Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Advies gevraagd - hooi en medicijnen klaar zetten

 
Profiel   

Sorry, ik wist geen andere titel :o
Maar ik zot met m'n handen aardig in het haar....
Mijn pony moet 2 x dgs medicatie over het voer krijgen.
Ze staat momenteel op hooi en 2 uurtjes weidegang.
Ze heeft zomereczeem en is dampig, voor dat laatste moet ze 2 x dgs medicatie.
Ik werk fulltime en ze zou dus smorgens en savonds brok moeten hebben ivm medicatie. Maar ik heb dus geen tijd om smiddags en savond voor de nacht de hooinetten te vullen.

Hoe kan ik dit aanpakken?



Laatst bijgewerkt door MaritB op 27-05-16 19:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Titel aangepast.

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-16 18:42 



 

Geen stalgenoot die het kan doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-16 18:43 



 
Profiel   

Hooinetten gevuld klaar zetten en de brok met medicijnen in bakjes doen en dat laten voeren door de staleigenaar, bij de voerrondes?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-16 18:44 



 
Profiel   

Tijd maken om 's morgens en 's avonds langs te gaan ;-). Heb je niemand in je omgeving die het kan gaan geven als jij klaar zet? Of paard tijdelijk op volpension zetten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-16 18:46 



 
Profiel   

3 of 4 bakjes met brok en medicijnen, om klaar te zetten, kom je minimaal 1-2 dagen mee vooruit.
3-4 hooinetten, kom je tevens 1-2 dagen mee vooruit.
Maar, ook al werk je full time, er is dan toch altijd een moment op de dag om langs te gaan en om het klaar te zetten?
En anders iemand regelen die het voor je doet of zelf tijd voor vrijmaken, dus voor en na je werk.
Of zo als genoemd in volpension zetten tijdelijk, of familie, vrienden etc. regelen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-16 18:57 



 
Profiel   

Ik werk ook fulltime en sta dus dagelijks om half 7 s ochtends en s avonds gelijk na het werk weer bij de paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-16 18:59 



 
Profiel   

Ja inderdaad, tijd maken, eerder opstaan en later naar bed.

Eventueel vragen aan je werkgever of je tijdelijk een uurtje pauze kunt krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-16 19:00 



 
Profiel   

Wat is nu het probleem?
2x daags de medicatie of het vullen van de hooinetten?

Wie zet haar die 2 uur op de weide in de middag? Kan diegene niet zorgen dat de hooinetten vol zijn?

Anders eerder er naar toe en zorgen dat je meer of grotere netten ophangt zodat ze de hele dag kunnen met 1x vullen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-16 19:06 



 
Profiel   

Soms kom je in een situatie dat je wel 2 x per dag heen moet en dan maak je daar maar tijd voor.

Mijn paard was vroeger ziek en moest echt 2 x per dag, een maandlang, zijn medicijnen hebben en niets lukte, behalve een spuit via de mond geven.......dus hup ging ik vroeg opstaan om vóór het werk naar mijn paard te gaan (mijn vader was zo lief mij even te brengen met de auto en ik heb full-time baan).

En savonds ging ik er met de fiets heen om het te geven........het is jouw paard en als ie ziek is dan moet het gewoon, want het is jouw verantwoordelijkheid.

En als het gaat om medicatie wat makkelijk tussen het voer kan en paardlief niet moeilijk om doet, zette ik het gewoon klaar in bakjes en dat gaf de stalhouder dan in de voerbak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-16 19:19 



 
Profiel   

Ik ga mee met de gegeven reacties: het is jouw pony, maak er tijd voor.

Natuurlijk als je 's ochtends om kwart voor zes naast je bed staat, uuuuuren voor de dag aanbreekt en het regent of sneeuwt of stormt, denk je: blehlehleh. Maar als je dan een half uurtje later op je wei staat denk je: <3 /3 <3 :D

Beter begin van je dag is er niet.


Laatst bijgewerkt door Koper op 27-05-16 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-16 19:26 



 
Profiel   

Jouw pony, jouw verantwoording.
Dus eerder je bed uit en na je werk langs.
Ik heb hier ook dieren die ik 3 keer per dag moet voeren. Daar maak ik dan tijd voor en sta al heel vroeg op.
Het is niet anders :) En ze zijn je vast dankbaar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-16 19:28 



 
Profiel   

Ik begrijp wel dat het te zwaar kan worden allemaal. Zoals anderen hier ook al zeggen, dan maar tijdelijk volpension waar dat allemaal gedaan kan worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-16 19:36 



 
Profiel   

Hoe doe je dit normaal dan? Ik neem aan dat ze dan ook hooi krijgt?

Je zou de medicijnen door slobber kunnen doen. Lijnzaad koken, zemelen, bakje brok.. Kun je allemaal klaarzetten..

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-16 19:41 



 
Profiel   

mlO_uu schreef
Hoe doe je dit normaal dan? Ik neem aan dat ze dan ook hooi krijgt?

Je zou de medicijnen door slobber kunnen doen. Lijnzaad koken, zemelen, bakje brok.. Kun je allemaal klaarzetten..



Nou niet helemaal waar voor sommige medicatie niet helemaal handig omdat ver van te voren klaar te maken.
Het is vooral een kwestie van plannen en prioriteiten stellen. Pony heeft zorg nodig dus die staat naast je werk ( geld moet ook verdiend ) even op 1. En er zijn vast wel andere mensen op stal die een keer als het echt niet te regelen is het voor je willen doen. (Moet je natuurlijk ook bereid zijn een ander een keer uit de brand te helpen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-16 19:48 



 
Profiel   

Het was voor mij ook erg vroeg opstaan (stond om 5 u op), maar als ik dan op de stallen aankom en mijn paard alvast naar het hek toe loopt in de wei, dan smelt je toch, want hij ziet je aankomen en dan komt ie alvast aan lopen.

Ik vond dat zo lief, want de medicijnen vond hij heel vies en vreselijk en toch altijd een groot vertrouwen in mij en hij kwam altijd hoe dan ook naar mij toe.

Zoiets vergeet ik nooit meer.

Maar let op, als je heel vroeg de medicijnen hebt gegeven moet je ook niet al te laat op de avond gaan geven voor de 2e ronde medicijn, dan ben je ook vroeg savonds klaar!

Dat is weer het voordeel en je paard is hiermee geholpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-16 19:55 



 
Profiel   

Tuurlijk komt m'n pony op nr 1, dat is het probleem niet!
Het is nu zo dat ze savonds (met 3 shetten) 2 volke hooinetten krijgen. Daarmee redden ze het tot een uur of 2 de volgende middag. Eind Vd middag worden ze door een van de verzorgsters buiten gezet (12 en 13 jaar) en ik zet ze begin Vd avond weer binnen.

Ik zou alleen, omdat ze nu brok moet krijgen om de medicatie te voeren, graag zien dat ze wat minder hooi krijgen dus bv 2 kwart netten voor de nacht en dan smorgens brok en rond 11 of 12 uur nig twee kwart hooinetten.

Ze hebben namelijk alle 3 overgewicht, maar ik heb gewoon niet meer tijd om vaker als 2 tot 3 x oer dag op en neer te rijden. Ik ben de enige die een stal huurt en de pension baas is een man die niet mobiel is ergens in de 80 jaar, dus die kan niet helpen

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-16 20:46 



 
Profiel   

Ruwvoer moet je niet verminderen omdat ze brok krijgt hoor. Brok is geen vervanger voor ruwvoer. Neem aan dat je niet enorme hoeveelheden brok voert?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-16 21:01 



 
Profiel   

Nee, ik heb zon gele voerschep en daar krijgen ze alle 3 een bodempje van. Het is echt puur om medicatie te mengen

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-16 21:06 



 
Profiel   

Dan geef je nog maar de halve hoeveelheid hooi, da's niet goed hoor. Zou eerder kijken naar ander hooi waar minder in zit als ze er zo dik van zijn. Brokken heb je ook speciaal voor dikke pony's en paarden dus ik zou gewoon zoiets pakken en maar een minimale hoeveelheid geven. Dan ben je 's ochtends met een minuut klaar bij je pony's en zakken ze echt niet zomaar door hun hoeven van die paar brokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-16 21:07 



 
Profiel   

Ik heb nu idd een brok/muesli zonder melaatsen, graan en GMO van subli.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-16 21:09 



 
Profiel   

1 Vol net hooi en 1 vol net stro, minder energie en toch zat te knagen. Buiten en dus gras kan ook eventueel met een graasmasker, dan gaat er ook minder naar binnen. Dan nog 's morgens en 's avonds handje brok met medicijnen en klaar.

idylle schreef
Nee, ik heb zon gele voerschep en daar krijgen ze alle 3 een bodempje van. Het is echt puur om medicatie te mengen

Maatbeker voor brokjes bij zulke ukkies kan je beter even kijken naar een pavo maatschepje voor supplementen of het kleinste blikje groente oid wat je in de supermarkt kan vinden. Bodempje is makkelijk variabel qua werkelijke hoeveelheid. Die even op de weegschaal thuis zetten en dan weet je zeker hoeveel je voert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-16 21:10 



 
Profiel   

Van dat maatschepje is een goede tip! Dank je wel!
Krijgen ze van stro geen koliek? Aangezien die van mij al zo gevoelig is voor van alles en nog wat, vind ik dat een beetje eng eigenlijk....

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-16 21:35 



 
Profiel   

Smallere mazen in de hooinetten een optie?
Kan je ze dus in hoeveelheid verminderen en wel zorgen dat ze continu knabbelen.
Stro zou ik ook niet zo snel doen. Anders eens kijken naar graszaadhooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-16 21:47 



 
Profiel   

idylle schreef
Ik heb nu idd een brok/muesli zonder melaatsen, graan en GMO van subli.


Ik mag hopen dat je melasse bedoelt, een melaatse is iemand die Lepra heeft :=

Zeker niet minderen in ruwvoer, van dat kleine beetje brok dat ze krijgen worden ze echt niet heel dik. Kunnen je verzorgstertjes niet de netten vullen en de brokjes klaarzetten? Als ze de pony's kunnen buitenzetten oid, kunnen ze dit ook wel. Doe het een paar keer samen, en laat ze het dan zelf doen waar jij bij bent, dan zie je hoe ze het doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-16 22:00 



 
Profiel   

Idd melasse ja! Stomme autocorrect haha.
Ik heb het voor nu zo geregeld dat zaterdagochtend, maandagochtend en woensdagochtend de moeder van 1 Vd verzorgstertjes het doet. De andere 7 ochtenden doe ik het zelf.
Verder is het nu zo geregeld dat de pony's elke dag buiten gezet worden. (Op 1 dag na, dan doe ik het zelf. Verder zet ik ze zelf elke avond binnen en doe dan meteen de medicatie. De stal uitmesten en hooi geven doet iedereen nu op een vaste dag. Maandag en donderdag doe ik het. Zondag en dinsdag verzorgster 1. Woensdag en zaterdag verzorgster 2 en vrijdag doet de verzorgster het van de pony Vd staleigenaar.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-16 22:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen