Indeling omheiningen + benodigdheden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Indeling omheiningen + benodigdheden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-24 08:14

Wij zijn druk bezig ons eigen landje in te richten voor onze twee groepen paarden.

De rijpaarden krijgen hun eigen stal met een paddock + tracksysteem en weides, de trekpaarden hetzelfde aan de andere kant. Stal voor de paarden staat er inmiddels, buitenomheining (geel met afmetingen) staan de paaltjes er.

Afbeelding

Donkerblauw zijn de vaste omheiningen, die staan al vast omdat die de vaste paddocks worden + een gedeelte met piste afmetingen zodat we in de zomer thuis kunnen trainen.

De lichtblauwe lijntjes zijn de track, maar die staan nog niet vast, in eerste instantie gaan we die eerder voorlopig aanleggen en gewoon koppelen aan de buitendraad of met een draadje ondergronds verbinden.

Nu, de stroomdraad zelf. Hoe minder knoopjes en verbinders hoe beter voor de geleiding. Maar als er eens een grapjas besluit de draad te mollen heb ik ook geen zin dat ze die over gans het stuk kunnen lostrekken.
Welke stukjes zijn er in deze opstelling het interessantst om in een stuk rond te gaan? De ganse buitenkant? het stuk voor de rijpaarden apart van het stuk van de trekpaarden? Kan ik uit een stroomapparaatje in twee richtingen vertrekken, of hebben we twee apparaatjes nodig? Indien twee apparaten, neem ik aan dat die omheiningen elkaar niet mogen aanraken?

Is er in deze een opstelling mogelijk dat ik bepaalde delen kan afsluiten van de stroom ? (idee is dat ze jaarrond op de paddock en de tracks kunnen, in de zomer beperktere weidegang. Ik overweeg om méér tracks aan te leggen zodat ze in de winter bv een stuk track hebben om eens een wandelingetje te gaan doen, en in de zomer alle tracks ter beschikking hebben zodat ze daar ook nog wat grasjes kunnen knabbelen als ze niet op de weide mogen. Al mijn paarden staan goed gevoerd dus hebben zeker geen behoefte aan 24/7 weidegang :+ ), als ze niet constant ALLE tracks hebben heeft het geen nut om op die stukken ook stroom te steken. Of maakt dit weinig uit indien het apparaatje sterk genoeg is?

We hebben een stroomaanvraag gedaan, moest dat geen mogelijkheid zijn gaan we genoodzaakt zijn om te werken met een zonnepaneel apparaat.

Hoe werken we met eventuele breekpunten? dan vooral in de tracks (als ze in een jolige bui elkaar eens in de draad duwen, we een stukje kapotte draad hebben en geen kapot paard.)

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:34

Stroom gaat niet 'in twee richtingen'. Het gaat trouwens sowieso niet om stroom (stroom 'loopt' pas als er een paard in de heining hangt), het gaat om spanning (spanning 'staat'). Dus dat maakt niet uit, al knoop je alles 6x aan elkaar vast. Je kunt het vergelijken met een buizenstelsel met water. Zolang er nergens gaten (aardlek) in zitten en alle openingen op dezelfde hoogte (zelfde weerstand) vult het water (de spanning) alles tot dezelfde hoogte, hoeveel vulopeningen, buizen en zijverbindingen er ook zijn.

Wil je twee gescheiden circuits dan heb je apparaten met 2 uitgangen waar dat mee kan.

Gebruik je 2 apparaten, dan moeten de draden daarvan wel minstens een meter uit elkaar zitten, anders kun je 'overslag' krijgen - beetje afhankelijk van hoe groot de klap is die erop staat.

Breekplekken zijn niet nodig als je draad, koord of lint met een beetje 'nette' breekbelasting hebt (100/150 kg bijvoorbeeld)

Ik zou de buitenkant rond doen, dat is het meest logische, en de tussendraden 'los'. Daar zullen ze mogelijk het snelst een keer doorheen gaan, en zijn dus de kortste stukken om te repareren/vervangen.

Er bestaan schakelaars om stukken draad zonder spanning te zetten, maar koop gewoon een goed apparaat waar je 10 km of meer draad mee kunt aansluiten. En koop draad/koord/lint met een zo laag mogelijke interne weerstand, dan heb je geen verlies over langere afstanden.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 22-04-24 08:38, in het totaal 2 keer bewerkt

LianB
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-24

Re: Indeling omheiningen + benodigdheden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 08:38

Waarom zou je tracks willen? Ik zie hier wel waarbij de paarden wel wei hebben maar er nooit lekker op kunnen staan. Ik zal gewoon de wei in meerdere stukken delen en ze regelmatig verzetten.

Op die manier is de kans dat ze door het draad gaan ook veel kleiner.

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-24 08:56

Mijn Pre is suikergevoelig en doet het niet goed 24/7 gras.
Het dravertje zal er wss minder problemen mee hebben, maar die twee staan samen.

De trekpaarden staan apart, hebben ook weinig problemen met 24/7 gras, maar vreten zoveel dat ze na een maandje de boel opgegeten hebben bij onbeperkt en dan de rest van de zomer niks meer hebben.

Er wordt dus gekozen voor een goede basispaddock, niet gigantisch in afmetingen maar voldoende verharding en zand om te spelen en goed te liggen, met goede basisvoorwaarden. Tracks zodat ze ook in de winter hun benen kunnen strekken en even gaan rondkijken, buurten, en in de zomer ik verschillende voederplekken kan aanbieden.
Gras is voor ons dus van minder belang en zal wss maar een beperkt aantal uur per dag opengezet worden, afhankelijk van het weer, de groei en de behoefte.

Als ik gewoon weides maak, dan staan ze de ganse winter op een kleine , saaie vierkante paddock, en ook het grootste deel van de zomer in de periodes dat ze er maar een paar uurtjes op kunnen staan.

@Ibbel : 225 breekbelasting heeft de draad. (deze is voorzien voor de buitenomheining, het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze er hier doorheen gaan)
Is het dan interessant om bv de onderste draad in een dunnere variant te maken / met een lagere breekbelasting zodat die breekt als ze er bv inrollen?
https://www.koltec.nl/nl-nl/koord-gevlo ... 162--39115

Voor de Paddocks heb ik ook deze voorzien, voor de tracks neem ik mss wel dunnere / goedkopere gezien dit mss wel eens zal wisselen kwa indeling , afhankelijk hoeveel ik overhou van de originele.

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Indeling omheiningen + benodigdheden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:11

Dat koord is akelig sterk en breekt dus echt niet. En dun, dus geeft akelige wonden.
Ik heb hier gewoon 4 cm lint. Dat vangt dan wel weer wind, maar geeft geen enge snijwonden als ze er een keer in hangen.
Ik zou in jouw geval denk ik voor 2 cm breed lint voor de tussenstukken en de onderste draad gaan.
En bespaar niet op kwaliteit, dat is niet goed UV bestendig, roest, schuurt door op de isolatoren, enz.

Koop ook draad of lint met koperen geleidende draden, RVS klinkt leuk, maar geleid stroom slecht. Is goed als er een paar van inzitten voor de sterkte, maar de geleiding moet van koper komen.

pmarena

Berichten: 48188
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:19

Hier heb ik op een gegeven moment ervoor gekozen om de buitendraad als belangrijkste te zien, en die helemaal netjes door te laten lopen, zodat daar een goede klap stroom op blijft ongeacht wat ze in het midden uitvreten :=

Vervolgens als direct daarna het belangrijkste "rondje" de thuisbasis zeg maar, waar ze tijdens de vervelendste tijd van het jaar op moeten blijven, als het zulk waardeloos weer is dat je zelfs de tracks even wilt sparen. Daar willen ze natuurlijk maar wàt graag uit om aan het gras te kunnen := Dus dat moet ook een betrouwbare lus zijn.

En dan vervolgens een lus voor de binnen inrichting zodat ze niet vanaf de paden inbreken in de grazige middenstukken.

Als je die lussen een beetje apart houdt dan kan je makkelijk en snel "schakelen" zeg maar als ze iets slopen, door een stuk los te koppelen zonder dat de rest zonder stroom komt.

Ik ben begonnen met bruin lint. Heel mooi, maar wel onpraktisch op zo'n windvlakte als hier. Je blijft het opspannen en op een gegeven moment breekt het dan toch. Diverse soorten draad gehad. Als ik nu zou moeten beginnen dan zou ik investeren in kunststof palen en kijken voor dat koord dat je dwars door de hele paal heen kan boren. Is dat niet Equifence ofzo....?

En zou anders gaan voor braided koord, dat gevlochten in plaats van gedraaid is. Dat is ook heel mooi spul dat een stuk duurzamer is dan normaal koord.

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Indeling omheiningen + benodigdheden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-24 09:36

Lint wil ik ook zeker niet, op de huidige weide is er wind en dat trekt op niets. Gaat loshangen, flapperen, etc.
De nieuwe weide is rondom volledig open en er is véél wind, dat lint blijft geen jaar goed hangen.

Ik heb dus idd bewust voor de PE braided koord gekozen, dat is het duurzaamst. Vriendin heeft dergelijk koord (alhoewel de hare wel gedraaid is ipv gevlochten) en dat gaat al meer dan 10 jaar mee en zie je niks aan.

De buitendraad moet ook gewoon stevig zijn, het is niet de bedoeling dat ze daar uitbreken en op straat terecht komen. Hier kan ik ev wel de onderste draad vervangen door eentje met een lagere breekkracht, zodat die wel breekt als ze bv bij de draad gaan rollen...

Koperen geleide draden heb ik echter nog nergens gezien denk ik, heb je een voorbeeld van dergelijke draad?

Ik denk nu ook om de buitenomheining rondom te doen, andere lus voor de paddocks, en dan de tracks in aparte stukken .
Mss kan ik wel een lus maken van het deel van de rijpaarden, en een lus voor het deel van de trekpaarden en die onderling dan verbinden met van die koppelstukjes. Als er een van de groepen dwaas doet dat het niet rondom rond losgetrokken wordt maar op de verbinders knapt zeg maar.

pmarena

Berichten: 48188
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Indeling omheiningen + benodigdheden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 12:23

Bij de meeste schrikdraden staat er wel op hoeveel draden van welk materiaal en welke dikte er doorheen gewerkt zitten, dat daar ook koperdraadjes bij zitten is vrij standaard :j

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-24 12:27

pmarena schreef:
Bij de meeste schrikdraden staat er wel op hoeveel draden van welk materiaal en welke dikte er doorheen gewerkt zitten, dat daar ook koperdraadjes bij zitten is vrij standaard :j

ohja, klopt idd :+
Op deze dat ik heb
8*0,20inox/rvs+3*0,30Cu

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Indeling omheiningen + benodigdheden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 12:32

Die 8 draden van inox (RVS dus) geleiden dus slecht. Dan heb je maar 3 goed geleidende draden over.

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-24 12:45

Dus de +- 1000 euro aan stroomdraad dat ik net gekocht heb, is eigenlijk geen goede draad? |o

Welke draad van Koltec zou dan wel beter zijn?

edit: zelfs bij gallagher vind ik er met max 3 koperdraadjes, de meeste zelfs maar 1.

Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Indeling omheiningen + benodigdheden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 12:50

Geleid ook prima hoor

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Indeling omheiningen + benodigdheden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-24 08:00

let's hope, die is nu net iets te duur om zomaar weg te doen.

Ik heb al jaren hele goedkope draad op de weide, en die geleiden eigenlijk ook prima (alleen zijn die na een jaar of 2-3 wel kapot). Dus ik hoop vooral dat deze langer meegaat.

Voor de tussenweides zal ik denk ik maar 2 draden spannen, kijken of ze er daar mooi achter blijven, indien niet maak ik de onderste van een snelbreekdraadje.

De buitenkanten twijfel ik tussen drie lagen draad met grote breekkracht, of twee lagen draad en ook een snelbreekdraad onderaan.

Bij de rijpaarden zou ik graag een basistrack maken waar ze ook in de winter opkunnen, en dan voor de zomer extra trackstukjes ertussen die ik afgewisseld kan openzetten. Zo kunnen ze in het voorjaar kleine stukjes track met gras afeten (en blijft er uiteindelijk gans de zomer wel iéts van knabbeling staan, en kan ik het variëren door afgewisseld de tracks dicht en open te zetten zodat ze mentaal wel iets bezig zijn. (en er telkens een beetje kan bijgroeien).
Effectieve grasstukken zijn voor hun minder van belang, dus ik denk aan kleinere stukjes gras waar ze nu en dan eens een uurtje of 2 opkunnen.
Voor de trekpaarden denk ik het simpeler te doen en gewoon een track te maken met 2 of 3 grotere stukken land, die mogen op zich telkens een stuk krijgen voor een week en dan afwisselen (tijdens de groei met strookbegrazing, eenmaal de eerste snee ervanaf is kunnen ze wisselen.)

Normaal heb ik voor augustus en september nog een andere weide waar die twee naartoe kunnen, tegen dan is het gras ook grotendeels op, en dan kunnen de kleintjes over alle tracks en langer op de grotere stukken weide.

pmarena

Berichten: 48188
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 09:25

Hè, hebben jouw rijpaarden minder gras nodig dan je koudbloeden...? Of "lees" ik het verkeerd..?

Op alle plekken een makkelijk brekende draad onderaan lijkt me een prima keuze als je verwacht dat ze niet al grazend / met ontsnappingspogingen tegen die draad gaan lopen hangen, maar je wel voorziet dat ze er tegenaan zouden kunnen gaan rollen.

Bij (klein) grut dat onder de afrastering door wil duiken richting graziger stukjes / de weg, zou het mijn keuze niet zijn want dan vind ik snel breken een groter gevaar dan niet snel breken :)

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Indeling omheiningen + benodigdheden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-24 10:52

Gelukkig hier geen klein grut, de draver is 1.50, de PRE is 1.58.

Mijn trekpaarden zijn aan de mollige kant, maar kunnen prima 24/7 op het gras, ik let er wel op dat het gebloeid heeft.

De Pre stond voordien ook op het gras met hun, maar is wel héél mollig :+. Dit jaar stond ze op een stal met minder weide maar die wel goed bemest werd, met als gevolg behoorlijk rijk en vet gras. Haar gewicht is hier de spuigaten uitgelopen (en nu is ze op onbeperkt voordroog afgevallen, dus dit wil wel iets zeggen). Tijdens het bekappen zag ik ook telkens rode plekken in de witte lijn, ik ga niet zeggen dat ze HB was, maar dikke kans dat ze niet zo ver ervanaf zat.
Pre's staan ook wel bekend dat ze PPID of IR kunnen ontwikkelen, dus dat wil ik dan liever voor zijn.

De draver heeft getraind geweest, en staat nu bij mij niet in training. Dierenarts gaf aan dat die zeker vol genoeg stond en we ook wat moeten opletten met HB. Deze twee gaan samen staan, dus dan is het logisch dat we ze niet zoveel op het gras zetten. Beweging en afwisseling vind ik wel belangrijk, dus ze mogen van mij gerust grasjes hebben om te knabbelen op de tracks (vandaar mss verschillende tracks dat ik kan openzetten, soort strookbegrazing maar in kleinere stukjes zeg maar), maar niet dat ze gewoon hun neus in de grond duwen en gaan bunkeren.

We gaan ook inzaaien met paardengras. Dus dat zou ook wel iets moeten schelen.