziet van de gaten die die grote platpoten van de Fjord al maken vergeleken met Rena.... :=

Op 1 of andere manier schep die hele gaten in de aarde. Als ze gaan rennen loopt die van mij niet voor niets voorop, achter de Fjord is een hele kluitenregen _O-

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12744
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:42

Ik herken het wel, hier in de omgeving ken ik geen pensionstallen waar paarden in de winter 24/7 buiten kunnen staan. Sowieso is het hier redelijk normaal om paarden 23 uur per dag in een stal te zetten. één van de manege's hier in de buurt heeft niet eens mogelijkheid om je paard los te zetten :'). Dan moet je net geluk hebben dat de rijbak vrij is.
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 17-12-14 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:42

Geen rare eis, maar in Nederland niet altijd realiseerbaar. De grondsoort laat vaak geen winterse weidegang toe en voor een trekpaard is een paddock vaak meteen formaatje postzegel. Bovendien moet het ook tegen extra krachtend bestand zijn ;)
Ik heb op een stal gestaan waar de paarden in de winter gemiddeld 5 tot 7 uur buiten kwamen in een paddock, maar heb hier lang naar moeten zoeken (was overigens in Noord Holland en dat is echt alleen maar kleigrond).

Maar TS, je was toch ook nog maar net verhuisd? Ik kan me herinneren dat je in topics hebt vermeld dat je net op een nieuwe stal staat.
Ik snap het ff niet meer :P
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 17-12-14 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:42

Je had de paarden net toch verhuisd naar een stal waar ze 24/7 naar buiten kunnen?

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:42

Ik vind niet dat je rare eisen stelt! Ik heb hetzelfde gehad en moest verder van huis af om toch nog iets van je paard buiten te krijgen. En zelfs dan nog was het niet elke dag omdat ze vaak dan te slecht weer, teveel vliegen enz.

BIj ons is het op stallen in de buurt ook totaal ongebruikelijk. Je moet al blij zijn dat ze buiten komen hier. Of mensen hebben een weide gehuurd in het midden van de bossen zonder toezicht en mogelijkheden. Dat is ook niet alles.

Nu ben ik van het probleem af met een luxe positie dat mijn paarden aan huis staan. Uiteindelijk droom is een paddockparadise idee maken. Maar zo ver zijn we nog niet. Ze staan 24.7 buiten met nu nog in winte rop paddock met schuil achter ons huis. Zomer wel grasweide maar die vertrappen ze nu heel erg omdat het zo nat gebied is. Dat is hier het moeilijkste nat!! Maar ze lopen buiten en luxe ik heb een vorstvrije drinkbak gemaakt! Dus water is er altijd goed beschikbaar.

Nog steeds zijn er veel die je voor gek verklaren dat je dit zoekt op stallen. Toch denk ik dat daar juist nog het gat in de markt zit voor stallen:) Maar dan moeten ze wel grond hebben. Of al maken ze hun stal binnen een grote ruimte met rondom de stal een ronde zijn je paarden toch buiten!

En dit is geen verwijt naar mensen die dit niet willen of kunnen. Maar stallen met stallen erin zijn er al genoeg en sommige hebben het in deze tijden moeilijk om rond te komen. Dan denk ik..waarom doe je het niet zo?

En de zorg dat er iets kan gebeuren..tja dat heb ik op stal ook. Wij hebben camera opgehangen die op de weide is gericht zodat ik ook op afstand kan zien wat er gebeurd. Maar..als ze genoeg te eten en drinken hebben gaan ze niet snel buiten de omheining lopen.

RianneH

Berichten: 28244
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:43

Jij staat in noord nederland toch? Met de kleigrond hier is het helemaal niet zo gek dat het niet kan. Dan moet er inderdaad geïnvesteerd worden in ruime paddocks met schuilgelegenheid, want dat vind ik wel erg belangrijk winters. Die kosten zijn nogal hoog op kleigrond, want je kan niet even je bodem keren en de pensionstallen hebben alsnog veel klanten die ze binnen willen winters, dus je gooit niet je hele stalbeleid om.

Ik was op zoek naar een stal waar ze winters 12uren buiten konden staan, dat bleek al bijna onmogelijk. Hoop beloftes maar als het puntje bij het paaltje kwam..
Uiteindelijk staan we op een privestal waar we zelf alles regelen. Maar geen schuilstal aan de paddock, dus 's nachts komen ze nog op stal. Ik denk dat je soms moet aanpassen aan de mogelijkheden die de omgeving biedt, wat jij kan betalen en wat je kan reizen. Ik reis bijna een half uur, maar paard heeft nog nooit zo goed gestaan.

Tessabo

Berichten: 251
Geregistreerd: 03-12-04
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:46

Dit is helemaal geen rare voorwaarde! Vind bewegingsvrijheid en voldoende ruwvoer de belangrijkste voorwaarden als ik ook wat anders zou willen. Heb mijn paarden al jaren in een loopstal staan met twee anderen en naar zoiets informeren is pas raar blijkbaar ... een groepstal? voor "gewone" rijpaarden? :n euh ja? ..... Je ziet het eigenlijk vrij weinig, behalve bv op een hit-actief stal zoals Mansour in Arnhem.
Gelukkig hebben wij dit dus wel zelf kunnen realiseren. Paarden hebben groot stuk stal met lighoek (vlas) en kunnen naar buiten een ruime paddock in. Bij mooi weer gaat het weitje er ook nog bij open.
Maar ik woon ook in Twente .... :o _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Tessabo op 17-12-14 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:47

Jaan, daar gaan we ook naar kijken inderdaad. :j

Rachelle, klopt, maar de afstand breekt ons op.
We kunnen doordeweeks alleen s'avonds heen en we zitten ruim een uur in de auto.
Ik vraag ook niet om een oplossing, ik wilde alleen even mijn verhaal kwijt. :)

Pmarena, daarom zou een paddock ook een prima oplossing zijn. :j

Mjetterd, dat zou ik echt niet voor mijn paarden willen. :n

Cayenne, klopt, op zich hoeft hij niet sterker te zijn dan voor andere paarden.
Kim blijft prima achter een simpel draadje, maar vaak is het vrij klein.
Maar bij de stallen die ik gebeld heb/waar we geweest zijn kwam ik niet eens zover om te vertellen dat het om een [ras] en Fries ging. :+

Rowdine, klopt, lees maar even wat ik aan Rachelle schreef. :j

Kostolany, dat is inderdaad voor ons op het moment ook niet te doen.
Anders zouden we een weitje huren en zelf alles regelen.
Uiteindelijk hopen we net als jij de paarden bij huis te kunnen hebben.

RianneH, klopt, ze zijn er wel, maar dus vol.
We zijn ook zeker bereid om verder te reizen en meer te betalen, maar de voorwaarde 24/7 blijft wel.

Tessabo, ja maak me maar jaloers! :D

Evelyne79

Berichten: 4004
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:48

pmarena schreef:
Wat weiland / koudbloed betreft: Ik zou hier ook echt geen trekpaard op de wei willen hoor, als je het verschil al ziet van de gaten die die grote platpoten van de Fjord al maken vergeleken met Rena.... :=

Op 1 of andere manier schep die hele gaten in de aarde. Als ze gaan rennen loopt die van mij niet voor niets voorop, achter de Fjord is een hele kluitenregen _O-


das wel een beetje een heel groot vooroordeel zeg :roll: >;)

Bij ons staan de tinkers 24/7 buiten, wei ligt er perfect bij, alleen bij de hekken in de buurt is het doorgelopen.
Het ligt heel veel aan de wei hoor, niet aan de paarden die erop staan.
Bij ons liggen de weien vrij hoog, dus water blijft niet snel in de weien staan, dus ook met een vreugdesrondje van de heren door de wei vliegen er geen kluiten in het rond
bij een kennis van me staan 3 andelusiers niet 24/7 buiten, en daar is de wei echt een baggerveld, daar blijft het water nl veel meer in staan en dat zorgt voor het omploegen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:51

Achja aan het stro, binnen en buiten zetten en uitmesten wordt goed verdient.
Laat die van mij maar lekker 24h buiten lopen, scheelt ook hoop in de kosten en werk.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12744
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:51

Evelyne79 schreef:
pmarena schreef:
Wat weiland / koudbloed betreft: Ik zou hier ook echt geen trekpaard op de wei willen hoor, als je het verschil al ziet van de gaten die die grote platpoten van de Fjord al maken vergeleken met Rena.... :=

Op 1 of andere manier schep die hele gaten in de aarde. Als ze gaan rennen loopt die van mij niet voor niets voorop, achter de Fjord is een hele kluitenregen _O-


das wel een beetje een heel groot vooroordeel zeg :roll: >;)

Bij ons staan de tinkers 24/7 buiten, wei ligt er perfect bij, alleen bij de hekken in de buurt is het doorgelopen.
Het ligt heel veel aan de wei hoor, niet aan de paarden die erop staan.
Bij ons liggen de weien vrij hoog, dus water blijft niet snel in de weien staan, dus ook met een vreugdesrondje van de heren door de wei vliegen er geen kluiten in het rond
bij een kennis van me staan 3 andelusiers niet 24/7 buiten, en daar is de wei echt een baggerveld, daar blijft het water nl veel meer in staan en dat zorgt voor het omploegen



Niet echt een vooroordeel, ze zegt 'ik zou hier ook geen trekpaard op de wei willen'.

Ook mijn ervaring, wij hebben een noriker staan die de wei toch echt wel veel meer omploeterd dan de lichtvoetige pony's die er ook op lopen.