Endurance 2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Freyr
Berichten: 699
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 14:00

jazzejam schreef:
Ik lees lekker met jullie mee. Ben vooral benieuwd waar jullie ervaring op doen voor jonge dieren in de endurance. Onze pony rij ik gemiddeld 15 km per week buiten. Soms op locatie maar vaak gewoon vanaf huis een ronde. Omdat ik weinig ervaring heb met endurance vraag ik mij af waar je het beste een eerste keer een introductie klasse kunt rijden? Wij zitten in het noorden van de achterhoek.


Hier ook iemand die nog totaal geen ervaring heeft met endurance. Ik heb voor nu even gekeken naar welke wedstrijden uberhaupt redelijk goed aan te rijden zijn. In jouw omgeving zijn wel redelijk wat ritten als ik zo naar de kalender kijk. Is die oefen endurance van cool running endurance misschien wat?

@ChantalAM: Kunnen ze niet voor de kar? Een paar wedstrijden hebben ook mendurance.

Ik ga zo eens een ritje van +/- 17 km maken in het bos/duin. Eens kijken hoelang we er over doen, beetje als nulmeting. Iemand een tip hoe ik provisorisch bij de trailer haar hartslag kan meten? Gewoon hand er tegenaan, voelen en stopwatch erbij?

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2434
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 14:05

Freyr schreef:
jazzejam schreef:

Ik ga zo eens een ritje van +/- 17 km maken in het bos/duin. Eens kijken hoelang we er over doen, beetje als nulmeting. Iemand een tip hoe ik provisorisch bij de trailer haar hartslag kan meten? Gewoon hand er tegenaan, voelen en stopwatch erbij?



Dat is inderdaad de manier, eventueel kun je in de kaak ook een slagader vinden dus daar kun je eventueel ook nog via tellen

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 14:24

Nou Freyr dat zou idd ook nog kunnen.
Jammer genoeg nu even wat andere prioriteiten kwa geld uitgave maar ik stop het in mijn doelen rugzak.
Thanks voor de tip.

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 15:12

Freyr schreef:
Hier ook iemand die nog totaal geen ervaring heeft met endurance. Ik heb voor nu even gekeken naar welke wedstrijden uberhaupt redelijk goed aan te rijden zijn. In jouw omgeving zijn wel redelijk wat ritten als ik zo naar de kalender kijk. Is die oefen endurance van cool running endurance misschien wat?


Ja, misschien wel goed idee, ik zie dat ze ook een webinar hebben eind van de maand. Denk dat die ook wel interessant is voor mij als leek. :j

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 18:19

Net even het eerste rondje van 2024 gereden. Pony was lekker druk, dus moest de aandacht erbij houden. Voornamelijk over asfalt omdat het bos veel te nat nog is. Hopelijk droogt het snel weer wat op. Wat doen jullie als je over asfalt rijdt? Hier hebben we de pony blootsvoets. We rijden dan een goed uur/1,5 uur in voornamelijk voorwaardse draf maar zoals vandaag wil ze ook graag galopperen alleen ben ik daar geen voorstander van. Maar kan het kwaad om een stukje in galop te doen?

SandraWierda

Berichten: 1427
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 18:43

jazzejam schreef:
Net even het eerste rondje van 2024 gereden. Pony was lekker druk, dus moest de aandacht erbij houden. Voornamelijk over asfalt omdat het bos veel te nat nog is. Hopelijk droogt het snel weer wat op. Wat doen jullie als je over asfalt rijdt? Hier hebben we de pony blootsvoets. We rijden dan een goed uur/1,5 uur in voornamelijk voorwaardse draf maar zoals vandaag wil ze ook graag galopperen alleen ben ik daar geen voorstander van. Maar kan het kwaad om een stukje in galop te doen?


Over de bestating/ verharding stap ik alleen maar.

Marije_jiplover

Berichten: 25349
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 18:46

Ik draaf wel eens over asfalt, maar galop echt niet.
Meestal is het in draf een drukke weg oversteken, soms is het naast de fiets wel een paar km draven, maar dan zit ik er dus niet op.
In het bos zijn wel paden met puin ondergrond waar ik wel overheen draaf, maar ook niet galoppeer.

SandraWierda

Berichten: 1427
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 18:52

Marije_jiplover schreef:
Ik draaf wel eens over asfalt, maar galop echt niet.
Meestal is het in draf een drukke weg oversteken, soms is het naast de fiets wel een paar km draven, maar dan zit ik er dus niet op.
In het bos zijn wel paden met puin ondergrond waar ik wel overheen draaf, maar ook niet galoppeer.


Hier idd hetzelfde meer bospaden met puin erin, maar dat hangt er ook vanaf of ze op ijzers staat en hoelang geleden de smid is geweest. Als ik merk dat ze het niet fijn vind ook daar alleen stap. Mellow wil kort na de smid sws nog wel eens wat gevoelig lopen zonder ijzers.

Als ik in een berm draaf en ik kom een oprit tegen in nette bestrating draaf ik nog wel eens door. Oogt het te ongelijk ga ik altijd naar stap.

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:01

Onze pony is niet te houden als ik alleen maar zou stappen over de verharding. En in de berm wil ze vaak niet dan zoek ze toch weer de verharding op. Puinpaden doe ik vaak wel in stap omdat hier vaak gemene puntige stukken steen uitsteken. Maar dan merk ik dat de pony dat zelf ook liever in stap doet.

Marije_jiplover

Berichten: 25349
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:26

Ik zou dan toch iets aan gehoorzaamheidstraining inbouwen, pony heeft te accepteren welke gang de berijder aanbiedt, imo.

scooby09

Berichten: 2213
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:33

Ik draaf wel eens wat over het harde galop eigenlijk nooit.
Ze loopt op blote voeten zonder problemen.

Berm vind ik persoonlijk veel spannender ongelijk gaten en wat nog meer.

Hartslagmeten kan makkelijk met simpele stethoscoop met de hand lukt mij dan weer niet.

Vandaag lekker rondje gemaakt 18 km paden bijna allemaal droog dus 2 blije paarden.

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:36

Klopt, ze moet ook luisteren. En dat is ook een werkpuntje, opzich luisterd ze wel maar er volgt nog wat commentaar van haar kant. Maar ze is een heel stuk beter te doen als ze wel lekker mag draven over de weg ipv gedwongen door de berm. Vandaar mijn vraag of anderen ook op asfalt draven. Galop is dus niet de bedoeling en dat weet ze.

Miriam91

Berichten: 2854
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:39

Ik doe ook hoogstens korte stukjes draf op asfalt. Op puin ook altijd in stap. Mijne staat op blote voeten. Hopelijk kan dat ook in de hogere klasses zo blijven

scooby09

Berichten: 2213
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 19:43

Miriam91 schreef:
Ik doe ook hoogstens korte stukjes draf op asfalt. Op puin ook altijd in stap. Mijne staat op blote voeten. Hopelijk kan dat ook in de hogere klasses zo blijven

Ik heb hoefschoenen gaat ook prima maar als ze erg springerig is vliegen ze mij om de oren :=

Stelvio
Berichten: 825
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:22

Asfalt draaf ik alleen als het korte stukjes zijn, galopperen zeker niet. (Volgens mij staat ook in het endurance reglement dat galopperen op asfalt niet is toegestaan.)

marsyl

Berichten: 1644
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:25

Ik moet best een stuk rijden om in het bos te komen (30min rijden). Ik draaf daarom best veel over het asfalt eigenlijk :o. Moet zeggen ik heb hem nu 3 jaar en het is nooit nodig geweest om hem op ijzers te zetten tot nu.. ik reed zo veel buiten dat hij te gevoelig werd. Hij heeft nu voor ijzers :j. En ik moet zeggen tot nu toe bevalt het goed, ik hoef nu ook niet meer alle paden te vermijden waar steentjes op liggen. Galopperen over het asfalt doe ik niet.

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 20:56

Dat lijkt idd beetje zoals het voor ons ook is, veel asfalt tot je aan het bos bent. Af en toe een zand pad. Maar als je een beetje verschillende routes wil rijden ontkom je er niet aan dat grote stukken asfalt zijn. En dus ook langere stukken in draf daarover worden afgelegd.

Piekosjj

Berichten: 5464
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 21:24

Zolang je niet ineens heel veel gaat draven uit het niks, kan een paard best wel heel veel draven op het asfalt. Ik doe het niet vaak want ik heb simpelweg heel veel bos heel dichtbij maar vind het wel belangrijk dat mijn paard het kan, als in: asfalt is natuurlijk wat gladder dan de bospaden dus wil niet dat ze direct uitglijd als ze een stukje over het asfalt moet.

Vandaag mijn eerste lange rit van het nieuwe jaar en mijn nieuwe training plan, was nog niet zo heel spannend: 12 km :+ Ze was echt onmogelijk om op te zadelen want ze kon nog geen halve seconde stil staan, dus zag het al zitten dat ze alleen maar zou willen rennen, maar in tegen deel was ze echt heel braaf! Ze was heerlijk relaxed en kon haar bijna de hele rit op een los contactteugeltje rijden, echt zo fijn! Even zo nu en dan wat ontevredenheid over het bit, vooral op de terugweg wordt ze wat onrustig en onstabiel en dan wil ze wat trekken en schudden met d'r hoofd. We gingen nog bijna onderuit want ze vond 't nodig om precies op een glad stukje bergafwaarts d'r hoofd naar beneden te trekken :+ Maar gelukkig geen bokkesprongen vandaag :D Ik merkte dat ik best een beetje onzeker in het zadel zat, we moeten echt weer even wat meer 'goede' kilometers gaan maken nadat ze eigenlijk de hele herfst gewoon heel vervelend te rijden is geweest... Niks haar schuld, ze is een jong paard met energie voor 10, hopelijk nu we het trainen weer oppakken kan ze het er allemaal weer uit lopen :D

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 22:06

Oja lekker onrustig met zadelen, en dan wel lekker te rijden. Maar het is ook vaak andersom bij ons. Elke keer weer afwachten hoe de pet staat.

Lijkt me echt heerlijk om zo dicht bij het bos te zijn. Maar Zweden is ook wel echt een buitenrecreatie land. Ik zou zo verhuizen :D

Hier in Nederland moet je wel echt een dier hebben wat volledig verkeersmak is. Vandaag was de oud ijzeractie in de buurt ben denk ik wel 5 keer de trekker en aanhanger vol zooi op smalle weggetjes tegen gekomen. Gelukkig allemaal fijne chauffeurs. Maar dit hoef ik niet te proberen met mijn andere merrie. Dan liggen we geheid in de sloot. :=

Piekosjj

Berichten: 5464
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 22:21

Ja het is echt zo fijn, je mag ook overal rijden dus je hebt heel veel vrijheid. Je hebt bijv geen ruiterpaden bij ons, je mag elke weg of pad op of juist recht het bos door. Al is dat natuurlijk niet overal zo, ik ben ook echt verhuisd om betere rijpaden te hebben (en andere redenen) want op onze vorige stal had ik zulke slechte paden, heel veel asfalt, veel grote wegen en dorpjes waardoor je eigenlijk nergens echt lekker kon rijden. Terwijl dat maar 10 km van mijn huidige stal af zat. Nu heb ik een heeeel groot bos in de achtertuin en ik heb het einde nog niet ontdekt :D Al rijd hier op het platteland ook wel heel veel landbouwverkeer, maar de meeste boeren die weten dat we veel met paarden rijden hier en je kan altijd wel even ergens een oprit in rijden of een akker op oid.

scooby09

Berichten: 2213
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 09:32

Dat klinkt echt fijn Piekosjj.
Als je hier al klein uitstapje van het ruiterpad afgaat heb je al ee probleem maar goed ik snap dat ook wel is gewoon druk in het bos en als iedereen beetje rekening met elkaar houd komt dat wel goed.

Hoe jong is je jonge paard?

Stelvio
Berichten: 825
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 15:43

Vanuit thuis heb ik eerst 500m fietspad en dan ben ik in het veld, hier kan ik een rondje van ongeveer 10km maken. Wil ik verder gaan dan moet ik een stukje dorp door om in het ander veld te komen. Prima trainingsgebied, maar wel veel lanbouwverkeer, daarom ga ik het liefste met de trailer naar het bos, heerlijk rustig. Vanochtend ook nog een lekker ritje gemaakt in het bos van Zutendaal.

@Piekosjj een bos in je achtertuin klinkt heerlijk!

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 20:19

Hoe bouwen jullie een jong paard op voor bijvoorbeeld 20km/30km afstand op wedstrijd? Wij rijden nu maar 1x per week ivm vroeg donker. Als het straks weer langer licht is wil ik 2 tot 3 x per week gaan rijden. Mijn idee was op de twee keer die ik extra rij wat meer met bakwerk aan de gang te gaan maar langer als een half uurtje per keer is dat niet. Zou dat voldoende zijn om daarmee ook een wedstrijdje mee te pakken? Uiteraard gaat het mij niet om de winst maar om het met goed gevolg kunnen afleggen waarbij de pony een positieve ervaring op doet.

SandraWierda

Berichten: 1427
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 20:55

jazzejam schreef:
Hoe bouwen jullie een jong paard op voor bijvoorbeeld 20km/30km afstand op wedstrijd? Wij rijden nu maar 1x per week ivm vroeg donker. Als het straks weer langer licht is wil ik 2 tot 3 x per week gaan rijden. Mijn idee was op de twee keer die ik extra rij wat meer met bakwerk aan de gang te gaan maar langer als een half uurtje per keer is dat niet. Zou dat voldoende zijn om daarmee ook een wedstrijdje mee te pakken? Uiteraard gaat het mij niet om de winst maar om het met goed gevolg kunnen afleggen waarbij de pony een positieve ervaring op doet.


Rij je de eerste keer dan ook bak of bos? Ze moeten en afstand leren en snelheid leren, dit heb ik apart opgebouwd. Of afstand langer of tempo hoger, niet beide tegelijk verhogen. Bakwerk is in mijn optiek echt heel anders dan bos, in bos loopt mijn pony ook heel anders dan wanneer ik in een bak rij. Ik zou n1x per week afstand trainen in stap bijvoorbeeld en 1x per week snelheid trainen op korte afstand.

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 21:02

Nu rijden we 1 x per week buiten tussen de 10 en 15 km buiten. Voornamelijk draf gemiddelde snelheid 10km/uur. Maar dan zou ik dus ook een korter rondje kunnen bij pakken en dan een hogere snelheid of gaat dat te gek voor een jonge pony (half koudbloed)?