welk ras voor buitenrijden / endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dandy200

Berichten: 855
Geregistreerd: 05-04-12
Woonplaats: Ergens aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 17:20

Ik zou als ik jou was je toch nog iets meer verdiepen in de draver. Het zijn over het algemeen onwijs coole paarden in het hoofd en ze kunnen, mits ze het goed aangeleerd krijgen, heel goed galoperen.

Je zou eens op de site: http://www.stalwestfriesedijk.nl kunnen kijken voor meer informatie over de draver.

blackflicka

Berichten: 281
Geregistreerd: 17-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:43

Heb weleens dravers gezien,helaas zelf geen ervaring lijken mij leuke paardjes. :)

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Re: welk ras voor buitenrijden / endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:47

Belgisch Warmbloed Paard! Heb er zelf eentje die na een strandrit van min. 3 uur(waarvan minstens 1,5 uur hard gaan) alleen zweet bij de singel. Hebben een heel leuk karakter heel erg lief en vriendelijk en je kunt er lekker mee werken.

brighteyes85

Berichten: 1208
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: waar ik wil

Re: welk ras voor buitenrijden / endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:02

Ik heb een Gelderse en die loopt nu klasse1 endurance. Lekker veelzijdig, echt niet lomp (ok af en toe) en super werkwillig. Ze loopt altijd en alles, soms wat kijkerig, maar nooit onbetrouwbaar.
Ik verwacht niet dat ze klasse 3 of 4 gaat lopen, maar klasse 1 en 2 loopt ze met dr hoeven in dr neus.

AlwaysH

Berichten: 11290
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:35

brighteyes85 schreef:
Ik heb een Gelderse en die loopt nu klasse1 endurance. Lekker veelzijdig, echt niet lomp (ok af en toe) en super werkwillig. Ze loopt altijd en alles, soms wat kijkerig, maar nooit onbetrouwbaar.
Ik verwacht niet dat ze klasse 3 of 4 gaat lopen, maar klasse 1 en 2 loopt ze met dr hoeven in dr neus.


Ik zou ook gaan voor iets met een Gelder

Billy20
Berichten: 430
Geregistreerd: 12-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 19:46

Iemand ook ervaring met pre' s? Ik zoek vooral een betrouwbaarheid en relaxed paard voor de klasse 1 en 2. Mijn huidige KWPN-ers zijn 2 grote angsthazen en met hun kan ik niet alleen betrouwbaar buitenrijden.

Ibbel

Berichten: 49243
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 19:55

Je kunt met een goed beleid met zo ongeveer alle rassen wel klasse 1 en 2 rijden. Voor een PRE geldt hetzelfde wat voor veel wat zwaardere rassen geldt, nl dat je veel (meer) moet koelen dan met een paard met meer bloed, en dat je vermoedelijk langere recoverytijden hebt voordat de hartslag laag genoeg is. Als je verder geen ambitie hebt om in de top 10 te eindigen maakt dat niet uit.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: welk ras voor buitenrijden / endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 20:18

Ik zou eens een goed gereden draver proberen. Zijn volgens mij precies wat jij zoekt. Heb meerdere dravers gereden die aan jouw eisen voldeden. Eén ervan kon zelfs tölten, al had die indd toevallig wel een minder makkelijke galop. Rustig draven kunnen ze prima hoor.

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: welk ras voor buitenrijden / endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:07

Alle alle rassen zie je dus de pre's het minst in de endurance.
Eigen ervaringen...

Draver durf ik een kind op weg te sturen, meest bijzonder fijne galop, zeer goede waarden.
Hafje, gaat niet vanzelf maar we hebben er super veel lol in samen en hij heeft een super mentaliteit in de endurance, komend jaar starten we klasse 2. Nadeel hoge waarden, maar die zijn we aan het trainen en worden beduidend beter ieder jaar.
Arabier, daar zijn we nog mee bezig, heb nog geen waarden en geen idee hoe hij gaat lopen, maar komt van de endurance lijnen af.
Het inmiddels overleden paard van mijn man , een kwpn, goede waarden, fijn paard om te rijden.

Ga eens mee groomen of helpen bij een wedstrijd, dan krijg je een goed beeld van diverse paarden.

Sherivey
Berichten: 8773
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:22

annebe schreef:
Alle alle rassen zie je dus de pre's het minst in de endurance.
Eigen ervaringen...

Draver durf ik een kind op weg te sturen, meest bijzonder fijne galop, zeer goede waarden.
Hafje, gaat niet vanzelf maar we hebben er super veel lol in samen en hij heeft een super mentaliteit in de endurance, komend jaar starten we klasse 2. Nadeel hoge waarden, maar die zijn we aan het trainen en worden beduidend beter ieder jaar.
Arabier, daar zijn we nog mee bezig, heb nog geen waarden en geen idee hoe hij gaat lopen, maar komt van de endurance lijnen af.
Het inmiddels overleden paard van mijn man , een kwpn, goede waarden, fijn paard om te rijden.

Ga eens mee groomen of helpen bij een wedstrijd, dan krijg je een goed beeld van diverse paarden.

Domme vraag misschien, maar wat bedoel je met waarden?

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:58

Dragan2008 schreef:
Domme vraag misschien, maar wat bedoel je met waarden?

herstelwaarden: hartslag § hersteltijd

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 22:10

Ik denk dat je met vrijwel elk goed getraind paard endurance klasse 1 en 2 zou kunnen rijden, alleen zal het voor het ene paard gemakkelijker gaan dan met het andere. Als ik met mijn fell pony ga rijden wanneer ik een tijd niet getraind heb moet ik echt opbouwen, terwijl ik met mn andere zo weg rij en ook prima een paar uur kan rijden. Maar mn fell kan het wel, heeft alleen meer training nodig.

Als je kijkt naar de hogere klasses zie je vooral Arabieren en dravers. Je zegt dat je geen draver wilt, heb je wel eens aan een draver kruising gedacht? Heb zelf een draver x paso en die heeft een ontzettend goed uithoudingsvermogen en zou het heel goed kunnen doen in de endurance. Galop is iets lastiger maar kan hij goed. Vind dravers over het algemeen leuke paarden en als je wat aandacht aan de galop besteed is dat vaak prima te doen.

Vriendin van mij gaat klasse drie starten met een appaloosa. Zijn ook paarden met fijne gangen en vaak relaxed.

Sarah_Elise

Berichten: 886
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: welk ras voor buitenrijden / endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 22:14

Freiberger misschien wat?

Sherivey
Berichten: 8773
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 22:14

BMHP schreef:
Dragan2008 schreef:
Domme vraag misschien, maar wat bedoel je met waarden?

herstelwaarden: hartslag § hersteltijd

Ah oke dankje :)

mooney

Berichten: 7795
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 22:14

Billy20 schreef:
Iemand ook ervaring met pre' s? Ik zoek vooral een betrouwbaarheid en relaxed paard voor de klasse 1 en 2. Mijn huidige KWPN-ers zijn 2 grote angsthazen en met hun kan ik niet alleen betrouwbaar buitenrijden.

De gemiddelde PRE is sensibeler (al wel op een andere manier) dan een KWPN'er, dus als je je huidige paarden niet relaxed genoeg vindt zou ik daar niet te veel op focussen.
Gangenwerk werkt misschien ook niet echt mee voor lange afstanden, maar daar zal je bij lage klasses nog niet echt problemen mee hebben denk ik.

Arabier is natuurlijk het paard bij uitstek voor endurance. Maar als je steeds de nadruk op relaxed zie, raad ik die ook niet aan. Zijn heerlijke paarden, maar ook hier een vrij uitgesproken karakter vaak. En als je dressuurmatig ook aan de slag wilt, zijn het (meestal) geen uitblinkers in. Zegt een Arabieren eigenaar die heel veel van haar Arabier houdt trouwens, voor ik boze liefhebbers over me heen krijg.

Als je gewoon zonder zorgen op pad wilt zou ik het zoeken toespitsen op termen zoals braaf en bomproof. Echte bomproof paarden zijn vaak kostbaar, dus hiermee selecteer je al genoeg. Welk ras het dan wordt zie je vanzelf wel.
Beetje jammer alleen dat mensen hun paard graag als braaf en bomproof verkopen, die definitie verschilt nogal per verkoper. Veel succes met zoeken!

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:59

Er staat een leuke draver te koop nu op boktmarkt.

Citaat:
Beetje jammer alleen dat mensen hun paard graag als braaf en bomproof verkopen, die definitie verschilt nogal per verkoper. Veel succes met zoeken!


Dat zie ik inderdaad ook vaak staan.
Voor ons betekent dit dat ik overal kan rijden, overheen en onderdoor kan (denk aan bruggen, spoor, maar ook ijzeren platen enz)
En ieder paard bij ons word getraind om de stad in te kunnen, op te kunnen boogschieten en mee te doen doen met spektakels/festivals.
Dan pas noem ik ze bomproof

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 02:12

annebe schreef:
Er staat een leuke draver te koop nu op boktmarkt.

Citaat:
Beetje jammer alleen dat mensen hun paard graag als braaf en bomproof verkopen, die definitie verschilt nogal per verkoper. Veel succes met zoeken!


Dat zie ik inderdaad ook vaak staan.
Voor ons betekent dit dat ik overal kan rijden, overheen en onderdoor kan (denk aan bruggen, spoor, maar ook ijzeren platen enz)
En ieder paard bij ons word getraind om de stad in te kunnen, op te kunnen boogschieten en mee te doen doen met spektakels/festivals.
Dan pas noem ik ze bomproof



En in sommige gevallen is het paard wel bomproof maar de ruiter of amazone niet.

Elk paard kan gebruikt worden voor endurance. Het hangt van jouw zelf af wat je wensen zijn. Persoonlijk zou ik niet voor een Spanjaard kiezen omdat ik zou twijfelen wat de gevolgen van het extreme knie gebruik zouden zijn op langere termijn.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:46

daffie1986 schreef:
En in sommige gevallen is het paard wel bomproof maar de ruiter of amazone niet.

Elk paard kan gebruikt worden voor endurance. Het hangt van jouw zelf af wat je wensen zijn. Persoonlijk zou ik niet voor een Spanjaard kiezen omdat ik zou twijfelen wat de gevolgen van het extreme knie gebruik zouden zijn op langere termijn.


Spaanse paarden zijn werkpaarden die minder gevoelig zijn voor artrose als bv de meeste KWPN ers.
Ik vraag me meer af naar de soort spieren. Een getrainde spanjaard kan echt een patser worden.
wordt dan ook in gewicht flink zwaarder. Kan voor de hoogste klasse misschien moeilijker worden blijft wederom de vraag bomproof?
Ik heb gehoord van een die bitloos (neckrope) het NK TREC heeft gewonnen. hindernisparcours orienteringsrit (40 km)en gangenproef gereden met dezelfde optoming.

Ik hoop dat de TS een paard vind waarop ze genoeg zelfvertrouwen heeft om lekker te genieten van haar plannen en grenzen te verkennen.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: welk ras voor buitenrijden / endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:36

Ja dat gewicht, geen idee of dat een probleem oplevert.

Ts, misschien een raar voorstel maar je wilt geen arabier en geen draver en je schofthoogte voldoen ze zeker niet aan, maar heb je wel eens aan een ijslander gedacht? Die doen het nog best leuk in de lagere klassen en zijn bij uitstek geschikt voor de afstanden.

ieris

Berichten: 1787
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: welk ras voor buitenrijden / endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 20:37

Hoi ik heb ook endurance gereden met mijn pre andalusier, hij kon klasse 1 wel goed als het niet te heet was, moest echt veel koelen.

Nu hebben we twee Akhal-teke's gekocht,
Zijn ook heel geschikt voor endurance.
Misschien is dit ras wat voor jou?
Ze zijn rond de 1.60 cm en bouwen graag een persoonlijke band met je op.

Renskexb

Berichten: 339
Geregistreerd: 24-10-14

Re: welk ras voor buitenrijden / endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 20:43

Een goed gereden tinker?

Ragdollcat
Berichten: 14684
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 20:52

Billy20 schreef:
Ik wil graag beginnen met endurance en zoek hier een geschikt paard voor. Ik heb geen grootse ambities dus als het paard de lagere klasses aan kan is dat goed genoeg. Om de zoektocht wat makkelijker te maken is het handiger (merk ik) om gericht naar een bepaald ras te zoeken. Ik zoek een paard tussen de 155-165, geen lomp/sterk paard liever iets sensibel maar wel betrouwbaar en cool en max. 4.000 euro. Geen draver vanwege de harde draf en slechte galop, een arabier vind ik weer te klein, Fries vind ik niet prettig rijden vanwege het hoge opgooien, met de KWPN-ers die ik in het verleden heb gehad heb ik nooit goed kunnen buitenrijden omdat ze te schrikkerig waren. Wie heeft de gouden tip?



Vreemd, mijn ervaring is dat de KWPN-ers niet schrikachtig zijn en zeer werkwillig. Vroeger reed ik KWPN-ers, het zijn fijne dieren om mee buiten te rijden, het verkeer liet ze vaak koud en als ze al schrokken dan stelde het niets voor. Nog niet zo lang geleden had ik een leuke bijrijpaard, ook een KWPN-er en ik vind hem helemaal super, ook voor het buitenrijden.

Zelf had ik een Arabische Volbloed van 1,55 m en er zijn ook arabieren van 1,60 m en groter.

Ik zou zeggen kijk rustig rond en probeer ze uit.........het ligt niet aan het ras maar aan de opvoeding en van wat het geleerd heeft en vooral ook aan de ruiter/ amazone.

Ilse_123

Berichten: 3785
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:57

Waarom niet gewoon een leuke halfbloed, Engels volbloed of anglo-arabier? Voldoen aan je eisen qua maat en type, en mijn ervaring is dat ze toch wat nuchterder zijn dan kwpn'ers.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:09

Let ook vooral op de verschillen binnenin een ras, als je op zoek bent. Niet elke KWPN-er is schrikkerig, en als ze dat zijn kan dat verholpen worden. Er zijn veel dravers die meedoen in de endurance net omdat hun draf zo vlot gaat. Friezen vind ik dan weer wat te slecht qua rug voor endurance.

Ik ben zelf enorm fan van de verscheidene "gewone" warmbloeden in de endurance en de zwaardere types. Zoals ik al zei kunnen paarden binnenin een ras enorm van elkaar verschillen, echter. Ik start dit jaar Endurance met mijn brede haflinger en een vriendin gaat mee starten met haar smalle, moderne haflinger. Je zou denken dat haar haflinger het er dan beter vanaf brengt, maar niets is minder waar. Waar mijn haflinger een en al kracht zou moeten zijn en korte sprinten en niet te lang volhouden, is ze fantastisch in haar uithoudingsvermogen. Ondertussen is ze heel koel in haar hoofd en gaat niet mee met andere paarden of verschiet niet. Haar gangen zijn hemels, en je kan er uren op zitten zonder een houten kont te krijgen. Ze gaat misschien niet supersnel, maar ze houd wel vol. De moderne haflinger van mijn vriendin is echter nogal schrikkerig, weigert vaak paden in te gaan, en durft al eens flippen als een paard hem voorbijsteekt. Hij heeft gigantisch snelle en erg ruime gangen, maar hij stresst zich kapot. Bijgevolg eindig ik na een rit van 45 km met een haf die nog maar net onder haar dek aan het zweten is, en haar haflinger staat al met een natte borst te puffen als we pauze nemen. Het is ook echt een beetje temperament.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: welk ras voor buitenrijden / endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 01:14

Grote kans dat jouw haflinger wel meer aandacht vraagt met koelen dan het paardje van je vriendin.