Zijn appaloosa's geschikt voor endurance?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
helinde123
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-06-18

Zijn appaloosa's geschikt voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-24 11:33

halloo allemaal!
er zijn vast al heelveel vragen als dit gesteld...
maar ik kon zelf niet echt een antwoord vinden op mijn vraag.
Maar zijn appaloosa's geschikt voor endurance? en zoja ook voor de hogere klasse?
Ik weet dat je heel erg naar het paard zelf moet kijken en misschien antwoord ik hier mijn eigenvraag hier mee dat weet ik.

ben gewoon nieuwschierig of er mensen zijn die de hogere klasse hebben behaald met een appaloosa?
ik hoor namelijk dat je voornamelijk veel arabieren tegen komt. Nu heb ik nog nooit een eigenpaard gehad alleen verzorgpaarden maar dat zijn vaak alleen halflingers geweest. maar ik zie mij zelf niet echt met een arabier lopen maar wel met een appaloosa. :)

hopelijk kan iemand mij hier mee helpen

ps ik zou het heel leuk vinden om meer teleren over deze sport dus als iemand mij een keertje als groom of gewoon als ''leerling'' zou mee willen nemen zou ik dat ik heel leuk vinden :D

Brainless

Berichten: 29761
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Zijn appaloosa's geschikt voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 12:02

Het appaloosa-stamboek selecteert op kleur, niet op ras; dus elke kruising kan daarin worden opgenomen.

helinde123
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-24 12:11

Brainless schreef:
Het appaloosa-stamboek selecteert op kleur, niet op ras; dus elke kruising kan daarin worden opgenomen.


Mij is verteld dat appaloosa zowel een vacht kleur is als een ras?
Dat als een paard stippen heeft dat dat niet perse het ras appaloosa is.
Bijvoorbeeld een shetlander met een appaloosa vacht.
Is nog steeds een shetlander met stippen.

Zo is het mij verteld en geleerd.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2444
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 12:17

Hier iemand die al even in endurance rijd.

Het is volledig paard afhankelijk, er zijn Arabieren die niet verder komen dan 40 km en fjorden die op het WK junioren deelnemen.

En hoe hard wil je je wedstrijden rijden? Wat is het uiteindelijke doel? Ras zegt niet alles, je manier van trainen en evt doorzettingsvermogen / team van fysios en dierenartsen om je heen maken vaak uit wat je uiteindelijk bereikt. Maar bij dat laatste ga je al over CEI2-3* praten

Edit
Echo falls is een stippel paard wat het goed doet /deed in de endurance. Ras geen idee. Vind z’n kont erg leuk, loopt voor het Spaanse team

Edit 2
https://data.fei.org/Horse/Performance.aspx?p=FEAAF18E39C6B52DA9144ADDFABD8081

Er staat geen ras beschreven, wel kleur


Edit 3

Waar woon je ergens? Ik zelf (en meerdere om mij heen) bieden lessen / trainingen etc aan :D
Laatst bijgewerkt door billy3105 op 30-04-24 12:31, in het totaal 3 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29761
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 12:20

helinde123 schreef:
Mij is verteld dat appaloosa zowel een vacht kleur is als een ras?
Dat als een paard stippen heeft dat dat niet perse het ras appaloosa is.

Het shet met stippen is geen shet, want die kleur is niet toegestaan binnen het ras.
Ik heb een "shet met stippen" en die in gewoon ingeschreven bij de NAS.

In Nederland is het echt een kleurenras.
Citaat:
De Nederlandse appaloosa komt in alle soorten en maten voor, en ze hebben niet een specifieke bouw die bij het ras hoort, enkel de kleur is kenmerkend. Het Nederlands Appaloosa Stamboek (NAS) selecteert de paarden dan ook alleen op kleur. Ieder paard met een stippenpatroon kan dus ingeschreven worden bij het NAS.

helinde123
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-24 12:35

Brainless schreef:
helinde123 schreef:
Mij is verteld dat appaloosa zowel een vacht kleur is als een ras?
Dat als een paard stippen heeft dat dat niet perse het ras appaloosa is.

Het shet met stippen is geen shet, want die kleur is niet toegestaan binnen het ras.
Ik heb een "shet met stippen" en die in gewoon ingeschreven bij de NAS.

In Nederland is het echt een kleurenras.
Citaat:
De Nederlandse appaloosa komt in alle soorten en maten voor, en ze hebben niet een specifieke bouw die bij het ras hoort, enkel de kleur is kenmerkend. Het Nederlands Appaloosa Stamboek (NAS) selecteert de paarden dan ook alleen op kleur. Ieder paard met een stippenpatroon kan dus ingeschreven worden bij het NAS.


Nu je het zo zegt komt het me wel bekend voor.
Sorry je had gelijk!

nick_en_ik

Berichten: 209
Geregistreerd: 30-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 12:59

helinde123 schreef:
Mij is verteld dat appaloosa zowel een vacht kleur is als een ras?
Dat als een paard stippen heeft dat dat niet perse het ras appaloosa is.


In Nederland is het inderdaad alleen het kleurtje, maar de Amerikaanse Appaloosa is dan wel weer een ras, ook wel bekend als ApHC, en daarin fokken ze met de Amerikaanse Appaloosa’s, maar Quarter Horses, Engelse volbloeden en ook Arabieren. Dus in de Amerikaanse Appaloosa kan ook volbloed/arabieren bloed zitten;

Pedigreed Appaloosas must have at least one ApHC-registered parent (sire or dam) classified as Regular (#). The other parent may be registered with the ApHC, or an ApHC-Approved Breed Association: American Quarter Horse Association (AQHA), Jockey Club (Thoroughbred), or Arabian Horse Association (AHA or WAHO).
ApHC-Approved Breeds must be listed with the ApHC; some restrictions apply.


Bron: https://www.appaloosa.com/registration-quick-facts

Wat dat betreft kan de Amerikaanse Appaloosa zeker interessant zijn voor endurance, denk ik :j

helinde123
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 08:12

billy3105 schreef:
Hier iemand die al even in endurance rijd.

Het is volledig paard afhankelijk, er zijn Arabieren die niet verder komen dan 40 km en fjorden die op het WK junioren deelnemen.

En hoe hard wil je je wedstrijden rijden? Wat is het uiteindelijke doel? Ras zegt niet alles, je manier van trainen en evt doorzettingsvermogen / team van fysios en dierenartsen om je heen maken vaak uit wat je uiteindelijk bereikt. Maar bij dat laatste ga je al over CEI2-3* praten

Edit
Echo falls is een stippel paard wat het goed doet /deed in de endurance. Ras geen idee. Vind z’n kont erg leuk, loopt voor het Spaanse team

Edit 2
https://data.fei.org/Horse/Performance.aspx?p=FEAAF18E39C6B52DA9144ADDFABD8081

Er staat geen ras beschreven, wel kleur


Edit 3

Waar woon je ergens? Ik zelf (en meerdere om mij heen) bieden lessen / trainingen etc aan :D



ja inderdaad zoals ik al zei in mijn eerste bericht misschien beantwoord ik mijn eigenvraag hier zelf wel mee.

antwoord op edit 2
mijn doel is gewoon om regelmatig te trainen en dan zie ik wel hoever ik daadwerkelijk kom in de sport. Dit word dan ook mijn eerste paard en wil voornamelijk gewoon lekker lol met mijn knol hebben. en veel op avontuur gaan in plaats van alleen maar in de bak rijden. En kwam een paar weken geleden een filmpje tegen waar endurance werd uitgelegd, en toen dacht ik dit lijkt mij super leuk om zelf te gaan doen!

antwoord op edit 3
Zou leuk zijn!
Kom uit Lisserbroek :)

maar ik zelf moet nog wel even wachten tot na november want dan ben ik pas weer in Nederland van wege buitenlandse stage :)

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2444
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Zijn appaloosa's geschikt voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 08:43

Met dat doel voor ogen zou ik persoonlijk voor een goed lief gezond paard gaan! Zo heb ik mijn huidige arab ook gevonden. Hij was lief en goed op de röntgen foto. Exterieur was ook goed en intussen loopt hij ook nog is leuk in de hoge sport :D

Ik zocht ook een paard wat mogelijk voor de hogere sport kon. Maar wel een waar ik plezier aan zou beleven in de hele route daar naar toe