paardenmatras vs rubbermatten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poolster
Berichten: 7
Geregistreerd: 02-05-14

paardenmatras vs rubbermatten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 09:03

In een deel van onze schuilstal hebben we een aantal rubberen staltegels van Bosrubber liggen. Opzich prima, zijn makkelijk schoon te houden en ligt sowieso warmer en comfortabeler dan de stoeptegels (als het paddockzand te nat is, anders liggen ze daar)

Nu begreep ik dat er ook paarden/koeienmatrassen/tegels bestaan welke nóg comfortabelere zijn.
Wie heeft hier ervaring mee en kan hierover e.e.a. uitleggen? Dealers, verzending, kosten..?

De tegels liggen nu onder het overdekte looppad want in de stal zelf liggen ze nooit, te weinig overzicht denk ik. Er wordt dus veel overheen gelopen. De matrassen zouden er ook weer uitgehaald moeten kunnen worden. Plassen doen ze bijna altijd in het zand, of in het strookje stro, uitzondering daargelaten.

DubbelFun

Berichten: 88673
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:05

Als je zoekt op HIT-Softbed en/of paardenmatras komt je zowel via google als Bokt al een heel eind :)

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:21

Wij hebben begin augustus een lading paardenmatrassen besteld via paardenmatras.eu maar kan het niet aanraden. Wij waren voor 5 matrassen iets meer dan 620,- kwijt voor de dikste matten en ja, het blijft liggen, ja het is makkelijk schoon te houden maar geen van de paarden wil erop liggen.

Er wordt vaak gezegd dat de matrassen vergelijkbaar zijn met het comfort van liggen op de weide. Dat moet dan wel een verdomd harde weide zijn; Paarden kregen er dikke hakken van en missen het comfort van een zachte bedding (Bij ons was een strook van 60 x 300cm vrij van matten en enkel bedekt met laag vlas, dit was het stukje waar ze het liefste op stonden en liggen...) Kortom onze paardenmatrassen liggen nu weer bedekt met een 15 - 30cm vlas laag en het enige extra's wat ze dan nog te bieden hebben is een isolerend effect wat ik ook had kunnen creëren met eenvoudige en veel goedkopere rubber rolmatten.

Wij willen binnenkort een Hit-matras proberen, indien beter gaan deze op marktplaats.

DubbelFun

Berichten: 88673
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: paardenmatras vs rubbermatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:31

@pinda: bedankt voor die update :) scheelt mij weer een stevige uitgave. Het HIT-Softbed heb ik zelf al jaren in één stal liggen, maar daar is tegenwoordig niet zo makkelijk meer aan te komen.

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Re: paardenmatras vs rubbermatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 10:50

Ja tegen dat probleem liepen wij inderdaad ook al aan. Vandaar dat dit me best een goed alternatief leek.

Baal er enorm van want we zijn op dit moment bezig met de realisatie van een schuilstal in ons paddock paradise en had daar ook heel graag matten gehad ipv zand of strooisel. Als ik uberhaupt geen strooisel in de stallen had gelegd waren de paarden er waarschijnlijk wél op gaan liggen (bij gebrek aan beter) maar nu hebben ze een overduidelijke voorkeur voor een traditionele stalbedekking. Alternatieven heb ik nog nauwelijks kunnen vinden.

DubbelFun

Berichten: 88673
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: paardenmatras vs rubbermatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 11:17

Mijn HIT-matras is wél écht zacht en ook daar liggen ze vaker op als ik er een dun laagje houtkrul op strooi. Meer voor 'tussen de oren' als dat er een duidelijke laag bedding ligt.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:18

DubbelDun schreef:
@pinda: bedankt voor die update :) scheelt mij weer een stevige uitgave. Het HIT-Softbed heb ik zelf al jaren in één stal liggen, maar daar is tegenwoordig niet zo makkelijk meer aan te komen.


Inderdaad bedankt... Had ze nog niet aangeschaft omdat ik ze het liefst eerst even in de praktijk ging bekijken. Het Hynder Matras vond ik ook nog vrij hard en stug. Het rubber wordt waarschijnlijk toch iets minder veerkrachtig met de jaren.

@Pinda_dipje:Woon je een beetje in het Noorden/centraal? Zou ze graag in gebruik zien en voelen...

Kopen Had nog geen haast omdat het zo'n mooi droog najaar is en de paddock heerlijk droog en zacht is. Dus daar redden ze zich dan wel mee.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:40

Ik heb ze en ben er super blij mee...natuurlijk strooi ik wel op...maar de vering is fijn, isoleert de kou die optrekt en houd de warmte vast bij liggen..daar waar de strokorrels weg zijn geschraapt nu geen koude harde grond.

Ik snap ook niet dat mensen denken dat je paarden op rubber kan gaan zetten alleen..de matrassen zijn niet van rubber maar eva schuim, dat is ander materiaal.

De koeien die daar op liggen, liggen ook met zaagsel en die liggen en plassen en poepen buiten hun stal, paarden is natuurlijk een ander verhaal.

Straks met de vochtige koude winter hoef ik minder dik op te strooien om die vochtige koude betonnenvloer dicht te houden.

Regelmatig even die matten schoonmaken om te zorgen dat je stal schimmel en bacterievrij blijft, veel beter voor de hoeven..

Alleen op rubber of op eva schuim zetten zou ik nooit doen.

HIT ook benaderd, ook super duur, zie die mat maar thuis te krijgen en als je die niet opstrooit en ze plassen er op, is niet wat ik dan wil, wordt vieze bende.

Rubber matten leg je in je trailer, op de laadklep, in de wasplaats, aar niet om op te liggen, dat is keihard en glad als het nat wordt.

Ik krijg nu ook geen harde platen waar de plasplekken zijn omdat ik niet dik hoef te strooien om de stal droog te houden, ik kan nu veel sneller wat nattig er uit halen zonder een onderbodem te missen..

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: paardenmatras vs rubbermatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 13:28

Als je van die rubber tegels hebt kan je je paard prima alleen op rubber zetten hoor ! Ze zijn zacht en worden absoluut niet glad. Mijn paarden staan en liggen er graag op en ik hoef alleen maar mest te ruimen ipv mest met strooisel.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:26

Hoe zit dat dan als ze plasen? Blijft dat liggen of zakt het door de tegels op de betonnen vloer? De eva schuim matten zijn niet doorlaatbaar..voor mij een no go om dan niet op te strooien.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: paardenmatras vs rubbermatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:37

Het zakt erdoor heen. De onderkant van de tegels hebben ook afvoer gleuven, dus ze liggen niet plat en strak op de grond.

Birdie60

Berichten: 8400
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:41

Ik heb ze al jaren in de stal liggen, en doe er een klein laagje vlas of strooi op.
Ik zou ze niet meer kunnen missen.

CharlotteST
Berichten: 40
Geregistreerd: 07-09-16

Re: paardenmatras vs rubbermatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 21:34

Wij hebben ze ook, echt ideaal :)

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: paardenmatras vs rubbermatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 14:38

Heb hier een hitbed en het is inderdaad echt ruim zacht genoeg om op te liggen.
-:(- alleen doen die krengen van mij dat dus niet. Die liggen veel liever buiten in het witte zand. Mormels....

DubbelFun

Berichten: 88673
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: paardenmatras vs rubbermatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:14

Als ze hier de keus hebben van een stal met HIT-matras of het droge zand in de paddock kiezen ze ook het zand.

RobMB
Berichten: 16
Geregistreerd: 19-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:21

Hallo Allen,

Bedankt weer voor de interesse in matrassen. Ik had vorige week de hele mailbox weer vol zitten met aanvragen en als goed is iedereen nu beantwoord. Wij zijn al vaker besproken op dit forum 8-)

Ik zie vaker voorbij komen dat mensen matrassen te hard vinden (niet alleen die van ons, maar ook andere merken). Mensen moeten wel rekening houden dat je met je eigen hand ca. 10 á 20kg kan indrukken. Paarden en koeien druk ca. 100 - 150kg in per hoef/klauw en dat is toch een hele andere verhouding.

@pindadipje?

Jammer om te horen dat je nog niet tevreden bent over je huidige situatie. Maar houd rekening met het feit dat kale / dikke hakken van enorm veel factoren afhankelijk zijn:

- vloer
- soort strooisel
- Hoeveelheid strooisel
- voeding
- loopruimte
- strekruimte
- dagelijkse inspanningen

De 44mm is zo'n beetje de duurste, maar ook zachtste in zijn soort en is de enige DLG/TÜV gecertificeerd. Dus de vloer kun je in jouw geval denk ik wel uitsluiten.

Als er nog vragen zijn, kan er altijd contact worden opgenomen, maar ik zit natuurlijk niet zo vaak op dit forum :Y)
Laatst bijgewerkt door RobMB op 24-10-16 14:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: paardenmatras vs rubbermatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:30

Een vroegere vriendin had rubberen stalmatten en die was daar heel erg over te spreken, zelf heb ik nu ook een oproep geplaatst dat ik dus ook stalmatten zoek. Dus kan nog niet mijn eigen ervaring delen, maar zij had ze gewoon op kalen matten, en de pony's stonden met plezier op stal.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: paardenmatras vs rubbermatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:46

Schuilstal heeft hier inmiddels puzzelmatten. Deze bevallen mij best, vloer loopt iets af, dus urine loopt er ook af. Heb in het verleden doorlatende matten gehad, maar die nooit meer. Niet schoon de te houden, raken verstopt. Deze heb je zo schoon met een emmertje water en een bezem. Bodembedekking is ronduit lastig en aanvoer en muizen. Enige wat ik ivm composteren hier wil hebben is vlas en als ik dat opsla op de wei heb ik er zo een muizenkolonie in zitten.

RobMB
Berichten: 16
Geregistreerd: 19-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:59

Klopt, doorlopende maten werken als een spons en alle viezigheid gaat erin zitten :n EVA neem 0% vocht op dus een laagje stro is altijd wenselijk om de dieren droog te houden.

Vlas word veel gebruikt (goedkoper) maar beter is eigenlijk gemalen koolzaadstro, neemt meer vocht op en is stikstof bindend. klein laagje is voldoende.

Afbeelding

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 21:28

RobMB schreef:
@pindadipje?

Jammer om te horen dat je nog niet tevreden bent over je huidige situatie. Maar houd rekening met het feit dat kale / dikke hakken van enorm veel factoren afhankelijk zijn:

- vloer
- soort strooisel
- Hoeveelheid strooisel
- voeding
- loopruimte
- strekruimte
- dagelijkse inspanningen

De 44mm is zo'n beetje de duurste, maar ook zachtste in zijn soort en is de enige DLG/TÜV gecertificeerd. Dus de vloer kun je in jouw geval denk ik wel uitsluiten.

Als er nog vragen zijn, kan er altijd contact worden opgenomen, maar ik zit natuurlijk niet zo vaak op dit forum :Y)


In mijn geval weet ik heel zeker dat het aan de matten ligt, aangezien dezelfde paarden in identieke omstandigheden (minus de mat) nooit dikke hakken/kogels hebben. Nu er weer een oudewetse hoeveelheid vlas op ligt (15-30cm hoog) is het probleem ook verholpen. In praktijk bespaar ik met de matten in totaliteit 1,5 baal vlas per box per maand (normaliter verbruik ik er ong 8) maar ze brengen jammer genoeg niet het comfort en gemak waar we op gehoopt hadden en de paarden hebben een duidelijke voorkeur voor traditioneel strooisel.

Eerder deze week een HIT-matras in praktijk gezien (lag er inmiddels 7,5jaar in) en dat vind ik toch wel het proberen waard. Als iemand weet waar je deze tegenwoordig kunt bestellen houd ik me aanbevolen.

DubbelFun

Berichten: 88673
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: paardenmatras vs rubbermatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 22:18

Die van mij is van 6-7-06 dus nu al 10 jaar en hij ziet er nog uit als nieuw. De beste investering in bedding :)

RobMB
Berichten: 16
Geregistreerd: 19-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:33

DubbelDun schreef:
Die van mij is van 6-7-06 dus nu al 10 jaar en hij ziet er nog uit als nieuw. De beste investering in bedding :)


Dat is dé eigenschap van EVA, het word nooit hard. Zit standaard 10jr garantie op, maar eigenlijk gaan ze een mensenleven mee _/-\o_

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: paardenmatras vs rubbermatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 11:00

Hier mooie dikke rubbertegels, vocht doorlatend, gelukkig maar want enige waar de pony's ze voor gebruiken is om op te plassen. De hengst ligt er nog wel eens op die heeft ook stuk in zijn stal. Oudje had ze in stal maar weigerde erop te staan en dat was geen angst want met dwang liep ze er gewoon overheen maar ze haat die tegels om op te staan en op te liggen. Bij haar dus weer stro.

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:44

RobMB schreef:
DubbelDun schreef:
Die van mij is van 6-7-06 dus nu al 10 jaar en hij ziet er nog uit als nieuw. De beste investering in bedding :)


Dat is dé eigenschap van EVA, het word nooit hard. Zit standaard 10jr garantie op, maar eigenlijk gaan ze een mensenleven mee _/-\o_


Dubbeldun heeft een HIT-matras geen paardenmatras. HIT-matras is vele malen zachter en ogenschijnlijk onverwoestbaar (kennis waar ik ben geweest heeft 11 shetlandpony's en 3 jaarlingen op haar 3 HIT matrassen 'leven' wordt dus intensief gebruikt maar ziet er nagenoeg uit als nieuw.

Little_Gift
Berichten: 1779
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: paardenmatras vs rubbermatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 19:17

Ben ik de enige die vind dat het zinloos is om die matten te gaan gebruiken als je alsnog strooisel moet voorzien?
Ik dacht dat de hele clou nou net was dat de matten het strooisel vervingen, maar dat blijkt achteraf dus niet te lukken...