Halve dag op paddock vs weide?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Paard wel of niet overplaatsen naar stal met paddocks?

Wel
36 (15%)
Niet
197 (84%)

Totaal aantal stemmen: 233


Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 23:24

xkikidegroot schreef:
superpony schreef:
Ik hoor en lees vaker dat mensen zeggen dat hun paard graag naar binnen wil, of dat een paard zijn rust op stal pakt. Maar dat is gewenning. Paarden pakken ook buiten echt hun rust. Mensen oordelen op wat ze zien, maar dan staan ze erbij en zijn paarden al bepaalde handelingen gewend geraakt. De rest van de tijd ben je er niet bij en doen ze ook hun ding gewoon.


Ik merk gewoon dat mijn paard na 10+ uur buiten staan graag naar stal wilt. Na een paar uur op de wei met weinig gras wilt hij gewoon graag naar binnen. Maar met een volle wei en leuk soortgenootje heeft hij dit minder maar ook nog. Hij staat er nu al ruim 3 maanden en hij heeft het nog steeds dus ik denk dat hij het echt wel fijn om op stal te staan. Ik vindt de tijd dat hij buiten staat genoeg en hij ook. :j


Sorry, maar 10 u is toch snel iets anders (grijze gebied) dan maar 2-5 u de box uit in de winter&zomermaanden, incl rijden. Niet zo raar dat een paard naar stal wil (eten) met weinig gras. Ze blijven niet continue eten, maar hebben ook rust pauzes (niet eet momenten). TS situatie gaat over zand, klein oppervlak en nog minder buiten -O-

xkikidegroot

Berichten: 98
Geregistreerd: 14-04-17
Woonplaats: Oosterhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 23:34

Sorry, maar 10 u is toch snel iets anders (grijze gebied) dan maar 2-5 u de box uit in de winter&zomermaanden, incl rijden. Niet zo raar dat een paard naar stal wil (eten) met weinig gras. Ze blijven niet continue eten, maar hebben ook rust pauzes (niet eet momenten). TS situatie gaat over zand, klein oppervlak en nog minder buiten -O-[/quote]

ik zeg alleen dat zij weet wat het beste is voor haar paard. :j En geef een voorbeeld. Hij krijgt op de kale wei hooi bij gevoerd dus honger heeft hij niet.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Halve dag op paddock vs weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 23:55

Maar mensen weten helemaal niet wat hun paard denkt of vindt. Dat denken mensen en zien zij zo vanuit hun visie.

10 uur is heel wat anders dan een dagdeel, dus 4 uurtjes.

Maar als jij je paard gewoon laat staan, went hij snel genoeg. En ja, ik heb genoeg paarden laten wennen aan 24/7 buiten.

Paarden zijn een ritme gewend en reageren op de stal of de baas die ze binnen halen. Laat je paard gewoon op genoeg ruimte met eten en in een stabiele kudde staan, bemoei je er een paar dagen niet mee en het is prima voor ze.

Daarnaast is de vergelijking helemaal niet eerlijk. Veel mensen hebben zomers de mogelijkheid om hun paard 24/7 op de wei te laten staan. Vaak zonder bijv beschutting. Maar ik zie ook teveel paarden op te weinig wei bijv. Ja, dan is het logisch dat ze wel wat comfort en rust vinden in hun stal.

Ik ben niet tegen stal en ben ook zeker niet altijd voor 24/7 buiten. Het liefst geef ik paarden de keus en laat ik ze zelf in en uitlopen. Een wei zonder enige beschutting of plek om te gaan liggen/rollen zou ik ze nooit 24/7 op laten lopen.

Op de plekken waar het goed is ingericht voor de paarden, zie ik ook echt dat de kudde's rustig zijn en ook nieuwe paarden zich snel aanpassen.

Een dagdeel is gewoon erg weinig. Een dag duurt 24 uur en dan hou je dus nog 20 uur stil staan en draaien op 3x3 over. Dat paarden het gewend zijn, net als bijv een bit in hun mond en zadel en ruiter op hun rug, en het accepteren, wil niet zeggen dat het goed is. Paarden wennen goed en geven zich doorgaans over. De paarden die wel problemen vertonen, wordt vaak een andere oplossing voor gezocht dan iets simpels in de basis zoals meer naar buiten en sociaal contact.

Er wordt bergen verdient aan speciale trainingen, supplementen, hulpteugels etc.

MyHorseGirl

Berichten: 3566
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Daar, achter die mooie duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 23:57

Dimple schreef:
Waar ik van sta te kijken......we hebben ruimte te kort in Nederland. En dan bedoel ik niet een beetje maar heel veel. Mensen die geen woning kunnen krijgen en een inschrijving van 15 jaar is heel normaal.
Wij zelf zitten hutje mutje op elkaar maar verwachten wel het walhalla voor ons paard.

Nu heeft TS een keuze tussen 2 stallen maar snap ik haar gevoel van zelfstandig daar heen kunnen gaan en niet afhankelijk van ouders te zijn heel goed. Ik heb de paarden op 5 min afstand staan en zou niet meer anders willen.

Niet overal is er ruimte om je paard hele dagen buiten te houden. Ik heb het idee dat alleen hier de moraalridders reageren die hun paard 24/7 buiten hebben. De rest van Bokt houdt wijs zijn mond. Want geloof me.......de meeste paarden staan gewoon veel binnen.

Kies iets wat bij je past, bij jou en je paard. Waar je beide gelukkig van wordt. Geen gelukkig baasje, geen gelukkig paard.


Mijn merrie stond hele dagen op het land, in de nacht op stal, was niet gelukkig, zelfs depressief. Nu staat ze op een andere stal waar ze max 6 uur op het land staan. Dan gaan ze lekker weer naar binnen, kan ze uitbuiken en kom ik nog even rijden. Geloof me......ze is veel gelukkiger, veel beter in haar vel, meer rust in haar lijf en veel minder hysterisch dan ze ooit is geweest.

TS, doe wat je wilt, gelu...ld wordt er toch wel. Maak een keuze, ga er achter staan en maak er wat van.

En stel....stel (!!!) dat je er achter komt dat dit niet de juiste keuze was. Wat dan? Gaat er dan iemand dood? Nee, dan kan je dat gewoon toegeven, je hebt iets geprobeerd, verkeerd gekozen en nu op naar het volgende.

Succes!


Amen!! Ik kan mij hier alleen maar bij aansluiten. Vind het ook overkomen alsof de moraalridders van bokt even om de hoek komen kijken en TS zich vooral zo slecht mogelijk willen laten voelen. Schaam je diep. Niet iedereen heeft de luxe om een paard 24/7 buiten te zetten, of 12/7. Tja, dat dit dan alsnog gebeurt, helaas maar zo is het in Nederland. Met name in de randstad heb je amper deze mogelijkheid. Moet je dan je paard ergens buiten de randstad zetten terwijl je zelf in de randstad woont en dagelijks minstens 1,5 uur even op en neer moet rijden? :') Hou op hoor..

Die van mij staat bijvoorbeeld van 10 tot 17 uur buiten. Als ik dan om 17 uur kom, staan ze al bij het hek te wachten, ook al staan ze op een wei waar ze lekker kunnen eten. Ze willen dan maar wat graag naar binnen. Niet ieder paard wordt blij van 24/7 buiten. Iets wat je moet accepteren. En bovendien is een acceptabelere situatie voor jezelf ook niet iets geks. Het is je hobby..

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 00:01

Ja, ik ben tegendraads, maar mijn paard is opengebloeid door van een grote gigantische weide in een reuzenkudde, naar een zandpaddock van 20 bij 60 met 1 ander paard en hooi in, te gaan.

Voor sommige paarden werken kuddes gewoonweg niet. Maar een halve dag vind ik eerlijk gezegd te weinig, zelf op de kleine paddock staan ze hier van 8u tot 16u in de winter en van 8u tot 22u in de zomer. Of jou paard er gelukkig zal zijn, geen idee, paarden zijn gewoontedieren, ze zullen wel wennen aan een kortere tijd buiten, maar of ze wennen aan helemaal alleen zijn, geen idee.

Voor mij is de nieuwe stalling ook veel beter, namelijk de overkant van de straat, scheelt me enorm veel tijd, en heeft bij mijzelf ook voor rust gezorgd, paarden blijven een hobby, dus het mag ook voor jezelf plezant blijven.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 00:04

Nou, sorry hoor. Ik schaam me echt niet! Ik denk dat veel bokkers zich moeten schamen dat hun plezier en comfort voor dat van paarden gaat.

Ik heb al meer dan 30 jaar eigen paarden en kom uit het westen. Heb in het Noorden gewoond en nu op de veluwe. Ik geef al jaren les en kom overal, dus zie enorm veel. Ook heel veel probleem gevallen.

Ik ben geen moraal ridder en geloof ook niet dat iemand me hier kent en dat zomaar kan zeggen over een ander? Lekker makkelijk van achter de computer.

Goed lezen is ook een vak blijkt altijd. Ik zeg dat 24/7 geen must is, want 24/7 zonder beschutting of iets vind ik verre van ideaal. Maar er zit een groot verschil tussen 4 uurtjes naar buiten of 10 uur. En ja van 10 tm 17 uur in de zomer vind ik echt schandalig weinig.

Een eigenaar denkt dat het paard naar binnen wil, maar dat is echt gewenning. Dat heet jaren ervaring en vele paarden zien, houden, beoordelen om dat te weten. Niet eentje van jezelf waar dat zo goed bij uitkomt, omdat het beter past in je eigen leven.

Het is een hobby, maar wel met een levend wezen.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 00:10

Zal ik dan maar eerlijk bekennen dat mijn paard er een stuk beter uit ziet sinds ik wegens wijziging in mijn privé ben verhuisd van stal?

Paard komt van winter groepspaddock (gemiddeld 8 uren) en zomer 24/7 buiten. Nu sta ik op een stal waar ze in de zomer overdag op het land staan, in de nacht binnen. En in de winter 4 uurtjes paddock.

Op de oude stal heb ik uit wanhoop de DA laten komen, ik dacht zelfs aan cushing, verdorie een paard van net 8 jaar. Stalbeleid doet ook veel en moet individueel kunnen worden afgestemd.

Mizora

Berichten: 18103
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Halve dag op paddock vs weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 00:18

Ik ken wel paarden die gewoon echt niet langer dan een uur of 6 naar buiten willen. We hebben er één op stal staan. Die had in principe 12/7 naar buiten gemogen, maar daar wordt hij echt niet blij van en vermagerd erop (ondanks hetzelfde rantsoen van bijvoer en hetzelfde ruwvoer). Ook na een periode 24/7 buiten in de zomerweide (waar hij mager van terugkwam) wilde hij na een uur of 3 tot soms 6 weer op stal.

Zelf vind ik 12/7 buiten het meest ideaal. Dat betekent dat je in ieder geval 2 voerbeurten hebt waarin je voor het individuele paard kan afstemmen, het paard kan zichzelf even terugtrekken en ontspannen liggen zonder bang te hoeven zijn weggejaagd te worden (bij een laag in rang staand dier) en het ruwvoer kan ook op het individuele paard afgestemd worden. Dus juist extra schraal ruwvoer of extra rijk ten opzichte van in de groep.

Anoniem

Re: Halve dag op paddock vs weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 00:20

Ik heb het andersom gehad. Ben van paddockje ala 3 / 4 uurtjes naar weiland (echt goed gras) van 8 s'ochtends tot 5 's middags gegaan. Ze is hier zo van opgeknapt en vind het ook heerlijk in haar stalletje. Ik zou dus echt niet ruilen, zeker als je paard zich nu goed voelt.

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Halve dag op paddock vs weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 00:29

Een paddock van 10x10. En dat moeten delen. Dat is geen paddock maar een buitenstal. Mag de naam paddock niet hebben

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 01:21

Mensen die het idee van de nieuwe stal ok vinden, moeten zich diep, heel diep schamen. Geen dieren waard. Natuurlijk is 4 uurtjes op een postzegel niet paardwaardig. Dat weet iedereen, ook ts. De mensen die het proberen goed te praten, zijn meestal de mensen die het zelf niet goed voor elkaar hebben.

Bullshit wat betreft "moraalridders". Ts krijgt van de ervaren mensen te horen wat ze niet WIL horen, en deze mensen hebben wél het beste voor met hun paard. Dieren zijn afhankelijk van hun eigenaar, en hun welzijn staat op de eerste plaats. De basisbehoeften van een paard zijn algemeen bekend (maar keihard overheen geschreeuwd) en ik vind dat zodra je jezelf vóór deze basisbehoeften zet, je geen paard waard bent.

Ts begint met een vraag, weet eigenlijk het antwoord al. Ze begint met goedpraten van de ongelukkige toekomstige situatie van haar paard. Om vervolgens overal tegenin te schreeuwen. De keuze is dus al gemaakt, ts heeft eigenlijk een slecht geweten en zocht bijval. Helaas. Feit is en blijft, hoe je het ook verpakt, dat het paard op een prima stal staat en verplaatst zou gaan worden naar een paardonvriendelijke flutstal wat makkelijker is voor ts. Zulke stallen zouden gesloten moeten worden en paardeneigenaren die het wel best vinden een fikse boete moeten krijgen wegens dierenmishandeling. Misschien dat ze dan eens na gaan denken over het houden van een levend dier.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Halve dag op paddock vs weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 06:11

Ts is nog erg jong en hoogtswaarschijnlijk denkt ze er over een aantal jaren anders over! Vroeger was het veel meer de tendens dat paarden langdurig op stal stonden! Mede omdat er steeds meer onderzoeken zijn gedaan naar o.a het natuurlijke gedrag van paarden, maar ook wat langdurig/ veelvuldig stil staan doet met een paard zie je zeker de laatste 15 jaar dat eigenaren er steeds vaker voor kiezen paarden langdurig vrije beweging te kunnen bieden! Waar het fout gaat zijn de stallen die met het beleid wegkomen ( 4 uurtjes naar buiten) omdat dit de norm is die ( ik weet niet wie dat verzonnen heeft) is gesteld!
Daar gaat het fout! Je zou als klant die keuze helemaal niet moeten hebben! M.a.w dat soort stallen zouden geen bestaansrecht mogen hebben! Uiteraard moet er altijd individueel gekeken worden! Tuurlijk is niet elk paard het zelfde. Maar het gros van de paarden kiest er echt niet voor 20/7 op een box te verblijven!
Hier op stal stel ik het anders:sta je er niet achter dat je paard minimaal 8 uur ( max 10uur) naar buiten gaat ben je hier gewoon niet welkom! Ik wil tevreden paarden die in de nacht tevreden staan te knabbelen en een tukje kunnen doen en in de ochtend met goeie zin richting de wei gaan!! Woonde ik in een ander klimaat met nog meer ruimte kwamen ze helemaal niet meer op de stal!
Mijn eigen paard is momenteel gebonden aan de paddock en dat vind ik al verschrikkelijk!
Ts: duik internet is op en verdiep je eens wat meer in het kudde/loop dier het Paard! Zeker weten dat je tot ander inzicht komt en je een gedegen keuze voor je pony kunt maken! Suc6!!

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 07:35

Ugh altijd dat gezeur over moraalridders. Blijkbaar mag je geen ervaringen delen als je het niet eens bent met hoe een deel van de bokkers hun paarden houden.

Mijn persoonlijke ervaring: kwpner van 3 jaar oud. Zo'n 4 uur per dag op zandpaddock rest van de dag stal. Dier was zenuwachtigheid, bang voor alles (zelfs andere paarden), blessuregevoelig en altijd mager wat er ook aan voer werd gegeven.

Nu 24/7 buiten s zomers en in de winter 7-19. Het paard is onherkenbaar veranderd. Nu aan de volle kant, zo goed als blessurevrij, nummer 2 in de kudde en zo ontzettend relaxed. Wat een genot om deze transformatie te hebben mogen zien. En ja s winters wordt hij wat nerveuzer als hij s ochtends naar buiten gaat. Vandaar dat ik nu op zoek ben naar een woning waar hij aan huis kan en gewoon altijd 24/7 buiten staat.

Overigens is de hele kudde opgeknapt van 24/7 buiten en geen van de vier paarden is hetzelfde.
De shet die altijd bij het hek stond te zeuren om naar binnen te gaan liet zich zelfs de eerste paar weken niet vangen.

TS denk alsjeblieft aan je paard en probeer een andere stal dan je opties te vinden.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Halve dag op paddock vs weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:40

Nou liever dan maar een moraalridder die handelt in het belang van het paard, dan iemand die alleen maar kijkt wat beter is voor zichzelf dan voor het paard.

En ja ik weet ook dat er genoeg stallen zijn waar ze in de winter amper tot niet buiten komen. En echt ik vind dit ronduit schandalig dat er zulke stallen bestaan.
Je mag hier blij wezen als je een stal kan vinden waar ze in de winter 4 uurtjes buiten komen overdag. Voor de rest op stal met af en toe een klein plukje voordroog/hooi.
Dat ze hier op de kleigrond met de winter niet op de weide mogen, oke daar kan ik vrede mee hebben. Maar laat die stallen in ieder geval investeren in knappe ruime paddocks waar ze in ieder geval de gehele dag in kunnen staan.

Je ziet met enige regelmaat advertentie's voorbij komen waarvan ik echt denk, serieus waarom hebben jullie een stal. Is het alleen om geld te verdienen?
* Weide met de zomer kost extra
* Winter paddock, maar blijkt alleen met mesten te zijn. Als je geluk hebt 4 uurtjes, maar wel zonder ruwvoer en water.
* Met de zomer doen wij geen vliegenkappen om (mogen wel om als je het zelf doet). Serieus dat is een kleine handeling.
En zo zijn er nog meer dingen waar ik me over verbaas.

Tuurlijk heb je de keuze om daar wel of niet te gaan staan. Maar dan doe je het voor je zelf en niet voor je paard.
En als je echt goed zoek zijn er echt wel stallen die het aanbieden.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Halve dag op paddock vs weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:47

Prima als je denkt dat je paard het fijner vindt om in de winter 4 uurtjes naar buiten te komen dan op een kale wei te staan, maar denk dan ook dat het voor de gezondheid van een paard op langere termijn gewoon echt niet goed is om zoveel stil te staan. Een paard is erop gemaakt om zoveel mogelijk te bewegen. Dat moeten ze. Hun bloed pompt letterlijk beter rond door beweging. Als je dat in gedachte neemt weet je dat het gewoon echt niet gezond is om een paard op stal of op een kleine paddock te houden. Daarnaast roesten ze gewoon vast.

SFW

Berichten: 28
Geregistreerd: 18-07-17

Re: Halve dag op paddock vs weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:38

@myhorsegirl, schaam je diep? Wat een opmerking. Mensen met ervaring reageren hier op de vraag van ts. Heeft niks te maken met moraalridder spelen. Mijn paarden zijn zichtbaar allemaal enorm vooruit gegaan van 24/7 buiten (wel met schuilmogelijkheid, waar ze veel gebruik van maken). 4 uurtjes buiten op zo'n kleine plek en 20 uur binnen is gewoon in geen enkel opzicht beter voor een paard. En natuurlijk wennen ze eraan, deze paarden weten goed dat binnen in de stal hun hooi wacht. Dit betekend niet dat het goed is.

Nadiine__x

Berichten: 2800
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Halve dag op paddock vs weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 10:11

Hey lieve ts,

Ik heb allee jou berichten gelezen.
Maar wat een heisa weer betreft paddocks.. Welkom Op Bokt hoor!

Maargoed dat ter zijde, hier mijn ervaring.

Ik. Heb zelf 2 totaal verschillende paarden. 1 staat graag in groeps verband en heeft ook echt behoefte aan grasjes zodra dit kan met het weer.
Mijn andere kan wegens gezondheid niet op de wei, wat soms best lastig is! Hij valt andere paarden ook aan, wat het weer iets makkelijker maakt hem. Apart te zetten.

Wat ik voor hem wens, is een paddock waar hij lekker kan bewegen, volgens mij staat hij ook in 10x10 global geschat. Ik wil dat hij ruwvoer kan eten, en hij krijgt dan ook elke dag een hooinet vol hooi extra op de paddock wanneer de rest op dr wei loopt.
Vanaf de paddock heeft hij uitzicht op de andere paarden.
Hij gaat rond 9 uur naar buiten tot een uur of 3 en met erge hitte word hij om 12uur binnen gehaald omdat het zand dan zo warm is.
Hij hweft overigens ook een drinkbak

Hij is vrolijk, alert, hij glimt, is op gewicht en lijkt het prima naar zijn zin te hebben.


Mijn mening is dus dat een paard prima gelukkig kan wezen op een paddock!
Zorg dat hij wel gewoo lekker hooi kan eten op de paddock en dat er aan de andere kant van de draad wel vriendjes staan voor contact.

Dan zie ik niet in waarom dit niet zou kunnen!
Succes met je beslissing meis!
Je mag tijd pb sturen ;)

Niet elk paard is hetzelfde! Er zijn ook paarden die graag op stal staan bij slecht of warm weer! Ik heb het verschil tussen deze 2 namelijk zelf in eigendom..

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Halve dag op paddock vs weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 10:18

Mijn paarden zijn wat dat betreft alle 4 hetzelfde..bij erg warm weer en veel dazen en vliegen gaan ze naar de paddock met overkapping!

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:11

Maar het gaat hier niet eens om per paard bekijken en niet ieder paard wordt gelukkig van 24/7 buiten.. het gaat hier om een paard wat gelukkig is, naar een situatie halen die zeer paard onvriendelijk is. En dan niet in het belang van het paard en per paard kijken wat goed is. Tuurlijk zijn er misschien 1 of 2 paarden die het beter doen in hun uppie op 10x10, maar paard van TS doet het goed waar hij nu staat..... heel ander verhaal dus.

TS om antwoord te geven op je vraag. Ik heb wel ervaring met paddocks, en dit kan best. Mijn ervaring is dat de paarden het minder leuk vinden dan op de wei, maar dat het wel kan. Maar ik wil er persé wel voor zorgen dat die paddock dan wel een zo fijn mogelijke plek is, die wel voldoet aan alle andere randvoorwaarden die paarden nodig hebben.
Dus:
- ruim genoeg (ik vind 15x15 voor 2 ponys minimaal)
- minstens 1 andere soortgenoot
- minimaal de helft van de dag kunnen eten
- niet langer dan 10 uur opgesloten op stal

@MyHorseGirl: dat eeuwige gezeur over de randstad wordt ook aardig achterhaald. Er zijn steeds meer stallen die meegaan met de tijd. En ja er wordt steeds meer bekend over hoe je een paard hoort te houden. Hier kan je als eigenaar niet je ogen voor sluiten. Dus verhuizen, je paard verder weg stallen of verkopen is mijn mening.
Ik ben misschien een moraal ridder, so be it. Ik ben verhuisd zodat mijn paarden een beter leven kregen. Ik ben pas terug verhuisd naar de randstad toen ik een goede plek voor ze gevonden had, dat kostte wat moeite maar was zeker niet onmogelijk.
Laatst bijgewerkt door _suus19_ op 25-07-17 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:14

Ik heb ooit op een stal gestaan, (kleine 2 maanden, ben vrij vlot weer gaan zoeken naar wat anders ivm een typisch gevalletje van gouden bergen beloven), waar de eigenaar beweerde dat de paarden daar gelukkig waren. Van de 14 paarden waren er 2 die de dakplaten van het dak trokken, 1 die de deur steeds er uit trapte, 2 die de kunststof voerbakken opvraten, 1 luchtzuiger, 1 wever, 1 die rondjes door de box heen galoppeerde en 1 die steeds de waterleiding van de muur af sloeg....maar de staleigenaar hoorde de paarden niet klagen. De andere pensionklanten sloten de ogen voor deze ellende. Als we het er over hadden beweerden ze in eerste instantie dat hun paarden echt wel gelukkig waren maar als je er op doorvroeg bleek dat ze toch ook wel in de gaten hadden dat de verzorging daar verre van ideaal was. Maar ja, de enige stal met binnenbak daar in de buurt dus we accepteren het maar -O- .
Op de vorige stal, met de paddocks van 10 bij 15, zijn de klanten ook heel tevreden en beweren ze allemaal dat hun paard heel gelukkig is daar. Die van mij en die van mijn vriendin waren het sowieso niet en kregen dus allebei ook gezondheidsproblemen door het vele stilstaan. Ik rij er af en toe wel eens voorbij en dan zie ik het hele spul dodelijk verveeld in de paddocks staan met een lege blik in de ogen. Maar ze zijn er echt gelukkig hoor.
Paarden zijn niet geboren om een hele dag op een postzegel door te brengen. En ik heb niks tegen paddocks, zolang ze maar groot genoeg zijn zodat ze een sprintje kunnen trekken, wat echt niet lukt op 10 bij 10, een vriendje er bij en wat te knabbelen. En anders is een paddock gewoon een veredelde buitenbox met een wat ander uitzicht dan op stal.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Halve dag op paddock vs weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:21

Toen ik mijn tweejarige naar stal haalde (ja omdat ik dat zelf fijn vond), had hij na twee weken al bijna geen tanden meer door het luchtzuigen. Overdag stond hij trouwens op de paddock. Maar hij werd helemaal gek op stal. Verder zag hij er goed uit en als ik bij hem was was hij vrolijk, maar ik heb het niet genegeerd. Nu sta ik ergens waar hij 24/7 buiten staat met schuilstal en heb ik helaas geen binnenbak meer maar ik heb liever een gelukkig paard.

Een kleine paddock is inderdaad een veredelde stal. Staan ze nog het grootste gedeelte van de dag stil...

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Halve dag op paddock vs weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 15:06

Dat mensen maar blijven volhouden dat ze weten wat hun paard denkt of vindt......en dat dit dan ook nog eens compleet tegen de behoefte van een paard ingaan, blijft me echt verbazen.

Een paddock is niet slecht. Die van ons staan ook 24/7 op zand nu, maar met onbeperkt hooi en water en elkaar. Niks over een draadje, maar altijd samen.

Dingen hebben soms tijd nodig. Logisch dat paarden niet sociaal zijn of naar stal willen, als ze niet gewend zijn om lekker buiten te lopen met vriendjes.

Ik heb echt een gruwelijke hekel aan onweer, dus zou ze dan ook het liefste opsluiten. Maar ze kunnen nu kiezen en als ik kijk naar wat ze doen, doen ze het goed. Daarbij is niet weg kunnen voor inslag en brand, erger dan buiten wel weg kunnen of in 1 klap weg zijn.
Een stal is aangeleerd, maar heeft voor geen enkel paard voordelen. Wel voor de baas. Ja, ik baal ook als ze nat zijn als ik wil rijden.
Maar met onzin komen dat ze moeten rusten is echt gebrek aan kennis. Paarden rusten buiten ook.

Wel moet je de omstandigheden buiten goed hebben. En ja dat kan overal. Buiten hoeft niet altijd groot te zijn. Ik heb zowel in het westen, als noorden en nu de veluwe gewoond. En ja we hebben onze paarden ook op 35, 55 en 70 km van huis moeten stallen om het goed te hebben, maar niet altijd.

We wonen nu 5jr op de veluwe en ik vind de stallen hier slechter dan in het westen. Als je paard van 10-17 uur buiten kan, kan het ook van 8 tot 22 uur bijv. Hier zijn er genoeg met 4-6 ha en halen ze alsnog de paarden ergens rond 16uur binnen.

Jonge dames die tegenwoordig een stal willen of op ene stal willen werken, maar wel om 18uur willen eten en de avond met hun vriendje doorbrengen, tja........Zo zijn wij 40+ jaar geleden niet opgevoed in de paarden.

Er lopen veel te veel mensen rond zonder echte kennis of ervaring die elkaar naar de mond blijven praten dat wat zij willen en goed vinden, ook oke is voor hun paard ( en) En tegenwoordig kun je online van een meid van 16+ een grote mond krijgen, als het ze niet bevalt wat je zegt, want anoniem is zo makkelijk.

Nadiine__x

Berichten: 2800
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 15:07

Sorry, baasje en paard moeten samen gelukkig zijn waar ze staan.

Wie zegt dat het paard ongelukkig word op een paddock? Dta is kwestie van uitproberen.. Tot die tijd kun je daar niet over oordelen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 15:11

Nadiine__x schreef:
Sorry, baasje en paard moeten samen gelukkig zijn waar ze staan.

Wie zegt dat het paard ongelukkig word op een paddock? Dta is kwestie van uitproberen.. Tot die tijd kun je daar niet over oordelen.


Dat zeggen mensen die al jaren paarden houden en weten hoe paarden zijn en functioneren. Ervaring heet dat. En nee niet elk paard is hetzelfde, maar stiekem ver weg toch wel.

Als je niet weet wat de nadelige effecten zijn van opsluiten, eenzaam staan, slecht voeren, te weinig buiten of op ene te klein stuk, moeten mensen zich daar eerst eens in verdiepen en willen leren.

Hoeveel topics met problemen staan hier op Bokt? En hoeveel denk je dat je terug kan leiden tot slecht management? Heel veel. Het is mijn werk, dus ik zie echt honderden paarden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 15:12

Een paard kan in 10 x 10 geen paard zijn.
Hij zal zich erbij neerleggen, maar gelukkig zijn niet.
Dat is geen kwestie van uitproberen maar even een keer logisch nadenken.

Daarnaast is het al wat _suus19_ aangeeft.
Het paard staat gelukkig.
Maar TS wil hem voor haar eigen egoïsme daar weg halen.

Wanneer worden mensen eens wat minder egoïstisch?
Nee dan gaan ze schelden met moraalridder naar de mensen die wel kijken naar het welzijn van het paard.
Misschien juist jezelf dan eens onder de loep nemen. Ben ik wel een paard waard als het zo moet?