Weiland nu voor het eerst hooien?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 13:59

Afbeelding

Goed niet Drenthe, maar zover zit ik daar niet vanaf. Bovenste isolator zit op 1,50 m. De rest van het land was net gemaaid. Dus ja gras kan echt hoger groeien dan 50 tot 60 cm. Deze hoogte was voor ons redelijk normaal voordat we maaiden. En nee hoor deze tijd is echt niet heel erg laat om te maaien. Ik heb wel al jaren nog later de eerste snee er af gehaald. Het is maar net hoe goed wil het groeien, wil het weer meewerken om te hooien. En ja koeienboeren maaien veel eerder, maar die willen uit het gras ook meer voedingstoffen halen dan wij nodig zijn voor onze paarden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Weiland nu voor het eerst hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 14:02

Deze hoogte hebben wij nog nooit gehaald. Het lijkt ook wel wat rietachtig, maar dat zal door de foto komen.
Bij ons wordt het precies als op de eerdere foto ongeveer gelijk aan de zuring. En dan heb je geen 130.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 14:09

roekes schreef:
Dit was voor het maaien
[ [url=m/lDHy6a.jpg]Afbeelding[/url] ]


Meteen een goede vergelijking! Zo ziet het land er dus uit...inderdaad onkruid tot onze schouders en gras tot knieen. Alleen steekt we boven het gras nog iets uit wat meer lijkt op tarwe ofzo, wat dikkere stengels met een soort pluimen. Wat ik allemaal bij leer weer, ik weet niks van gras haha.

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 14:21

palousa_boy schreef:
Wat ik dan wel weer apart vind is dat de balen vaak in weer en wind weken buiten blijven liggen (ja het is ook weleens slecht weer hier ;) ).

Dat verbaasd mij ook altijd in Frankrijk. Je krijgt toch het idee dat die balen wel flink beschimmeld moeten zijn voordat ze gevoerd worden. :)

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Weiland nu voor het eerst hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 14:40

Toch valt dat best wel mee, iig bij de ronde balen die je hier veel ziet. Denk dat het water er gewoon vanaf loopt. Vaak is de onderkant wel iets beschimmeld omdat dat weken geen lucht heeft gehad of door te vochtige opslag.

Heb hier nog maar 2 boeren in de buurt gezien die grote vierkante balen maken, die gaan dan wel weer meteen van het land af, of iig bij degene die ik zaterdag zag balen, daar reed meteen een ophaalploeg achteraan.

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Weiland nu voor het eerst hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 15:21

Ik heb het inderdaad uitsluitend over die grote ronde balen. Anders heb ik nooit gezien bij mijn ouders in de omgeving. :)
Maar blijkbaar functioneerd het systeem wat ze hanteren.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Weiland nu voor het eerst hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 18:49

Bij ronde balen functioneert dat idd. Daar wordt door het persen alles een beetje in lijn gelegd en dat werkt dan net als een rieten dak. Alleen de eerste 10 cm wordt nat, de rest blijft droog. Alleen bij vierkante pakken werkt dat dus niet :D

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 19:44

Ons hooi komt nu pas binnen druipen. Is ook 1e snede. Het is erg afhankelijk van het weer wanneer het eerste hooi er af komt. Ik zou als er niks giftigs op staat gewoon laten hooien.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Re: Weiland nu voor het eerst hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 12:09

Zijn er behalve jacobskruid nog dingen waar ik goed op moet letten? Vanmiddag wordt het gemaaid en vanavond gaan we met een paar man zoeken naar eventueel giftige planten.

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 12:14

Sint Janskruid is ook giftig :)

Afbeelding

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 13:24

Solleke_Noah schreef:
Sint Janskruid is ook giftig :)

[ Afbeelding ]


Danku!

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Weiland nu voor het eerst hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:40

Mijn hooi is vrijdag gemaaid en wordt morgen in kleine baaltjes geperst. Ook eerste snee, ik heb het nooit vroeger meestal zelfs later, Die ridderzuring gaat zich nu wel erg uitzaaien en is ook niet fijn in je hooi. De zaden gaan weer via het paard op je weide. Je zult dat de komende tijd wel moeten bestrijden, anders kom je er nooit vanaf.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Weiland nu voor het eerst hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:48

ons gras op de weide is nu op en verbrand door droogte..dus we zijn al hooi aan t voeren. Kan je al hooi geven wat van de week is gemaakt of moet je hooi eerst nog laten liggen. Het gaat hier ook om pakken hooi 1e snede dat verleden week ik gemaaid en geperst.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Weiland nu voor het eerst hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:59

Een beetje kun je wel voeren, maar niet dezelfde hoeveelheid als bij "ouder" hooi. Normaal laat men het hooi eerst 6 weken liggen voordat ze beginnen met voeren.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Weiland nu voor het eerst hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 14:05

Ik zou het nog niet voeren. Mij is ook geleerd het minimaal weken te laten liggen.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 14:08

Normaal laat je hooi idd 6 tot 8 weken liggen voordat je het gaat voeren. Maar ik heb ook al jaren gehad dat ik geen keuze meer had, en met het nieuw hooi moest beginnen. Voordeel van mijn hooi was wel altijd dat het erg laat gehooid werd en het dus heel langstengelig was. Dus de groei er al uit was.

TS kijk even in de bokt wiki, daar staan meerder giftige planten in die in de wei kunnen staan.
JJK, Sint Janskruid, Herfsttijdloos enz enz. De lijst is lang. Daar vind je ook foto's van de planten.

Zoolgangster

Berichten: 9578
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 14:10

palousa_boy schreef:
Toch valt dat best wel mee, iig bij de ronde balen die je hier veel ziet. Denk dat het water er gewoon vanaf loopt. Vaak is de onderkant wel iets beschimmeld omdat dat weken geen lucht heeft gehad of door te vochtige opslag.

Heb hier nog maar 2 boeren in de buurt gezien die grote vierkante balen maken, die gaan dan wel weer meteen van het land af, of iig bij degene die ik zaterdag zag balen, daar reed meteen een ophaalploeg achteraan.


Ik weet nog hoe bijzonder ik het vond dat ze begin jaren '80 in Frankrijk van die ronde balen hadden, toen we hier in NL nog met vierkante balen werkten. :D

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 14:12

bruintje123 schreef:
Ik zou het nog niet voeren. Mij is ook geleerd het minimaal weken te laten liggen.


Het losse hooi dat tussen de balen zat en de opengesprongen balen voerden we altijd meteen, maar in kleine hoeveelheden en dat is altijd goed gegaan. Heel af en toe had er een wat dunnere mest, dan kreeg die gewoon weer oud hooi. Het verdelen ging dan ook wel meteen over 60 paarden :+ dus in een paar dagen waren we er doorheen.

Die ronde balen werken wel erg fijn moet ik zeggen :) voordeel is ook dat er tussen de balen ook genoeg lucht blijft om de boel schimmelvrij te houden en ook broei is minder snel aan de orde.
Nadeel is wel weer dat je minder balen kwijt kunt hierdoor.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 12:04

Zoo wij kunnen weer even vooruit.
Afbeelding
31 balen van ongeveer 300 kilo en een kleintje van het laatste stukje.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Weiland nu voor het eerst hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 13:48

Zuring haal ik zoveel mogelijk weg. dat lusten de paarden niet.
Distel wil ik er voor mijzelf niet in hebben zitten. Vind het echt super irritant in in een gedroogde distel te grijpen.
Brandnetel is niet echt een probleem maar die zou ik dan wel een beetje verspreiden. Aangezien die meestal in bossen groeien.
Ik controleer de randen ook altijd op de kruipgevallen die vanuit een buurperceel komen.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Re: Weiland nu voor het eerst hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-17 14:20

We hebben gister onkruid geraapt. Zuring & distels eruit gehaald, brandnetels laten zitten (tenzij het er echt veel bij elkaar waren). Er ligt flink wat gras, en het droogt heeeel snel. Ik zag donderdag wel kans op regen in omgeving Eindhoven...maar ook 33 graden. Laten we hopen op een klein buitje????

Dat vind ik wel heel spannend moet ik zeggen...

hagelslag
Berichten: 9016
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Weiland nu voor het eerst hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 15:11

Met deze temperaturen en al uitgeroeit gras zou je eventueel erover na kunnen denken eerder in te pakken.
Maar let wel maar, vraag de boer even na....
Want zoiets kun je niet zeggen vanaf een foto ofzo...

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-17 15:19

hagelslag schreef:
Met deze temperaturen en al uitgeroeit gras zou je eventueel erover na kunnen denken eerder in te pakken.
Maar let wel maar, vraag de boer even na....
Want zoiets kun je niet zeggen vanaf een foto ofzo...


Ik zat er ook aan te denken, maar dan heeft het alleen maandag, dinsdag en woensdag gelegen.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 15:20

Hier hebben ze ook geperst na 2,5 dag drogen. Zeker met een beetje wind erbij droogt het hard.

Anoniem

Re: Weiland nu voor het eerst hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 15:34

Bij mij ligt het er 2,5 dag af. Kan nu wel in de balen. Alleen de stukjes onder de bomen nog niet.