Beginnen met endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:39

Ik vrees dat wij het volgende seizoen ook wel kunnen vergeten. Ik ben al blij als ik er dan weer op mag. Vandaag is de dierenarts geweest en er is wel verbetering. Maar tot januari mogen we helaas nog niet meer gaan trainen. Het blijft bj 20 minuten stappen.

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:57

Jeetje malenka heftig! Wat is er met je paardje gebeurd? Sterkte in ieder geval...

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:00

In april zijn we achter een peesblessure gekomen. Een hele zware helaas. Er gaat dus veel tijd in het herstel zitten. Nu nog meer dan verwacht. Ik hoop dat het allemaal goed komt.

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:15

Heftig zeg, ik duim voor je mee dat alles goedkomt!

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 09:32

Malenka wat heftig! Hopelijk komt alles in ieder geval goed.

Wij rijden ook onze eerste korte klasse 1, met Feline mee :) Ik heb gebruik gemaakt van de proef om zonder startkaart de klasse 1 te rijden, aangezien ik denk ik hierna wel verslingerd ben aan endurance en er vast meer gaan volgen, kan een eventuele winstpunt alvast mooi meegenomen zijn.

Lein_

Berichten: 2999
Geregistreerd: 05-08-05

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 09:38

Heftig Malenka... sterkte en succes gewenst met het herstel!!

Linda_Fleur, pas op! Je bent zo verslaafd hoor aan endurance.... Haha!! Leuk veel plezier.

Ik rijd ook in Otterlo, we gaan voor klasse 3 de 82,5 km.

Pascalle_78
Berichten: 4
Geregistreerd: 29-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 22:52

FelineNanet schreef:
Ik rijd volgende week kk1 Ginkelse heide! Nog meer bokkers die daar starten?

Ja ik, voor de eerste x de impuls klasse

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:55

Hoihoi,

Ik val even binnen in dit topic! Ik zou graag beginnen met het rijden van Endurance (trainen en evt wedstrijden in zomer 2018). Ik woon in de omgeving van Torhout, West-Vlaanderen (Belgie), ik heb eigen vervoer en ik zou graag in contact komen met andere bokkers met wie ik een keer mee zou mogen op training. Iemand in deze omgeving die mij kan helpen?

Ik ga uiteraard ook contact opnemen met VLP en endurance verenigingen, maar wilde het zo ook een keer proberen!

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 06:23

Hoi ik zit in omgeving van huijbergen (15/25min ongv van Antwerpen) maar volgend mij is dat nog te ver voor jou. Iig je mag altijd mee op training als je wilt.

En neem is contact op met de Vlar. Daar zitten er meer van jouw omgeving :)

RyanneZarita schreef:
Hoihoi,

Ik val even binnen in dit topic! Ik zou graag beginnen met het rijden van Endurance (trainen en evt wedstrijden in zomer 2018). Ik woon in de omgeving van Torhout, West-Vlaanderen (Belgie), ik heb eigen vervoer en ik zou graag in contact komen met andere bokkers met wie ik een keer mee zou mogen op training. Iemand in deze omgeving die mij kan helpen?

Ik ga uiteraard ook contact opnemen met VLP en endurance verenigingen, maar wilde het zo ook een keer proberen!

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 11:26

Somebitch schreef:
Hoi ik zit in omgeving van huijbergen (15/25min ongv van Antwerpen) maar volgend mij is dat nog te ver voor jou. Iig je mag altijd mee op training als je wilt.

En neem is contact op met de Vlar. Daar zitten er meer van jouw omgeving :)

RyanneZarita schreef:
Hoihoi,

Ik val even binnen in dit topic! Ik zou graag beginnen met het rijden van Endurance (trainen en evt wedstrijden in zomer 2018). Ik woon in de omgeving van Torhout, West-Vlaanderen (Belgie), ik heb eigen vervoer en ik zou graag in contact komen met andere bokkers met wie ik een keer mee zou mogen op training. Iemand in deze omgeving die mij kan helpen?

Ik ga uiteraard ook contact opnemen met VLP en endurance verenigingen, maar wilde het zo ook een keer proberen!


Bedankt voor het aanbod! Waar train je meestal? Het is inderdaad niet direct in de buurt maar misschien toch nog wel de moeite waard!

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 11:28

In Huijbergen (kalmthout) :)

ittheclown

Berichten: 1749
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Haarlem

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:28

Ik ga hier ook even volgen dat ik mijn ijslander kocht was het altijd al een droom om af en toe een impuls klasse endurance mee te pakken. Helaas was hij erg onzeker maar langzaam aan gaat het beter. We hebben op de stal waar we nu staan ook meer uitrij mogelijkheden en zou dus graag wat meer gaan trainen op zijn conditie zodat we mischien eind volgend jaar een impuls klasse mee kunnen pakken. Zaterdag heb ik les dan krijgt hij ook weer een body en zadel check etc , en vanuit daar wil ik dan wat gerichter gaan trainen ik denk alleen dat hij mischien eerst geschoren moet worden ( Zweet enorm snel en is snel buiten adem met het rijden in de bak, heeft een enorme fluffy vacht al) Wij staan in santpoort zuid tegen haarlem aan, dus mocht er iemand zijn in de buurt die het leuk zou vinden mischien een keertje af te spreken voor een ritje, houden we ons aanbevolen ook voor tips etc sta ik meer dan open en vind ik alleen maar extra fijn ^-^

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 16:58

@ittheclown ik ben van amsterdam, maar train in een straal van 100km ongeveer. Stuur maar pbtje als je een keer een rondje wilt doen :)

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 19:44

met nog 2 weken te gaan voor Grolloo (oke + 1 dag nog) ben ik vandaag tot mijn grote schrik er achter gekomen dat de training 'lekker rustig aan de hand meelopen' iets te goed heeft gewerkt.
En ja die training was nodig; als hengst was hij een kleine rotzak aan de hand (los voorbeen ed), dus toen ik met hem begon vorig jaar heb ik heel wat te stellen gehad met aan de hand lopen. Ook de eerste maanden als ruin wilde meneer nog wel eens de onopgevoede hengst uithangen.
Dus flink bezig geweest met rustig meelopen en mij niet voorbij lopen etc.........uiteindelijk perfect; als een mak lammetje loopt hij nu mee......alleen....nu is meneer een beetje te flegmatiek geworden aan de hand; standje 'mak lammetje' is de enige bestaande lijkt het wel...nu zou dat geen probleem zijn als het lammetje ook gewoon mee wil draven. En juist jullie raden het al; forget it.
Ik weet dus wat me te doen staat dit weekend...anders komen we niet eens de voorkeuring door, want meneer weigert te draven aan de hand.....grrrrr mannen


gelukkig liever nu er achter komen dan op wedstrijd natuurlijk

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 19:55

Heel herkenbaar. Zo kwam die van mij bij me. Hij durfde je echt niet voorbij en ging dus ook echt niet in draf. Gelukkig is het ook weer goed te trainen.

Bijvoorbeeld door longeren aan een redelijk kort touw en dan stukken rechtuit mee gaan pakken. Steeds iets dichterbij en steeds langere stukken rechtuit tot je samen zij ana zij rechtuit draafd.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 20:00

ow goede tip...ga dat zaterdag eens zo proberen

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 20:08

Ik hoor graag hoe het ging. Het voordeel van deze methode is dat ze zelfstandig blijven lopen. Je hoeft niet te gaan 'sleuren', ze kunnen niet op je klappen en je gebruikt een basis die het paard juist wel beheerst zodat je een positief uitgangspunt hebt waarmee je het paard kunt bevestigen.

Lein_

Berichten: 2999
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 20:55

xxCYNNxx schreef:
met nog 2 weken te gaan voor Grolloo (oke + 1 dag nog) ben ik vandaag tot mijn grote schrik er achter gekomen dat de training 'lekker rustig aan de hand meelopen' iets te goed heeft gewerkt.
En ja die training was nodig; als hengst was hij een kleine rotzak aan de hand (los voorbeen ed), dus toen ik met hem begon vorig jaar heb ik heel wat te stellen gehad met aan de hand lopen. Ook de eerste maanden als ruin wilde meneer nog wel eens de onopgevoede hengst uithangen.
Dus flink bezig geweest met rustig meelopen en mij niet voorbij lopen etc.........uiteindelijk perfect; als een mak lammetje loopt hij nu mee......alleen....nu is meneer een beetje te flegmatiek geworden aan de hand; standje 'mak lammetje' is de enige bestaande lijkt het wel...nu zou dat geen probleem zijn als het lammetje ook gewoon mee wil draven. En juist jullie raden het al; forget it.
Ik weet dus wat me te doen staat dit weekend...anders komen we niet eens de voorkeuring door, want meneer weigert te draven aan de hand.....grrrrr mannen


gelukkig liever nu er achter komen dan op wedstrijd natuurlijk


Oefenen!
Kent hij kent commando draf wel aan de longe?
Zo ja.. zelf rennen, heel blij doen, draf!!!
Als dit niet werkt, heel duidelijk zijn. Zweepje in je linkerhand, achter jezelf langs en aanleggen. Dus niet gaan meppen.
Draf = draf en ook aan de hand, heel consequent in zijn!

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 22:17

hij kent idd het commando 'draf' en beide wat je nu zegt heb ik geprobeerd. Tip 1 werkte niet, nou ja in zoverre werkte het dat hij flink doorstapte, maar draf ho maar.
Tip 2 die je geeft heb ik daarna dus geprobeerd, maar hoewel hij de zweep kent (voornamelijk met longeren, want ik rijd eigenlijk nooit met zweep) reageerde hij op een te negatieve manier om eigenlijk met die methode verder te willen proberen; echt verschrikt van me weg deinzen en alleen maar van me weg willen. Dan wordt het te negatief imo kwa ervaring
Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik een dressuurzweepje in de hand had die toevallig langs de bak...en het kreng was irritant kort, waardoor ik niet de lengte had om rustig aan te leggen. Ik kan het nog eens proberen met mn eigen dressuurzweep; die is mooi lang, dus met die moet het wel lukken.

Al ga ik sowieso eerst met de tip van Malenka aan de gang omdat ik vermoed dat hij die methode een stuk beter op zal pakken.

Zal zeker laten weten hoe het ging :)

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-17 10:38

Ik dacht hier zelf niet meer thuis te horen maar niets blijkt minder waar. Omdat ik de endurance sport toch heel erg leuk blijf vinden ben ik gaan stage lopen bij Ase. (Voor de mensen die langer meelopen, dat is bij Talitha)

Echt mega leuke stage waar ik super veel leer! Ontzettend veel stappen, wandelend maar ook erop. Alleen maar stappen stappen stappen. Wel ontzettend leerzaam om te zien hoe zij een paard traint voor een 120'er. Eigenlijk is het bijna alleen maar stap. Dus een rit van 4uur in de winter is heel normaal. Zeker om in de winter die basisconsitie op pijl te houden.
Dit was even inhakend op een vraag een aantal pagina's terug :)

Toch leuk om het trainen van paarden op het hoogste niveau eens mee te maken.
En ondanks dat ik may natuurlijk trainde, heel veel in stap ook is het wel leuk om zo te zien dat dat helemaal niet slecht was :=

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 10:53

Zeker niet alleen maar stap, ja als basis of in de wintermaanden idd. Maar met alleen stappen kom je echt niet naar een 120km op tempo ;)

MarlonNaldo

Berichten: 1608
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: Westeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 19:25

Ik heb voor komend jaar alles stopgezet.
Licentie stop en ook mijn lidmaatschap bij de endurance vereniging maar stop gezet.

Op het moment staat ze nog steeds met vocht en helaas sinds 3 dagen ook flink bij dr sprong.
Het word dus niet minder, nee, alleen maar meer |(

We gaan de 25ste terug naar de kliniek. En anders de holistisch DA maar weer eens opzoeken.

Dit is nu het 2de jaar op rij dat er iets is met dr benen ;(

Mochten we volgend jaar nog willen starten doe ik dat wel met die 10 euro extra en een dagstartpas.

Word er een beetje moedeloos van merk ik. Ze staat nu anderhalve maand stil (24/7 buiten) en het word dus alleen maar slechter.

Dit was 2 dagen terug
Afbeelding

Afbeelding

Wat kan dit in hemelsnaam nu weer zijn?? 2 benen gelijk, niet warm en tis echt alleen vocht.

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 20:59

Mijn eerste idee zou zijn overbelasting van de sprongen, doordat het vocht zich bij die gewrichten ophoopt. Hoe reageert hij/zij als je er op drukt? Is het pijnlijk?

MarlonNaldo

Berichten: 1608
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: Westeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 11:16

RyanneZarita schreef:
Mijn eerste idee zou zijn overbelasting van de sprongen, doordat het vocht zich bij die gewrichten ophoopt. Hoe reageert hij/zij als je er op drukt? Is het pijnlijk?


Ze reageert er niet op.

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 14:09

MarlonNaldo schreef:
RyanneZarita schreef:
Mijn eerste idee zou zijn overbelasting van de sprongen, doordat het vocht zich bij die gewrichten ophoopt. Hoe reageert hij/zij als je er op drukt? Is het pijnlijk?


Ze reageert er niet op.


Dat is wel een goed teken! Het staat misschien niet zo mooi, maar vooralsnog geen mega groot probleem. Het gewricht zal wat over belast zijn en misschien moet het vocht afgetapt worden, dit kun je altijd op je afspraak bij de kliniek aankaarten.

Hoe is het met het gewicht van het paard? Ben je bekent met Body Condition Score? Zoja, welke score zou je haar geven?