wat moet ik mijn veulen van 9 maanden voeren??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superman123
Berichten: 4
Geregistreerd: 30-08-14

wat moet ik mijn veulen van 9 maanden voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 00:43

Beste bokkers,

ik heb vandaag mijn hengstenveulentje opgehaald, hij is nu 9 maanden oud. nu ben ik erg aan het brainstormen wat ik hem moet voeren naast zijn hooi. De vorige eigenaresse heeft hem naast zijn hooi nooit wat bijgevoerd. (Al ziet hij er niet mager of ingevallen uit) Maar ik neem aan dat een veulen in zijn groei toch meer nodig heeft dan alleen hooi. Maar wat? ik zie wat verschillende discussies, sommige mensen geven hun veulen een handje bix per dag en anderen weer 2 kilo veulenbrok en supplementen. graag hoor ik jullie ervaringen met het voeren van jullie veulens.

Groetjes sharina

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: wat moet ik mijn veulen van 9 maanden voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 00:44

Wat voor ras of hoe groot is en word je veulentje?

Vitaquilla
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-11-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 00:52

Verschilt helemaal per veulen, ras, huisvesting etc. Een veulen in een groep op t land heb niks anders dan gras nodig en nu mss bijvoeren met hooi/kuil en evt veulenbrok en mineralen. Kijk naar je veulen! Groeit hij goed, is hij vrolijk en gezond? Dan krijgt hij genoeg. Is/word hij mager, sloom en groeit slecht? Geef hem dan wat mineralen en veulenbrok bij..

Elk paard is anders en heeft andere behoeften. :)

superman123
Berichten: 4
Geregistreerd: 30-08-14

Re: wat moet ik mijn veulen van 9 maanden voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 01:41

Bedankt voor jullie reactie! Het is een kwpnxtinker. Is nu ongeveer 1,35 en zal ongeveer 1,60/1,65 worden.

xBlue

Berichten: 48
Geregistreerd: 03-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 01:52

Als ik jou was zou ik het houden bij gras en hooi :)

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: wat moet ik mijn veulen van 9 maanden voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 02:10

Hier een New Forest veulen van 7 maanden, loopt nog bij de merrie maar eet op dit moment super veel.
Loopt overdag in de wei maar gras is niet meer voedzaam nu. Krijgen 4x per dag een kuip kuil verder onbeperkt hooi en verdeel over 4x per dag ruim 1 1/2 kg Havens veulenbrokjes en Cavalor Probreed.
Dit eet het veulen de merrie krijgt haar brok apart anders zou hij dat ook nog opeten

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: wat moet ik mijn veulen van 9 maanden voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 10:22

Ik heb twee friese merrieveulens, zij krijgen naast bijna onbeperkt hooi een halve kg basisbrok per dag.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 10:28

Als hij het op kwalitatief ruwvoer goed doet, dus met voldoende vitaminen en mineralen, zou ik hem niks bijgeven. En als je toch wat geven wilt of moet om je mineralen aan te vullen: Pavo Podo Care en/of Pavo Podo Grow. http://www.pavo.nl/fokkerij/producten

cleej

Berichten: 126
Geregistreerd: 10-04-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: wat moet ik mijn veulen van 9 maanden voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 00:31

Mijn 10 maanden oude welsh veulen krijgt 4x per dag voldoende hooi! Per dag de Pavo podo care 30gr. En dan nu cavalor veulenbrokjes maar die vind ik veelste zoet ruiken, hij vind ze heerlijk. Ze zijn zeker fijn voor overstap van melk naar brok. Maar ga over op de podo grow! Dan krijgt hij 2x per dag 2 handjes met handje müsli. Dit krijgt de 1,5 jarige tinker hengst ook 1 kilo per dag en 1/4 müsli. en 4x per dag voldoende hooi. En hij krijgt 2x per week de pavo vital complete. Heb de pavo's grow 2 en 3 ook gebruik voor onze nu 5 jaar oude tinker en ze doen het heel fijn op. Straks met weide seizoen krijgen ze minder brok.

CharlieVM
Berichten: 883
Geregistreerd: 18-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 00:38

Mijn jaarling (kruising new forest, verwachte stokmaat 1.50) staat 24/7 op het land, en nu in de wintermaanden het gras weinig voedingsstoffen meer bevat krijgt hij onbeperkt hooi. Daarnaast voer ik hem 5/6 x in de week 100 gram Podocare met een schep muesli (voor jonge paarden). Hij ziet er super uit en is heerlijk actief. Podocare bevat alles wat ze nodig hebben om te groeien, en je kunt het gemakkelijk bijvoeren. Een handje is vaak al genoeg.

goriginal

Berichten: 233
Geregistreerd: 30-08-14
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:34

Waar mijn bijrijdpony staat is ook een veulen van nu 10 maanden, KWPN. Krijgt wat hooi en 1 KG biks.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:38

goriginal schreef:
Waar mijn bijrijdpony staat is ook een veulen van nu 10 maanden, KWPN. Krijgt wat hooi en 1 KG biks.


Een veulen van 10 maanden dat 1 Kg biks krijgt?! Waarvoor?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: wat moet ik mijn veulen van 9 maanden voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:40

Ik zou er zeker veulenbrok bij geven gedurende de winter. In de zomer is dat niet nodig als er voldoende gras op staat.

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:41

Wij voeren voor de zekerheid wat vitaminebrok bij net als de volwassen paarden. Verder gras en hooi

superman123
Berichten: 4
Geregistreerd: 30-08-14

Re: wat moet ik mijn veulen van 9 maanden voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 22:32

Bedankt voor jullie reacties! heb hem inderdaad nu op veulenbrok gezet omdat ik idd van mening ben dat hij naast zn hooi nog wat nodig heeft nu in de winter

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: wat moet ik mijn veulen van 9 maanden voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 00:00

Denk dat je inderdaad een wijs besluit hebt genomen. Gras zit nu niets in en hooi bevat ook niet alles voor de groei. In het voorjaar en zomer op een goede wei is misschien een ander verhaal.

Quilfa

Berichten: 449
Geregistreerd: 20-09-05
Woonplaats: Kampen

Re: wat moet ik mijn veulen van 9 maanden voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 00:07

Ik heb ze op de pavo podo grow!

Op de zak kun je ook precies zien wat je ongeveer moet voeren qua gewicht aan de hand van het verwachte gewicht van je veulen :)

love_animals

Berichten: 392
Geregistreerd: 27-01-15

Re: wat moet ik mijn veulen van 9 maanden voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:54

Hallo aller eerst wat leuk om een veulen te hebben zeg! :)
Als ik jou was zou ik even een dierenarts opbellen en daar om advies vragen dan weet je zeker dat je het goede voer aan jou schatje geeft ;)

Carantona

Berichten: 1264
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:21

Mijn veulen van 8 maanden krijgt onbeperkt voordroog en een schep luzerne en veulenmix van Mijten.
Daar groeit ze goed van en is toch niet vet.Een veulen heeft voldoende vitaminen en mineralen nodig om goed te groeien. Je tinkerkruising zou mss wat minder rijk gevoerd mogen worden met hooi iv voordroog Ik zou als ik jou was beginnen met een halve schep veulenbrok/mix beginnen en dan even een paar weken aankijken wat het met hem doet.Heel veel succes!