Hoefschoen voor brede voeten en sportief gebruik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
noontje84

Berichten: 84
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: Twente

Hoefschoen voor brede voeten en sportief gebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 15:54

Ik heb de diverse onderwerpen al doorgespit, maar kon toch nog niet echt een antwoord vinden.

Omdat mijn paard vrij dunne zolen heeft en dus gevoelig loopt op paden met steentjes (en die zijn er hier vrij veel), heb ik sinds de zomer hoefschoenen voor hem.

Het gaat om een Fjord met redelijk ronde voeten. Nu heb ik de Cavallo simple (maat 3).
Makkelijk aantrekken, ze blijven zelfs in zuigende modder zitten en hij liep er zo mee weg. Maar ik heb al een paar keer gehad dat hij wondjes op zijn hoefballen had en laatst een keer in zijn kootholte. Ik heb er inmiddels sokken in, maar afgelopen weekend was er eentje omhoog geschoven en had hij daar weer een wondje. Een ander nadeel vind ik de grip, die is er niet echt. En een laatste puntje is dat ik ze vrij lomp vindt, je hoort hem er echt mee sloffen en regelmatig struikelt hij.

Ik ben nu dus een beetje aan het kijken wat ik als opvolger zou willen. En aangezien ik hier de meeste mensen hoop te vinden met ervaring ook bij wat intensiever gebruik dan een rustig buitenritje van een uur, plaats ik het hier maar.

Eisen:
- geschikt voor ronde voeten
- iets waar hij zo goed als geen kans mee heeft op wondjes, ook niet bij meerdere dagen achter elkaar rijden
- liefst wat strakker om de hoef dan hij nu heeft, zodat hij wat meer gevoel heeft en er niet zo mee sloft en struikelt
- meer grip dan hij nu heeft. Tijdens onze vakantie in Zuid Limburg bij het lopen op stenen in de afdalingen en nu in de modder, voel ik hem wel eens glijden
- geschikt voor langere en intensievere ritten (dat is nu max 35km, maar in de toekomst vast meer)
- moet goed blijven zitten, ook in zuigende modder

Dus wie heeft er tips en ervaringen?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Hoefschoen voor brede voeten en sportief gebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:56

Pb Delphi2 eens, zij is bij mij wezen passen en heeft dat super gedaan. Ze komt, als ze in de buurt is, langs met een zwik schoenen en dan is het een pas feestje. :D
Ook kun je haar altijd vragen stellen. :j

jowien
Berichten: 979
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:04

Ik heb voor mijn fjord Renegade's. Voorhoeven zijn flink rond. Achter heeft ze meer langwerpig en past het iets minder ideaal.
Endurance mee getraind en wedstrijden tot 80km, ging prima. Nooit wondjes gehad. Ik gebruik ze daarnaast voor mennen. Is meer grip dan ijzers, maar ietsje minder dan blote voeten. Maar je hebt ze ook met puntjes eronder geloof ik.

Gilbey

Berichten: 2390
Geregistreerd: 18-11-05
Woonplaats: Wageningen

Re: Hoefschoen voor brede voeten en sportief gebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:40

Ik gebruik bij mijn pad de easyboot glove wide.
Tapas kan behoorlijk op tempo lopen en een deel van het seizoen loopt ze hierop.
Bij heel intensief wedstrijd rijden gaat ze wel op de ijzers.

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:44

Gypsy schreef:
Pb Delphi2 eens, zij is bij mij wezen passen en heeft dat super gedaan. Ze komt, als ze in de buurt is, langs met een zwik schoenen en dan is het een pas feestje. :D
Ook kun je haar altijd vragen stellen. :j



Pasfeestje :') _O-

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:48

Dott schreef:
Gypsy schreef:
Pb Delphi2 eens, zij is bij mij wezen passen en heeft dat super gedaan. Ze komt, als ze in de buurt is, langs met een zwik schoenen en dan is het een pas feestje. :D
Ook kun je haar altijd vragen stellen. :j



Pasfeestje :') _O-


Yes, twee paar schoenen tegelijk passen, ik werd er bijna jaloers van. Trok nog een hoop bekijks bij stalgenootjes, en soms vraagt er nog wel eens iemand hoe het nou gaat met haar "nikes". :D

noontje84

Berichten: 84
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: Twente

Re: Hoefschoen voor brede voeten en sportief gebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 21:51

Haha wat een eensgezindheid tot nu toe.

Bedankt voor de reacties, ik weet nu waar ik moet zijn :-). Ervaringen blijven welkom hoor, ieder merk zal zijn voor- en nadelen hebben.

De Renegades vind ik er erg gaaf uitzien (ik ben natuurlijk ook maar een vrouw :P)maar kon me niet voorstellen dat ze daar geen wondjes van krijgen. En las van mensen dat ze wel eens uitgaan.
Easyboots vond ik er ook goed uitzien, maar lees daar weer verschillende verhalen over.
Equine Fusion leek mij ook wel geschikt, iemand daar ervaring mee?



De keuze is reuze.

Kaatastrof

Berichten: 6272
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Hoefschoen voor brede voeten en sportief gebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:14

Je kan eens kijken op de website van Equischoen, of eens met hen contact opnemen. Die hebben een enorme kennis op het vlak van hoefschoenen. Ook een zeer uitgebreid assortiment.

Zelf nog geen ervaring met hoefschoenen, maar wel van plan om er aan te schaffen om toch enige bescherming te kunnen bieden gedurende trektochten. Ik heb persoonlijk een voorkeur voor de Renegades, juist omdat ze me niet lijken te schuren en toch wel beweeglijker zijn dan de meeste hoefschoenen? (Althans, die indruk heb ik) Verder verdeelt mijn natuurlijke bekapster ook Floatingboots. Daar is zij ook wel erg over te spreken..

Ik weet alleszins dat voor mijn ruin Renegades te klein zijn, dus dat ik ook op zoek zal moeten gaan voor hoefschoenen met een grote maat. Dus ik volg, wie weet komen hier nog interessante ervaringen en onbekende namen te staan. :)

Oja, je hebt ook nog Scootboots maar geen idee of die goed zijn..

Castellon

Berichten: 1804
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:15

Dat gebrek aan grip, sloffen en schuifelen klinkt mij echt niet goed!

Mijn fjord loopt met Easyboots.
Hij krijgt ze aan als we op terrein rijden met stenige/harde paden of routes waar zijn hoeven relatief wat sneller van slijten.
Na een paar jaar Easyboot Gloves te hebben gehad hebben we sinds dit jaar Easyboot Glove Backcountry's en ik vind ze echt geweldig!

Beide modellen zijn echt gewoon superschoenen, zelf vind ik de glove backcountry's net wat mooier aansluiten hier, maar ik denk dat dat persoonlijk is.
Ze zitten supermooi en blijven goed zitten op alle soorten terrein (we hebben hier op de Veluwe zowel stuifzand als dikke blubber en stenige paden, en alles ertussenin!) Nooit geen geslof of gestruikel ook.
Ik rijd er ritten mee tot ongeveer 45 km in voornamelijk draf en galop.

Easyboots hebben ook een wide-versie voor de echt ronde voeten, voor als je er niet uitkomt met de standaard maten.

Ik heb heel goede ervaringen met het duitse Hufshuhe coach: http://www.hufschuhe-coach.com/

Zoe_97

Berichten: 9464
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Hoefschoen voor brede voeten en sportief gebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:20

ik heb geen idee meer van merk maar ik heb eens een topic gelezen van een bokker die ze op maat had laten maken, misschien is dat een optie?

noontje84

Berichten: 84
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: Twente

Re: Hoefschoen voor brede voeten en sportief gebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 13:37

@raya: dank je voor je antwoord. Het is ook niet dat hij iedere pas struiklt, maar wel vaker dan normaal. Dan struikelt hij alleen als hij met zijn hoofd overal is behalve bij zijn benen ;-). Nu vooral bij hoogteverschil in de ondergrond zeg maar.
Verder zijn het wel fijne schoenen hoor. Maar er staat ook bij dat ze voor recreatief gebruik zijn, wat wij doen is natuurlijk wel recreatief, maar wat sportiever en dan loop ik dus tegen dingen aan die ik niet zo fijn vind. Alhoewel ik de wondjes voor hem het naarst vindt.

@Zoe: hij heeft op zich geen rare voeten dus dat lijkt me ook niet nodig.

Najoveh

Berichten: 1241
Geregistreerd: 17-09-08
Woonplaats: Olmen (België)

Re: Hoefschoen voor brede voeten en sportief gebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:41

Wij hebben voor onze fjordkruising met ronde voetjes easyboots epic. Bevallen héél goed, ook met meerdaagse tochten, door modder, rivieren, lange stukken galop,... blijven ze prima zitten!
Geen wondjes aan het been. Bij onze tinker, die ook easyboots epic heeft ontstaan er na even wel wondjes vanvoor op zijn been, daar gaat het schuren met de haren.

Onze andere tinker heeft renagades. Die zijn nog minder gebruikt maar bevallen tot nu toe ook super, nog geen last van wondjes gehad :)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Hoefschoen voor brede voeten en sportief gebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:39

Renegades zijn heel geschikt voor model zuignap :D. Die zijn in extra wide te krijgen. De 1w en 2w maten. Mijn arabje heeft ook bijna cirkelvormige schotels en die past er uitstekend in.

Elfie

Berichten: 776
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:51

Ik heb ook Renegades voor mijn jongste arabier. Hij heeft vooraan ook ronde voeten en dat gaat perfect.
We rijden vaak meerdere dagen na elkaar en ook afstanden van 40 km+ en hij heeft nog nooit schuurwondjes gehad.

Volgens mij rijden er in de Tevis Cup ook redelijk wat mensen met de Renegades en dat is pas echt 160 km over zeer uitdagend terrein.

Afbeelding

noontje84

Berichten: 84
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: Twente

Re: Hoefschoen voor brede voeten en sportief gebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 10:19

Haha dat zie ik die van mij nog niet doen. Maar als ze grip hebben met Renegades op dat soort ondergrond, zal het daarmee wel goed zitten ;-).
De Renegades beginnen me steeds meer aan te staan, alleen die van mij zwaait uit met zijn voorbeen en ik had ergens gelezen dat ze dan niet geschikt zijn.
Model zuignap zou ik het niet willen noemen, toen hij bij me kwam, had hij enorme flares, met dank aan mijn huidige hoefsmid zijn ze nu keurig recht, maar het is nog steeds geen modelletje sportpaard ;-)

Ik heb degene waarvan ik mijn huidige hoefschoenen heb gekocht, gemaild of ze ook nog andere hoefschoenen levert en zal ook Delphi eens mailen.

Positieve en negatieve ervaringen blijven welkom!

noontje84

Berichten: 84
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 13:48

Inmiddels contact gehad met delphi. Voorlopig komt zij niet in Enschede of omgeving. Maar even kijken of we in omgeving Arnhem kunnen afspreken. Nav foto's en een filmpje dacht zij aan Scootboots of easyboot epics.

Zijn er hier mensen met Scootboots?

Ilse_123

Berichten: 3785
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:56

Ik heb scootboots, wilde eigenlijk voor de renegades gaan maar die zijn helaas alleen voor de kleinere voetjes :') .

Ik had ook eerst de cavallo simple's, maar uiteindelijk ook wat last van wondjes (paard heeft ook een gevoelig huidje en snel last van mok). Toen contact gehad met equischoen en die raadde mij de scoots aan.
Zijn hele fijne schoenen, sluiten heel strak aan en zitten maar weinig om de voet en vooral om de hoef. Ik rijd hier op heel erg hard en stenig terrein en ze slijten niet, ook redelijk goede grip (geen nadelen van in elk geval).
Er blijft niks in hangen (achterkant is open) en kwijtraken is zo goed als onmogelijk (ook in de zuigende modder blijven ze goed zitten. Aan en uittrekken gaat makkelijker dan met de cavallo's. Toen mijn paard last had van mok heb ik de beschermers van cavallo erin gedaan en dat werkte ook prima. Ik rijd er ritten tot ong. 50 km mee en start er ook mee op endurance wedstrijden.
Oh, en ze zijn volledig van kunststof, dus je kan ze gewoon met een sopje onder de kraan schoonmaken ;).

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:15

ik heb lang geleden old mac's gehad. die bevielen prima ook voornamelijk buiten over verharde weg en zand en kiezelpaden. Bij het mennen en onder de man zelfs mee gesprongen.

noontje84

Berichten: 84
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 15:38

Dank je Ilse, dat soort ervaringen kan ik wat mee. Helemaal omdat de jouwe ook een gevoelige huid heeft, nog geen schuurplekken gehad?
Ik was bang dat ze makkelijk uit zouden gaan, maar Delphi zei al dat dat niet zo was.


Old macs trekken me eerlijk gezegd niet zo.

Ilse_123

Berichten: 3785
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:40

Hij heeft een keer schuurplekken gehad... maar ik weet niet of het door de schoenen kwam of dat het toch nog oude plekjes waren van de mok... Het was wel erger als ik weer met de schoenen had gereden, maar op een hele vreemde plek waar de schoenen eigenlijk niet echt in de buurt komen. Vooral aan de achterkant is er maar een heel klein gedeelte wat echt tegen de hoefballen aanligt, en de schuurplekjes zaten wat hoger in de kootholte...
Paard heeft nu flink wat weken vakantie gehad en heb de schoenen een paar maanden niet aangehad, alle oude plekjes zijn nu weer weg dus van de week ga ik nog eens kijken. Anders zijn er ook nog neoprene sokken ervoor ;).

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:33

Ilse_123 schreef:
Ik heb scootboots, wilde eigenlijk voor de renegades gaan maar die zijn helaas alleen voor de kleinere voetjes :') .

Ik had ook eerst de cavallo simple's, maar uiteindelijk ook wat last van wondjes (paard heeft ook een gevoelig huidje en snel last van mok). Toen contact gehad met equischoen en die raadde mij de scoots aan.
Zijn hele fijne schoenen, sluiten heel strak aan en zitten maar weinig om de voet en vooral om de hoef. Ik rijd hier op heel erg hard en stenig terrein en ze slijten niet, ook redelijk goede grip (geen nadelen van in elk geval).
Er blijft niks in hangen (achterkant is open) en kwijtraken is zo goed als onmogelijk (ook in de zuigende modder blijven ze goed zitten. Aan en uittrekken gaat makkelijker dan met de cavallo's. Toen mijn paard last had van mok heb ik de beschermers van cavallo erin gedaan en dat werkte ook prima. Ik rijd er ritten tot ong. 50 km mee en start er ook mee op endurance wedstrijden.
Oh, en ze zijn volledig van kunststof, dus je kan ze gewoon met een sopje onder de kraan schoonmaken ;).


Ben wel benieuwd klopt de maat echt met wat er aangegeven staat ?

noontje84

Berichten: 84
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 20:51

Delphi zet voorlopig de passervice op een lager pitje, de enige optie is om doordeweeks vlakbij Arnhem af te spreken met haar, maar ivm werk is dat voor mij voorlopig geen optie.

Als ik op hoofwear en equischoen kijk, is er geen een passer die in regio Enschede komt. Iemand nog advies?

Aangezien hij wat op zijn tenen land en iets uitzwaait, zijn ook niet alle schoenen geschikt, dus zomaar een testpaar aanschaffen vind ik wel "risicovol", wil hem rondom op schoenen, dus dat is een flinke uitgave en dan moet het ook goed zijn.

noontje84

Berichten: 84
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 16:10

Het is alweer een paar maaden terug, maar sinds ongeveer een maandje heb ik de scootboots en ben er erg tevreden over.

Ik heb uitgebreid contact gehad met equischoen en we kwamen hierop uit. Ik heb ze eerst een aantal dagen uit mogen proberen en daarna besteld. Alles wat ilse zegt, dat klopt ook met wat ik ervan vind. Echt hele fijne en makkelijke schoenen.

Voor zijn achterhoeven, die smaller en ovaler zijn, heb ik sinds een weekje de Remegades. Daar kan ik dus nog weinig zinnigs over zeggen