Het mysterie van het 'vieze' hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
apollootje

Berichten: 1056
Geregistreerd: 18-03-08

Het mysterie van het 'vieze' hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 12:18

Lieve bokkers, Help!!
Ik ben ten einde raad...

Mijn paarden staan sinds 3jaar aan huis, heel fijn handig en leuk natuurlijk! Totdat je tegen problemen aan loopt en die niet opgelost krijgt.
Wij moeten even terug in de tijd, naar het najaar van 2016 (bijna een jaar geleden dus). Mijn paarden staan al geruime tijd op heel mooie voordroog hooibalen van een koeienboer uit de buurt, al zeker 1,5jaar haal ik hier mijn hooi vandaan en dat bevalt prima! Tot het najaar van 2016, wanneer ik een slechte baal tref met hoekjes schimmel. Natuurlijk heb ik de slechte stukken meteen ruim weggehaald en weggegooid, maar toch geprobeerd of ze het midden misschien lustten. Hier waren de paarden het niet mee eens dus de volgende dag gelijk deze hele baal weggegooid en op naar de boer voor een nieuwe. En toen is alle ellende begonnen...

Sindsdien willen mijn paarden zeer slecht hun hooi/ruwvoer eten! Zo slecht dat ik gewoon niet meer weet wat ik er mee aan moet. Soms eten ze heel goed, dan weer dagen minder en dan eten ze 2 maanden probleemloos al hun hooi op. En nu is het weer prut!
Mijn paarden weigeren hun hooi te eten. Hooi wat in mijn beleving er heel goed uitziet, ruikt lekker en ziet er groen en fris uit.
Naast mijn huidige grote hooibaal heb ik ook al zeker 6 andere soorten hooi geprobeerd de laatste 2 maanden, ik kan niet bedenken waarom ze niet of maar slecht willen eten.

Wat ik heb geprobeerd:
* mijn huidige voordroogbalen, 2e snee 2017
* voordroogbalen, 1e snee 2017
* voordroogbalen, 1e en 2e snee 2016
* bermhooi geoogst in juni 2017
* 2 soorten kleine hooibaaltjes van een fourage
* van 2 verschillende vriendinnen een zak hooi van hun stal

* hooi in hun hooizakken
* hooi los gevoerd in bakken
* hooi los op de grond
* meerdere keren per dag een klein plukje hooi (dit lijkt de beste methode, iedere keer dat je wat aanbied proberen ze er wel weer iets van te eten)
* hooi los gevoerd in de weide (dit gaat ook redelijk, dan pluizen ze het volledig uit maar mummelen wel wat plukjes weg)

Verder nog ter informatie:
* 4 pony's -> Haflinger, Fell pony x Tinker, Cpony, Shetlander
* 24/7 buiten in een zandpaddock met schuilmogelijkheid
* gezien de sobere rassen staan ze maar zeer beperkt op de weide
* normaal gezien worden de paarden 1x per dag gevoerd in de stallen dmv slowfeedernetten
* paarden gaan jaarlijks naar de tandarts en de gebitten zijn orde
* paarden zijn goed in conditie en allemaal in gemiddelde leeftijd (6-11jaar)

Mocht ik belangrijke informatie vergeten zijn, vraag maar raak en ik zal antwoorden.
Misschien hebben jullie de gouden tip! :)

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Het mysterie van het 'vieze' hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:21

Misschien geef je teveel en kunnen ze het niet op?
Of eten ze er helemaal niets van?

Mijn paard is ook erg kieskeurig, heeft ook periodes van weinig eten. Zolang hij er goed uit ziet maak ik me niet zoveel zorgen ;)

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Het mysterie van het 'vieze' hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:25

Wordt er varkensmest over het hooiland gereden? Dat strookt ook niet zo goed met paardenvoer..

apollootje

Berichten: 1056
Geregistreerd: 18-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 12:58

Geen varkensmest, het hooi van de boer is dijkhooi en van heel goede kwaliteit. Het is hooi wat gewonnen word voor eigen gebruik en ook gewoon gevoerd word aan de koeien en kalfjes.
De boer heeft sinds een half jaar zelf ook 2 pony's maar die eten het wel. Ik heb wel eens hooi geruild met vriendinnen, haar pony's eten ook gewoon mijn hooi. Die vinden het zelfs lekker!
Maar het is toch heel gek omdat het niet een pony betreft wie slecht eet maar ze eten hier alle 4 slecht.

Mijn paardjes krijgen absoluut teveel! Ik vind het dan ook geen probleem dat ze niet alles eten, maar ze eten nu echt nagenoeg niets en dat met periodes.

Het meest gekke is ook, ze hebben al zeker 1,5jaar heerlijk gesmuld van het hooi. Tot vorig najaar en nu is het elke keer weer mis en eten ze slecht

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Het mysterie van het 'vieze' hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:01

Eten ze verder wel goed? Dwz gras en evt krachtvoer? Zijn de tanden recent nog nagekeken?

melissapupa
Berichten: 1091
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:12

Akshay schreef:
Wordt er varkensmest over het hooiland gereden? Dat strookt ook niet zo goed met paardenvoer..

hoezo? pure onzin, wij rijden alles onder varkenspest en leveren hooi en kuil aan 3 grote trainingsstallen en die zijn zeer tevreden

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:18

melissapupa schreef:
Akshay schreef:
Wordt er varkensmest over het hooiland gereden? Dat strookt ook niet zo goed met paardenvoer..

hoezo? pure onzin, wij rijden alles onder varkenspest en leveren hooi en kuil aan 3 grote trainingsstallen en die zijn zeer tevreden



Hoop toch niet alles onder de varkenspest anders wordt het weer ruimen :D

Heel vervelend dat je paarden het niet eten en ander hooi dus ook niet als ik het goed begrijp.

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Re: Het mysterie van het 'vieze' hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:23

Gewoon paar dagen niks geven :+

Daarna klagen ze niet meer denk ik <<) ~~}>

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:25

melissapupa schreef:
Akshay schreef:
Wordt er varkensmest over het hooiland gereden? Dat strookt ook niet zo goed met paardenvoer..

hoezo? pure onzin, wij rijden alles onder varkenspest en leveren hooi en kuil aan 3 grote trainingsstallen en die zijn zeer tevreden

Super, fijn, helemaal geweldig dat het voor jou werkt.
Kom jij mijn paard uitleggen dat jij het onzin vindt? Mijn leverancier heeft die ervaring met meer klanten en is daarom gestopt met varkensmest. En aangezien ts haar paarden weigeren te eten, en anderen het wel lusten, vond ik het erg aannemelijke "onzin".
Wat een fijne benaderingswijze heb je overigens, complimenten..

apollootje

Berichten: 1056
Geregistreerd: 18-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 13:29

Nivada schreef:
Gewoon paar dagen niks geven :+

Daarna klagen ze niet meer denk ik <<) ~~}>



Dat zou je denken he...
Inmiddels zijn de palen van mijn houten stal half opgegeten en is er een meter struiken weggegeten rondom de paddock. Ze beginnen nu zelfs aan de palen van de omheining, tussen de stroomdraden door.
Paarden hun buikjes knorren omdat ze trek hebben terwijl de stal vol ligt met hooi maar ze weigeren hun hooi te eten
Laatst bijgewerkt door apollootje op 16-08-17 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

apollootje

Berichten: 1056
Geregistreerd: 18-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 13:31

Sim schreef:
Eten ze verder wel goed? Dwz gras en evt krachtvoer? Zijn de tanden recent nog nagekeken?


Gras eten ze graag en goed, ook brokjes eten zij normaal.
Inmiddels zijn ze wel weer bijna toe aan hun jaarlijkse tanden controle, maar dat zou dus niet het probleem moeten zijn.

Het probleem speelt sinds ongeveer oktober vorig jaar. De paarden zijn toen in November allemaal naar de tandarts geweest.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Het mysterie van het 'vieze' hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:36

mss gekke gedachte,maar kunnen de hooinetten niet de oorzaak zijn?
dat die bv ruiken naar de schimmel van die schimmelpak en ze het daarom niet meer willen eten uit de netten.

wat gebeurd er als je het zelfde hooi op de grond,enkele meters van de hooinetten legt?

of hetzelfde voordroog eens mooi laten opdrogen in de zon en dan geven?(ook eens uit de netten,dat alle geur van het natte hooi verdwijnt)

apollootje

Berichten: 1056
Geregistreerd: 18-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 13:40

tengeltje11 schreef:
mss gekke gedachte,maar kunnen de hooinetten niet de oorzaak zijn?
dat die bv ruiken naar de schimmel van die schimmelpak en ze het daarom niet meer willen eten uit de netten.

wat gebeurd er als je het zelfde hooi op de grond,enkele meters van de hooinetten legt?

of hetzelfde voordroog eens mooi laten opdrogen in de zon en dan geven?(ook eens uit de netten,dat alle geur van het natte hooi verdwijnt)



Dit zou zeker kunnen!
Was ik vergeten te melden...
Heb inmiddels afgelopen maandag voor de 2e keer alle netten flink uigespoeld en door een sopje gehaald.

Paarden krijgen ook wel hooi gewoon los in de wei, dat gooi ik dan in een grote plastic hooimand om naar de wei te brengen. Dus dit komt helemaal niet in aanraking met de netten. Maar dan eten ze het nog net zo slecht.
Als het hooi los ligt pluizen ze wel het lekkerste eruit maar zeker 3kwart van wat ik voer moet ik dan alsnog weggooien

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Het mysterie van het 'vieze' hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:42

Zijn ze wel mooi op gewicht?
Want dan zou je kunnen denken dat ze gewoon te veel krijgen en dan alleen het lekkerste eruit pikken en de rest laten liggen. En dan lijkt het voor jou dat ze slecht eten.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:44

Heb je al eens het bloed laten nakijken van eentje? Misschien dat er daar een oorzaak uit te halen valt? Roep ook maar wat.

Danjel

Berichten: 165
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:54

Kan het zijn dat er een hond/kat of ander dier er in geplast heeft?
Is het kortstengelig of langstengelig, wil ook nog wel eens een isue zijn bij ons paard.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: Het mysterie van het 'vieze' hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:59

Hoeveel staan ze op het gras? Als andere paarden het wel eten denk ik dat ze gewoon genoeg hebben. Vallen ze erg af? Hebben ze beschikking tot een liksteen?

apollootje

Berichten: 1056
Geregistreerd: 18-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 09:21

Allereerst aan iedereen bedankt voor het meedenken!


Danjel schreef:
Kan het zijn dat er een hond/kat of ander dier er in geplast heeft?
Is het kortstengelig of langstengelig, wil ook nog wel eens een isue zijn bij ons paard.



Dit lijkt mij sterk maar sluit ik niet uit. Mijn hondje loopt altijd vrij rond als ik buiten ben en we hebben ook 2 katten.
Maar zou het dan niet zo moeten zijn dat geen enkel paard het eet? Als ik hooi ruil met vrienden eten die paarden smakelijk van mijn hooi...
Laatst bijgewerkt door apollootje op 17-08-17 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

apollootje

Berichten: 1056
Geregistreerd: 18-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 09:24

sjanien schreef:
Hoeveel staan ze op het gras? Als andere paarden het wel eten denk ik dat ze gewoon genoeg hebben. Vallen ze erg af? Hebben ze beschikking tot een liksteen?


Alleen de 2 grote pony's staan slechts 1-2u per dag op de wei. Dus dat is echt niet voldoende om al hun voeding uit te halen.
De andere twee moeten het doen met alleen hun hooi.
Even ter aanvulling, mijn pony's eten gemiddeld 4-5 hooinetten per 24u. Maar op dagen als vandaag hebben zij nog niet één hooinet leeg in 24u, dus dat is echt dramatisch weinig!

Paarden krijgen naast hun hooi nog wel vitaminebrokjes en ze hebben een zout en mineralen steen in de voerbak.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:30

Maar als ze niet afvallen zal het toch wel meevallen in wat ze te weinig krijgen.
Het zijn wel sobere rassen natuurlijk.

1 van mijn tinkers die echt te dik was en af moest vallen omdat het anders een keer fout gaat staat overdag met een graasmasker.
En in avond en nacht in totaal met 6 kilo hooi in de slowfeeder. (en een net met stro waar hij soms aan komt) Geef ik meer hooi dan komt hij echt weer aan. Nu blijft hij mooi.

In 2 uurtjes grazen zonder masker proppen ze zich echt vol, ergens heb ik gelezen dat ze dan net zoveel eten als de hele dag op de wei.

apollootje

Berichten: 1056
Geregistreerd: 18-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 09:35

bruintje123 schreef:
Maar als ze niet afvallen zal het toch wel meevallen in wat ze te weinig krijgen.
Het zijn wel sobere rassen natuurlijk.

1 van mijn tinkers die echt te dik was en af moest vallen omdat het anders een keer fout gaat staat overdag met een graasmasker.
En in avond en nacht in totaal met 6 kilo hooi in de slowfeeder. (en een net met stro waar hij soms aan komt) Geef ik meer hooi dan komt hij echt weer aan. Nu blijft hij mooi.

In 2 uurtjes grazen zonder masker proppen ze zich echt vol, ergens heb ik gelezen dat ze dan net zoveel eten als de hele dag op de wei.


Ze zijn wel wat afgevallen maar dat kunnen ze hebben :+
Ze waren allemaal wel iets te buikig..

Ik kan mij ook gewoon niet voorstellen dat ze genoeg hebben. Op dit soort momenten zijn ze enorm chagerijnig, vallen elkaar aan en ook iedere keer het hooi en de zakken wie ik ophang. Maar na enkele happen lopen ze weer weg van het voer...
Ze knagen al mijn palen van de stal op, alle struiken zijn al weggevreten en ook de houtenpalen waar het stroom aan hangt beginnen ze aan te vreten.
Hun buikjes knorren en ze hebben gewoon duidelijk trek.

Om de voerbeurten te verspreiden gaan de grote ponys al meerdere keren per dag kort op het gras. Maar dus ook de shet en pony eten echt nagenoeg niets.
Laatst bijgewerkt door apollootje op 17-08-17 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:42

Oh ellendig maar ik herken het maar al te goed. Alleen lag het bij mijn oude tinker aan een gebrek aan speeksel aanmaken. Fouragehandelaar werd er wanhopig van en ik ook. Hoeveel pakken hij niet gebracht heeft en na twee dagen weer opgehaald. Zijn eigen paarden aten het goed. Andere klanten van hem de paarden ook. Hij kon alle soorten en maten aanleveren. Bemest onbemest fijn grof lang en kortstengelig. Het enige dat ze hier goed aten was fijn zacht kortstengelig hooi bijvoorkeur bemest. Als het te grof was lieten ze het liggen.

Zit er bij jou een duidelijke rangorde? Hier was het namelijk zo oude tinker kon door zijn probleem niet alles eten. Probeerde het wel maar liet het na proberen liever liggen en stopte gewoon met eten. Alleen jonge tinker zag dat en copyeerde het gedrag. Ook hij at het dan niet meer. Kreeg hij het in stal aangeboden zonder dat hij oude zag mieren met zijn eten ging het er met smaak in. Tot hij zag hoe oude at en dan liet hij ook meteen zijn hooi staan,

Aanbieden in een grote open bak werkte het beste. Net, grond, of gesloten bak werke ook al niet. Een open gritbak ging het beste en verspilde het minste

apollootje

Berichten: 1056
Geregistreerd: 18-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 09:49

Even voor de beeld vorming..
Op het moment krijgen ze los hooi aangeboden in een bak in de hoek van de stal
Afbeelding
Normaal zit het hooi in het groene slowfeeder net


En buiten ligt een grote berg hooi in een kaal weitje, zodat ze wat heen en weer kunnen lopen en knabbelen en uitzoeken wat ze lekker vinden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Het mysterie van het 'vieze' hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:49

Zit er verschil in welke plek ze beter eten?

apollootje

Berichten: 1056
Geregistreerd: 18-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 09:50

Ik heb er inderdaad ook nog over nagedacht dat er eentje zou zijn wie het hooi afkeurt waardoor niemand het meer wil eten.
Maar waarom dan keer op keer met zoveel hooisoorten??