[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ir111

Berichten: 11970
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 10:30

Ja, met de bosmaaier superkort maken, karton erop, goeie laag tuinaarde erop en inzaaien maar. In de voortuin werkt dat bij ons als een tierelier. Ik ga er vanuit in de wei ook. Ik kan je hopelijk van de zomer foto's laten zien van Kamille, Korenbloem, Kaasjeskruid en Zonnehoed in mijn weiland. :D

bambi_didi

Berichten: 44
Geregistreerd: 01-07-21
Woonplaats: OSSENDRECHT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 07:18

Hoi Iedereen,
Ik lees al een tijdje in stilte mee.
Wij zijn onze grote weides ook aan het omtoveren naar een PP!
Ik zal later wat fotos trekken, we hebben al heel veel aangeplant van bomen,struiken, eetbare planten bloemen een heuvel, en last but not least maandag komen ze onze poel graven deze zal 12x8m worden en diepste punt 1m20, ik wil graag een stuk apart houden voor waterplanten om hopelijk het water helder te houden. We zullen ook een pompje plaatsen dat het water niet stilstaat.

Nu mijn vraag, welke waterplanten hebben jullie in je poel? En welke pomp eventueel, tips zéér welkom *\o/* :-)

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 11:51

Mij werd een pomp echt afgeraden omdat je dan juist weer bepaalde dieren afstoot. Hier is de poel ongeveer even groot en voor de helft afgerasterd en vol planten en water blijft mooi helder.

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 12:22

Ir111 schreef:
Hier de matten in de stal

[ [url=m/TF0XMy.jpg]Afbeelding[/url] ]

En de rand, op t stuk waar ze ook liggen trappen ze bij t opstaan de matten los. Hier heb ik ze net weergoed gelegd.
[ [url=m/fRX5fj.jpg]Afbeelding[/url] ]


En als je nu eens turnmatten/vierkante valmatjes rond legt die je met elkaar verbindt? Die hebben van die steek-pin-verbindingen. Ik heb ze en ze zijn superfijn! Heb je in verschillende diktes.

Malenka

Berichten: 7595
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 12:34

Om onze track ligt een wandelpad. Ik neem Nilay nu aan de hand mee om er beperkt te kunnen grazen. Deze haag ligt dus direct tussen de track en het wandelpad. Het laat mooi zien hoe snel jonge haagjes van heg en landschap groeien... Deze haag gaat nu grotendeels het 4e jaar in en is dus 3 jaar oud. Een deel is nog een jaar jonger.
Als ik zie hoe veel schaduw het hier al geeft vaak ik een beetje dat ik hem niet ook aan de andere kant van de track heb geplant. Ik ga toch maar kijken of ik daar nog ruimte voor heb.
Afbeelding
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 20:13

Oh dat gaat best hard!

Het nieuwe stuk erbij is nog een vraagteken. De familie wil het in ieder geval aanhouden tot einde contract, dat is oktober volgend jaar. En er is helaas nog een geïnteresseerde om het over te nemen. Dus dat gaat van een gunfactor afhangen.
Goede nieuws is dat ik tot eind oktober volgend jaar wel de helft van die wei mag gebruiken. De andere helft wordt al gebruikt, maar zij heeft niet het hele stuk nodig. Dat betekent dat ik in ieder geval 1,5 jaar 2000m2 wei extra heb. Al jaren niet bemest en uitgebloed, want vorig jaar is het niet gebruikt. Dus daar kunnen ze meteen op. Ze staan inmiddels al 2 uur per dag op de wei. Ik moet het draad nog nalopen en aanpassen en een ingang in mijn draad maken. Hopelijk lukt dat deze week en dan kunnen ze er snel op *\o/*

Horseloverl
Berichten: 2226
Geregistreerd: 27-03-13

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 11:29

Hoi allemaal!

Ik hoop dat ik hier wat vragen mag stellen. Ik ga voor het eerst een experimentele track zetten. Ik heb 3 merries die nu al echt te dik zijn dus wilde proberen dit jaar of het me bevalt.

Nu vraag ik me af hoe breed jullie het pad zouden laten lopen? En hoe breed in de bochten? 1 van 180 schoft. 1 van 160 en 1 van 165. Perceel is 130 meter lang en 45 meter breed dus een mooi stuk. Er komen 3 weitjes in. Belangrijk is dus dat het wel veilig is omdat ze het niet gewend zijn en altijd los op dat grote stuk hebben gelopen. Dus tips zijn welkom!! Er komt nog geen aanplant omdat ik eerst wil kijken hoe het bevalt dus word eerst een prikpaaltjes ding

Malenka

Berichten: 7595
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 12:13

Voor je hoofd track zou ik voor minimaal 3 meter breed gaan, liever 4 meter zelfs omdat je meer dan 2 paarden hebt. Hele korte stukjes kunnen eventueel wel smaller, dat zorgt voor doorlopen. Het is belangrijk dat je plekken waar ze langer zullen zijn (bij een voetpunt bijvoorbeeld) een stuk breder maakt zodat ze makkelijk langs elkaar kunnen lopen. Dit is waarom veel mensen de voer plekken in hoeken maken omdat je hoeken sowieso wil afvlakken en het pad dus automatisch breder is. Bedenk je ook op welke plekken je paarden zullen gaan liggen en rollen en voorzie daar nog meer ruimte. Als je ook gelijk zorgt dat ze daar een lekkere zandlaag hebben en op de paden juist stevigere ondergrond voorkom je dat ze op smalle paden gaan rollen.

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 16:20

Ik zou ook voor 4 meter gaan gezien de grootte en hoeveelheid paarden. En afgeronde/afgeschuinde hoeken.

Eik of kastanje? Ik ben in de war door de ballen. Zijn 4-5cm groot en zaten maar op 1 boompje. Bladeren van de bomen zijn hetzelfde.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lynn_Nikita

Berichten: 25506
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 16:24

zijn die bollen geen gallen?

Symke
Berichten: 813
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 16:27

Zoals ik in je andere topic al zei is het echt geen kastanje :D
Een kastanje heeft vanaf t prille begin al vijf vingers blaadjes en de kastanje zelf is er eentje, op of onder de grond en daaruit komt het stengeltjes. Die kastanje gaat vervolgens niet mee omhoog met de stengel v geval je dacht dat de gallen een kastanje waren
Jouw blaadjes zijn duidelijk eik vormig

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 20:17

Haha eik dus. Maar die gallen. Die ken ik alleen van max een cm groot. Deze zijn echt huge :wow:

DJZ

Berichten: 3128
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 21:36

Vandaag heb ik de aalbessen in de vaste grond gezet :D
Toen ik ze net had (die 2 kleine stokjes achteraan):
Afbeelding

En vandaag:
Afbeelding

Vorige week heb ik zonnebloempitten in de grond gestopt en de eerste zijn inmiddels uitgekomen.
Afbeelding
Afbeelding

En er wordt niet alleen aan het equihabitat gewerkt, maar ook het humanhabitat wordt steeds een klein beetje mooier :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Malenka

Berichten: 7595
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 22:14

Wat leuk dat die zonnebloemen het nu buiten al zo goed doen. Misschien moet ik ook eens kijken of ik daar nog zaden van heb liggen!

Lynn_Nikita

Berichten: 25506
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 07:07

Ow ja, moet ik ook nog doen, heb vorige week vanalles gezaaid maar heb nog diverse zakjes liggen.

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 08:00

Jaaa de zonnebloemen gaan hier ook hard nu. Zo leuk <3
Ik heb op Equiday zakjes zonnebloemzaad weggegeven en krijg ook allemaal foto’s van opkomende zonnebloemen.

Mooi opgeknapt weer DJZ!

Ir111

Berichten: 11970
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 09:56

Wat leuk jullie human paradise DJZ!

Geïnspireerd door jullie ga ik ook es een rondje lopen langs alle zaden die ik in de grond stopte. Ik ben benieuwd.

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 18:11

Dit zijn mijn karton borders <3
Ze zijn wel blij met een slokje drinken vanavond denk ik :+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En we hebben 2 ENORME distels staan. Voorlopig staan ze er prima. Ding is wel een meter in doorsnede ofzo. Ben benieuwd hoe hoog hij gaat worden.
Afbeelding

Ir111

Berichten: 11970
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 23:10

Een slokje drinken :')

Ik weet niet hoe t bij jullie is maar hier een waterballet -O-

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 23:41

Ja verschrikkelijk. Alles staat blank.
Paarden zijn er wel relaxt onder. Stonden met de ergst hoosbuien wel in de stal. Te vreten :Y)
Inmiddels onder de bomen. Te vreten :Y)
Ik maak me weer drukker dan zij.
Plantjes hebben in ieder geval weer genoeg water. Ik hoop dat ze niet verzopen of weggespoeld zijn :=

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 07:47

Wat ben ik wederom blij met onze hoge zandgrond. Het meeste is alweer weg gezakt. We hebben een soort natuurlijke wadi, die is helemaal overgestroomd. Maar ook dat zal snel wegzakken.
Hoe is het bij jullie gegaan vannacht?

Lynn_Nikita

Berichten: 25506
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 07:50

Hier ook zand en wadi en aflopend perceel. Is redelijk droog maar is vooral begin van de avond flink tekeer gegaan hier

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 07:53

Hier geen drupje gevallen. Zonnebloemen moeten hier dus nog een slokje water.

Ir111

Berichten: 11970
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 08:05

Mijn oude Freiberger staat bij de eerste spat regen altijd binnen. Maar nu moest hij van mijn jonge buiten staan in de regen en onweer. >;) >;)

Dan ben ik zo blij met de stallen. Ik heb ze maar even een paar uur opgesloten, alleen mijn oude man mocht rondlopen. Lekker zonder die onruststoker (die zich héél snel moet gaan gedragen de stomme puber >;) . Hij is momenteel nogal vol van zichzelf =:)).

Belker

Berichten: 15344
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 08:24

Vannacht behoorlijke plassen en nu alles droog. Paarden hebben in de schuilstal gestaan. Die zoeken ze op als het gaat regenen. Vanmorgen lagen ze er ook in te slapen.

Ik hoorde gisteravond wel 2 inslagen volgens mij. Mij benieuwen hoe het bos eruit ziet als ik de hond uitlaat.