Endurance 2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SandraWierda

Berichten: 1427
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 21:24

jazzejam schreef:
Nu rijden we 1 x per week buiten tussen de 10 en 15 km buiten. Voornamelijk draf gemiddelde snelheid 10km/uur. Maar dan zou ik dus ook een korter rondje kunnen bij pakken en dan een hogere snelheid of gaat dat te gek voor een jonge pony (half koudbloed)?


Hoe jong is jong? Als je afstand gaat verhogen zou ik sws tempo iets lager doen misschien of gelijk houden. Als ze die afstand gewent is, zelfde afstand en tempo iets verhogen. Ik stap meestal 2km in en 2km uit. Je kunt als afwisseling ook eens warmrijden en wat galop toevoegen en dan eventueel minder draf en wat meer stap als herstel.

Neem je je rondjes ook op, dan kun je ze met elkaar vergelijken. Als ik bijvoorbeeld in een training nu meer galoppeer, dus hoger tempo, kom ik uiteindelijk lager uit. Want dan blijkt mijn stap en draf tempo lager te liggen. Galop vraagt veel van mijn pony. Voor ons een trainingspuntje en iets om rekening mee te houden op onze eerst volgende wedstrijd.

Half koudbloed? Uit wat voor combi komt ze, bij koudbloed kan hartslag bij finish ook zeker een aandachtspuntje zijn.

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:00

Hartslag nog niet eerder bij gehouden.

Rondjes nemen we wel op maar merk dat met 1x keer per week er niet echt progressie is. Meer dat ze stabiel blijft kwa uithoudingsvermogen en snelheid. Pony is een onherleidbare kruising maar zit naar alle waarschijnlijkheid wel fjordenbloed in. Der vader was een nrpser maar niet gekeurd maar is een rijtypische pony.

Galop is voor onze pony ook een lastige gang. Ze heeft moeite met mooie door galopperen. En raakt dan wat geïrriteerd als je haar verder aandrijft wat dan de galop geen goed doet. Zeker een punt waar werk zit maar vind het moeilijk om haar motivatie daarin te vinden.

SandraWierda

Berichten: 1427
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:20

jazzejam schreef:
Hartslag nog niet eerder bij gehouden.

Rondjes nemen we wel op maar merk dat met 1x keer per week er niet echt progressie is. Meer dat ze stabiel blijft kwa uithoudingsvermogen en snelheid. Pony is een onherleidbare kruising maar zit naar alle waarschijnlijkheid wel fjordenbloed in. Der vader was een nrpser maar niet gekeurd maar is een rijtypische pony.

Galop is voor onze pony ook een lastige gang. Ze heeft moeite met mooie door galopperen. En raakt dan wat geïrriteerd als je haar verder aandrijft wat dan de galop geen goed doet. Zeker een punt waar werk zit maar vind het moeilijk om haar motivatie daarin te vinden.


Dan zou ik de galop zeker niet veel trainen, max 1x per buitenrit op een goed geschikt pad. Puur voor gewenning

Stelvio
Berichten: 825
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 08:14

jazzejam schreef:
Galop is voor onze pony ook een lastige gang. Ze heeft moeite met mooie door galopperen. En raakt dan wat geïrriteerd als je haar verder aandrijft wat dan de galop geen goed doet. Zeker een punt waar werk zit maar vind het moeilijk om haar motivatie daarin te vinden.


Train je haar dressuurmatig? Ik zou daar nu m’n focus op leggen zodat ze beter door haar lijf gaat lopen en de galop makkelijker voor haar gaat worden. Hoe lang is ze onder het zadel?

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:37

Nog weinig gedaan kwa dressuur. Ze wordt 6 in mei en is ingereden op haar 3de maar heeft eerste jaar weinig gedaan en veel vrij gehad. Vanaf haar 4de rijden we elke week 1x buiten en wat gehoorzaamheid in de bak aan de hand. Rijden in de bak wil ik dit jaar dus erbij gaan doen.

Piekosjj

Berichten: 5464
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 12:59

Weet niet meer wie het vroeg maar mijn paard wordt in mei 5 jaar. Ze is getrained als draver bij een profs trainer dus al lang aan het werk en ook ingereden maar pas sinds een jaar is ze 'rijpaard'.

Jazzejam als je wilt starten dit jaar zou ik aanraden om echt meer te rijden. Dat hoeven niet per se langere of zwaardere ritten zijn, maar wel meer 'zadeltijd'. Dus heel veel basis km om het lichaam te laten wennen en voorbereiden op de toekomstige langere afstanden, en meerdere ritten per week dat je de trainingsprikkel wat hoger houdt. En zeker als je pony wat eigenwijs is en wat moeite heeft met bijv de galop is dressuurwerk daar echt heel belangrijk in! En je kunt natuurlijk ook wat 'dressuur' rijden in het bos :D Ze hoeven imo niet de hele tijd aan de teugel oid te lopen, maar je kan zo wel eens een paar pasjes opzij over het bospad, stelling aan laten nemen in de bochten, tempowisselingen etc etc. Ik probeer zelf minstens 1x per week in de bak te rijden, al is dat de laatste weken niet echt gelukt door alle sneeuw :+ Dan werk ik vooral heel erg aan de flexibiliteit, onderzetten van het achterbeen en buiging door het lichaam, heel soms leg ik wat balkjes neer. En vaak ook wat gehoorzaamheidsdingetjes die me handig lijken in de toekomst: wijken voor het been, wenden van de voor- en achterhand, achterwaarts, dat soort dingetjes.

SandraWierda

Berichten: 1427
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:21

Piekosjj schreef:
Ik probeer zelf minstens 1x per week in de bak te rijden, al is dat de laatste weken niet echt gelukt door alle sneeuw :+ Dan werk ik vooral heel erg aan de flexibiliteit, onderzetten van het achterbeen en buiging door het lichaam, heel soms leg ik wat balkjes neer. En vaak ook wat gehoorzaamheidsdingetjes die me handig lijken in de toekomst: wijken voor het been, wenden van de voor- en achterhand, achterwaarts, dat soort dingetjes.


Herkenbaar, daarom ben ik maar weer lid geworden van een rijvereniging om in ieder geval 1x per week in een bak dressuurmatig te rijden en voor nu extra het geluk dat ik dan lekker binnen kan rijden. Ik had ook nog maar weinig dressuur matig gereden omdat we zelf geen rijbak hebben. En nu met de winter stop voor de endurance de dressuur (en wat springen) opgepakt. Omdat ik wel een doel moet hebben om te trainen, ook maar meteen wat dressuur wedstrijden meegepakt :j

Je merkt meteen dat je paard dan ook buiten veel makkelijker en fijner begint te lopen _/-\o_

Piekosjj

Berichten: 5464
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 13:41

Ja het was ook mijn doel om bijv bij de vereniging te gaan rijden en wat dressuurles te nemen, maar ik heb helaas geen eigen trailer dus daar ik niks van gekomen. Er kwamen wat andere grote uitgaven, dus de trailer schuift door naar volgend jaar :)) We hebben nu lekker samen wat aangepoot in de bak, ze kan ook nog zo weinig dat les nemen dan voor mijn gevoel ook nog niet zo veel nut heeft. Ze kon tot begin vd winter nogeneens het bit accepteren, laat staan nageeflijk lopen en ze kan bijv nog steeds geen linkergalop ohz. Ze kan nu wat aan de teugel lopen maar we hebben nog meer dan genoeg om aan te werken zodat we volgend jaar met iets meer fatsoen les kunnen nemen :')

Marije_jiplover

Berichten: 25349
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 14:24

Ik ben deze winter echt heel blij met een trailer en een lidmaatschap van een rijvereniging met binnenbaan op 10 autominuten van stal :j

Hier ook een koudbloed (haflinger) die wel wat werk heeft aan de galop, maar ook 1 die makkelijker gaat draven na een stuk(je) galop, dus ik neem de galop ook wel eens mee, niet zo zeer voor de galop zelf, maar voor de draf die ik erna van hem krijg.

scooby09

Berichten: 2213
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 19:56

Binnenbak heb ik nu ook echt heel fijn voor de winter om ze dressuur matig lekker sterk te maken.
Samen met mooie recht uit kilometers.

Keertje ergens anders rijden en verschillende ondergronden oefenen.
En als je wat heuveltjes om de hoek hebt ook mooi lekker stappen heuveltjes en heuveltjes af.
Goed voor ze.!

Met 1 x pw buiten bouw je niet echt op idd beetje onderhoud.
Als ze 25 km kunnen lopen lopen ze de 30 km ook wel.
Niet de afstand en snelheid tegelijk omhoog.
Dus als je een ritje zegt we gaan wat verder gaat het tempo naar beneden.

Marije_jiplover

Berichten: 25349
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 20:33

Heuvels loopt die van mij genoeg, gestald aan de voet van de Posbank/Veluwezoom.

Sterker nog, ik ben die eeuwige stuwwal wel eens zat, dan pak ik de trailer en rijd ik 10 minuten de bult op en ga lekker daar semi plat rijden. Of ik rijd 25 minuten naar de Ginkelse Heide bij Ede, lekker uitgestrekte mooie tankbanen om over te rijden.

SandraWierda

Berichten: 1427
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 20:38

Marije_jiplover schreef:
Heuvels loopt die van mij genoeg, gestald aan de voet van de Posbank/Veluwezoom.

Sterker nog, ik ben die eeuwige stuwwal wel eens zat, dan pak ik de trailer en rijd ik 10 minuten de bult op en ga lekker daar semi plat rijden. Of ik rijd 25 minuten naar de Ginkelse Heide bij Ede, lekker uitgestrekte mooie tankbanen om over te rijden.


Grappig, want de heuvels mis ik hier dan weer in het noorden is alles vlak :(

scooby09

Berichten: 2213
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 20:40

Haha zo heeft iedereen wat.

Ik zit op de mooie veluwe kan alle kanten uit mooi centraal ik klaag dus niet qua uitrijmogelijkheden.
Alleen jammer dat ik nu dan toch echt met de trailer naar bos moet Stal is verhuist van locatie naar plek niet meer naast het bos.

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 21:24

Hier kort bij wat kleine heuveltjes in het bos wel leuk om door te rijden en zeker goed voor de bilspieren. Maar voor de echte heuvels gaan we richting holterberg of markelo. Hopelijk van het weekend de trailer weer eens pakken. Helaas kan ik nog niet helemaal zelfstandig met haar op pad, trailer is nog een beetje spannend. Dat heeft nog wat meer oefening nodig. Hopelijk gaat daar dit jaar wat meer vooruitgang in komen. Lijkt me fijn om zelf weg te kunnen.

Miriam91

Berichten: 2854
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 09:09

Ik heb eigenlijk ook alleen maar vlak bos. Ik zou naar de Drunense Duinen kunnen rijden en op de zandvlakte trainen.
Was eigenlijk van plan vrijdag de trailer te pakken. Maar even afwachten hoe bevroren de grond blijft anders blijf ik thuis.

Ballard_L

Berichten: 2498
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 10:06

Ik lees stilletjes mee. Het lijkt me mega leuk om eens een endurancewedstrijd mee te pakken en ik zit nu te denken aan Gaasterland in maart. (Klopt het trouwens dat die nog niet op de knhs staan om je op te geven?) Mijn pony (een Welsh Cob) heeft een goede basisconditie, dus eigenlijk denk ik dat ik met mijn normale rijden al een aardig eind kom. Toch wil ik in de voorbereiding vaker een langer rondje gaan doen, dus plannen maar :) Hier in het noorden helaas geen bos om te hoek, dus we zijn veel aangewezen op de berm en asfalt. Dat is hij gelukkig wel gewend, dus we draven best vaak op asfalt

SandraWierda

Berichten: 1427
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 11:14

Ballard_L schreef:
Ik lees stilletjes mee. Het lijkt me mega leuk om eens een endurancewedstrijd mee te pakken en ik zit nu te denken aan Gaasterland in maart. (Klopt het trouwens dat die nog niet op de knhs staan om je op te geven?) Mijn pony (een Welsh Cob) heeft een goede basisconditie, dus eigenlijk denk ik dat ik met mijn normale rijden al een aardig eind kom. Toch wil ik in de voorbereiding vaker een langer rondje gaan doen, dus plannen maar :) Hier in het noorden helaas geen bos om te hoek, dus we zijn veel aangewezen op de berm en asfalt. Dat is hij gelukkig wel gewend, dus we draven best vaak op asfalt


Wat leuk dat je daar ook mee wilt gaan doen. De endurance wedstrijden komen idd altijd heel laat pas op de KNHS te staan om in te schrijven. Wat wil je er gaan starten impuls klasse of klasse 1? Ik rij veel in DFW als je een stuk rijden geen probleem vind kunnen we daar wel keertje samen rijden. Ik heb er een mooi 24km rondje :j

Piekosjj

Berichten: 5464
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 12:13

Wat leuk Ballard, ik volg jou al heel lang op insta haha, vind dat je een hele gave pony hebt!

Ik heb gister weer heerlijk gereden, echt een goed begin van dit jaar zeg :D Ze was weer heerlijk relaxed, we hebben zelfs wat kunnen galopperen! De eerste keer aanspringen resulteerde in een rodeo met 4-5 fikse bokken, maar haar daarna weer aan laten springen en toen ging ze lekker, ze vond het zelf duidelijk echt heel leuk en ze liep lekker te sjouwen. Aangezien ze vaak bokt bij het aanspringen en ze van lang galopperen erg enthousiast kan worden, heb ik iets van 4 hele kleine stukjes gegaloppeerd, en dat ging echt heel netjes, en na het galopperen bleef ze ook heel netjes bij me ipv alleen maar weer willen rennen. Weer een goede ervaring er bij :)

Ik ga haar waarschijnlijk vanavond of morgen scheren, ben een beetje bang dat ze dan echt een bommetje gaat worden :+

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2434
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 12:37

Arie gaat hier ook ontzettend lekker! Ik ga vandaag wel voor een rondje buiten. De zon schijnt heeeeerlijk!
@miriam ik wil binnenkort ook naar de ldd om wat ‘heuvels’ te trainen. Ik wil dan een paar meer achter elkaar diverse helingen op gaan. Ken er nog geen weg of pad dus dat wordt leuk. Zin om aan te haken?

Ik ga in februari en maart nog naar de Ardennen. We hebben in februari nog wat plek voor wie mee wil. Via de pagina van endurance zuid kun je je opgeven. Dat zijn de echte heuvels :D

SandraWierda

Berichten: 1427
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:47

billy3105 schreef:
Arie gaat hier ook ontzettend lekker! Ik ga vandaag wel voor een rondje buiten. De zon schijnt heeeeerlijk!
@miriam ik wil binnenkort ook naar de ldd om wat ‘heuvels’ te trainen. Ik wil dan een paar meer achter elkaar diverse helingen op gaan. Ken er nog geen weg of pad dus dat wordt leuk. Zin om aan te haken?

Ik ga in februari en maart nog naar de Ardennen. We hebben in februari nog wat plek voor wie mee wil. Via de pagina van endurance zuid kun je je opgeven. Dat zijn de echte heuvels :D


Ik ben net terug van een rondje buiten, koooud en bodem hier erg hard en ongelijk. Dus heb er een stap rit van gemaakt.

Ik zou zo graag keertje mee willen naar de Ardennen of Eifel, maar vanuit Friesland is dat echt een pokke eind rijden ;(

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2434
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:55

Uhm ja dat klopt, maar heerlijk weekend ponykamp voor 3 dagen is wel heeeeeeel leuk :D

Miriam91

Berichten: 2854
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 14:45

billy3105 schreef:
@miriam ik wil binnenkort ook naar de ldd om wat ‘heuvels’ te trainen. Ik wil dan een paar meer achter elkaar diverse helingen op gaan. Ken er nog geen weg of pad dus dat wordt leuk. Zin om aan te haken?

Ja leuk! Ik ken er ook niks maar als we een route uitstippelen moet het goedkomen

Ballard_L

Berichten: 2498
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:41

SandraWierda schreef:
Ballard_L schreef:
Ik lees stilletjes mee. Het lijkt me mega leuk om eens een endurancewedstrijd mee te pakken en ik zit nu te denken aan Gaasterland in maart. (Klopt het trouwens dat die nog niet op de knhs staan om je op te geven?) Mijn pony (een Welsh Cob) heeft een goede basisconditie, dus eigenlijk denk ik dat ik met mijn normale rijden al een aardig eind kom. Toch wil ik in de voorbereiding vaker een langer rondje gaan doen, dus plannen maar :) Hier in het noorden helaas geen bos om te hoek, dus we zijn veel aangewezen op de berm en asfalt. Dat is hij gelukkig wel gewend, dus we draven best vaak op asfalt


Wat leuk dat je daar ook mee wilt gaan doen. De endurance wedstrijden komen idd altijd heel laat pas op de KNHS te staan om in te schrijven. Wat wil je er gaan starten impuls klasse of klasse 1? Ik rij veel in DFW als je een stuk rijden geen probleem vind kunnen we daar wel keertje samen rijden. Ik heb er een mooi 24km rondje :j


Dat lijkt me zeker leuk! Goed idee :) ik moet wel even kijken wanneer, want met een baby thuis is een hele dag weg altijd wel een gepuzzel. Het DFW is voor mij al drie kwartier enkele reis. Maar gaan we zeker een keer doen!
Ik dacht gewoon eerst aan de impuls klasse. Ik heb op het moment geen startkaart, dus eerst maar eens kijken of we het leuk vinden :)

Haha wat grappig dat je ons al volgde Piekosjj! Ik moet zeggen dat ik mijn Instagram een beetje aan het verwaarlozen ben :')

scooby09

Berichten: 2213
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 20:21

billy3105 schreef:
Ik ga in februari en maart nog naar de Ardennen. We hebben in februari nog wat plek voor wie mee wil. Via de pagina van endurance zuid kun je je opgeven. Dat zijn de echte heuvels :D

Aha jij gaat met Michelle mee.?
Ik zag het ik heb hem nog in het achterhoofd zitten.

Ik hoop dat dit weekend de vorst er een beetje uit is om dan nog even rondje te kunnen doen.

Morgen komt de osteopaat ze had een greppel avontuur dus ze moet even uitgelijnd worden. >;)

StonedRomy

Berichten: 7546
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Endurance 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 10:57

En mochten er mensen zijn die heuvels willen trainen zonder naar het buitenland te moeten; je bent welkom om mijn weiland. In het dorp zit een b&b. Ik rij altijd graag naar het drielandenpunt