Ons mendurance debut Onstwedde

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Ons mendurance debut Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 21:53

Vandaag onze eerste kennismakingsklasse mendurance gereden in Onstwedde.
Gisteren alles ingepakt in de auto (wat een bende moet je meenemen!) en de kar geladen en vanmorgen om half 7 de pony's van stal gehaald. Die waren nog niet echt wakker maar het vroege ontbijt op bed konden ze wel waarderen. Pony's op de trailer en rijden maar.
Afbeelding
De konten in de vroege ochtendzon. Tja, ze waren ooit zwart.....

Ondanks de drukte van de TT waren we om kwart over 8 in Onstwedde.
Pony's konden lekker grazen en alvast wennen aan alles om zich heen.
Afbeelding
Nickey
Afbeelding
Hero

Na de voorbespreking de voorkeuring. Ik had Nickey maar een hoofdstel in gedaan want dat is een echte oliebol-lander en dat bewees hij ook ter plekke. Draaien, weglopen, met zijn hoofd slaan en in mijn billen bijten. De veterinair telde een hartslag de het ene moment rond de 40 zat en dan weer 80. Uiteindelijk Nick tegen een muur gezet en toen een hartslag van 56, ademhaling 36 en locomotie een A.
Hero trok zich nergens wat van aan. Die had een hartslag van 33, ademhaling van 16 en locomotie A. Starttijd opgehaald en de pony's opgetuigd.
Pony's waren gelukkig weer helemaal rustig bij de start en om 2 min over 10 konden we vertrekken. Al snel een eerste pad vol losse stenen. We rijden zonder ijzers dus daar maar even uitgeweken naar het naastgelegen fietspad. Voor de rest waren er voornamelijk harde zandpaden, prima te rijden.
Al snel liepen we in op de gene die 4 min voor ons was gestart. Twee rijtuigen die elkaar moeten passeren kost wel een beetje ruimte. Maar even daarna in galop gezet om het gat weer ruimer te maken anders blijf je in een net te laag of te hoog tempo achter elkaar plakken.
Eerste 10 kilometer in 3 kwartier gereden. Dat ging mooi vlot. Twee km voor de PA door een maaiveld. Daar moesten wel blijven draven anders werd het te zwaar. 700 meter voor de PA gaan stappen. Man is ernaast gaan lopen en koelde meteen de pony's. Hartslagmeter op Nick gaf rond de 80 aan. Toen maar uitgezet. Laatste 100 meter dreigde de pony's toch wat dribbelig te worden omdat degene voor ons sneller stapte. 11:33 u PA op 18 km. Nickey 52 en Hero 56. Water aangeboden maar ze wilden niet drinken. Meteen weer doorgegaan.
In het tweede deel van de route was een viswedstrijd. Dit was bij de voorbespreking al gemeld. Helaas hielden de vissers geen rekening met ons. Links en rechts van het pad auto's, paraplu's, fuiken en enge mannen in het riet met lange hengels. Pad was ook flink glad geworden. Hierdoor was er een paard met wagen het kanaal in geschoten. Gelukkig kwam alles met de schrik vrij en de brandweer kwam de kar uit het kanaal vissen. De vissers echter, viste gewoon door zonder maar een vinger uit te steken. Daar geen risico genomen en een km gestapt. Gelukkig waren wij voor de brandweerwagen en de trailer waardoor wij geen wachttijd hadden. Combi's die moesten wachten kregen een kwartier aftrek.
Een heel stuk daarna dus alleen gereden. Pony's kakten toen ook even in. Draafde rustig aan een lang leidseltje door. Nog een paar paden met stenen waar we rustig aan moesten doen want ze liepen wel iets gevoelig. 800 meter voor finish gaan stappen en uiteindelijk om 12:45 u gefinisht. Nickey hartslag van 57 en Hero 58. Dertig minuten tot de nakeuring. Beide lekker gerolt, gegeten en geplast. Op nakeuring Nickey (die nu wel rustig was) hartslag 46, ademhaling 16 en locomotie A. Hero hartslag 44, ademhaling 20 en locomotie A. Hero liep aanvankelijk wat gevoelig maar monsterbaan was op losse steentjes. Terug gedraaft over het gras en toen liep hij prima.

Rijtijd kwam uit op 10,86 km/u. Heel tevreden over. Ik had gerekend op 9 km/u.

Gewacht op de prijsuitreiking. Dat duurde wel erg lang want er was nog een enkelspan shetlander onderweg. Die is uiteindelijk na 4,5 uur rijtijd binnengekomen. Die had er een toertochtje van gemaakt.
Het is zeker voor herhaling vatbaar. Ik vond het erg leuk. De sfeer was goed en het weer perfect.
Helaas niet veel foto's. We vergeten vaak foto's te maken en ik had geen grooms in het veld.
Nou ja, nog eentje dan
Afbeelding

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Ons mendurance debut Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:56

Zo wat gaaf zeg! Dat zou ik nou ook wel ns willen doen Lachen Klinkt erg leuk.
Groetjes, mij

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Re: Ons mendurance debut Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 23:13

Napie, gefeliciteerd joh ! Klinkt als een geslaagd mendurance debuut !

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: Ons mendurance debut Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 23:29

Gaaf zeg! super verslag,
Super gave foto! actie!
Nagelbijten / Gniffelen
nee fijn dat het zo goed is gegaan!

janouk
Blogger

Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Ons mendurance debut Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 06:43

Klinkt als een hele onderneming zo'n mendurance wedstrijd. Maar je pony's hebben zich er goed doorheengeslagen.
Vast voor herhaling vatbaar?

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ons mendurance debut Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 11:43

Dat klinkt goed zeg!! Mooie hartslagwaardes ook!! Gefeliciteerd!!!

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Ons mendurance debut Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 13:55

Gefeliciteerd Napie! Klinkt inderdaad als een geslaagd debuut! Is er al een volgende gepland?

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Re: Ons mendurance debut Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 17:27

Fijn dat het zo goed gegaan is, gefeliciteerd met je behaalde resultaat.

carola

Berichten: 8694
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Ons mendurance debut Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 17:36

Goed gedaan hoor! Wel een eng verhaal van dat paard en wagen in het water... Weet je ook wie dat was?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Ons mendurance debut Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:34

Gefeliciteerd! Knap gedaan! Ja

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Ons mendurance debut Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 21:03

carola schreef:
Goed gedaan hoor! Wel een eng verhaal van dat paard en wagen in het water... Weet je ook wie dat was?


Volgens mij kwamen ze uit Veelerveen maar ik weet het niet zeker. Uitslagen staan nog niet op internet.

sumic

Berichten: 1876
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Re: Ons mendurance debut Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:50

He Napie, super hoor! enne niks vergeten? Haha! geweldig die foto van hun mooie achterwerken!

Roxatte

Berichten: 610
Geregistreerd: 04-03-06

Re: Ons mendurance debut Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:50

Geweldig Napie, als ik het zo lees lijkt me heel erg leuk om eens een keer met een mendurance mee te doen. Vindt de foto s ook heel erg leuk Cool

hobbelheks

Berichten: 8845
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Re: Ons mendurance debut Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:49

NAnda wat super gaaf!!!
stoer om ene mendurancestalgenootje te hebben Knipoog
je hebt ook genoeg getraind dus moest goed gaan
heb je uiteindelijk nog wat gewonnen?
en zo te lezen wel vor herhaling vatbaar dus, gaaf!

hannie zei nog, jee ben gewend dat jullie die eersten zijn maar nanda was nog vroeger vandaag(wij waren rond kwart over 7 op stal dezelfde ochtend Knipoog

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Ons mendurance debut Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 21:42

Nee, niks gewonnen. Was wel tweede! (van de twee)
Ik was wel heel vroeg op stal. Was ook al om 4 uur uit bed (zenuwen, plafond van mijn slaapkamer begon mij te vervelen)

Nog bedankt voor het lenen van de hartslagmeter.

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ons mendurance debut Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:22

Napie schreef:
Nee, niks gewonnen. Was wel tweede! (van de twee)


Dan weet ik wel wie 1 was, denk ik. Waren dat Spikkel en Sjors? 2 appaloosa frutjes?

Mmmm, nee even op de uitslag gekeken maar dat waren ze niet. Nou, dan wordt jullie klasse al wat uitgebreider!! Dat is leuk!

En leuk dat je ook op EF zit!!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Ons mendurance debut Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 00:36

Hoe hoog zijn die spikkel en sjors? Ik ben ze een par keer tegen gekomen in de uitslagen en die hebben ook een mooi tempo.

Uitslag staat online. Over het algehele klassement hebben we ook heel niet slecht gereden zie ik. Dat smaakt naar meer!

Ipsilonka

Berichten: 5868
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Ons mendurance debut Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:21

Napie schreef:
carola schreef:
Goed gedaan hoor! Wel een eng verhaal van dat paard en wagen in het water... Weet je ook wie dat was?


Volgens mij kwamen ze uit Veelerveen maar ik weet het niet zeker. Uitslagen staan nog niet op internet.


Ik weet inmiddels wie het is. Paard en menner maken het goed en hebben gelijk de dag erna weer samen een rondje thuis gereden.

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ons mendurance debut Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 23:51

Napie schreef:
Hoe hoog zijn die spikkel en sjors? Ik ben ze een par keer tegen gekomen in de uitslagen en die hebben ook een mooi tempo.


Net een slag groter als Shets zeg maar. Ik zou ze welshjes noemen.
Dit zijn ze:
Afbeelding
Afbeelding

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Ons mendurance debut Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 23:53

Dank je, lijken inderdaad iets groter als die van mij. Wel leuke tegenstanders

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ons mendurance debut Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:41

Napie schreef:
Dank je, lijken inderdaad iets groter als die van mij. Wel leuke tegenstanders


Ja, en voor hen ook eens leuk!! Haha! Ze doen bijna elke mendurance wedstrijd mee en dan zijn ze meestal 1 van de weinige in pony 2 span.
Wel altijd eerste dus!! Maar ja, zonder tegenstanders is daar ook weinig gein aan.
Maar je ziet aan hun waardes in de verschillende uitslagen dat ze goed vooruit gegaan zijn.