Mongol Derby - Één van de extreemste paardenraces ter wereld

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Mongol Derby - Één van de extreemste paardenraces ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:45

Jaaaa, ik volg! Wat gaaf :D

Suusie22

Berichten: 6297
Geregistreerd: 06-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:46

Wat lijkt me dat onwijs gaaf! :oo :oo

Esther_r20

Berichten: 2415
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Mongol Derby - Één van de extreemste paardenraces ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 17:04

Veel succes en plezier! Ik volg je vanaf hier :-)

Mandarijn
Berichten: 9073
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Mongol Derby - Één van de extreemste paardenraces ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 17:13

Wat gaaf!
Alleen dat inschrijfgeld, jeetje. :oo

Ik volg! :D

Grit

Berichten: 6150
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 17:19

Ik ga het ook weer volgen. Echt respect voor de deelnemers.
En dan vooral voor de Nederlandse :D Ik ken haar niet, het speelt zich hier mijlenver vandaan af en toch vind ik het elke keer weer spannend om te lezen hoe het ze vergaat. Succes!!

kim345

Berichten: 3294
Geregistreerd: 27-11-10

Re: Mongol Derby - Één van de extreemste paardenraces ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 17:21

Aan wat voor eisen moet je eigenlijk voldoen qua sporten?
Chris was een ultrarunner toch? En catharine?
Wat doen de andere ruiters eigenlijk om fysiek er klaar voor te zijn?

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 18:14

kim345 schreef:
Aan wat voor eisen moet je eigenlijk voldoen qua sporten?
Chris was een ultrarunner toch? En catharine?
Wat doen de andere ruiters eigenlijk om fysiek er klaar voor te zijn?


Catherine loopt marathons en doet minimaal 5 keer peer week aan fitness onder begeleiding van een personal coach (Kenny Oosterhoff, ook te zien in de uitzending van 1V), ook traint ze veel op de paarden van endurance ruiter Esther Groen (ken je misschien wel van naam :) )

Wat de andere ruiters doen aan voorbereiding weet ik niet precies, ik zal proberen om na de derby nog met een paar ruiters contact te krijgen (het grootste deel zit op het moment al in Mongolië).

Ik zal dr namens jullie succes wensen morgenochtend, ik hoop stiekem op heel veel berichten zodat ik veel updates kan geven *\o/*

AfricanLady

Berichten: 8012
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Mongol Derby - Één van de extreemste paardenraces ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 18:23

Ik ga ook zeker volgen :D

Novalues

Berichten: 1221
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:10

kim345 schreef:
Aan wat voor eisen moet je eigenlijk voldoen qua sporten?
Chris was een ultrarunner toch? En catharine?
Wat doen de andere ruiters eigenlijk om fysiek er klaar voor te zijn?


In principe zijn er geen specifieke sporteisen. Bij inschrijving wordt wel gevraagd naar je paardrij-ervaring, endurance-ervaring en of je bekend bent met bijvoorbeeld TREC. Daarnaast kijken ze naar je sportieve achtergrond in het algemeen: veel ruiters hebben ook andere 'gekke' dingen gedaan. Dit kan uiteenlopen van heel veel trekkingen gedaan hebben in de bergen tot jagen tot vaak bungee jumpen. Heel divers dus. Deze diversiteit zie je ook terug in de paardenachtergrond van de ruiters. Er zijn relatief weinig endurance ruiters en veel mensen met dressuur, spring, western, jockey achtergrond. In mijn 'jaargang' zat zelfs een meisje die speciaal had leren rijden voor de derby..

Wat betreft de Nederlanders die toe nu toe mee hebben gedaan: Frederique is volgens mij meer een springruiter, Catherine veel meer western georiënteerd en ik ben echt een endurance ruiter (die daarnaast idd dezelfse afstanden rent als haar paard. ;) )

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:15

Novalues schreef:
(die daarnaast idd dezelfse afstanden rent als haar paard. ;) )

Dat is nog eens een prestatie :D

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Mongol Derby - Één van de extreemste paardenraces ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 23:57

Petje af Chris, dat je dat kunt van die afstanden rennen!!! Een halve marathon lijkt me al bijna niet te doen hahaha.

Is het moeilijk om ingeloot te worden, in de zin van dat er heel erg veel mensen zich aanmelden? Of is de kans groot dat je mee mag doen als je het bedrag al bij elkaar hebt, je rijervaring hebt en veel sportervaring?

Catherine: een goede reis morgen, heel veel succes en vooral ook heel veel plezier!!

Froukje
Forever young

Berichten: 10862
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Mongol Derby - Één van de extreemste paardenraces ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 00:08

Vorig jaar stilletjes gevolgd en ook dit jaar lees ik weer braaf alle updates mee. Ooit, ooit, wil ik dit ook nog eens doen en tot die tijd is andere mensen volgen een goede 2de.

Heel veel succes en plezier!!

kim345

Berichten: 3294
Geregistreerd: 27-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 07:47

Novalues schreef:
In principe zijn er geen specifieke sporteisen. Bij inschrijving wordt wel gevraagd naar je paardrij-ervaring, endurance-ervaring en of je bekend bent met bijvoorbeeld TREC. Daarnaast kijken ze naar je sportieve achtergrond in het algemeen: veel ruiters hebben ook andere 'gekke' dingen gedaan. Dit kan uiteenlopen van heel veel trekkingen gedaan hebben in de bergen tot jagen tot vaak bungee jumpen. Heel divers dus. Deze diversiteit zie je ook terug in de paardenachtergrond van de ruiters. Er zijn relatief weinig endurance ruiters en veel mensen met dressuur, spring, western, jockey achtergrond. In mijn 'jaargang' zat zelfs een meisje die speciaal had leren rijden voor de derby..

Wat betreft de Nederlanders die toe nu toe mee hebben gedaan: Frederique is volgens mij meer een springruiter, Catherine veel meer western georiënteerd en ik ben echt een endurance ruiter (die daarnaast idd dezelfse afstanden rent als haar paard. ;) )


Bedankt voor je antwoord! xxwienekexx ook bedankt
Gaaf om te lezen dat mensen met zoveel verschillende achtergronden toch meedoen.
Sportervaring is toch wel belangrijk, met alleen endurance kom je er dus niet. (wat me ook wel logisch leek..)
Hoelang van tevoren ben je eigenlijk begonnen met voorbereiden?

Colorado
Berichten: 4209
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 09:25

Jaaa, een topic :D

@Kim & Delphi

Volgens mij kijken ze vooral naar je enthousiasme, wat ervaring en je overtuiging of je het zelf kunt of niet, aanmelden kan bijna een jaar van te voren al dus genoeg tijd om te trainen. Ik heb helaas het bedrag niet bij elkaar kunnen krijgen maar mocht mee doen dit jaar, had mijn eerste bedrag al overgeboekt, maar helaas bleek de rest toch echt teveel dus heb dat na bijna een maand teruggevraagd (op elk moment mag je je terugtrekken, maar binnen een maand kreeg je bijna al je geld terug).

Ik heb altijd recreatief gereden (1x tot 3x per week lekker hobbelen), maar ben bijna 2 jaar in Australië geweest waar ik op outback boerderijen heb gewerkt waar we alles te paard deden, toen ik me aanmeldde had ik al bijna een jaar geen paard meer gereden, nog nooit endurance en sportte niet bijster veel maar was zo enthousiast en wilde zo graag + mijn 'vroegere' ervaring dat zij ook meteen enthousiast waren. Als je mee wilt doen, gewoon aanmelden en je ziet het vanzelf! Het zijn echt ontzettend leuke mensen in mijn ervaring die het heel goed begrijpen als je uiteindelijk toch niet door kunt of wilt zetten :)

Baal nog steeds dat ik het bedrag niet bij elkaar heb kunnen krijgen, maar ik geef niet op, ooit gaat het lukken! Bovendien ben ik er dit jaar toch een beetje bij, aangezien mijn oude baas uit Australië meedoet en ik hem (en nog wat andere vriendjes en vriendinnetjes daar) op ga zoeken in November, kan niet wachten op alle foto's en verhalen <3

truus1970

Berichten: 1261
Geregistreerd: 07-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:08

Lijkt me gaafff. Wat een avontuur. Wat een belevenis. Ik volg...

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Mongol Derby - Één van de extreemste paardenraces ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 18:29

Catherine is vandaag op het vliegtuig gestapt, ondertussen op de vlucht Moskou - Ulaanbaatar (Mongolë).

Novalues

Berichten: 1221
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 19:03

kim345 schreef:
Novalues schreef:
In principe zijn er geen specifieke sporteisen. Bij inschrijving wordt wel gevraagd naar je paardrij-ervaring, endurance-ervaring en of je bekend bent met bijvoorbeeld TREC. Daarnaast kijken ze naar je sportieve achtergrond in het algemeen: veel ruiters hebben ook andere 'gekke' dingen gedaan. Dit kan uiteenlopen van heel veel trekkingen gedaan hebben in de bergen tot jagen tot vaak bungee jumpen. Heel divers dus. Deze diversiteit zie je ook terug in de paardenachtergrond van de ruiters. Er zijn relatief weinig endurance ruiters en veel mensen met dressuur, spring, western, jockey achtergrond. In mijn 'jaargang' zat zelfs een meisje die speciaal had leren rijden voor de derby..

Wat betreft de Nederlanders die toe nu toe mee hebben gedaan: Frederique is volgens mij meer een springruiter, Catherine veel meer western georiënteerd en ik ben echt een endurance ruiter (die daarnaast idd dezelfse afstanden rent als haar paard. ;) )


Bedankt voor je antwoord! xxwienekexx ook bedankt
Gaaf om te lezen dat mensen met zoveel verschillende achtergronden toch meedoen.
Sportervaring is toch wel belangrijk, met alleen endurance kom je er dus niet. (wat me ook wel logisch leek..)
Hoelang van tevoren ben je eigenlijk begonnen met voorbereiden?


Over het algemeen weten ruiters ongeveer tien maanden van te voren dat ze mee mogen doen, dus dan kunnen ze gericht gaan voorbereiden. Dat houdt in spullen bij elkaar zoeken, trainen, inentingen, verzekeringen, evt. sponsoren en publiciteit. Komt een hoop bij kijken. Voor mij gold dat naast fulltime werken, al mijn tijd op ging aan voorbereiding treffen, maar dat verschilt natuurlijk ook heel erg per persoon. :)

Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 19:10


plagom

Berichten: 1485
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:01

Delphi schreef:
Oh leuk weer! Kunnen we weer stipjes volgen!

Ik vind het wel jammer dat er weinig beeldmateriaal van is. Het zou zo mooi zijn als hier een uitgebreide docu van gemaakt werd, waarin de deelnemers van dag tot dag gevolgd werden.


In de maak:

http://www.allthewildhorsesmovie.com/


Athelas

Berichten: 1999
Geregistreerd: 15-06-14
Woonplaats: Thuis

Re: Mongol Derby - Één van de extreemste paardenraces ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:07

@Delphi
Er is ook een boek over, 'Missie: Mongolie' heet het. Daar schrijft een vrouw over wat haar is overkomen toen zij aan deze race mee deed. :) Het was erg leuk om te lezen vind ik. :j

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:51

Plagom, ja die heb ik vorig jaar idd gezien. Toen zou die dit voorjaar uitkomen, maar niets meer over gehoord. Maar als het goed is komt hij toch nog uit dit jaar begreep ik.

Paard_Aap schreef:
@Delphi
Er is ook een boek over, 'Missie: Mongolie' heet het. Daar schrijft een vrouw over wat haar is overkomen toen zij aan deze race mee deed. :) Het was erg leuk om te lezen vind ik. :j


Het boek van Frederique toch? Daar ga ik ook eens naar kijken! Lekker voor in de vakantie 8-)

kim345

Berichten: 3294
Geregistreerd: 27-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:55

Thanks chris!
Ik blijf het onwijs tof vinden en zal het voor nu ook trouw ieder jaar volgen.
Wie weet ooit....

Het boek heb ik ook gelezen. Gaaf om te lezen. Dan lees je wel dat het echt wel een zware race is..

esje01

Berichten: 4910
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Mongol Derby - Één van de extreemste paardenraces ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:04

Ik ga ook weer meelezen.
Wens haar en alle andere deelnemers een veilige en succesvolle race.

Diep respect

Animal

Berichten: 8449
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: Mongol Derby - Één van de extreemste paardenraces ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:12

Ik heb vorig jaar toen Chris meereed ook gevolgd en ga dit jaar zeker weer volgen!
In het topic van vorig jaar stond dit filmpje:


Ook wel heel interessant om een indruk van de derby te krijgen. Ook kun je hier zien hoe belangrijk het is dat je de hartslag van je paard in de gaten houdt tijdens de race. Een te hoge hartslag kan het verschil maken tussen winnen of niet.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18691
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Mongol Derby - Één van de extreemste paardenraces ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:21

Ik ga dit jaar ook weer meekijken :) Succes!