welk zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ayhno
Berichten: 869
Geregistreerd: 24-10-05
Woonplaats: Drenthe

welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 15:46

Hai hai,
Wil dit jaar klasse 2 gaan starten. Heb een heel fijn dressuur zadel maar niet geschikt voor meer dan 30km erop te zitten.
Welke zadels rijden jullie mee.? Wat is een goede zadelmaker die ook in het noorden van het land die bekend is met (endurance?) zadels

brighteyes85

Berichten: 1208
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: waar ik wil

Re: welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:50

Waarom is je huidige zadel niet geschikt voor meer dan 30km?

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:51

ayhno schreef:
Hai hai,
Wil dit jaar klasse 2 gaan starten. Heb een heel fijn dressuur zadel maar niet geschikt voor meer dan 30km erop te zitten.
Welke zadels rijden jullie mee.? Wat is een goede zadelmaker die ook in het noorden van het land die bekend is met (endurance?) zadels


Doet je kont zeer? Gelzitting helpt ook al een stuk

Gilbey

Berichten: 2390
Geregistreerd: 18-11-05
Woonplaats: Wageningen

Re: welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:52

Ik rij met een wintec pro endurance.

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Re: welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:54

Trekker True Talent <3 Maar dat is wel een boomloos, dus als je ambities voor klasse III/IV hebt zou ik daar niet direct de voorkeur aan geven. Esther van Green Distance komt af en toe wel in het noorden, dat is echt een goede.

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Re: welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:56

Oh en Trekking Saddles zit ook in noord Nederland. Die heeft veeeeel lange afstandszadels, maar ik weet niet hoe kundig ze is.

arun

Berichten: 651
Geregistreerd: 08-02-09
Woonplaats: Zuid-West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:19

Wat is het probleem met een goed dressuurzadel? Mits het zadel effectief goed is voor het paard dan is het geschikt tot 160km! Typische endurance zadels hebben vaak dressuur gebasseerde kussen in de zweetbladen. Verschil tussen klassiek endurance zadel en de endurance versies zijn de kussen die op de rug liggen. Hier kiest men vaker voor de meer dragende franse kussen.

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:30

arun schreef:
Wat is het probleem met een goed dressuurzadel? Mits het zadel effectief goed is voor het paard dan is het geschikt tot 160km! Typische endurance zadels hebben vaak dressuur gebasseerde kussen in de zweetbladen. Verschil tussen klassiek endurance zadel en de endurance versies zijn de kussen die op de rug liggen. Hier kiest men vaker voor de meer dragende franse kussen.


Dat ben ik niet met je eens. Als je kijkt naar de dressuurzadels van tegenwoordig, vaak met een zeer diepe zit en forse wrongen, zou ik er niet voor gaan om daar uren in te slijten. Je wordt in een houding gedwongen en hebt onvoldoende ruimte om van zit te verplaatsen waardoor je eigen lichaam zeer eenzijdig wordt belast. Dat kan met zulke afstanden best onaangename consequenties hebben voor de ruiter.

Overigens, Franse kussens zijn juist korter, afgerond onder het zadel.

arun

Berichten: 651
Geregistreerd: 08-02-09
Woonplaats: Zuid-West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 18:12

Je hoeft het met mij niet eens te zijn maar ik spreek uit praktijk ervaring :

Bates Isabelle Werth zadel heeft bij mijn paard dienst gedaan tot en met 120km ; ligt nu op een ander paard dat 80 doet. De Bates is vervangen door een Forestier Dynamic.

Nota Bene : het gaat hier over endurance en dan zit je niet maar sta je gros van de tijd recht. Bij dat rechtstaan is de steun van de wrongen wel aangenaam.

_Jannekesc
Berichten: 28
Geregistreerd: 18-01-16
Woonplaats: Boelenslaan

Re: welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:16

Is een boomloos zadel niet geschikt? Zit wel heel erg lekker! (vind ik)

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Re: welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:58

Ik heb dezelfde ervaring als arun alleen dan op de iets kortere afstanden ;)
In de dressuur zadels die ik heb gehad kon ik altijd lekker staan. Heb laatst dressuur zadels gepast en viel me weer op hoe lekker je erin kan staan, maar nog geen geschikte voor mijn pony gevonden.

Op dit moment rij ik met een GM Levezou. Heb ook nog een WOW GP (veelzijdigheid) die heerlijk rijdt maar ik niet gebruik en wellicht in de verkoop gaat.

Aileen_Noël

Berichten: 880
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 07:51

Massimo Trail <3 Heb er al 100 km mee gereden op een dag en wat zit dat zadel fijn <3

Gilbey

Berichten: 2390
Geregistreerd: 18-11-05
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 09:25

Een zadel moet jou als ruiter wel passen.
De één houdt meer van een diepere zit, de ander wil meer bewegingsvrijheid.
Maar ook de twist is van belang.
Ik kan zelf niet op de bredere twist van de massimo trail rijden, dan kan ik na 30 minuten rijden al niet meer lopen.
En met mijn dressuur zadel kan ik een klasse 1 nog goed uitrijden maar langer word een probleem als ik daarna naar de wc ga.
Helaas een kwestie van goed leren (dus testen) was voor jou werkt

Stelvio
Berichten: 823
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:30

Het zadel moet echt goed bij je passen (en uiteraard goed op je paard passen)
Ik heb m'n Massimo Trail ingeruild voor een Massimo dressuurzadel, deze past me veel beter!
Mijn vriend rijdt met de Wintec pro endurance, voor hem het perfecte zadel, voor mij absoluut niet, mijn benen zijn te kort en krijg hierdoor blauwe knieën van de wrongen aan de voorkant.

Gilbey

Berichten: 2390
Geregistreerd: 18-11-05
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:44

Stelvio schreef:
.......
Mijn vriend rijdt met de Wintec pro endurance, voor hem het perfecte zadel, voor mij absoluut niet, mijn benen zijn te kort en krijg hierdoor blauwe knieën van de wrongen aan de voorkant.


Haha daar zie je al hoe persoonlijk het kan zijn.
Ik heb korte bovenbenen en ik rij juist heel graag met de wintec pro endurance.

MaritB

Berichten: 8642
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:12

Ik weet dat het al een ouder topic is maar ik vroeg mij af of TS al een zadel heeft gevonden en welke en waarom enzo ;)

Ik ben beginnend in de endurance en rij nu met een dressuurzadel, ik heb hier op 1 dag al 45 km mee gereden en dat hele weekend totaal 78 km. Voor beide (pony en mij) was dit prima. Wellicht zou een ander zadel wel fijner zijn, maar het was al een hele zoektocht naar dit zadel.

Ik hoop dit jaar mijn eerste K2 te starten, en waarschijnlijk gewoon met het huidige dressuur zadel.

Voor mijn merrie ga ik nog op zoek naar een zadel, wellicht hetzelfde type of misschien een endurance zadel.

AlexVB

Berichten: 915
Geregistreerd: 11-09-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:22

Zolang jij en je paard zich prettig voelen bij het huidig zadel zou ik niets veranderen.

Ik rijd momenteel met een Wintec en dat gaat prima.

ayhno
Berichten: 869
Geregistreerd: 24-10-05
Woonplaats: Drenthe

Re: welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-16 21:01

Sorry, late reactie.. Heb een poos niet op bokt gekeken.

Ik heb een dwingend dressuurzadel en een paard wat helaas boskabouters ziet en nog wel eens een sprongetje wil maken.
Heb een zacht zadel, dus nee geen zere kont ;)
Wel door de lange gedwongen zit, zere knieen als ik na een lange rit van mijn paard kom.

Ik heb een verkeerde zadelmaker gehad, nieuwe zadel laten aanmeten maar dat heeft zoveel ellende gebracht wat uiteindelijk eindigde in een paard wat alleen nog maar rodeo wou rijden onder het zadel. dus ik verdiep mij eerst in dingen voor ik een nieuw zadel koop.

Nog steeds zoekende dus, hoor veel goede dingen over wintec.

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Re: welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:23

Op mijn leasepaard lag een wintec pro, daar kon ik wel lang mee rijden. Zeker het proberen waard :-) ze zijn wel vrij hard, voor mij nooit een probleem geweest, maar je moet eraan kunnen wennen.

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:58

Momenteel een wintec pro endurance om uit te proberen, qua zit inderdaad wat harder dan een gemiddeld zadel, maar verder zit het lekker en goed te verstellen door het contourblok (een wrong wat in stand te veranderen is) en de beugelophanging wat in meerdere standen te zetten is.
De twist waar Gilbey het over heeft is zo ontzettend belangrijk, de ene vrouw heeft een smal bekken en de ander is wat breder. Zelf geef ik meer de voorkeur aan A-lijn zadels zoals wintecs.
Niet voor niets dat er nu eindelijk meerdere fabriekanten zoals Ibero komt met speciale zadels voor vrouwenbekken.

Het enige nadeel wat ik vind, is dat deze enkel in suede verkrijgbaar is, zou liever een glad kunstoffen zadel willen.
Een ouder type zadel heb ik altijd op mijn draver gehad, deze zat ook lekker.

Wintec weet wel hoe je betaalbaar fijn zittende en voor paard goed passende zadels moet maken.

ayhno
Berichten: 869
Geregistreerd: 24-10-05
Woonplaats: Drenthe

Re: welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 09:52

dank jullie wel voor de reactie :)

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:00

Ik reed (en rijd nog, alleen geen Endurance) met een Australian Stocksaddle van Syd Hill. Heerlijk, gemaakt voor uuuuuuuuuuuuuuren rijden, en je kunt je beenligging ook nog eens aanpassen als je even anders zitten wilt.

_Gummybear
Berichten: 1818
Geregistreerd: 01-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 15:45

Ik heb een FnE zadel (free'n'easy) zijn hele dure, fijne zadels, speciaal ontworpen voor de endurance. mijne komt misschien tekoop van de week, kan ze verder niet vinden tweedehands.
Staat veel info over op www.fnesaddles.com

En zitten er in noordholland zadelmakers die endurance zadels doen ?

Addicty
Berichten: 155
Geregistreerd: 05-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 00:03

Ik persoonlijk zweer bij een Wintec. Die ik nu heb een wintec pro endurance. Helaas past deze niet meer op mijn merrie (lastig gebouwde rug), waardoor het zadel, Zgan |( te koop staat.
Maar probeer vooral ook uit. Ik rij nu met een dressuurzadel, vind ik minder prettig, maar niet oncomfortabel