Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 5 [ 123 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Plaats een nieuw onderwerp

Weiland nu voor het eerst hooien?

 
Profiel   

Ca 1.5 maand moet lang genoeg zijn. En misschien kun je dan handiger het in kuilbalen laten wikkelen.
Voordroog... Tenzij het dan lang genoeg droog is
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-17 18:17 



 
Profiel   

hagelslag schreef
Ca 1.5 maand moet lang genoeg zijn. En misschien kun je dan handiger het in kuilbalen laten wikkelen.
Voordroog... Tenzij het dan lang genoeg droog is


Je bedoelt omdat er meer kans is op regen, waardoor het niet droog genoeg kan worden voor hooi?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-17 18:24 



 
Profiel   

Tegen die tijd is het ook 's avonds / 's nachts vaak kouder en vochtiger en duurt het langer voordat het vocht uit het gemaaide gras is. Het duurt dus langer voordat het droog is. Als je een warme / hete periode hebt met veel zon kan het lukken om gewoon te hooien (dus zonder plastic).

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-17 18:38 



 
Profiel   

Oke top! Thanks weer voor de tips dan zal ik idd kijken om voor voordroog te gaan als het niet nog steeds flink zomer weer is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-17 18:48 



 
Profiel   

Hilary schreef
Tegen die tijd is het ook 's avonds / 's nachts vaak kouder en vochtiger en duurt het langer voordat het vocht uit het gemaaide gras is. Het duurt dus langer voordat het droog is. Als je een warme / hete periode hebt met veel zon kan het lukken om gewoon te hooien (dus zonder plastic).


Jaa precies goed verwoord !

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-17 19:00 



 
Profiel   

Ja de nachten beginnen alweer langer te worden (en ik heb altijd iedereen op de kast als ik dat in juli zeg :D ) Maar 6 weken en dan alweer net zo lang..... heb je er nu mest of kunstmest op laten gooien? want zonder zie ik dat niet zo snel gebeuren. Met die hele droge periode zie ik al een stagnatie in de groei hier. En na mate de zomer vordert is gewoon de heftigste groei er al uit. Tenzij je dus nu na het maaien weer bemest hebt denk ik niet dat je het weer zo hoog zult hebben. Wil overigens niet zeggen dat het zich niet lonen kan het nog een keer te maaien. Kan best dat je er nog een leuke snee vanaf kan trekken. Maar hou er dan wel rekening mee, dat is dan wel kort dag met oog op je paarden erop laten. In die periode is de meeste groei er echt wel uit, en dat is echt wel kort na het hooien dat je dan de paarden erop wilt laten. Denk dat je er goed aan doet tegen die tijd goed te kijken naar wat erop staat, hoe lang het nog duurt voordat je paarden erop zullen gaan en of het gras dan nog de kans krijgt een enigzins te herstellen.

Onze eerste snee was ook altijd laat, en de 2e was altijd zon beetje de helft. Omdat wij dus na het eerste maaien niet nog een keer bemesten. 1 jaar wel gedaan, en ook daar was de opbrengst van de 2e snee niet zoveel hoger. Daarom hebben wij dat opnieuw bemesten na de eerste snee opgegeven.

Wat een 2e snee en hooi aangaat. Ligt eraan wat voor najaar we krijgen :D Ik heb echt en zonder gekheid al eens eind september nog een keer hooi gemaakt. Als we een echte indian summer krijgen kan het, maar dan ben je wel mazzel nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-17 20:49 



 
Profiel   

Je kunt ook maar een deel maaien en de rest laten staan voor de paarden.
Doen wij ook altijd. Dan kunnen ze dat de eerste weken op eten zodat het niet te oud wordt en dan de hergroei voor de rest van de winter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-17 12:34 



 
Profiel   

Jullie hebben een goed punt, wij willen in september wel de paarden het land op. Wel in combi met hooi dus zeker niet als enige voeding maar wil wel dat ze lekker kunnen grazen. Stel het zou nu nog flink groeien (hebben het niet bemest of niets) dan is het in september wel ineens kort gemaaid en groeit het misschien helemaal niet meer?

Een deel is zeker mogelijk, anderhalve hectare is genoeg om op te delen, dan kunnen ze aan 1 kant lekker eten en rond wandelen, en proberen we de andere kant nog een keer te hooien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-17 12:56 



 
Profiel   

Nou helemaal niet meer groeien zal ook nog wel meevallen. Maar echt bij lange na niet zoals in het voorjaar. Vorig jaar heeft hier het gras nog doorgegroeit tot in november. Maar dat gaat dan wel een heel stuk langzamer.
Ik denk gewoon dat je moet kijken en afwachten wat het gras tegen die tijd doet. Of het uberhaupt zin heeft het nog een keer te maaien, of er genoeg opstaat, wat het weer op dat moment doet :+ Je kan wel zeggen met 6 weken willen we nog een keer maaien, maar als het weer niet meespeelt en er steeds regen is gaat je dat in het water vallen :D En dan nog hoe is het gegroeit, wat zegt de voorspelling van de weken erna, geen regen betekend ook veel minder groei. Dus als ze dan een droge periode voorspellen zul je daarop moeten aanpassen en mss idd alleen maar een deel maaien. Of mss helemaal niet. Het is van zoveel factoren afhankelijk dat je nu echt nog niets kan zeggen over wel of niet maaien, of een deel maaien of of of ;) Wacht het gewoon af, en beslis tegen die tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-17 13:07 



 
Profiel   

Wij maaien begin september altijd nog een keer. Dan blijven de paarde nog een maand op het ongehooide stuk en gaan dan door naar het reeds gemaaide stuk. Dan krijgt het eerste stuk weer rust. Daar halen we ze wel rond februari weer af om in april/juni weer te kunnen maaien.
Hier staan 2 paarden en een pony op bijna 1,5ha

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-17 13:12 



 
Profiel   

bruintje123 schreef
Mooie wei voor hooi voor de koudbloedjes.
Maar het gras staat net zo hoog als de zuring. En dat zal zo'n 60 cm hooguit zijn. Dat wordt niet hoger.


Mijn ervaring is juist dat je moet oppassen qua suikers met dit hoge uitgebloeide gras. Zodra het gras heeft gebloeid kan het niet meer groeien en gaat weer suikers opslaan. Ik heb een keer een partij uitgeschoten, langstengelig hooi gehad met 219 gram suiker per kilo. Volgens eurofins-agro kan er heel veel suiker zitten in gras wat de tijd heeft gehad om uit te groeien in combinatie met weinig mest.

Ik heb nu een partij fijn hooi, van begin mei met super mooie waardes voor mijn HB-er.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-17 13:17 



 
Profiel   

damian23 schreef
bruintje123 schreef
Mooie wei voor hooi voor de koudbloedjes.
Maar het gras staat net zo hoog als de zuring. En dat zal zo'n 60 cm hooguit zijn. Dat wordt niet hoger.


Mijn ervaring is juist dat je moet oppassen qua suikers met dit hoge uitgebloeide gras. Zodra het gras heeft gebloeid kan het niet meer groeien en gaat weer suikers opslaan. Ik heb een keer een partij uitgeschoten, langstengelig hooi gehad met 219 gram suiker per kilo. Volgens eurofins-agro kan er heel veel suiker zitten in gras wat de tijd heeft gehad om uit te groeien in combinatie met weinig mest.

Ik heb nu een partij fijn hooi, van begin mei met super mooie waardes voor mijn HB-er.


Ja wat is het nou :D :D
haha nee, niks tegen jou maar vind het soms wel verwarrend die verschillende meningen etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-17 13:28 



 
Profiel   

Dat zijn geen meningen. Als gras gestressd is kan het meer suikers bevatten.
Dat vanwege te weinig water en te weinig voeding zijn. Ook het groeistadium en maaimoment van belang.

Ik heb liever bemest hooi (voordroog) om die reden. Bij ons is dat niet op een mening maar op analyses gebaseerd. Het slechste hooi wat wij ooit hadden (met hoog suiker en laag eiwit) was toen we geen kunstmest gestrooid hadden en een heel droge periode gehad hadden.
Met mooist hooi hadden wij toen we goed groei weer hadden en we zowel met drijfmest als met kunstmest bemest hadden én op tijd gemaaid hadden. laag in suiker en hoog in eiwit. Paarden aten het minder gulzig en zagen er fantastisch uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-17 14:03 



 
Profiel   

pol013 schreef
Dat zijn geen meningen. Als gras gestressd is kan het meer suikers bevatten.
Dat vanwege te weinig water en te weinig voeding zijn. Ook het groeistadium en maaimoment van belang.

Ik heb liever bemest hooi (voordroog) om die reden. Bij ons is dat niet op een mening maar op analyses gebaseerd. Het slechste hooi wat wij ooit hadden (met hoog suiker en laag eiwit) was toen we geen kunstmest gestrooid hadden en een heel droge periode gehad hadden.
Met mooist hooi hadden wij toen we goed groei weer hadden en we zowel met drijfmest als met kunstmest bemest hadden én op tijd gemaaid hadden. laag in suiker en hoog in eiwit. Paarden aten het minder gulzig en zagen er fantastisch uit.


Nou hiermee bedoel ik dat velen zeggen dat uitgebloeid langer gras minder suikers bevatten dan korter gras, terwijl vervolgens weer het tegenovergestelde wordt vermeld. Misschien geen meningen maar wel verschillende opvattingen/belevingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-17 14:13 



 

damian23 schreef
bruintje123 schreef
Mooie wei voor hooi voor de koudbloedjes.
Maar het gras staat net zo hoog als de zuring. En dat zal zo'n 60 cm hooguit zijn. Dat wordt niet hoger.


Mijn ervaring is juist dat je moet oppassen qua suikers met dit hoge uitgebloeide gras. Zodra het gras heeft gebloeid kan het niet meer groeien en gaat weer suikers opslaan. Ik heb een keer een partij uitgeschoten, langstengelig hooi gehad met 219 gram suiker per kilo. Volgens eurofins-agro kan er heel veel suiker zitten in gras wat de tijd heeft gehad om uit te groeien in combinatie met weinig mest.



Er gaat hier opeens een lampje branden. Ik hooi (onder meer) van een onbemest perceel met hoog gras van de buren. En ik dacht altijd dat dat arm hooi was, waar ze bij wijze van spreken niet dik van kunnen worden. En desondanks werden m'n pony's in de winter moddervet van dat spul. Ik kon het niet onbeperkt voeren.

Ik dacht altijd dat dat van die suikers alleen gold voor kort gestresst gras dat wel zon krijgt maar door de temperatuur niet kan groeien. Maar bij eurofins-agro meten ze het. En meten is weten. Dus als zij dat zeggen, dan zullen ze dat niet uit hun duim zuigen.

Misschien toch eens mijn eigen hooi laten onderzoeken.... :)*

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-17 17:17 



 
Profiel   

Goed er zijn heel veel factoren. Als je echt precies wilt zijn.

Nooit mesten is niet goed. Voor geen enkel gras.
lange droogte is niet goed, voor geen enkel gras.
Maar kort gras onbemest heeft normaal gesproken meer suiker als lang onbemest. (of te droge grond)
Maar tijdstip van maaien is ook van belang.
Koude nacht volop zon is ook weer meer suikers dan maaien als het bewolkt is.

Maar richtlijn is, uitgegroeid gras wat in de aar staat en daar door grof van stengels is heeft minder suikers dan korter gras (en dan heb ik het niet over gemillimeterd gras want dat is helemaal erg, maar dat maai je niet ;) )
Vandaar dat land van vogeltjes gras, wat vanaf nu ongeveer pas gemaaid mag worden aanbevolen wordt voor hoefbevangen paarden.

maar zoals met alles, meten is weten om de uitzonderingen eruit te pikken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-17 17:34 



 
Profiel   

Moos99 schreef
Ja wat is het nou :D :D
haha nee, niks tegen jou maar vind het soms wel verwarrend die verschillende meningen etc.


Wat Bruintje al zegt, meten is weten. En je kan met een aantal facturen rekening houden. Niet maaien bij droogte, geen raaigras zaaien, op een goed tijdstip maaien etc. Het is eigenlijk bijna hoge wiskunde.
Het is geen mening, maar een ervaring. Ik heb nu twee partijen langstengelig gehad die te hoog in de suikers zaten. Met een uitschieter van 219 gram.

En ik heb nu een partij fijn hooi (wel met zaadjes), 1e snede en gemaaid in de eerste week van mei met super mooie waardes.

En bij de Pavo kan je voor nog geen twee tientjes laten testen op suikers, eiwit en energie. Over zes weken laat ik een nieuwe partij voor van de winter testen. Ik ben heel benieuwd want die is gemaaid in de droge periode in juni.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-17 10:05 



 

Hoe is het intussen TS? Bevalt je hooi? En ga je nog een tweede snit laten doen?

Wij overwegen morgen te maaien voor een 2e snit. Het is niet echt topweer, maar dat zien we er ook niet meer van komen voor we in sept met vakantie gaan....

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 18:34 



 
Profiel   

safina schreef
Hoe is het intussen TS? Bevalt je hooi? En ga je nog een tweede snit laten doen?

Wij overwegen morgen te maaien voor een 2e snit. Het is niet echt topweer, maar dat zien we er ook niet meer van komen voor we in sept met vakantie gaan....



Sorry ik had dit niet meer gezien!!
Het hooi gana we pas in Oktober voeren als we ze gaan bijvoeren :) Maar de balen liggen er goed bij. Momenteel hebben we gemaaid voor de 2e snede. We hadden voorgenomen voordroog te doen ivm het weer, maar door deze warme week lijkt het erop dat we toch baaltjes kunnen maken. Het is zaterdag avond gemaaid, en tot nu toe geen regen gevallen en een paar goede zon dagen. Dan proberen we het tot zaterdag te laten liggen.

Ik heb nu een nieuwe vraag: stel het is straks niet droog genoeg, kan het dan alsnog in plastic? Of kan het daar te droog voor zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 10:21 



 
Profiel   

Ik vind dat het nooit te droog in het plastic kan.
Het helpt dan niet meer voor de paarden met een stofallergie waar voordroog ook wel eens voor gebruikt word.
Maar zo droog vind ik juist fijn, want na een maand open gaat het nog niet schimmelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 10:24 



 

Het kan altijd in plastic. Bij ons gaat het altijd droog in de plastic. Het fermenteert dan wat minder en ruikt dus ook niet zo zuur. Maar de kwaliteit blijft prima. Maar natgeregend hooi in plastic doen is weer geen goed idee voor de kwaliteit. Ik heb het zelf nooit gedaan, maar het schijnt er niet beter op te worden.

Leuk dat jullie ook zo enthousiast aan de gang zijn! Ik heb gisteren de tweede snede in balen gedaan. Met folie, maar mooi droog hooi. Ik heb veel te veel nu, dus maar eens wat verkopen dacht ik zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 10:29 



 
Profiel   

Ja wij hebben het gisteren ook in plastic laten doen.
Is al verkocht want we hebben het ook niet nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 10:32 



 
Profiel   

Oke, ik ben benieuwd namelijk hoe droog het wordt. Gister was het echt al hooi achtig, maar wel nog bepaalde stukjes enigzins vochtig. Vandaag is het niet heel warm, morgen dan wel weer maar zaterdag regen verwacht zag ik net dus veiliger om het dan vrijdag van het land af te halen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 11:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 5 [ 123 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen