Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 5 [ 123 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Weiland nu voor het eerst hooien?

 
Profiel   

En dan hebben jullie het over droge balen hooi?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-17 14:39 



 

Moos99 schreef
En dan hebben jullie het over droge balen hooi?


Wij doen het in folie omdat ik dat om meerdere redenen fijner vind. Maar het zou nu ook prima in droge balen kunnen, behoudens wat onder bomen ligt.

Ik heb het idee dat het er nu niet zo dik op staat als anders in deze tijd van het jaar, door de droogte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-17 14:56 



 
Profiel   

Moos99 schreef
En dan hebben jullie het over droge balen hooi?

Hier gewoon droge balen ja. In plastic pakken kost weer een boel extra, al kun je dat wel weer makkelijker buiten opslaan. Bij ons gaat het meeste hooi toch naar binnen, denk dat de zolder weer aardig leeg is aan het einde van de zomer.

Ligt er veel onder de bomen? Anders kun je dat er eventueel savonds (ivm de warmte) met de hand onder de bomen uit halen voordat ze komen schudden (morgen ochtend neem ik aan) en dan zou het morgen avond geperst kunnen worden (eind van de middag harken en dan nog even laten liggen).
Maar dat is ook net of de boer tijd heeft en niet ergens anders al aan het werk moet.

Hier kwam hij gisteravond om half 10 nog en was half 12 klaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-17 15:24 



 
Profiel   

palousa_boy schreef
Moos99 schreef
En dan hebben jullie het over droge balen hooi?

Hier gewoon droge balen ja. In plastic pakken kost weer een boel extra, al kun je dat wel weer makkelijker buiten opslaan. Bij ons gaat het meeste hooi toch naar binnen, denk dat de zolder weer aardig leeg is aan het einde van de zomer.

Ligt er veel onder de bomen? Anders kun je dat er eventueel savonds (ivm de warmte) met de hand onder de bomen uit halen voordat ze komen schudden (morgen ochtend neem ik aan) en dan zou het morgen avond geperst kunnen worden (eind van de middag harken en dan nog even laten liggen).
Maar dat is ook net of de boer tijd heeft en niet ergens anders al aan het werk moet.

Hier kwam hij gisteravond om half 10 nog en was half 12 klaar.


Er ligt vrij veel onder bomen maar het is zo heet..dat het wel allemaal heel goed droogt. Het is vandaag al voor de eerste keer geschud. Misschien is woensdag persen dan toch een idee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-17 15:43 



 
Profiel   

Vaak is het onderste dan nog wel wat vochtig.
Kan hij ook onder de bomen komen met schudden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-17 15:45 



 
Profiel   

Of het droog genoeg is voor hooi (dus zonder plastic) is heel makkelijk te testen :D Als je de grashalm hebt, zie je altijd van die knobbeltjes zitten (daar waar de blaadjes uitkomen) helemaal bij ouder gras. Zet je nagel daar in de halm. Knobbeltje droog, is het droog genoeg voor hooi. Komt er daar nog wat vocht uit, niet droog genoeg voor hooi.
Geleerd van mijn buurman die boer is :P
test dat op verschillende plekken, dus ook waar het onder de bomen ligt. en je bent er snel genoeg achter of het al een dag eerder naar binnen kan. Wind droogt beter dan zon, en soms kan dus vrij vroeg oprillen ook helpen het sneller droog te krijgen (met name later in het seizoen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-17 15:57 



 
Profiel   

roekes schreef
Ja. 1.30 m. En op sommige plekken tot mijn schouders en ik ben 1.80m. Drents gras daar zal het wel aan liggen ;)


Ik vermoed dat je Veldbeemgras en andere Beemdgrassen in je weiland hebt staan. Die worden rond deze tijd makkelijk 1.30 m. of nog hoger. Ik heb het ook in de wei en het staat hier ook minstens 1.30 m. hoog.
Het is een prima grassoort voor paarden :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-17 16:07 



 
Profiel   

Thanks voor alle tips. Net nog even gaan kijken t lijkt nu al verdacht veel op hooi. Toch wil/kan de boer pas zaterdag persen. Ik heb nu doodsangsten voor regen...er staat namelijk wel kans op lichte buien. Morgen is het nog een flink warm en donderdag kans op lichte buien. Even voor mijn gemoedstand, stel het hooi is droog en er valt dan 1-3x een lichte bui...hoeveel kwaad kan dat als het daarna weer een warme dag kan drogen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-17 22:00 



 

Van regen wordt t niet beter. Maar met één buitje en daarna goed drogen is het ook niet meteen waardeloos. Ik heb goddank nooit meer dan 1 buitje in m'n hooi gehad. Ze zeggen wel eens dat je het het beste op rijtjes kunt leggen voordat het gaat regenen. Dan droogt daarna de grond sneller.

Bij mij gaat t morgen de balen in. Donderdag is er onweer voorspeld, dus dan heb ik het graag binnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-17 23:06 



 
Profiel   

Een beetje water is niet zo heel erg. Maar daarna wel zorg om het weer goed droog te krijgen voor het in de pakken gaat. Het kost je wel iets aan voedingsstoffen, maar het is niet zo dat je het daarna echt niet meer kan voeren. Idd zou het wel verstandig zijn het voor die tijd op te rillen. Dan blijft het onderste meestal nog wel droog, en de grond droogt ook sneller.

Hooien is altijd stress, met name vanwege het weer :D Ben er ergens wel blij dat ik dit jaar niet hoef :P En ik heb ook echt wel eens een buitje over het hooi gehad. Zolang er daarna maar goed en veelvuldig geschud wordt, zodat het ook weer goed kan drogen, is het niet het einde van de wereld ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 11:39 



 
Profiel   

Idd een hele spannende tijd haha. Laten we hopen dat het droog blijft!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 14:06 



 
Profiel   

pas toch op dat je zeker bent dat het 100% droog is als je hooi zonder plastic wil persen.

wat pers je?ronde of vierkante balen?
bij vierkante moet het echt droog,droog zijn,want als het gaat rotten,is niet alleen al je hooi naar de knoppen,maar ken het ook gaan broeien en zelfs vuur vatten uit zichzelf.

ronde balen zijn iets minder gevoelig hieraan,maar het moet toch ook heel erg droog zijn voor dit goed gaat.

hier ook altijd plastic omdat ze op de vloer liggen en die is niet verhard,dus anders gaan ze rotten,en daarnaast zitten ook enkele gaatjes in het dak,waardoor er dan ook daar minimaal vocht op terecht komt.

qua regen,hoe later de regen erop(op je gemaaid gras),hoe slechter en meer kwaliteitsverlies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 14:11 



 
Profiel   

tengeltje11 schreef
pas toch op dat je zeker bent dat het 100% droog is als je hooi zonder plastic wil persen.

wat pers je?ronde of vierkante balen?
bij vierkante moet het echt droog,droog zijn,want als het gaat rotten,is niet alleen al je hooi naar de knoppen,maar ken het ook gaan broeien en zelfs vuur vatten uit zichzelf.

ronde balen zijn iets minder gevoelig hieraan,maar het moet toch ook heel erg droog zijn voor dit goed gaat.

hier ook altijd plastic omdat ze op de vloer liggen en die is niet verhard,dus anders gaan ze rotten,en daarnaast zitten ook enkele gaatjes in het dak,waardoor er dan ook daar minimaal vocht op terecht komt.

qua regen,hoe later de regen erop(op je gemaaid gras),hoe slechter en meer kwaliteitsverlies.


Vierkante pakjes worden het. Als het droog blijft zijn ze heeel droog, want dan hebben ze 6 dagen in 30 graden zon gelegen en dagelijks gekeerd. Alleen als het gaat regenen moeten we dus weer langer wachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 15:03 



 
Profiel   

6 dagen drogen vind ik persoonlijk wel erg veel, naar mijn mening houd je geen voedingsstoffen meer over. Het hoeft voorbij ook weer geen kuil te zijn maar 4 dagen vind ik wel de max, zeker met dit weer.

Maar zo heeft iedereen z'n idee over goed hooi ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 16:05 



 
Profiel   

Voor een klein hooipakje houden wij toch ook wel 5 dagen aan.

Doen wij ook voor in plastic, maar dat is omdat we ook echt hooi in plastic willen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 16:08 



 

Zes dagen drogen vind ik ook heel veel. Het was hier na 4 dagen al te droog. Door de droogte was het bij het maaien al heel droog. Ik had het achteraf liever een dag eerder in de balen gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 19:47 



 
Profiel   

Ik laat het minimaal 7 tot 10 dagen liggen voordat ik het in kleine baaltjes pers. (zonder plastic)
En hark het minimaal 1 keer per dag.(Met de trekker)
Dus ik vind zes dagen helemaal niet lang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-17 20:05 



 
Profiel   

Het is wel heel flink gedroogd de laatste dagen omdat we alleen 30 graden hebben gehad. Vandaag kans op een lichte bui. Dan morgen droog en zaterdag persen. Ik ga duimen dat het droog blijft

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 07:42 



 
Profiel   

riegje schreef
Ik laat het minimaal 7 tot 10 dagen liggen voordat ik het in kleine baaltjes pers. (zonder plastic)
En hark het minimaal 1 keer per dag.(Met de trekker)
Dus ik vind zes dagen helemaal niet lang.

Waarom zo lang, de kwaliteit gaat alleen maar achteruit. Droog is droog ook al is dat in 4 dagen. Het mijne is vrijdag gemaaid (met kneuzer) en is dinsdag middag in kleine baaltjes gepakt. En het was goed droog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 08:45 



 

Het ligt ook wel aan je ondergrond denk ik. Wij zitten op hoge zandgrond. Op veen of klei zal het misschien wel anders zijn. En het is nu gewoon verschrikkelijk droog. Als ik het 5 of meer dagen laat liggen en ook nog meer dan 1x per dag ga schudden, dan hou ik hier poeder over.

Als je erg droog hooi ook nog vaak schudt, dan verpulvert het blad. En in dat blad zitten de meeste voedingsstoffen.

Ik wil trouwens mijn foliebalen merken, zodat ik weet van welke datum en welk stuk land het is. Vorig jaar heb ik dat gedaan met watervaste stift, maar dat ging er toch af. Iemand nog een goede suggestie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 09:53 



 
Profiel   

Een spuitbus met verf ;) lekker felle kleur nemen.. Maar in de zon vervaagd alles wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 10:10 



 

palousa_boy schreef
Een spuitbus met verf ;) lekker felle kleur nemen.. Maar in de zon vervaagd alles wel.


Ik zal het eens proberen... Thanks!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 11:16 



 
Profiel   

safina schreef
Het ligt ook wel aan je ondergrond denk ik. Wij zitten op hoge zandgrond. Op veen of klei zal het misschien wel anders zijn. En het is nu gewoon verschrikkelijk droog. Als ik het 5 of meer dagen laat liggen en ook nog meer dan 1x per dag ga schudden, dan hou ik hier poeder over.

Als je erg droog hooi ook nog vaak schudt, dan verpulvert het blad. En in dat blad zitten de meeste voedingsstoffen.

Ik wil trouwens mijn foliebalen merken, zodat ik weet van welke datum en welk stuk land het is. Vorig jaar heb ik dat gedaan met watervaste stift, maar dat ging er toch af. Iemand nog een goede suggestie?

Voor merken gebruikten wij diverse kleuren of patronen (of combi) ducttape.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 11:59 



 
Profiel   

safina schreef
Het ligt ook wel aan je ondergrond denk ik. Wij zitten op hoge zandgrond. Op veen of klei zal het misschien wel anders zijn. En het is nu gewoon verschrikkelijk droog. Als ik het 5 of meer dagen laat liggen en ook nog meer dan 1x per dag ga schudden, dan hou ik hier poeder over.

Als je erg droog hooi ook nog vaak schudt, dan verpulvert het blad. En in dat blad zitten de meeste voedingsstoffen.

Ik wil trouwens mijn foliebalen merken, zodat ik weet van welke datum en welk stuk land het is. Vorig jaar heb ik dat gedaan met watervaste stift, maar dat ging er toch af. Iemand nog een goede suggestie?


'zwijnenstift' noemt het in belgie.

geen idee of dit in nederland ook zo noemt.
ze gebruiken het letterlijk om varkens of koeien mee te merken door bv rode of groene streep op de rug te trekken bij bv degene die naar de slacht moeten of die net niet moeten.
is totaal waterbestendig,en bevat geen slechte dingen naar het milieu,wat een spuitbus standaard wel bevat.

edit,hier een link met wat ik bedoel:
https://www.schippers.be/nl/ms-draaimerkstift-60-ml-M0304397.html?gclid=CJGpgLGz0dQCFUQz0wodxQMJ8w

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 12:58 



 
Profiel   

Het is droog gebleven bij ons gister!! Morgen begin middag gaan ze persen, nu alleen nog morgen regen trotseren...er is in de middag kans namelijk dus hopelijk nadat wij ze hebben opgeborgen. Nog even duimen
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-17 15:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 5 [ 123 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen