Rechten opzegging reservering

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lataar

Berichten: 427
Geregistreerd: 09-04-09

Rechten opzegging reservering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 12:15

Hallo idereen.

Ik heb een hele rare situatie. En ben benieuwd hoe dit normaal in zijn werking gaat.
Een van mijn paarden zou in december naar een training stal gaan. Echter was er geen precieze datum bekend. En ik wilde eerst nog komen kijken.
Het was eerst niet zeker of het paard in januari of december kon komen... maar dat werd december. Omdat er een paard eerder vertrok.

Ik ben gaan kijken naar de stal en ging met een naar gevoel naar huis.
Dit en de andere omstandigheden die al speelde heeft me doen besluiten om voor het paard in kwestie een nieuw huisje te zoeken.

Omdat ik niks getekend heb en er geen datum bekend was en omdat ik nooit van reservering geld of onkosten vergoeding heb gehoord belde ik de stal eigenaar op. Met de schofterige maar tamelijk onontkoombare mededeling dat ik toch niet langs kwam. Maar naar mijn idee was de reservering pas rond als ik de stal had gezien... leek me nogal logisch.

En nu vindt de trainer dat ze de dupe is. Omdat ze een ander paard er voor heeft laten gaan. Zegt ze..
Ze vraagt nu Hoe ik dit financieel wil lossen. Ze noemde geen bedragen.
De meeste dingen zijn via mail gegaan. Soms telefonisch.

Toen ik die dag naar de stal kwam kijken. Had ik een afspraak met haar. Ik wilde veel met haar bespreken maar daar had ze geen tijd voor. Ik kreeg een stagiair die er net 2 weken was, voor in de plaats.
Dit en de stalling was niks voor mijn paard. Die hoor lekker buiten.
Dus vandaar mijn beslissing om het niet te doen.

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 12:27

Nou niet dus, ik zou mededelen dat er geen afspraken zijn gemaakt en dat je afziet van de stal en het daarbij laten. :)

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 12:43

Is die nou helemaal gek. Natuurlijk betaal je niks.

Het hangt er natuurlijk wel een beetje vanaf wat er gezegd is, maar als je niet letterlijk een plek hebt gereserveerd, met de bedoeling dat je sowieso kwam en met de afspraak dat ze dus een plek vrij zouden houden, dan is er niks aan de hand. Het lijkt me niet dat je zulke afspraken hebt gemaakt als je eerst nog wilde komen kijken voordat je een beslissing maakte. Je was de stal nog aan het onderzoeken, of het geschikt was immers.

Zeker niks gaan betalen. Rare manier van zaken doen vind ik.

HuppeltjeZ

Berichten: 1169
Geregistreerd: 21-11-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 12:44

Er is geen overeenkomst en die is er ook nooit geweest dus zij kunnen je niet laten betalen :)

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 12:50

Ze kan het natuurlijk proberen om te kijken of je er in trapt. Ik zou haar vertellen dat je niets gaat betalen. En dan zie je wel wat ze er mee gaat doen. Denk dat ze het gewoon op deze manier probeert er toch nog wat voor te krijgen.

Ibbel

Berichten: 49211
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 12:53

Zelfs een mondelinge overeenkomst is rechtsgeldig. Dus als jij opgebeld hebt en hebt gezegd: ik wil mijn paard bij jou in training zetten, dan is dat een overeenkomst - alleen is dat vaak niet te bewijzen. Heb je dat in een mailtje geschreven, dan kan dat nog bewezen worden ook.

Dus alles hangt af van hoe je het hebt gezegd of geschreven.

Heb je gezegd of geschreven: ik overweeg mijn paard in training te zetten maar ik wil eerst komen kijken, dan is het geen overeenkomst, maar een intentie met een opschortende voorwaarde.

lataar

Berichten: 427
Geregistreerd: 09-04-09

Re: Rechten opzegging reservering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 12:59

Hallo bedankt voor jullie berichten.
Als ik het zo terug lees heb ik wel degelijk gevraagt of mijn paard daar in training kon komen. De afspraak was uiteindelijk 1 december. Maar de datum van aankomst is nog niet besproken. Ik wilde eerst nog kijken naar de stal. En uiteraard stemde ze daar bij in. Maar ik heb niet gezegt... als het tegenvalt dan kom ik niet. Daar ging ik en duidelijk ook zij niet van uit.

Ibbel

Berichten: 49211
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Rechten opzegging reservering

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:04

Aan de andere kant is het wel ook zo dat het gebruikelijk is om vooraf te melden wat annuleren kost.
Bv 1 maand vooraf: geen kosten, binnen 2 weken vooraf: 25%, bij annuleren op dezelfde dag: volle mep betalen. Ik noem maar iets dat bv bij vakantiehuisjes ed gehanteerd wordt.

lataar

Berichten: 427
Geregistreerd: 09-04-09

Re: Rechten opzegging reservering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 13:06

Oke dus dat had ze dan moeten zeggen? .. het gaat namelijk om meer dan 700 euro beetje makkelijk verdienen. Als je geen dienst hebt uitgevoerd.

Ik ben zelf ondernemer en als je een opdracht krijgt en die wordt geannuleerd kun je echt geen factuur sturen als je er geen uur aan besteed hebt...

Ineke2

Berichten: 33152
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:07

Ik zou niks betalen en het daar ook bij laten.

Vanuit de kant van de trainer:
Die heeft jou niet laten weten dat eventueel annuleren geld kost en wat dat bedrag is. Leergeld voor haar ook op deze manier.

Volgende keer trouwens als je een afspraak maakt met een staleigenaar, je niet laten afschepen met een stagair.
Als dat mij zou gebeuren had ik meteen al gezegd dat als ze geen tijd kon maken voor een potentiële nieuwe betalende klant, de training van mijn paard ook wel afgerageld zou worden en ik daar geen interesse meer in heb.

Kortom ik had rechtsom keert gemaakt en was vertrokken opzoek naar een andere klantvriendelijkere stal.

lataar

Berichten: 427
Geregistreerd: 09-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 13:10

Maar ik denk wel dat mijn mail zo overkomt bij haar dat ik alleen wilde kijken hoe het paard daar kwam te staan. En dat de overeenkomst zeker door ging... Terwijl ik met de gedachte zat: ik plan het in, maar wil eerst komen kijken.

Ik had nooit verwacht dat er problemen konden onstaan als ik toch niet langs kwam met mijn paard.
Er was nog geen precieze datum en er is niks gezegt over kosten voor annulering.

Ineke2

Berichten: 33152
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Rechten opzegging reservering

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:14

Mag ik de mail eens lezen (via pb als je hem niet openbaar wil neerzetten)

Ibbel

Berichten: 49211
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:19

Heeft deze trainer überhaupt iets van leverings- en betalingsvoorwaarden op haar site staan of aan je gemaild? Normaalgesproken heb je daarover dingen op papier staan of op je site staan.

Als die voorwaarden er niet zijn/niet aan je zijn gegeven, dan sta je vrij sterk om je te beroepen op het feit dat je niet bent geinformeerd over annuleringskosten.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:23

In principe is er dan wel een overeenkomst TS, als jij op die manier hebt verwoord dat je daar komt te staan... Echter ik ben het compleet eens met Ineke... Jij was onduidelijk naar de stal toe over wat nou daadwerkelijk de intenties waren (willen kijken en vanuit daar een beslissing maken) en de stal eigenaar heeft niets afgesproken of laten weten over eventuele annuleringskosten van een reservering. Daarom vind ik niet dat ze zich nu kan beroepen op nooit genoemde kosten van het annuleren. Immers is daar niks over afgesproken tussen jullie twee.

Ik zou dus ook niks betalen en voor beide is het een belangrijke les.

Ik zou het ook naar haar verwoorden, dat je blijkbaar onduidelijk was in je bewoordingen en dat je nog niet zeker was of je er wilde staan, excuses maken dat je het zo hebt laten overkomen, maar dat je intentie altijd was geweest om pas na het kijken te beslissen. Dat tijdens het kijken je werd afgescheept met een stagiere en je geen goed gevoel had. Dat daarom de keuze werd gemaakt.. Vervelend voor haar, maar dat zij nooit iets heeft gezegd of dat er nooit iets is afgesproken over annuleringskosten en dat ze zich daar dus niet op kan beroepen. Dan had dat van te voren aangegeven moeten worden.

En daar zou ik het lekker bij laten.

Ineke2 schreef:
Ik zou niks betalen en het daar ook bij laten.

Vanuit de kant van de trainer:
Die heeft jou niet laten weten dat eventueel annuleren geld kost en wat dat bedrag is. Leergeld voor haar ook op deze manier.

Volgende keer trouwens als je een afspraak maakt met een staleigenaar, je niet laten afschepen met een stagair.
Als dat mij zou gebeuren had ik meteen al gezegd dat als ze geen tijd kon maken voor een potentiële nieuwe betalende klant, de training van mijn paard ook wel afgerageld zou worden en ik daar geen interesse meer in heb.

Kortom ik had rechtsom keert gemaakt en was vertrokken opzoek naar een andere klantvriendelijkere stal.

0000
Berichten: 5483
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:29

Ik denk dat jullie elkaar allebei wat verkeerd begrepen hebben. Zij heeft gedacht dat je paard per 1 december in training kwam maar dat je er enkel nog niet helemaal uit was op welke datum je hem precies kwam brengen, jij hebt gedacht dat je eerst nog wilde komen kijken en daarop je beslissing ging baseren. Als zij begrepen heeft dat per 1 december de stal voor jou vrij is, is het ook logisch dat ze op basis daarvan een mogelijke andere klant heeft moeten afzeggen, zeker als de stallen dan vol zijn. Aan de andere kant had jij misschien wat meer navraag kunnen doen juist omdat het om een situatie gaat waar je niet regelmatig mee in aanraking komt en het natuurlijk een best bedrag is, is duidelijke afspraken maken nooit weg. De communicatie is dus langs beide kanten niet soepel verlopen en dat is gewoon heel vervelend. Persoonlijk vind ik dan de professional daar wat meer verantwoordelijk voor omdat zij juist wel met regelmaat met dit soort situaties in aanraking komt en zou moeten weten dat mensen graag willen komen kijken en zo'n beslissing niet altijd zo zonder verdere info maken. Dan heb ik het dus puur over wat ik netjes zou vinden, naar de juridische kant ben ik wel heel benieuwd maar ik denk dat we daar zonder de exacte info lastig uitspraken over kunnen doen (wat staat er wel/niet op papier, wat is er nou precies afgesproken).

Ik denk eigenlijk dat de beste oplossing is om contact op te nemen na het weekend ergens, als de gemoederen weer wat bedaard zijn. Te bespreken dat het echt om een misverstand gaat, je excuses aan te bieden en het daar dan bij te laten. Mij lijkt dat als je enigszins klantvriendelijk wil zijn, je daarmee akkoord gaat. Wel handig om van te voren dan even duidelijk informatie in te winnen over je rechten en plichten zodat mochten er alsnog problemen komen, je weet waar je staat. Nuchter en zakelijk blijven en dan kan je het daarmee hopelijk afsluiten. Succes, vervelende situatie.

lataar

Berichten: 427
Geregistreerd: 09-04-09

Re: Rechten opzegging reservering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 13:38

dankjewel iedereen voor jullie antwoorden, ik ga dinsdag even langs een juridisch loket.
Dan weet ik het zeker wat mijn en haar rechten zijn wat betreft al het email verkeer. :)

lataar

Berichten: 427
Geregistreerd: 09-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 13:39

Ibbel schreef:
Heeft deze trainer überhaupt iets van leverings- en betalingsvoorwaarden op haar site staan of aan je gemaild? Normaalgesproken heb je daarover dingen op papier staan of op je site staan.

Als die voorwaarden er niet zijn/niet aan je zijn gegeven, dan sta je vrij sterk om je te beroepen op het feit dat je niet bent geinformeerd over annuleringskosten.


Dit is inderdaad nooit gebeurd, en het staat ook niet op een website.

SayaJones

Berichten: 11939
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Rechten opzegging reservering

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:24

Omdat het topic beter hoort op [TAO], verplaats ik hem hierheen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:29

lataar schreef:
Oke dus dat had ze dan moeten zeggen? .. het gaat namelijk om meer dan 700 euro beetje makkelijk verdienen. Als je geen dienst hebt uitgevoerd.

Ik ben zelf ondernemer en als je een opdracht krijgt en die wordt geannuleerd kun je echt geen factuur sturen als je er geen uur aan besteed hebt...

Dat ligt eraan. Als mijn klanten niet binnen 24 uur van te voren afmelden, krijgen ze een 50% factuur. Ik heb namelijk wel tijd voor ze gereserveerd, en daar had ik ook een andere klant in kunnen plannen.
Ik heb dat overigens wel in mijn algemene voorwaarden staan.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Re: Rechten opzegging reservering

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 20:03

En dat is het verschil, hier staat het niet op de website en heeft ze het ook niet medegedeeld via email. Ze heeft geen poot om op te staan dus.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:34

ElineS schreef:
En dat is het verschil, hier staat het niet op de website en heeft ze het ook niet medegedeeld via email. Ze heeft geen poot om op te staan dus.


Ook als TO gewoon heeft toegezegd te komen? Wat zegt de wet daarover?

lataar

Berichten: 427
Geregistreerd: 09-04-09

Re: Rechten opzegging reservering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 21:32

Hallo, Iedereen ontzettend bedankt voor al jullie berichten.
Ik heb het verder onderzocht bij het juridisch loket en ik moet wel degelijk een schade vergoeding aan haar betalen.
Dit is ook al gebeurd en daarmee is het netjes opgelost.

Bedankt,

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Rechten opzegging reservering

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 08:19

Fijn dat het opgelost is en leuk dat je het even laat weten, ondanks dat je aan het korste eind hebt getrokken.