Combinatie endurance & dressuur.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ankehoix
Berichten: 716
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Combinatie endurance & dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 18:57

Ja klopt, maar ik wilde graag bij onze eigen kring blijven om selectiewedstrijden enzo. Maar we zijn lid bij een vereniging waar je verder helemaal gewoon niks hoeft :)
Dat vind ik ook raar, maarja..

Anoniem

Re: Combinatie endurance & dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:14

daar zouden ze inderdaad nog iets voor moeten vinden..

marjotje82
Berichten: 776
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Goudswaard

Re: Combinatie endurance & dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:22

Wel leuk om te lezen wat jullie allemaal combineren!
Vinden de paardjes vast leuk!
Al die paarden die 6 dagen moeten dressuren worden ze ook niet gelukkig van (lijkt mij)!

ankehoix
Berichten: 716
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 16:11

marjotje82 schreef:
Wel leuk om te lezen wat jullie allemaal combineren!
Vinden de paardjes vast leuk!
Al die paarden die 6 dagen moeten dressuren worden ze ook niet gelukkig van (lijkt mij)!

Die van mij kan net 2 dagen achter elkaar in de bak gereden worden, de 3e keer achter elkaar is drama dan stapt ie de bak niet in en als ik m even niet vast heb loopt ie al naar het hek richting de weg :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 22:30

Schopje voor dit topic omdat ik eigenlijk precies dezelfde vraag heb.
Ik deel mijn paard met mijn vader en sta 2 dagen af aan heb. De dinsdag en donderdag. De rest van de dagen rijdt ik. Natuurlijk heeft mijn paard ook een dag vrij in de week. Nu heb ik in oktober mijn eerste endurance wedstrijd en wil ik als het goed bevalt het volgende jaar officieel starten, maar ook met de dressuur. Alleen we moeten aan de basis dressuur echt nog wel werken, dit wil ik dus ook echt wel z'n 2 keer in de week doen, maar ik wil ook lange trainings ritten maken en de dag naar een trainings rit een herstel training doen. Ik merk nu al dat het heel lastig is te combineren. :+

Hoe trainen jullie?

Beloki
Berichten: 42
Geregistreerd: 12-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 00:03

Het lijkt mij een leuke afwisseling voor een dressuurpaard!

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Combinatie endurance & dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 07:54

Ik train 4x i/d week. 1 keer lange rit met 2 dagen vrij. Dan een korte rit, de dag erna dressuur, een dag vrij en dan nog een kort ritje.
Maar ik doe tijdens de buitenrit ook dressuur oefeningen.
Ik heb makkelijk praten. Lange klasse 1 endurance en B dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 14:43

Ik heb het per week verschillend. Maar ik heb wel de vaste regel dat de dag na een zware buitenrit vrij of een hersteltraining is. De ene week heeft ze 1 dag vrij en de andere weer 2.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-09-15 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

jameyskatje

Berichten: 4242
Geregistreerd: 19-03-04

Re: Combinatie endurance & dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 15:13

Ik combineer het ook. Rij nu M1 dressuur en klasse 1 endurance. Ben nu in het outdoor seizoen wel wat meer met endurance en sgw bezig, maar dressuur is toch wel de basis.
Ik train gemiddeld 2x in de week dressuur en dat vind ik genoeg. Straks met indoor dan neemt de dressuur denk ik wat meer de overhand.

Ik vind het een top combinatie. Ik denk echt dat de dressuur een goede basis is voor de endurance (bespieren, over de rug lopen etc) en ik denk dat de endurance ook wat toevoegd aan de dressuur (afwisseling in training, uithoudingsvermogen enzovoort).

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:54

Maar hoeveel rijdagen hebben jullie dan? Want ik was bij Endurance training voor beginners lezing van tonkie en zij legde uit dat ze maar 3x per week reed (en dan ook nog iedere 4e week een week vrij). Paarden schijnen namelijk langer te moeten herstellen van een training dan mensen. Na iedere grensverleggende training 3 dagen vrij was het devies. Ben benieuwd hoe jullie dat doen. Rijdt iedereen in de Endurance maar 3 dagen en 3 weken achter elkaar of doen jullie het anders en waarom wel of niet? Met name als je het combineert met andere tak van sport zul je ook daar voor moeten trainen lijkt me. Hoe zorg je er dan voor dat paard toch herstelt en fit blijft etc?

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Combinatie endurance & dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 18:07

Ik rij 3 keer in de week buitenrit en 1 keer dressuur. Ik hou 2 dagen vrij na een lange training.
En ik hou geen week vrij na 3 weken. Ik kan mijn paard geen week stil zetten. Dan stap ik op een bommetje als de week voorbij is. Je moet vooral ZELF naar je eigen paard kijken wat hij aan kan. En op je eigen ervaring varen

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Combinatie endurance & dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:02

Dank voor je bericht milkberry.
Hoe zit het met jou jameyskatje? M1 dressuur, Endurance en sgw. Hoe combineer je dat? Ik vraag het omdat ik zelf ook heel veel dingen leuk vindt of me leuk lijkt om te doen.

jameyskatje

Berichten: 4242
Geregistreerd: 19-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:44

Ik kijk en luister naar mn paard. De ene week rij ik wel 5x en de andere week rij ik maar 2x. Soms rij ik zelfs een hele week niet (dan staat ze dag en nacht op de wei en ik onderhoud haar met werken aan de hand, is ook wel eens goed voor het herstel van het paard). Bij mij is iedere week anders, ik zeg altijd 'go with the flow'.
Voor de endurance train ik niet zoveel, ik rij dan ook maar klasse 1 en ik merk dat ze voldoende basis conditie heeft om de klasse 1 te rijden, oa door het andere werk wat ik doe. Ik ben vorige week donderdag nog 28 km gaan rijden op de ginkelse hei, maar ik ga niet standaart iedere week op buitenrit, het is maar net hoe het uit komt.

Ik kan er geen statisch trainingsschema op na houden. Er zit wel een lijn in, meestal na 2 dagen werken krijgt ze een dagje vrij. Maar ik zit niet iedere dag op haar rug.

Een voorbeeldje van afgelopen week:

Zaterdag: vrij, weiland
zondag: academische dressuur, aan de hand werken en daarna rijden met barebackpad en kaptoom. oa zijgangen ca 60 min
maandag: vrij, weiland
dinsdag: Basis dressuurtraining op eigen pensionstal ca 30 min.
woensdag: basis dressuurtraining bij een kennis (met de trailer weg), getraind op ontspanning en overgangen ca 30 min
donderdag: vrij, paddock ivm natheid niet op de wei
vrijdag (vandaag): gereden met barebackpad, veel galoptraining en obstakels working equitation geoefend (poort open en dicht, zijwaarts over grondbalk, slalommen pionnen) ca 60 min


Wat ik komende week op de planning heb (grove inschatting, want ik kijk per dag naar mijn paard en probeer in te schatten waar ze behoefte aan heeft)

Zaterdag (morgen) Werken aan de hand met kaptoom + longeren voorwaarts neerwaarts met kaptoom (loswerken, soepelheid, ontspanning)
Zondag: vrij (weiland en anders paddock)
Maandag: SGW training ca 60 min (met de trailer weg)
Disndag: werken aan de hand met kaptoom en daarna rijden met barebackpad en kaptoom óf een dressuurtraining onder het zadel, vooral op loswerken en ontspanning
Woensdag: vrij, dan verwacht ik dat ze weer op de wei staan
Donderdag: Dressuurtraining intensief + zijgangen en meer oprichting
Vrijdag: longeren aan de kaptoom en/of werken aan de hand + eventueel 30 min buiten stappen op het fietspad
Zaterdag: Endurance otterlo 22 km.
Zondag: vrij, weiland en stappen aan de hand
Maandag: les working equitation (met de trailer weg)
Dinsdag: vrij of rustige dressuur training
Woensdag: springles (bij de buurman)


Dressuurproefjes train ik nooit thuis. Ik train ook niet specifiek alleen maar voor het proefje. Ik probeer mijn pony op alle vlakken voldoende te ontwikkelen en dan moet de basis gewoon voldoende zijn. Tijdens een dressuurwedstrijd moet blijken of ze goed genoeg opgeleid is. Ik zie alles als 1 geheel, de endurance, sgw, het springen en het werken aan de hand met de kaptoom... ze zijn allemaal bevorderlijk voor de dressuur. of beter gezegd, voor de hele opleiding van het paard. Ze versterken elkaar en kunnen een mooie aanvulling zijn voor elkaar.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:52

Bedankt voor je reactie. Ik snap wat je bedoelt. Zo zag ik het ook meer voor me. Soort all round opleiding. Maar ik hoef net als jij idd ook niet perse hogere klasses Endurance oid.

jameyskatje

Berichten: 4242
Geregistreerd: 19-03-04

Re: Combinatie endurance & dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 20:06

Mijn pont is al 21 dus ik wil haar gewoon zo fit mogelijk houden, ze moet er plezier in houden en de trainingen moeten haar goed doen. Als ik een jonger paard had, dan was het misschien anders. Maar ik denk dat ik ook dan zou kiezen voor een allround opleiding en dan hetgene waar mijn paard in uitblinkt, dat wat verder uitbouwen. Ik vind bv Ingrid Klimke een groot voorbeeld, ze is een fantastische dressuur ruiter, maar ook een goede eventing amazone, ze traint ook heel gevarieerd en klassiek.