Trailclinic Paulette Zorn met alpenquarter Jim

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Trailclinic Paulette Zorn met alpenquarter Jim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 08:34

Gisteren hadden we een trailclinic van Paulette Zorn bij ons op stal. Altijd weer een feestje als Paulette er is! We hadden 8 enthousiaste deelnemers, in 2 groepen. Eerst een uurtje theorie en daarna de speeltuin in :):) . Een aantal gingen onder het zadel, maar ook een aantal in hand. Leuke mix zo :j
Jim en ik zaten in de 2e groep, samen met bokkers Verity en Aleeneh. Beiden hadden hulp met camera mee, dus ik heb ook een paar hele leuke foto's.
Ik wilde graag eens een bosal proberen, omdat Jim momenteel bitloos fijner loopt dan met bit (en ja, dat zal ongetwijfeld ook aan mij liggen :+ ). Paulette had er nog 1 liggen, dus deze kon ik meteen proberen. Vandaag heb ik ook nog privéles van haar, dus dan gaan we er uitgebreid mee aan de slag. Jim reageerde er heel fijn op. Het was wel even wennen dat ik echt op neckrein moest rijden en toch niet stiekem met die binnenteugel kon prutsen :o
Het staat hem in ieder geval super en eigenlijk deed hij het er super op. Ook met de andere paarden in de bak was prima, waar hij normaal toch wel wat onrustig is.

Hier wat foto's, met dank aan Olina en Verity.
Ze staan niet op volgorde.

Lekker beetje rondstappen en sturen.
Afbeelding

Hek hebben we gisteren backwards gedaan. Paar keer wat storing, maar voor de eerste keer ging het eigenlijk best okee :j
Afbeelding

Afbeelding

Okee, soms hadden we wat stuurfoutjes en belandden we aan de verkeerde kant :+
Afbeelding

Knapperd <3
Afbeelding

Afbeelding

Jog over
Afbeelding

Brug, ietwat stuurafwijking (en daar kwam dat binnenhandje :o )
Afbeelding

Even chill op de brug
Afbeelding

Luisteren naar uitleg van de juf
Afbeelding

Galopje nog even uitgetest
Afbeelding

En een onderonsje met Lad van Verity <3
Afbeelding

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Trailclinic Paulette Zorn met alpenquarter Jim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 08:53

Jee wat een heerlijke foto's joh! Het plezier straalt van jouw gezicht af. En wat een gaaf hoofdstel!!

gaucho

Berichten: 9523
Geregistreerd: 29-10-05

Re: Trailclinic Paulette Zorn met alpenquarter Jim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:10

Bosal staat Jim goed!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:12

Staat hem goed die bosal !

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:41

Ziet er goed uit!

Ik zou ook graag een bosal proberen maar heb er te weinig verstand van om te weten wat nu nette kwaliteit is en wat niet. Heb eens gelezen dat een goede zo 200-300 euro kost en goedkopen eigenlijk altijd beroerd zijn met een stuk tuinslang in het midden ipv rawhide (zie ook: http://www.vaquero-tack.de/files/Demontage.pdf) . Niet te shapen en niet goed qua signaal doorgeven. Hoe ga jij daarmee om?

nanda1980Jarig

Berichten: 917
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Drenthe

Re: Trailclinic Paulette Zorn met alpenquarter Jim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 14:15

Leuk verslag en mooie foto's Amanda. Ziet er ook gezellig uit.
Mmm lokt om dit ook een te organiseren :D

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Trailclinic Paulette Zorn met alpenquarter Jim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 14:20

knap paard !
de bosal staat hem idd erg goed

Anoniem

Re: Trailclinic Paulette Zorn met alpenquarter Jim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 14:24

Wat een vrolijkheid :D Echt leuke foto's!

En mag ik vragen wat voor shirt jij aan hebt? Kleurtjes <3

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Trailclinic Paulette Zorn met alpenquarter Jim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 20:39

nanda: zeker een aanrader! Paulette heeft de brug meegenomen, de rest hadden we zelf. Met balken, staanders en een paar pionnen kom je een heel eind. De groepen waren nu 4 combi's groot, maar mochten max 5 zijn. Wat ik heel fijn vond was dat je tips bij onderdelen kreeg, maar ook de ruimte om dat zelf te oefenen.

troi: deze is van Paulette en mag ik de komende tijd lenen. Echt supertof! En misschien wel overnemen. Het is een goede kwaliteit. Als dat niet had gekund, dan was ik inderdaad voor een goede gaan kijken. Maar is lastig, want er is zoveel rommel. Er staat er nu overigens op de tweedehands westernspullen FB pagina te koop.

Blijheid: ik zal het eens opzoeken of ik een merkje kan vinde. Ik heb er nog 1, maar dat zijn wat meer groen met rood tinten. En ze zijn al oud :D

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 20:53

troi schreef:
Ziet er goed uit!

Ik zou ook graag een bosal proberen maar heb er te weinig verstand van om te weten wat nu nette kwaliteit is en wat niet. Heb eens gelezen dat een goede zo 200-300 euro kost en goedkopen eigenlijk altijd beroerd zijn met een stuk tuinslang in het midden ipv rawhide (zie ook: http://www.vaquero-tack.de/files/Demontage.pdf) . Niet te shapen en niet goed qua signaal doorgeven. Hoe ga jij daarmee om?



Klopt, ik heb net bosals ( is een hackamore) besteld uit Amerika, prijs ligt voor een hackamore op ca. $ 235,- en een mecate $120,-. Dat zijn dan niet de duurste maar prima kwaliteit ( 16 plait, rawhide core) voor het dagelijkse werk.
Pasvorm van de hackamore, dikte en lengte van de nosebutton zijn belangrijk.
Die pasvorm, materiaal en dikte zijn erg belangrijk voor het goed functioneren. De hackamore die hier op de foto getoond wordt past niet, ligt te hoog en sluit niet goed aan op het paardenhoofd. De bosal moet aansluiten aan het paardenhoofd omdat de signalen anders niet of te abrupt overkomen en er mogen niet meer dan 3 slagen van de mecate nodig zijn omdat de signalen dan dus slecht doorkomen. Een te brede nosebutton geeft te weinig release; jammer genoeg is er in Nederland erg weinig kennis omtrent de pasvorm, kwaliteit en gebruik van de bosal/ hackamore.
Voor even uitproberen is het geen probleem maar als je er echt mee wil rijden is investeren in een goede set wel van belang omdat het verschil in werking tussen een goede met een goede pasvorm en een met een slechte pasvorm heel groot is.
Als je meer wil weten en over het gebruik van de hackamore en wil zien hoe deze in de praktijk past en gebruikt wordt is de clinic van 14 t/m 16 juli van Jeff Sanders in Pesse aan te raden. In november komt Alex Zell, leerling van Jeff, ook naar Nederland voor een clinic met veel aandacht voor de hackamore.

Goede bosals zijn in Nederland niet te koop en al zeker niet bij de gewone westernshops, daarvoor zal je naar Amerika of Duitsland moeten. De meeste komen uit de fabriek, hebben een staaldraad of tuinslang als kern met een laagje rawhide erom heen gevlochten; het verschil is niet te zien, wel te voelen als je tenminste weet wat je moet voelen ;) .

Voorbeeld van een goede bosal met de juiste pasvorm; dit is een 11 inch wijdte met en 5/8 nosebutton.

Afbeelding

Mondy

Berichten: 11826
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Trailclinic Paulette Zorn met alpenquarter Jim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 15:15

Wat ziet jim er goed uit <3
Wat leuk om jullie vorderingen zo te blijven volgen.

Kimvicious
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-02-11
Woonplaats: Nijmegen

Re: Trailclinic Paulette Zorn met alpenquarter Jim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 16:01

Leuke fotos Amanda ! Wat is Jim toch een knapperd <3 keep up the good work !