Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

3 maanden met mijn eerste eigen paard Indian Skipper

 
Profiel   

Ik ben al heel lang een stille meelezer op bokt, maar nu ik sinds 3 maanden een eigen paard heb wil ik dit toch graag met mensen delen, en er zijn niet veel paarden mensen in mijn omgeving.

Voor tips sta ik altijd open.

Na 26 jaar wachten eindelijk mijn eerste eigen paard! Niet helemaal wat ik van plan was. Een jong goed opgeleid paard was mijn plan. Het is een 11 jarige ruin geworden die vreselijk mager was en totaal geen bespiering heeft. Wel is hij goed opgeleid en enorm werkwillig. Dingen (zoals galop, achterwaards en balkjes) die hem enorm veel moeite kosten vanwege zijn magere bespiering doet hij toch erg netjes.

Inian skipper, Skippy dus :D Mensen die informatie hebben over zijn verleden zijn ook welkom. Ik heb de vorige eigenaar nooit ontmoet en welgeteld 1 x telefonisch gesproken, van hem komt er weinig los. Skippy heeft afgelopen jaren in belgie gestaan, en daar ook ooit als manege paard gewerkt. Oorspronkelijk komt hij uit Stroe, Nederland.

Afgelopen maanden is de dierenarts verschillende keren geweest, hebben we wat geschoven en geprobeerd met zijn voer en is de osteopaat geweest. Nu beginnen we eindelijk verbetering te zien.

Zelf heb ik van kleins af aan 'engels' gereden. Jaren lang een geweldige verzorgpony gehad, maar ongeveer 4 jaar geleden wilde ik toch iets 'anders' en 'nieuw'. Na eerst een pleasure les gehad te hebben uiteindelijk bij de reining uit gekomen. Tijdens mijn studenten jaren af en toe een lesje als ik er geld voor had (ongeveer 1x in de twee maanden), laatste jaren (nu ik werk) regelmatiger. Ook wat cutting clinics gehad bij Wendy van Osch, dit wil ik ook zeker met skippy gaan doen.

Als eerste de klinische keuring:
[ img ]

Zo zag hij er op dit moment uit:
[ img ]

Ik heb alleen een buitenbak en roundpen (buiten) tot mijn beschikking, dus met het slechte weer van januari kwamen we niet veel verder dan wandelen en grondwerk. Ook kreeg hij nog een dik achterbeen (einschuss) waardoor we weer ruim een week uit de running waren.


http://boktimg.nl/m/qbuOrP.jpg


Uiteraard wel lekker tutten en vertroetelen op stal

http://boktimg.nl/m/wHI2aa.jpg

Omdat het weinig zin heeft om een zadel te laten passen op een onbespierd paard besloten om een barebackpad te bestellen (van parelli). Gezien zijn blootliggende ruggengraad eerst een sjabrak er onder, maar dat was niet genoeg om lekker te zitten, dus uiteindelijk een 1 inch dikke vilte pad gekocht.

Eerste reiningles op skippy:

[ img ]

Aanspringen in galop zorgde vaak voor deze reactie:

[ img ]

Eenmaal in galop kwam er wel ontspanning:

[ img ]

Eerste keer rijden met de pad er onder, meer ontspanning bij hem omdat ik niet meer zo op zijn ruggengraad zit.

[ img ]

Tweede reiningles, steeds meer bespiering dus alles gaat steeds beter.

[ img ]

[ img ]

Teugels in de verkeerde hand, maar even relax rond galopperen
[ img ]

Af toe lekker in het bos wandelen:
http://boktimg.nl/m/Ln8Qsw.jpg

Afgelopen zaterdag heeft mijn vriend foto's gemaakt van het rijden, ik ben erg blij met de foto's en de verbetering die te zien is.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

stopje

http://boktimg.nl/m/oI0xh8.jpg

rollback
http://boktimg.nl/m/DGTXWF.jpg

http://boktimg.nl/m/RhtP5C.jpg

[ img ]


Foto van hoe hij er nu uit ziet:

http://boktimg.nl/m/ujAM5F.jpg


En zondag een heerlijk ontspannen buitenritje, dit doet hij het liefst!

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-17 19:31 



 
Profiel   

Mooi paard!

Heel veel plezier samen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-17 19:34 



 
Profiel   

Wat een leukerd en wat leuk dat je het deelt.
Ik was ook een poos een lezer en pas bij mijn eigen eerste paard "mocht" ik van mezelf een eigen account :')

Wat was hij mager :oo hoe kwam je dan bij hem uit en wist je dat dit het paard was?
Stiekem ben ik ook wel nieuwsgierig van wie je les hebt.
En als klein puntje van aandacht; kijk eens op de foto wat je nu met je sporen doet, ik zou ze niet zo op een barebackpad gebruiken want je hebt je benen nu nodig om te blijven zitten en daarbij staan de sporen alleen maar in zijn buik, dat is juist wat je niet wil bij western.
Bij mij doen je linkjes het niet.

Ik hoop dat je nog heel veel jaren heel veel plezier met je paard hebt, ik heb er nooit geen moment spijt van gehad en heb haar inmiddels al 10 jaar :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-17 22:31 



 
Profiel   

Leuk ding, ik ben gek op bont! :)) Je ziet echt al verschil in zo een korte periode. Ik ben heel benieuwd hoe die er over een tijd uit ziet (met een zadel :D )

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-17 12:07 



 
Profiel   

Op zo'n mager paard zou ik in eerste instantie al niet gaan rijden, maar soit... :=
Je paard loopt erg op de voorhand en op het bit te leunen. Lijkt mij ook logisch, want met zo'n barebackpad is het quasi onmogelijk hem netjes over de rug te rijden, gezien de druk op de ruggengraat.
Het verzet bij het aangalopperen lijkt mij op een pijnsignaal. Hij heeft pijn, of verwacht pijn. Heb je zijn tanden laten checken? Rug laten nazien?
Ik kan de linkjes niet openen, maar stoppen zonder een behoorlijk zadel zou ik al helemaal niet doen. Denk je even om het paard zijn rug? Zeker als hij al zo mager is.

Hopelijk krijg je er wat vlees aan, het ziet er een erg vriendelijk dier uit.

tip : er bestaat geen "goede" hand om je teugels in te hebben. Je bent vrij om te kiezen welke hand jij het gemakkelijkste vindt. :)
Veel succes nog met je paardje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-17 12:17 



 
Profiel   

Je linkjes doen het jammer genoeg niet, maar het ziet eruit als een leuk paard! Mooi hoofdstel heb je ook! Veel succes, je hebt al veel vooruitgang geboekt in korte tijd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-17 12:22 



 
Profiel   

Ik snap niet hoe ik foto's in een link moet plaatsen, kan het ook niet terug vinden in de helpfunctie.

Dus hierbij dan nog de foto van hoe hij er nu uit ziet:
[ img ]

De stop

[ img ]

En rollback

[ img ]

@justkid:
Dat spoorgebruik is zeker niet de bedoeling! Ik ga het ook even aan mijn instructrice voorleggen.
Ik krijg les van Alexandra Meijer, Skippy heeft ook bij haar in training gestaan vanuit zijn vorige eigenaar en in die tijd heb ik hem wel eens gereden, daarom wist ik ook hoe hij er uit kon zien en hoe werkwillig hij was. Anders was ik waarschijnlijk niet aan dit project begonnen.

Ik denk trouwens dat het spoorgebruik op de foto's wel wat vertekend vanuit de richting waarop de foto's is gemaakt, als ik verder inzoom lijken ze wel vaker los te liggen.


[ img ]

[ img ]



@Sevke:
Natuurlijk ga je met een mager paard niet meteen volop rijden. Maar er zitten inmiddels heel wat meer kilo's aan. In het begin heb ik vooral grondwerk met hem gedaan. Maar je wilt natuurlijk ook wel spieren gaan trainen. Ik rij hem nog maar 1 a 2 keer per week. Daarnaast is het vooral grondwerk, balkjes, achterwaards, hobbelige paadjes in de bossen stappen en draven aan de hand...

Hij is nagekeken door de osteopaat en dierenarts. Tanden zijn ook nagekeken en in orde. Mocht je nog andere tips hebben hoor ik het graag.

Verzetten bij aangalopperen doet hij niet meer, was puur onvoldoende kracht, maar zoals al gezegd, je moet wel dingen trainen om verbetering te zien natuurlijk.

Ik sta open voor kritiek hoor, hoor alleen ook graag hoe ik het anders aan kan pakken. Tuurlijk is een barebackpad niet ideaal, maar op nu een zadel passen te laten aanmeten en over een paar maanden weer heb ik gewoon het budget niet voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-17 13:50 



 
Profiel   

Is het geen idee om de barebackpad om te ruilen voor een boomloos? Barefoot, Ghost, freemax, bob marshall oid kan je lijkt mij fijner aan de slag met trainen en het zadel laat alle ruimte voor hem om te groeien!

Ik ben namelijk zeker met je eens dat alleen vet mesten geen zin heeft maar dat er ook wel echt spier op moet gaan komen, en als ik naar de foto van "nu" kijk ga je zeker de goede kant op! De bovenlijn in zijn rug blijft alleen erg schraal en dat zou zomaar kunnen door de bareback pad

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-17 15:17 



 
Profiel   

Ik vind het een schatje.
Tip van mij, doe je sporen af zolang je nog niet een "echt" zadel hebt en leer te rijden zonder maar wel met stemhulp.
Voor stopjes, roll backs etc heb je echt een verzameld en sterk paard nodig. Het lijkt alsof je het in omgekeerde volgorde doet. Je bent bezig met het eind van de training terwijl je het begin nog niet hebt gedaan.

Stoppen zou ik zo zeker niet doen, ik neem aan dat je er nog geen plates onder hebt en ook niet op een reiningbodem rijdt? Paard is ook niet verzameld en zo kun je nooit een goede stop maken. Eeen stop maak je zeker niet in een hoefslag of bocht, echt gewoon nog niet doen, zuinig zijn op je paard, stoppen, spinnen, rollbacks zijn echt technisch moeilijke oefeningen.
Je hebt een lief paard die waarschijnlijk niet zo snel protesteert,dat maakt dat je extra voorzichtig met hem moet zijn anders heb je straks ernstige blessures.
Eerst maar eens trainen op verzameling aan de losse teugel en sterker maken. Daarmee kan je instructrice je vast helpen. En zitten er ook stemcomando's op? anders kun je daar ook mee aan de slag.

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-17 16:59 



 
Profiel   

@dieseltje09
Ik heb wel gekeken om tweedehands een boomloos zadel te kopen ipv een barebackpad, maar heb er geen verstand van en zag eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer met onderliggende pads, maten pommels ed... Zijn er zadelpas bedrijven die adviseren in boomloos zadels?

@justkid
Bedankt voor je tips, daar kan ik zeker wat mee.

Verder krijgt hij op dit moment hemolytan voor de spierpijn en spieropbouw, iemand hier ervaring mee of andere tips?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-17 21:09 



 
Profiel   

Lilianne! http://boomlooszadelpasservice.nl/about/

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-17 21:29 



 
Profiel   

Of als je gelijk goed wil gaan... Ga voor een Bob Marshall :)) die heb ik ook heeerlijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-17 21:30 



 
Profiel   

Wie is de papa van deze knapperd

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-17 11:17 



 
Profiel   

Hij ziet er wel al stukken beter uit op de laatste foto's. :j
Kun je geen zadel lenen van iemand in de tussentijd? boomloos ben ik zeker geen fan van, als je echt reining wilt gaan doen, dergelijke zadels verdelen de druk niet goed genoeg. Of leg er tijdelijk gewoon een Engels zadeltje op.
Maar dingen als stoppen en rollbacken zou ik echt echt echt niet doen voordat je een behoorlijk zadel hebt. Alle druk komt vol op zijn rug. Zo smeek je om blessures. Ook een rare plaats om een stop te oefenen, zo op de hoefslag :?
Veel gaan buitenrijden lijkt mij ook erg goed voor dit dier. Zo krijgt hij vanzelf wel spier. En heuveltjes doen. Bergop en bergaf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-17 12:34 



 
Profiel   

xLiannezorro: bedankt voor de tip

Flow1234: zijn papa is norfleetsexoticbilly, zijn moeder miss bar skip lady. zegt dat je iets?

@sevke: bedankt voor de tips, daar kan ik mee verder!
Ik train veel met hem in de Roundpen ipv in de bak, zodat ik niet bezig hoeft te zijn met sturen en hem op de cirkel houden maar vooral kan letten op tempo, ruggebruik, nageefelijkheid enzo, vandaar dus ook een stop op de hoefslag. Overigens gaan mijn stipjes gewoon vanuit een rustig handgalopje en niet vanuit verhoogd tempo, maar ik zal dat voorlopig achterwege laten.

De twee engelen zadels die ik zelf heb liggen hem helaas te veel op zijn ruggengraat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-17 13:29 



 
Profiel   

Inderdaad een project, maar jullie zijn op de goede weg. Hij ziet er al veel beter uit.
Ik zou je stopjes eerder vanuit de stap en/of draf doen. Zo kun je toch het onderzetten van de achterhand trainen maar belast je hem niet teveel omdat hij teveel frictie van de bodem ondervindt. Ook het spinnen kun je wel oefenen maar dan een kwart draai en er dan weer voorwaarts uit lopen. Zo train je wel de beweging en maak je de achterhand sterker maar je zit hem dan niet echt in de weg én overvraagt hem dan niet (moet je dan natuurlijk niet eindeloos blijven doen want dan is het nog teveel) Als je straks verder bent en een fatsoenlijk zadel hebt, kun je gelijk doordouwen op hetgeen je al in stap en draf hebt geleerd :)

Tip: verkoop je twee engelse zadels en je hebt een startkapitaaltje voor je westernzadel ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-17 16:34 



 
Profiel   

Bedankt voor de tip noisy.

Je ziet hem gewoon bijna groeien elke dag dus denk dat er binnenkort voor een zadel gekeken kan gaan worden :)

Ik rij nog een kwpn'er voor en vriendin van me, dus daar ligt mijn ene Engelse zadel op. En het andere zadel heb ik nog als herinnering aan mijn overleden verzorgpony dus dat gaat ook niet weg :)

Het probleem zijn ook niet de kosten van een goed zadel, het probleem is alleen dat als ik 3 maanden geleden een zadel had gekocht dat dat nu al niet meer gepast had waarschijnlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-17 17:31 



 
Profiel   

Wat een leuk dier, hij lijkt me erg braaf. <3

Wat betreft de linkjes, er mist het stukje /img/ in de url's:
Code
http://boktimg.nl/img/m/qbuOrP.jpg

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-17 17:51 



 
Profiel   

Aha, weer iets geleerd

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-17 18:29 



 
Profiel   

Leuk paard! Vooral in zijn wintervacht is hij erg schattig :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-17 19:17 



 
Profiel   

Wauw wat een verschil. Wat was hij mager zeg. Nu een goed baasje :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-17 09:27 



 
Profiel   

Het gaat hardstikke goed met hem, heb voor mijn vakantie een zadel gekocht (aan laten meten door eurohorse, was nog een heel gedoe om iets passends te vinden) en nu ben ik 3 weken op vakantie dus heeft skippy ook vakantie. Daarna lekker onder het zadel aan het werk, dan zal ik weer een topic openen!

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-17 23:40 



 
Profiel   

hij ziet er al stukken beter uit ! +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-17 10:40 



 
Profiel   

Wauw hij ziet er echt veel beter uit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-17 10:58 



 
Profiel   

Hij ziet er echt goed uit! Jullie zijn echt een mooi stel. Niet je cap vergeten hè ;)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-17 18:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen