Endurance 2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miriam91

Berichten: 2853
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:23

Billy wij wonen niet zo ver bij elkaar vandaan. Waar train jij meestal?

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2434
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:26

Rechte heide en rovertsche leij (spel ik het zo goed?) en jij?

Miriam91

Berichten: 2853
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 07:45

O dat is misschien ook nog een optie! Dat is heel dichtbij. Kun je daar grote rondes rijden? Ik vooral in de Kampina en Oisterwijkse bossen maar ook soms het Leenderbos

marsyl

Berichten: 1644
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 08:44

Miriam91 schreef:
Hey marsyl volgens mij hebben wij bij een wedstrijd wel eens stukjes achter elkaar aan gereden. Ga je ook meedoen met Leende of komt dat te vroeg?

Dit zijn wij
[ [url=m/dU55em.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jaaa klopt! Al ben je mij voornamelijk voorbij geraced met je knappe paard :D
Leende is 16 maart toch? Die wilde ik inderdaad graag rijden. Ik heb afgelopen oktober Stippelberg ook al meegereden weer :D

Ik zou graag eens een training willen rijden ja, lijkt me super interessant. Is er gewoon niet van gekomen nog ofzo :o

Miriam91

Berichten: 2853
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 09:13

marsyl schreef:
Miriam91 schreef:
Hey marsyl volgens mij hebben wij bij een wedstrijd wel eens stukjes achter elkaar aan gereden. Ga je ook meedoen met Leende of komt dat te vroeg?

Dit zijn wij
[ [url=m/dU55em.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jaaa klopt! Al ben je mij voornamelijk voorbij geraced met je knappe paard :D
Leende is 16 maart toch? Die wilde ik inderdaad graag rijden. Ik heb afgelopen oktober Stippelberg ook al meegereden weer :D


Haha en jij mij ook! Dat was volgens mij de wedstrijd dat we afwisselend voorop reden en jij uiteindelijk won :Y)
Stippelberg was ook een mooie wedstrijd! Leende is 16 maart inderdaad. Ik twijfel nog of ik daar nog een keer korte klasse 1 doe of een lange ga proberen

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2434
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 11:35

Miriam91 schreef:
O dat is misschien ook nog een optie! Dat is heel dichtbij. Kun je daar grote rondes rijden? Ik vooral in de Kampina en Oisterwijkse bossen maar ook soms het Leenderbos


Ik kan nog uitwaaieren naar landgoed de utrecht, maar dan moet ik er echt een dagtocht van van maken. Ik heb nu een paar rondes liggen van 12-15-22-30 en 35 kilometer. En zou van die van 35 nog 45 kunnen maken hahaha allemaal vanuit huis en minimaal asfalt :D

Freyr
Berichten: 699
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 18:20

Absolute beginnersvraag: mag je bij de endurance eigenlijk met zweep rijden? Sporen zijn niet toegestaan lees ik wel, maar zweep kan ik zo niets over vinden.

Marije_jiplover

Berichten: 25349
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 18:23

Afbeelding

In de lagere klassen en maximaal 90 cm, aldus het discipline reglement Endurance van de KNHS.

Freyr
Berichten: 699
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 18:33

Thanks! Volgende keer even beter zoeken & op jacht naar een kortere zweep. Ik heb er nu eentje van 120 cm om honden op buitenrit makkelijk bij te kunnen voor een stokje voor hun neus of om ze af te leiden met opeens een kriebeltjr ergens.

Piekosjj

Berichten: 5462
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-24 20:44

Vandaag de eerste 'echte' rit van het jaar gemaakt, had verwacht dat we alle kanten op zouden vliegen na twee weken vrij maar ze was boven mijn verwachtingen in echt super braaf. Ze kan soms erg geirriteerd raken op het bit of de hackamore, maar sinds we wat aanpassingen in het tuig hebben gemaakt is ze heerlijk op een los teugeltje te rijden, al moet ik haar wel heel veel bijsturen met zit en stem, maar we zitten in ieder geval niet meer zo te vechten om het tempo. En ondanks dat ze echt veel energie had vandaag, was ze heel fijn door het bos te sturen. Het had gigantisch gesneeuwd gister, maar ik was zo gefocust op haar dat ik eigenlijk amper van het prachtig besneeuwde bos kon genieten :+ Ach, we deden nu ook maar een heel kort rondje, zaterdag gaan we voor een langere rit op pad dus kan ik hopelijk wat meer van het natuurschoon zien haha :D

Uiteindelijk zo'n 6 km gereden, dus echt een kort stukje maar prima zo vlak voor het donker.

Galeobdolon

Berichten: 1096
Geregistreerd: 27-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 21:45

Qua zadels en pads vind ik het ook nog zoeken. Vooral met prijzen zoals equitex en winderen. Hoe veel beter zou dat nou werkelijk zijn dan een pad of half pad van 80 euro?

Ik heb nu een Edix vhz en een ghost puro plus. Een goede pad is dus wel belangrijk, maar wie weet heb ik over een jaar ook wel weer een ander zadel. Vooralsnog paste dit het beste met haar rechte en korte rug.

Ook nog eens de eeuwige discussie of dat een (goed passend, wat juist de crux is) boom zadel nou beter is dan een soft tree of boomloos.

En om nou terwijl ze nog veel gaat veranderen een 5000 euro endurance zadel te kopen zit ik ook niet op te wachten.



Bijzonder om zo in je concentratie te zitten dat je al die sneeuw niet eens merkt :D Fijn dat ze het eens is met de veranderingen aan haar hoofdstel:) En dat ze het laat merken

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2434
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 10:05

@galeobdolon ik heb cei2* gereden op een trekker pro Arte. Dat was wat op dat moment het beste lag op dat paard. Boom of boomloos als het goed past en de druk juist verdeeld maakt het imo met tragere snelheden niet veel uit (<16 km/u gemiddeld) ik merkte wel dat de druk bij de hogere gemiddelde snelheden niet juist meer verdeeld kon worden met diverse pads. Kwamen toch wat druk plekjes naar boven etc


Afbeelding


En als tip van de sluiter. De Gaston merciers kosten (als je geen Carbon boom hebt) geen 5000 *D


En oh ja die concentratie dat je het weer niet meer merkt. Heerlijk. Zolang ik droog op m’n paard kan komen :D ik heb nu met deze wind en regen een enorm motivatie gebrek. Nu is dit volgens mij de laatste dag. Morgen moet ik werken dus ga vandaag nog een rondje van 12 doen denk ik

Piekosjj

Berichten: 5462
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 11:28

Ja hetzelfde met regen inderdaad. Als 't al regent stap ik niet graag op, maar zodra het regent terwijl je al rijd maakt 't me vaak niet zo veel uit :+ Er lag op best veel ijs onder de sneeuw dus echt goed kijken waar we het beste konden rijden! Dan zit je zo naar de grond te kijken dat je eigenlijk geen oog hebt voor hoe mooi het hele landschap is.

marsyl

Berichten: 1644
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 21:12

Piekosjj, zo herkenbaar. Je denkt, dit gaat nooit goedkomen het wordt knieën vast en gaan. En dan zijn ze gewoon braaf haha. Ik ben ook zo vaak met mijn paard bezig dat ik de omgeving ook helemaal vergeet. Dat heb ik vooral tijdens wedstrijden. Dan denk ik soms, joh kijk eens om je heen

Galeobdolon, wat een zoektocht joh! Ik rijd gewoon met een gewoon dressuur zadel en een gewoon nep lemieux dekje zal in klasse 2/3/4 vast niet meer handig zijn maar voor nu is het nog prima :j

Hier vandaag ook eerste echte ritje gemaakt. Wat een water overal zeg poeh, ook in het bos. Meneer was weer enorm druk, soms mis ik wel eens gewoon een ontspannen ritje maken

SandraWierda

Berichten: 1427
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 21:42

Leuk topic :j

Ik ben vorig jaar gestart in de impuls klasse met mijn mini haflinger van 1.37m en 8 jaar oud en we gaan dit jaar voor het echte starten in de klasse 1. Ik woon in Friesland, dus zal helaas de meeste van jullie nooit op de wedstrijden tegen gaan komen. Wij rijden dus de noordelijk wedstrijden en vorig jaar ben ik ook in Ermelo gestart.

Ik heb Mellow sinds aug 2021 toen was ze net onder het zadel dus zijn wat betreft training echt op ‘0’ begonnen. Onze grootste uitdaging is om de snelheid te halen en de hartslag goed te krijgen. Maar dat maakt de training juist zo enorm leuk.

Ik rij met een Massimo trail zadel en een toklat pad met een mattes singel. Andere singels krijg ze toch snel plekjes van omdat ze weinig ruimte in de oksels heeft, dit zadel is 1 van de weinige zadels die op Mellow haar korte rug past door de Franse kussens. En de toklat pad omdat ik daar dan nog net een lang genoege singel aan kan krijgen voor goede drukverdeling van de singel. De meeste pads zijn te lang waardoor ik een korte singel moet gebruiken. En dunne dekjes vind madam niet OK en als het tegen zit lig ik er dan binnen een paar tellen naast :D


Foto in Ermelo genomen, inmiddels rijden we in het donker groen.
Afbeelding

Stelvio
Berichten: 824
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 03:43

Leuk, een endurance-kletstopic!
Hier staat ook Leenderbos in maart en Zutendaal in april als eerste op de planning. Vorig jaar voornamelijk 20 en 30km gereden, dit jaar staat 40 en 60km op de planning.

Afbeelding

marsyl

Berichten: 1644
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 09:31

Gezellig nog meer endurance liefhebbers :D Stelvio jou heb ik in Stippelberg ook gezien geloof ik! Je hebt ons toen een paar keer ingehaald :D ik vind jou paardje zooooo knap <3

scooby09

Berichten: 2213
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 10:03

He wat leuk Endurance topic.

In Maart wil ik mijn jonge paard gaan starten ben er een aantal jaren uit geweest , maar heb eerder gestart met mijn andere merrie.

Mooi GM zadel heb je er op liggen Stelvio

Stelvio
Berichten: 824
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 11:32

marsyl schreef:
Gezellig nog meer endurance liefhebbers :D Stelvio jou heb ik in Stippelberg ook gezien geloof ik! Je hebt ons toen een paar keer ingehaald :D ik vind jou paardje zooooo knap <3


Dankje, m’n knappe cremello pony :o
We zijn elkaar inderdaad een paar keer tegen gekomen op Stippelberg, maar als jij met je grote paard ging galopperen was je in een paar galopsprongen weer uit ons zicht ;)

Stelvio
Berichten: 824
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 11:33

scooby09 schreef:
He wat leuk Endurance topic.

In Maart wil ik mijn jonge paard gaan starten ben er een aantal jaren uit geweest , maar heb eerder gestart met mijn andere merrie.

Mooi GM zadel heb je er op liggen Stelvio


Dankje, ben er ook erg blij mee, ligt super op de korte rug van m’n pony en ik zit er heerlijk in.

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 11:51

Ik lees lekker met jullie mee. Ben vooral benieuwd waar jullie ervaring op doen voor jonge dieren in de endurance. Onze pony rij ik gemiddeld 15 km per week buiten. Soms op locatie maar vaak gewoon vanaf huis een ronde. Omdat ik weinig ervaring heb met endurance vraag ik mij af waar je het beste een eerste keer een introductie klasse kunt rijden? Wij zitten in het noorden van de achterhoek.

marsyl

Berichten: 1644
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 11:58

Stelvio schreef:
marsyl schreef:
Gezellig nog meer endurance liefhebbers :D Stelvio jou heb ik in Stippelberg ook gezien geloof ik! Je hebt ons toen een paar keer ingehaald :D ik vind jou paardje zooooo knap <3


Dankje, m’n knappe cremello pony :o
We zijn elkaar inderdaad een paar keer tegen gekomen op Stippelberg, maar als jij met je grote paard ging galopperen was je in een paar galopsprongen weer uit ons zicht ;)

Oke oke ter vergelijking met alle arabiertjes is hij "groot" maar hij is maar 1.60 :D hij oogt alleen groter door zijn vierkante billen :D

Piekosjj

Berichten: 5462
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 12:10

Wat leuk zo veel nieuwe mede-endurance ruiters, we staan zelfs in uitgelicht :D Stelvio wat een prachtig paard heb je!

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:22

Wat een leuke combinaties komen er voorbij...!

Ik hoop dat ik ook mag meedoen ondanks ik waarschijnlijk nooit een rit zal rijden.
Onze pony's zijn veel te klein voor mij om op te rijden maar ik vind endurance wel een van de leukste sporten om met je paard te doen.
Ik zou dus graag van de zijlijn mee willen aanmoedigen *\o/* :D

lonniejj

Berichten: 2907
Geregistreerd: 23-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:34

Ik wil hier ook graag meelezen!
Ik heb 2 jaar geleden met mijn merrie Rosa (nrps) endurance klasse 1 gestart. Helaas daarna door blessures niet meer kunnen starten.
Inmiddels is Rosa drachtig dus die zal dit jaar ook niet gestart worden, maar ik heb wel de ambitie om met mijn 5 jarige merrie, Noura (nrps, v. Yanour Hayati) endurance te gaan doen. We zijn nu nog rustig bezig met inrijden dus eens zien hoe we dit jaar doorkomen, maar wie weet later op het jaar een klasse 1.

Rosa is de vos op deze foto

Afbeelding

En dit is Noura
Afbeelding

Leuk om gelijkgestemden te treffen! :D