Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Eterische olie

 
Profiel   

Citaat
Op een paar oliën na, zijn er geen geneeskrachtige werkingen aangetoond in wetenschappelijk onderzoek. Enkele onderzochte en bewezen toepassingen zijn lavendelolie met rustgevende werking [1] en een antibacteriële werking. Van tea tree olie is een schimmelbestrijdende [2] en antibacteriële werking aangetoond.


Aantonen en aantonen is twee.

Om echt op het etiket te mogen schrijven dat het wetenschappelijk bewezen werkt tegen X en/of Y: daar hoort een lange, zware procedure bij.
Op zich terecht.

Van een heleboel andere "genezende planten" is al eeuwen bekend, dat hetzij de wateroplosbare, hetzij de vetoplosbare stoffen (of de combinatie) genezende werking hebben.
Soms kiest een fabrikant er dan gewoon niet voor, om de hele route te doorlopen. (Waarom zou hij? Afdeling perverse prikkels: het middel krijgt hoogstwaarschijnlijk toch niet de status van 'uitsluitend op recept' en patent lukt al helemaal niet.)
Ik vind het jammer dat het einde van het liedje is, dat nuttige spullen slecht (= veel te weinig) worden onderzocht.

Overigens is er een subtiel verschil tussen "er is weinig gepubliceerd onderzoek"
versus "na grondig onderzoek blijkt, dat het volksverlakkerij is".
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-17 20:19 



 
Profiel   

Patent op olie kan niet, het is gewoon een bestaande stof. Je kan ook geen patent op gras of water aanvragen, dus ook niet op etherische oliën.

Wel kan het op olie (of een bestanddeel uit een olie) aangevuld met andere stoffen en patent aangevraagd worden. Maar daar is veel onderzoek voornodig en is veel geld bij gemoeid (heb ik van redelijk dichtbij mee gemaakt).

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-17 20:26 



 
Profiel   

Klopt.

Maar ook zaken die niet voor een patent in aanmerking komen, verdienen goede, wetenschappelijke aandacht.
(Vergelijk het met curcuma: gelukkig staat dit nu volop in de belangstelling.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-17 20:39 



 
Profiel   

Er is veel bekend over de werkzaamheid van stoffen die in de oliën zitten. En van de oliën bekend welke stoffen er in zitten.

Het lastige is alleen waar je de juiste, goede en betrouwbare info kan vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-17 20:46 



 
Profiel   

Het boek wat ik noemde, alle info die beschikbaar is, staat er in.

In het boek wordt ook verwezen naar onderzoeken, die zou je er bij kunnen zoeken..

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-17 07:32 



 
Profiel   

Alles wat in de vrije natuur groeit is al eens van oudsher in de praktijk gebruikt, getest en eventueel bewezen op werking...al kijk je maar naar de natuurvolkeren.
Alle planten waar extracten van getrokken worden of de olie uit geperst, zijn vrij voor handen. De farmacie vind hieruit zijn oorsprong.

De natuurlijke stoffen zijn nagemaakt en de chemische verbindingen soms wat aangepast om een betere werking te krijgen, door langduriger of beter opneembaar met een hulpstof om als medicijn te dienen.

Wees daarom ook alert op chemisch gefabriceerde reukstoffen in een basisolie die in de vrije handel als leuke goedkopere geurbrandertjes worden verkocht.
Doterra is veilig voor inwendig gebruik....maar helaas ook erg duur..

Ik heb 1 flesje en ben er erg blij mee...deze blend is kwa geur niet in ander merk te koop..ook heb ik het boek, een hebbedingetje...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-17 07:40 



 
Profiel   

Indestal schreef
Het boek wat ik noemde, alle info die beschikbaar is, staat er in.

In het boek wordt ook verwezen naar onderzoeken, die zou je er bij kunnen zoeken..


Ik heb pubmed uitgespit. Behalve treatree en lavendelolie is er geen werking aangetoond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-17 07:41 



 
Profiel   

Dan misschien toch het boek eens inzien? Daar staan onderzoeken in vermeld.

In de fytologie worden meer kruiden gebruikt waar de werking van is aangetoond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-17 07:43 



 
Profiel   

Indestal schreef
Doterra is veilig voor inwendig gebruik....maar helaas ook erg duur..


Hier zou ik toch echt mee uit kijken! Er zijn heel veel oliën die irriterend en vaak allergie geven (en daarnaast vlambaar en milieugevaarlijk zijn).

Veel oliën moeten meer gevarenstickers op dan op heftige schoonmaakmiddelen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-17 08:45 



 
Profiel   

Arabesk schreef
Ik heb pubmed uitgespit. Behalve treatree en lavendelolie is er geen werking aangetoond.


Even een nieuwsgierige vraag: ben je zo ongeveer nul hits tegengekomen...?

Of juist veel hits, met als conclusie 'het beloofde veel maar deed weinig'...?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-17 09:05 



 
Profiel   

Vooral veel 'doet niks' resultaten inderdaad :+

[1]
Effect of Lavender Aromatherapy on Acute-Stressed Horses
Clarence E. Ferguson, Harry F. Kleinman, Justin Browning
Journal of Equine Veterinary Science – January 2013 (Vol. 33, Issue 1, Pages 67-69, DOI: 10.1016/j.jevs.2012.04.014)

http://www.horsetalk.co.nz/2013/06/03/l ... WvFy4lB.99

[2] antischimmelwerking tea-tree, gratis volledig artikel:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1637110/

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-17 09:21 



 
Profiel   

Tjonge. Ik ben inmiddels verbaasd.

Welke zoektermen heb je dan gebruikt? (Er is een wetenschappelijke procedure om aan te tonen dat iets echt niet werkt, maar die is nogal zwaar.)

Anyway, ik heb een half uurtje ge.pubmed, en de abstracts/ conclusies bekeken van de eerste 10 hits van "essential oil".
Ik zal eerlijk bekennen dat ik verbaasd was, over het aantal hits. (Bijna 22.000)

Er waren 2 conclusies uit 10 die wat diplomatiek klonken 'het spul heeft potentie (maar meer onderzoek is nodig)'.
8 uit 10 meldden werkzaamheid.

Klein citaat, ik heb zelf een 'paar woorden' dik laten drukken.
"Abstract
This study sought to investigate the effects of essential oil from lemon (Citrus limoni) peels on acetylcholinesterase (AChE) and butyrylcholinesterase (BChE) activities in vitro.
The essential oil was extracted by hydrodistillation, dried with anhydrous Na2SO4 and characterized using gas chromatography.
Antioxidant properties of the oil and inhibition of pro-oxidant-induced lipid peroxidation in rats brain homogenate were also assessed. The essential oil inhibited AChE and BChE activities in a concentration-dependent manner.
GC analysis revealed the presence of sabinene, limonene, α-pinene, β-pinene, neral, geranial, 1,8-cineole, linalool, borneol, α-terpineol, terpinen-4-ol, linalyl acetate and β-caryophyllene. Furthermore, the essential oil exhibited antioxidant activities as typified by ferric reducing property, Fe(2+)-chelation and radicals [DPPH, ABTS, OH, NO] scavenging abilities. The inhibition of AChE and BChE activities, inhibition of pro-oxidant induced lipid peroxidation and antioxidant activities could be possible mechanisms for the use of the essential oil in the management and prevention of oxidative stress-induced neurodegeneration."

Al die verschillende stoffen in 1 enkele olie staan ""uiteraard"" garant voor allerlei misverstanden.
Een beetje plant heeft zo 150 stoffen 'aan boord', en welke mengverhouding, (= welk seizoen geoogst, welke bodem, veel of weinig regen etc etc etc) - kan ;) essentieel zijn.
Not to mention dat veel wetenschap zich bezig houdt met het bestuderen van het gedrag van 1 enkele stof...

....ik heb dus "just for fun" borneol geprikt.
Ruim 700 hits. De eerste tien titels melden dat het spul werkt 'bij dit' en 'tegen dat'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-17 09:46 



 
Profiel   

Dat artikel geeft alleen aan dat er die stoffen inzitten, en wat de mogelijke toepassingen zijn. Er staat echter niet dat het daadwerkelijk oxidatieve stress gerelateerde neurodegeneratie tegengaat.
Waarschijnlijk doen een hoop van deze oliën wel iets, dus is er bij een onderzoek wel een trend aan te tonen, maar waarschijnlijk is er niet vaak sprake van een significant verschil.
Dus dan kan je zelf een beetje beslissen of je denkt dat het werkt (zal ook wel paard afhankelijk zijn), of niet. Het is dan in ieder geval niet wetenschappelijk aangetoond dat het werkt.

Verder heb ik 0 verstand van oliën. Behalve olijfolie voor in de pan :').

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-17 09:54 



 
Profiel   

Met eterische olie doe ik weinig. Via de reguliere apotheek heb ik wel onlangs treatree olie meegekregen, want zou anti schimmel en anti bacteriële werking hebben. Vanwege dit topic werd ik daaraan herinnerd en heb ik het vanochtend bij mijn ruin gebruikt. Hij heeft (denk ik) iets verkeerds gegeten waarop hij een reactie heeft vertoond. Namelijk in de plooien rondom zijn "zakje" zitten piepkleine wondjes die een beetje (vliegen?) zijn gaan pussen. Ik ben begonnen met acederm na schoonmaken, maar dat deed niet veel. Toen dag later na schoonmaken voorzichtig wat anti vliegspul naast de wondjes gewreven waardoor de vliegen op afstand blijven, maar de wondjes blijven en laten weinig verbetering zien. Dus vanochtend n.a.v. dit topic kamille thee met paar treatree olie druppeltjes gebruikt om het hele gevalletje goed schoon te maken . Ik was bang dat de olie zou prikken, maar totaal niet, want mijn ventje vond het erg prettig dat ik zijn zaakjes voorzichtig goed schoonmaakte }> .
Enne voor bezorgde bokkers, dit is echt geen gevalletje voor de dierenarts want Gert zal vragen of ik ze nog wel op een rijtje heb staan om hem voor zoiets kleins te laten komen. Maar ik geef het wel aandacht om te voorkomen dat het wel echt iets gaat worden. Dus leuk topic dit, ook al doen wij wel veel met natuurgeneeskunde, maar weinig met eterische olie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-17 10:08 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Ruim 700 hits. De eerste tien titels melden dat het spul werkt 'bij dit' en 'tegen dat'.


Ja en kijk ff welk tijdschrift erbij staat......... serieuze journals ipv journal of magical mysteries

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-17 11:18 



 
Profiel   

Ehm...
Dat is geen zoekterm (en dus loopt dit gesprek erg wonderlijk, "moet kunnen" ;) ) maar een filter.

Verder is er altijd de kwestie 'wat zijn de data' versus 'hoe interpreteer ik de data'.
In een ideale wereld geldt in de wetenschap gewoon 'wat zeggen de feiten', maar helaas tellen er vaak ook andere zaken mee. Hoe financier ik mijn onderzoek...? En hoe voorkom ik dat ik word uitgelachen en daarna niets meer gefinancierd krijg...?

Minder gangbare methoden (....dat is hoe standaard opgeleide artsen kijken naar essentiële oliën...) vind je "dus" |( maar zelden in The Lancet.

(Een van mijn UD's riep ooit uit, dat de 2 gozers die aantoonden dat een maagzweer veroorzaakt kan worden door H.Pylori de Nobelprijs verdienden "for the sheer fact of getting a paradigmshift done within such a short time!")

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-17 12:31 



 
Profiel   

Ilse_123 schreef
Dat artikel geeft alleen aan dat er die stoffen inzitten, en wat de mogelijke toepassingen zijn.

Opmerking 1) ik citeerde een enkel, willekeurig artikel.
2)... dat NIET tot doel had om te onderzoeken wat de stoffen, aangetroffen in olie X "allemaal kan doen".
Het specifieke doel gaat over AChE en BChE.
Citaat
Er staat echter niet dat het daadwerkelijk oxidatieve stress gerelateerde neurodegeneratie tegengaat.


Tekslezen is een kunst, maar deze move ontgaat mij.

Ik lees het citaat als volgt:
- er is olie X
- met ingrediënten 1, 2, etc
- deze ingrediënten zijn onderzocht op anti-oxidant eigenschappen, scavenger eigenschappen etc
- en er volgt een "diplomatieke" conclusie: het is niet revolutionair, 'but it could' de onderbouwing zijn voor het gebruik van olie X bij neurodegenaratie.

Dat is subtiel, maar wel belangrijk.
Het onderzoek ging niet over de vraag "werkt het, te ja of te nee", waarbij jouw interpretatie nogal klinkt van 'nee'. (Ondersteund door 'je moet zelf weten of het werkt', wat ik eerlijk gezegd erg raadselachtig vind. Of het uiteindelijk daadwerkelijk werkt is nu eenmaal geen mening...)
Citaat
Waarschijnlijk doen een hoop van deze oliën wel iets, dus is er bij een onderzoek wel een trend aan te tonen, maar waarschijnlijk is er niet vaak sprake van een significant verschil.

...en hier kan ik dus beter mee uit de voeten.
Citaat
Het is dan in ieder geval niet wetenschappelijk aangetoond dat het werkt.

?
Er worden werkingsmechanismen genoemd, die dus 'mogelijk' bijdragen aan 'management' van neurodegenaratie - dat kan ik niet rijmen met 'werking niet aangetoond'....

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-17 13:33 



 
Profiel   

Ook van pubmed Arabesk..
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12385797

En deze ?
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedheal ... po=60.2564

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-17 14:15 



 
Profiel   

Interessant ik volg mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-17 13:02 



 
Profiel   

Nou heb recent de YL oliën mogen ruiken en oké, ze ruiken allemaal wel erg lekker :') :)
Vind het bedrijf nog steeds moeilijk en heb er m'n twijfels bij, dus of ik YL oliën ga aanschaffen, geen idee.

Vooral ook dat ze allerlei gekke apparaatjes op de markt hebben om te 'meten' welke oliën je zou moeten hebben.
Maakt toch ook weer dat ik ze als bedrijf minder serieus kan nemen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 10:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen