Verklaring NVWA nodig bij trainen in Ardennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nicolanca
Berichten: 945
Geregistreerd: 20-07-07

Verklaring NVWA nodig bij trainen in Ardennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 16:01

Weet niet of dit hier goed staat, maar ik dacht dat endurance-ruiters hier wellicht ervaring mee hebben.

Ik wil volgend jaar graag op vakantie/enige dagen weg met mijn paard naar de Belgische Ardennen. Heb ik dan voor het transport een gezondheidsverklaring van de NVWA nodig? Maakt het wat uit of ik zelf een vrachtwagen huur of dat ik een professionele vervoerder inschakel? Stel het is alleen maar voor een weekend? ik kan op de website van de NVWA niets vinden.

SylS
Berichten: 61
Geregistreerd: 02-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:07

Als je zelf met de vrachtwagen rijdt, heb je binnen de BENELUX geen gezondheidsverklaring nodig.Zodra je iemand inhuurt om te rijden wordt het als commercieel gezien en is er wel een verklaring nodig.

Shylah

Berichten: 468
Geregistreerd: 06-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:10

Ik heb alleen ervaring met kleine huisdieren die naar het buitenland reizen... maar zij hebben een europees paspoort nodig, een chip en een Rabies enting.
Ik vermoed dat jij dan ook een europees (of internationaal erkent) paspoort nodig hebt voor je paard. Bij de kleine huisdieren tekent de DA een gezondheidsverklaring in het paspoort zelf. Zit er ook zo'n sectie in een paardenpaspoort?

Even gegoogled:
Wetgeving
Als u met uw paard wilt reizen, moet u van tevoren goed weten wat moet, wat mag, en wat niet
mag. Blijft u binnen Nederland, dan moet uw paard gechipt zijn als het ouder dan zeven maanden
is. Het chipnummer moet in zijn paspoort staan. In het paspoort moet ook een beschrijving van het
uiterlijk van uw paard (exterieurbeschrijving) staan. In het buitenland is de chip nog niet overal
geaccepteerd en is deze beschrijving soms het enige identificatiemiddel.

Gaat u naar andere EU-landen dan heeft u, met uitzondering van België en Luxemburg, naast een paspoort ook een gezondheidscertificaat nodig. Het paard moet hiervoor gekeurd worden. Het
gezondheidscertificaat is tien dagen geldig en wordt uitgegeven door de Voedsel en Waren
Autoriteit . Blijft u langer in het buitenland, dan moet u het daar laten verlengen. Voor het
meenemen van uw paard naar landen die niet tot de EU horen, kunnen er aanvullende papieren en
importeisen zijn. Omdat regels kunnen veranderen, moet u op tijd kijken aan welke eisen het
transport van uw paard moet voldoen! Vraag dit na bij uw dierenarts of de ambassade of het
consulaat van het land van bestemming.

U moet bovendien voldoen aan de transportverordening van de EU(BIPVS-15). Deze houdt onder
andere in dat u in sommige gevallen een vergunning moet aanvragen en een getuigschrift van
vakbekwaamheid moet hebben, namelijk als er sprake is van ‘commercieel verkeer’. Volgens de
Nederlandse interpretatie van de wet gaat dit pas op als u met meer dan twee paarden reist of als
er een duidelijk commercieel doel is. Ga na hoe dit geregeld is als u naar het buitenland reist.

Dus voor Belgie heb je geen gezondheidscertificaat nodig en een transport verklaring alleen als je met meer dan 2 paarden reist of een commercieel doel hebt.

nicolanca
Berichten: 945
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Verklaring NVWA nodig bij trainen in Ardennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 16:14

Super, dankjewel!

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Verklaring NVWA nodig bij trainen in Ardennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:48

Let er wel op dat als je met een vrachtwagen gaat je nu ook tol moet betalen op de belgische wegen (bij wagens van meer dan 3500 kg).

Gezondheidsverklaring is voor Nederland Belgie Luxemburg idd niet nodig.