Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

(Voer)ton bruikbaar maken

 
Profiel   

Hallo,

Hopelijk staat het hier goed?
Een beetje een rare titel maar kon niks anders bedenken.

Ik heb gisteren tonnen gekocht bij een soort groothandel het zijn gebruikte tonnen dus kostte weinig. Maar in eentje heeft zuurkool gezeten en in een andere een of ander poedertje wat super chemisch ruikt.

Heeft iemand tips hoe je zo een ton kan schoonmaken of iets in kan maken zodat er voer in kan?(ik wil het niet met zak erin zetten. Heb al gespoeld en afwasmiddel gebruikt maar dat is niet voldoende.

2 zijn van die blauwe kunstof tonnen en de ander is een zwarte met een schroefdeksel.

Groetjes, Jayney
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-17 07:26 



 
Profiel   

Schoonmaakazijn misschien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-17 08:00 



 
Profiel   

En deksel eraf en kokend water of iets erin wat zo losweekt?


Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 22-08-17 08:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-17 08:04 



 
Profiel   

Met een schrobborstel en warmwater met groene zeep. Flink schrobben en daarna met de hogedrukspuit goed naspuiten.
Ik denk dat je dan het meeste weg hebt.

Maar ik vind het wel tricky wanneer er een chemisch goedje in heeft gezeten , ik zou in deze ton niet het voer in doen.
Je weet niet of het in de plastic van de ton is getrokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-17 08:04 



 
Profiel   

De tonnen waren voor het oog schoon dus zit verder niks in wat eruit geschrobd moet worden. Ik heb een hoge drukspuit gebruikt en inderdaad flink schoongemaakt en nagespoeld met hogedrukspuit. Maar ik krijg uit met name de zuurkool ton die geur niet weg.

Eerst dacht ik misschien met alcohol schoonmaken en dan later nog naspoelen?

Uiteraard als ik ook maar enigszins blijf twijfelen over de geur van de chemische ton gebruik ik die niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-17 08:20 



 
Profiel   

Soda of azijn proberen

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-17 10:31 



 
Profiel   

Ik zou ze een maand zonder deksel laten staan en dan weer eens proberen of de geur vertrokken is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-17 11:03 



 
Profiel   

Ik zou ze ook schrobben en laten luchten. Of even checken of je paard zuurkool lust :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-17 11:45 



 
Profiel   

eerst meermaals spoelen met water en eventueel uitvegen met alcohol en verder goed laten verluchten.
Alcohol en azijn zijn organische solventen die deels in het plastic kunnen kruipen. Ze zijn niet schadelijk, maar verdampen heel moeilijk.
Het zou zelfs goed kunnen dat je denkt dat de geur weg is en je het deksel sluit dat na een dag in de zon, het terug feller ruikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-17 11:53 



 
Profiel   

Bedankt voor de tips allemaal! Ik heb ze nog keer met soda en heet water schoongemaakt en nagespoeld met koud water. Toen 24 uur laten luchten.

De chemische rook alleen nog naar plastic van de ton. De zuurkool ton bleef nog steeds naar zuurkool ruiken.

Gisteren bij karwei van die doorzichtige stevige afvalzakken gekocht (waar je zand in kunt vervoeren). In elke ton 2 van die zakken over elkaar gedaan en dan daar het voer in. Dat van boven dan steeds dicht vouwen zodat de lucht van de ton er niet in kan.

Zo moet het wel goed gaan denk ik :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 09:44 



 
Profiel   

Kan je niet informeren bij de groothandel wat er wellicht in heeft gezeten? Voor zuurkool zou ik bijvoorbeeld niet zo bang zijn, hooguit dat je voer wat naar zuurkool gaat ruiken. En als dat chemische goedje een sportpoeder is geweest ofzo zal dat ook niet veel kwaad kunnen. Ik weet niet als wat zij ze verkopen? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 09:48 



 
Profiel   

Sting schreef
Kan je niet informeren bij de groothandel wat er wellicht in heeft gezeten? Voor zuurkool zou ik bijvoorbeeld niet zo bang zijn, hooguit dat je voer wat naar zuurkool gaat ruiken. En als dat chemische goedje een sportpoeder is geweest ofzo zal dat ook niet veel kwaad kunnen. Ik weet niet als wat zij ze verkopen? :)



Ze verkopen ze als zijnde geschikt voor diervoeding... Maar is een beetje een apart bedrijf, de tonnen lagen achter voor het kiezen een enkeling bij open doen rook sterk naar terpentine. Ik heb de schoonste zeg maar uitgezocht.

Maar zie reactie boven jou ik heb het inmiddels op kunnen lossen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 10:02 



 
Profiel   

Daar zou ik zeker al geen tonnen vandaan halen.... Niet elk soort plastic is geschikt voor verpakkingsmateriaal voor diervoeding. Een dergelijke handelaar verkoopt vanalles, als het maar geld oplevert. Er zijn meerdere betrouwbare adressen waar je veilige, schone tonnen kan kopen; zo duur zijn ze niet.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-17 08:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen