Kokos in de buitenbak??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wilt

Berichten: 838
Geregistreerd: 04-01-06
Woonplaats: Waddinxveen

Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 16:56

Bij ons op stal zijn we bezig met de buitenbak. Hij is momenteel vrij zwaar en we zijn op zoek naar iets om door het zand te mengen. Het gaat om een 20x40 bak, die dagelijks gebruikt wordt. We zitten op kleigrond en de bak is wel heel goed gedraineerd.

Het moet afbreekbaar zijn, dit ivm het uitrijden van de mest over het land. Nu zijn we bezig met het verzamelen van informatie of kokos, Go-Koko of Cocotop. Dus hebben jullie zo'n bodem, dan hoor ik heel graag jullie mening hierover. Haha!

Charaz

Berichten: 24378
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:58

Wij zijn ook aan het rond kijken voor een bodem met kokos, go-koko vonden wij erg duur.

Wilt

Berichten: 838
Geregistreerd: 04-01-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 07:17

Hebben jullie al ervaringen van mensen gehoord? Of ben je al eens geweest bij mensen die het hebben?

Charaz

Berichten: 24378
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 12:41

Nee dat nog niet, we hadden wel een bedrijf gevonden die het een stuk goedkoper leverde. Deze hadden ook een lijst van bakken waar kokos van hun in lag meende ik.

Wilt

Berichten: 838
Geregistreerd: 04-01-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 12:49

oh wil je me laten weten als je wat weet

india

Berichten: 1779
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Egmond a/d Hoef

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 12:53

welk bedrijf ik ben ook benieuwd?

Charaz

Berichten: 24378
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 13:09


Wilt

Berichten: 838
Geregistreerd: 04-01-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 13:41

Ik heb gelijk even gemaild, alvast bedankt Haha!

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 13:52

Wij hebben onze paarden erop gehad op stal, maar ik vond het helemaal niets!
het zou vocht op nemen, maar het werd echt een vies plakkerig goedje in de stal... ik zou er niet aan denken om het in de bak te gooien, volgens mij wordt het heel glad...
Mijn paarden hebben ongeveer 4 maanden op kokos gestaan, toen weer lekker terug naar vlas. Lachen

Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 15:43

En kunstvezels? Is dat niks?

Hebben wij ook en we hebben echt de beste bak uit de buurt, noooit nat en altijd mooi vlak.
Die vezels nemen een heleboel vocht op.
Wij zitten trouwens ook op zware kleigrond.

Wilt

Berichten: 838
Geregistreerd: 04-01-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 09:08

Kunstvezel is niet afbreekbaar volgens mij, en dan komen ze in de problemen met het uitrijden van mest

Mac

Berichten: 11654
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:09

Ik lees even mee. Ik ben nl. ook geinteresseerd in cocosvezels (of anders toch maar houtsnippers) voor onze buitenbak en ben heel benieuwd naar ervaringen. Heeft iemand enig idee aan wat voor prijs je moet denken voor een 20 x 40 buitenbak?

Charaz

Berichten: 24378
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:10

Wilt schreef:
Kunstvezel is niet afbreekbaar volgens mij, en dan komen ze in de problemen met het uitrijden van mest


Uitrijden van mest? Het gaat toch om de bodem voor een rijbak?

MoniqueT

Berichten: 8852
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:12

Wij hebben een tijd kokos op stal gehad, van het bedrijf Stable Carpet (of heette het produkt zo?). Op stal werd het een natte vieze bende, maar in de bak vonden wij het eigenljk wel heel prima spul. Het is er jaren geleden ingegaan en nog komt er weleens een stukje boven. Maar eerlijk is eerlijk, een echt zware bak los je volgens mij alleen op door ander zand. Wij hebben vier jaar geleden de hele bak leeg laten scheppen en ander rivierzand erin laten werken. Hij is nooit echt zwaar meer nu. Ook wij zitten op klei trouwens.

Mac

Berichten: 11654
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:43

Charaz schreef:
Uitrijden van mest? Het gaat toch om de bodem voor een rijbak?

Ik neem aan dat er wordt bedoeld dat de mest die uit de bak wordt geschept later wordt verspreid op het land?

MoniqueT: dus de kokosvezel die in stallen wordt gebruikt is dezelfde als die je gebruikt voor het verbeteren van een bakbodem?

Maar stabiliseert kokosvezel wel goed? Oze bakbodem is nu super drainerend (zit op zandgrond) maar daardoor snel mul. Perfect net na het sproeien en slepen, maar na 1 keer rijden moet je eigenlijk al weer slepen.

Wilt

Berichten: 838
Geregistreerd: 04-01-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 17:03

Charaz schreef:
Wilt schreef:
Kunstvezel is niet afbreekbaar volgens mij, en dan komen ze in de problemen met het uitrijden van mest


Uitrijden van mest? Het gaat toch om de bodem voor een rijbak?


Ja dat wel maar de paarden poepen er soms toch in en ze lopen er in de winter ook los in. Als er kunstvezel tussen de mest zit mag je het niet uitrijden over land waar voedsel op verbouwd wordt Haha!

Ik heb net antwoord gehad van een grote pensionstal/manege, zij hebben ook kokos in de buitenbak. Het bevalt ze prima, en het ligt er al een jaar of 7 in. Ze hebben er ook weinig onderhoud aan.

Ik heb ook antwoord gehad van de man van kokosystems, wij hebben vandaag kokos besteld, maar eens kijken hoe het gaat bevallen Haha!

MoniqueT

Berichten: 8852
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 21:09

Citaat:
MoniqueT: dus de kokosvezel die in stallen wordt gebruikt is dezelfde als die je gebruikt voor het verbeteren van een bakbodem?


Ja, bij ons wel. En de site van Stable Carpet spreekt daar ook over. Maar ook daar: een goede bodem van grove zandkorrels (van verschillende afmetingen) is nodig om een stabiele bodem te krijgen. Bij ons zat het probleem vooral in het zand. Als je korrels van dezelfde grootte hebt, zakken de paarden er in weg, het is een ballenbakeffect.

En van zandgrond heb ik niet zoveel kaas gegeten ...

Mac

Berichten: 11654
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 21:15

Ze hadden het druk bij Kokosystems vandaag Knipoog . Ik heb ook keurig antwoord en de prijs bevalt me wel, moet ik zeggen (75 Euro per baal; 5 balen nodig voor een 2ox40 bak) en wat ik er over lees is positief.

Is het ene kokossnipperproduct nou vergelijkbaar met het andere is de vraag die bij mij opkomt. Zijn het snippers van de kokosnoot zelf, of zijn het de haren?

Nope
Berichten: 949
Geregistreerd: 29-08-06

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:22

ik heb hetzelfde probleem met de bak en ook prijsopgave gedaan bij een bedrijf met kokossnippers. voor een 20x40m bak 1200,- hiervoor komt er dan een gehele laag kokos op wat op den duur (aantal jaar) wordt vermengd met het zand. Deze gehele periode van ontwikkeling zou hij goed moeten blijven liggen en altijd te rijden zijn. Ik heb het nog niet aangevraagd wil eerst nog meer informatie

Nope
Berichten: 949
Geregistreerd: 29-08-06

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:27

nu heb ik gekeken op de site van kokossystems maar zie niks staan over kokos in de bak? (prijs sprak ook mij heel erg aan Knipoog )

Mic

Berichten: 810
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: Oudenbosch

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 23:25

Jackywhite ze geven info via mail zoals Charaz in het begin van het topic vermeldt

Wilt

Berichten: 838
Geregistreerd: 04-01-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 07:59

Het wordt bij ons vandaag of morgen geleverd Haha!

Mac

Berichten: 11654
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:29

Oh Wilt, ik ben heel benieuwd naar je ervaringen! Ik heb ook al min of meer besloten ervoor te gaan, dus ben wel benieuwd naar hoe het hele proces in zijn werk gaat.

Naar wat ik er uit begrijp zijn het de haren van de kokosnoot die je krijgt in een grote baal, die je nat moet maken en uit elkaar moet pluizen (wat veel werk is, maar goed, da's natuurlijk niet zo erg). Wat is dan het verschil in produkt omdat er toch wel een aardig prijsverschil in zit tussen verschillende aanbieders? Of zit er in de 1200 Euro bv ook vervoer en verwerking?

Nope
Berichten: 949
Geregistreerd: 29-08-06

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:11

@mic dat had ik begrepen ja maar snapte niet hoe ze wist dat ze dit ook leverden.

Het verschil tussen beide producten is dat je bij het bedrijf van 1200,- kokossnippers krijg, kokosharen die tot 5/6 cm zijn bewerkt waardoor je een dichte laag krijgt wat ervoor zorgt dat de bak makkelijk is aan te slepen, wat volgens hun bijna niet hoeft omdat je niet snel een hoefslag ect erin rijdt. Er geen oneffenheden komen en daarnaast zouden die lange kokosharen aan je bandages/peesbeschermers blijven hangen. Dit bedrijf heeft een tijd met lange haren gewerkt en besloten ze tot 5/6cm te verkleinen wat volgens hun een enorme verbetering is. Voor 1200,- komen ze het ook thuis bezorgen en storten en moet je alleen nog egaliseren. De naam van dit bedrijf staat op de harde schijf van mijn oude laptop die ik nog aan mijn nieuwe laptop moet hangen. Dat ga ik vandaag maar eens doen dan heb ik morgen de naam van dit bedrijf,

Mic

Berichten: 810
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: Oudenbosch

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 23:23