Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 8 [ 183 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Waarom alcohol"vrije" consumpties 18+?

 
Profiel   

tamary schreef
Stap van 0.0 naar wel alcohol (wat hoe dan ook gewoon vergif is), is dan vrijwel 0. Smaakje is al bekend en dan is de rest meer omdat het mag en zo hoort dan dat het verstandig is.

Dit dus.

Ik ben tegen alcohol'vrije' dranken schenken onder de 18 omdat inderdaad dan de volgende drempel erg laag word. Ik ben zelf 20 en drink amper, ook geen behoefte aan. Als ik zie hoeveel sommige mensen van mijn leeftijd zuipen (want dat is het echt), daar verbaas ik me af en toe over. Ook maar even de dooddoener aanhalen: waarom zou je uberhaupt alcohol drinken? Zelfde met caffeïne houdende dranken. Ik snap het niet. Kan iemand mij uitleggen waarom je drank of koffie nódig zou hebben?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 21:41 



 
Profiel   

ElizeVdS schreef
Lente schreef
Maar 0,01 is afgerond toch gewoon 0,0?

Rekentechnisch wordt het wel zo afgerond maar het maakt niet dat het ineens van iets niets wordt hè ;). Maak me d'r verder ook niet druk over ofzo maar vind het gewoon apart dat er gezegd wordt dat het niets is terwijl het eigenlijk gewoon een heel klein beetje is.

Ik vind met voedingswaar dat je echt 100% eerlijk moet zijn in je reclame-uiting en etiket.


Op appelsap staat ook niet dat er 0.1% alcohol in zit...
Het is ook verwaarloosbaar en absoluut niet schadelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 21:42 



 
Profiel   

Steeph schreef
tamary schreef
Stap van 0.0 naar wel alcohol (wat hoe dan ook gewoon vergif is), is dan vrijwel 0. Smaakje is al bekend en dan is de rest meer omdat het mag en zo hoort dan dat het verstandig is.

Dit dus.

Ik ben tegen alcohol'vrije' dranken schenken onder de 18 omdat inderdaad dan de volgende drempel erg laag word. Ik ben zelf 20 en drink amper, ook geen behoefte aan. Als ik zie hoeveel sommige mensen van mijn leeftijd zuipen (want dat is het echt), daar verbaas ik me af en toe over. Ook maar even de dooddoener aanhalen: waarom zou je uberhaupt alcohol drinken? Zelfde met caffeïne houdende dranken. Ik snap het niet. Kan iemand mij uitleggen waarom je drank of koffie nódig zou hebben?


Nodig niet, maar chocola heb je ook niet nodig en is wel heel erg lekker.
Ik vind een alcoholisch drankje op z'n tijd (ik drink zo'n 2 á 3x per jaar :')) gewoon erg lekker :9

Het hele weekend jezelf klemzuipen snap ik ook niet :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 21:43 



 
Profiel   

@steeph: ik functioneer beter op koffie en het is ook veiliger voor m'n omgeving als ik koffie krijg of drink :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 21:48 



 
Profiel   

verootjoo schreef
Steeph schreef
Ik ben tegen alcohol'vrije' dranken schenken onder de 18 omdat inderdaad dan de volgende drempel erg laag word. Ik ben zelf 20 en drink amper, ook geen behoefte aan. Als ik zie hoeveel sommige mensen van mijn leeftijd zuipen (want dat is het echt), daar verbaas ik me af en toe over. Ook maar even de dooddoener aanhalen: waarom zou je uberhaupt alcohol drinken? Zelfde met caffeïne houdende dranken. Ik snap het niet. Kan iemand mij uitleggen waarom je drank of koffie nódig zou hebben?


Nodig niet, maar chocola heb je ook niet nodig en is wel heel erg lekker.
Ik vind een alcoholisch drankje op z'n tijd (ik drink zo'n 2 á 3x per jaar :')) gewoon erg lekker :9

Het hele weekend jezelf klemzuipen snap ik ook niet :n


Zoals ik aangeef, ik drink zelf ook amper, maar wel eens. Sommige drankjes vind ik wel oke-lekker, dus dan is t na een glas ook wel weer klaar.

Mijn vraag ging inderdaad over de mensen die er op een avond €50+ doorheen drinken :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 21:50 



 
Profiel   

Ik denk dat het te maken heeft met verschillende factoren.
Het is stoer
Je wilt niet voor je vriendengroep afgaan
Groepsdruk

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 21:54 



 
Profiel   

Toen ik de leeftijd van 12 a 13 jaar oud had mochten mijn stiefzussen en ik altijd een "sneeuwwitje" in het café waar wij vaak kwamen. Het is geloof ik een combinatie van bier en 7-up. Geweldig vonden wij dat, en ja het bevatte alcohol. Maar eerlijk is eerlijk als je met wijn/bier of een andere alcoholische drank in je eten kookt krijgen je kinderen ook alcohol binnen want niet alles verdampt. Een radler 0.0 of een jillz 0.0 moet in mijn ogen dus kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 21:54 



 
Profiel   

Interessante vraag TS. Bier is in mijn ogen een 'grote mensen' drankje. Maar ja, dat is omdat ik opgegroeid ben in de tijd dat alcoholvrij bier een -niet te zuipen- zeldzaamheid was. Dus geen idee, maak je de overstap naar alcohol bier makkelijker? Of verlaag je de drempel om 0,0% te (blijven) drinken. Geen idee... Zou hier al onderzoek naar gedaan zijn?


Steeph schreef
Ook maar even de dooddoener aanhalen: waarom zou je uberhaupt alcohol drinken? Zelfde met caffeïne houdende dranken. Ik snap het niet. Kan iemand mij uitleggen waarom je drank of koffie nódig zou hebben?

Nodig niet, maar ik vind het wel lekker. Een koud biertje. En goeie kop koffie. Heerlijk.

Op het moment dat je het nódig hebt ben je verslaafd volgens mij. En bij verslaving werkt redelijkheid niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 22:06 



 
Profiel   

Steeph schreef
tamary schreef
Stap van 0.0 naar wel alcohol (wat hoe dan ook gewoon vergif is), is dan vrijwel 0. Smaakje is al bekend en dan is de rest meer omdat het mag en zo hoort dan dat het verstandig is.

Dit dus.

Ik ben tegen alcohol'vrije' dranken schenken onder de 18 omdat inderdaad dan de volgende drempel erg laag word. Ik ben zelf 20 en drink amper, ook geen behoefte aan. Als ik zie hoeveel sommige mensen van mijn leeftijd zuipen (want dat is het echt), daar verbaas ik me af en toe over. Ook maar even de dooddoener aanhalen: waarom zou je uberhaupt alcohol drinken? Zelfde met caffeïne houdende dranken. Ik snap het niet. Kan iemand mij uitleggen waarom je drank of koffie nódig zou hebben?

Nou, dat is dus niet waar; niet-alcoholvrij ( :+ ) smaakt echt wel anders en niet iedereen vindt dat lekker. Ik denk juist dat als je gewend bent het 0,0 drankje te drinken je eerder de nadelen ziet van de alcholversie en het dus houdt bij alcoholvrij.

Verder geloof ik niet dat iemand zegt dat je alcohol nodig hebt, maar ik vind het gewoon lekker. Mag toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 22:08 



 
Profiel   

Ik snap noch het probleem in de OP noch de discussie die daarop volgt.
Ik pak geloof ik maar een biertje (4,6%).

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 22:18 



 
Profiel   

Bij de meeste supermarkten hier verkopen ze het gewoon aan minderjarigen hoor. Overigens vind ik de Amstel 0,0 met Citroen ofzo wel lekker, maar degene met alcohol absoluut niet. En bier al helemaal niet haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 22:26 



 
Profiel   

amoj schreef
Huh dus in 0.0 zit wel alcohol??

Jeetje, ik ben beginnend bestuurder en dacht dat ik met 0.0 save was, maar daar zit dus ook gewoon alcohol in en kunnen ze je dus ook mee pakken?


Ik mocht het niet kopen zonder mijn ID te laten zien. Ik was erg verbaasd, want het was 0.0 dus waarom moeten ze mijn ID zien. Toen werd mij verteld dat er toch een klein beetje alcohol inzit en ze daarom wel je ID moeten zien, echt apart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 22:29 



 
Profiel   

purny schreef
Ik denk dat het te maken heeft met verschillende factoren.
Het is stoer
Je wilt niet voor je vriendengroep afgaan
Groepsdruk

Of gewoon omdat sommige mensen zo een leuke avond hebben op hun manier? Ook al begrijpen anderen niet dat dat voor hun een leuke avond is? Ik doe het ook af en toe ja, echt dronken worden (1 keer per maand oid) wat blijkbaar heel weinig is voor mijn leeftijd, maar bovenstaande punten waren en zijn nooit een reden geweest voor mij om (veel) te drinken :) En ja, ik heb ook een gezellige avond zonder alcohol en nee, ik zuip me niet zo klem op een terras. Dat doe ik op het moment dat ik echt uit ga in een 'feest-kroeg'. Maar soms heb je daar dan 'zin' in, in zo'n dronken avond. Net zoals je wel eens zin hebt in chocola, maar in mijn geval is de zin in zo'n avond iets zeldzamer :+



Ik heb hier laatst iets over gelezen. In Nederland gemaakt product mag je alcoholvrij noemen als het minder dan 0,1% alcohol bevat. Door Europese wetgeving moet Nederland ook toestaan dat bvb in Duitsland of België gemaakte dranken hier verkocht worden en volgens Europese regelgeving mogen die maximaal 0,5% alcohol bevatten om 'alcoholvrij' te worden genoemd. Zelfs beginnend bestuurders hoeven daarmee niet te vrezen voor hun rijbewijs, want dan moest je geloof ik 12 (?) flesjes in een uur achterover slaan en wie doet dat voor zn lol :+ Pin me niet op dat getal vast trouwens, alleen die hiervoor genoemde percentages weet ik zeker.

ECHTER moet in verpakkingen waar op staat 0,0% alcohol ook echt GEEN alcohol zitten. Ook geen 0,1% of 0,5%. In dat geval is 0,0% ook echt 0,0% alcohol.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 22:53 



 
Profiel   

purny schreef
@steeph: ik functioneer beter op koffie en het is ook veiliger voor m'n omgeving als ik koffie krijg of drink :+


Dit dus.
Zonder koffie krijg ik koppijn en wordt chagrijnig.
Dus in zekere zin ben ik 'verslaafd' aan koffie.
Ik kan maanden zonder alcohol maar met dit weer vind ik een radler 2.0% erg lekker.
En af en toe met een BBQ een Hugo of iets sterkers op een feestje.
Mijn zoon is 10 en heel af en toe vraagt hij wel eens of ik een 0.0 radler mee wil nemen.
Wmb is dit gewoon citroenranja met 'biersmaak' en nee hij krijgt dit niet wekelijks.
Toen ik 10 was kregen mijn broertje en ik 7up met een bodempje bessen ;) :9 lekker hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 23:04 



 
Profiel   

Het zal wel aan mij liggen, en ik kan mezelf niet heel goed verwoorden nu, maar het gaat mij echt boven de pet waarom je het oke zou vinden on kinderen van 12 tot en met 9 alcoholvrije drank aan te bieden (zelfde voor caffeïnevrije koffie).

Vind je het dan ook oke als je kind straks een e-sigaret met nicotinevrije-vulling gaat gebruiken want er zit toch geen nicotine in en de vanille(of elke andere willekeurige smaak dan ook) is zo lekker?

Er is voor mij echt een lijn te trekken van waren die kinderen van mij absuluut niet zouden krijgen. Ook niet als de werkzame stof nihil tot niet aanwezig is. Het geeft in mijn ogen een heel verkeerd signaal af. Eerst is het namelijk 0,0%, dan willen ze een keer 0,5%, en als dat goed bevalt bij de kinderen vervagen de lijnen heel snel. "Want 0,5 mocht ook vorige keer, waarom dan nu niet 1?"

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 23:18 



 
Profiel   

Waarom zou je geen cafeïne mogen drinken als kind? Op advies van artsen drink ik al vanaf mijn 5e iedere dag minimaal een espresso.

Qua radler 0.0, ga gewoon een gesprek aan met je kinderen en leg ze uit hoe naar alcohol kan zijn en dat dit een mooi alternatief is voor later en dat ze er nu max 1 in de zoveel tijd mogen.

Mijn vader heeft het heel interessant aangepakt, hij heeft mij op mijn 16e verjaardag meegenomen naar een wijn proeverij en heeft ervoor gezorgd dat ik geen goedkope drank ' lust ' omdat ik de duurdere flessen gewoon ben. ( en dus minder snel dronken zal worden... ) zelfde heeft hij met niet gedaan.

Daarbij kan je ze beter een keer thuis begeleid alcohol laten proberen, dan met vrienden en dan de grenzen laten opzoeken. Natuurlijk niet als ze 12 zijn, maar 15/16/17 jaar oud. Leeftijd hangt ook af van vriendengroep, klasgenoten etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-17 00:33 



 
Profiel   

Steeph, wat maakt het nu uit wat een kind drinkt als het alcoholvrij is?
Ik zie het verschil echt niet tussen een cola of een alcoholvrij biertje.
Het is allebei drank zonder alcohol.

Vroeger dronken wij altijd Shandy als kind. Zat wel alcohol in maar een klein beetje. Niemand die daar moeilijk over deed. Vind echt dat tegenwoordig alles doorgeslagen is.
Alcohol wordt alleen maar aantrekkelijker door het te verbieden imo. Bv comazuipen, dat is ook echt iets van deze tijd.

Dus TS, ik ben het wel met je eens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-17 04:54 



 
Profiel   

Steeph schreef
Het zal wel aan mij liggen, en ik kan mezelf niet heel goed verwoorden nu, maar het gaat mij echt boven de pet waarom je het oke zou vinden on kinderen van 12 tot en met 9 alcoholvrije drank aan te bieden (zelfde voor caffeïnevrije koffie).

Vind je het dan ook oke als je kind straks een e-sigaret met nicotinevrije-vulling gaat gebruiken want er zit toch geen nicotine in en de vanille(of elke andere willekeurige smaak dan ook) is zo lekker?

Er is voor mij echt een lijn te trekken van waren die kinderen van mij absuluut niet zouden krijgen. Ook niet als de werkzame stof nihil tot niet aanwezig is. Het geeft in mijn ogen een heel verkeerd signaal af. Eerst is het namelijk 0,0%, dan willen ze een keer 0,5%, en als dat goed bevalt bij de kinderen vervagen de lijnen heel snel. "Want 0,5 mocht ook vorige keer, waarom dan nu niet 1?"


Jij verwoordt het heel goed. Ik ben verbaasd van alle reacties dat het wel moet kunnen. Net als koffie voor kinderen. Ik stond laatst echt met grote ogen te kijken toen een jongen van 12 een alcohol vrij biertje dronk met zijn ouders op het terras.
Volgens mij maak je de stap naar drank met alcohol veel te klein. Voor mij echt een no go.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-17 05:34 



 
Profiel   

Supervixen schreef
Steeph schreef
Het zal wel aan mij liggen, en ik kan mezelf niet heel goed verwoorden nu, maar het gaat mij echt boven de pet waarom je het oke zou vinden on kinderen van 12 tot en met 9 alcoholvrije drank aan te bieden (zelfde voor caffeïnevrije koffie).

Vind je het dan ook oke als je kind straks een e-sigaret met nicotinevrije-vulling gaat gebruiken want er zit toch geen nicotine in en de vanille(of elke andere willekeurige smaak dan ook) is zo lekker?

Er is voor mij echt een lijn te trekken van waren die kinderen van mij absuluut niet zouden krijgen. Ook niet als de werkzame stof nihil tot niet aanwezig is. Het geeft in mijn ogen een heel verkeerd signaal af. Eerst is het namelijk 0,0%, dan willen ze een keer 0,5%, en als dat goed bevalt bij de kinderen vervagen de lijnen heel snel. "Want 0,5 mocht ook vorige keer, waarom dan nu niet 1?"


Jij verwoordt het heel goed. Ik ben verbaasd van alle reacties dat het wel moet kunnen. Net als koffie voor kinderen. Ik stond laatst echt met grote ogen te kijken toen een jongen van 12 een alcohol vrij biertje dronk met zijn ouders op het terras.
Volgens mij maak je de stap naar drank met alcohol veel te klein. Voor mij echt een no go.


Hadden ie zijn leeftijd aan je gemeld? Dat je wist hoe oud hij was?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-17 05:39 



 
Profiel   

Ik dronk op verjaardagen als klein meisje altijd kinder bier.
Shabby, vond ik altijd erg lekker. Was toen die tijd heel stoer. Bleek achteraf ook 0,1% in te zitten. En ben best goed terecht gekomen. Al zeg ik het zelf.

Drink nu helemaal geen alcohol meer. Maar dat kom omdat ik het echt vies vindt :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-17 05:56 



 
Profiel   

Mijn dochter van 9 mag af en toe (en dan bedoel ik eens per kwartaal of zoiets) Jillz 0.0
Ze vind het heel lekker en vind het vooral interessant staan.
Omdat ik het nogal duur vind voor een flesje appelsap met prik zoals ik het noem krijgt ze het bijna nooit.
Laatst wilde ze een slokje van mijn Jillz met alcohol, dat mocht en toen ze een slokje had genomen rende ze naar de wasbak, spoog het uit en heeft daarna 3 x haar mond gespoeld.
Gatver!! Da's echt vies!! (Alcohol).
Ik dacht zo, mooi, die is er van genezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-17 06:12 



 
Profiel   

Mijn vraag: Waarom wel?

Je probeert als ouder toch je kind gezond op te laten groeien. Waarom zou je ze alcoholvrije drank geven? Wat zit er in dat zij nodig hebben om gezond op te groeien?
Ik kan niets bedenken waarom je ze het zou geven.

Je kinderen zijn nog hartstikke jong. Nergens voor nodig.

@ ashley waarom maak je er zoiets spannend van dat je heeeel speciaal per kwartaal een heel speciaal drankje mag Jillz. Jij maakt het zelf als iets magisch. In mijn ogen een verkeerd signaal voor een kind van 9. Onnodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-17 06:18 



 
Profiel   

Wat zit er in ranja dat ze nodig hebben? Wat zit er in appelsap dat ze nodig hebben? In snoep? Chips?

Eten jij en je kinderen echt alleen dat wat jullie nodig hebben om gezond op te groeien?

Hier mogen ze op woensdag en in het weekend cola en een bakje chips. Ik vind dat niet dagelijks nodig.

Koffie drinkt mijn oudste dus wel dagelijks. 1 of 2 kopjes, dat wisselt een beetje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-17 06:27 



 
Profiel   

Nee, wij eten en drinken niet alles wat gezond is.

Maar ik vraag me oprecht af waarom je alcholvrije drankjes zou geven aan een kind van 9 en 11.
Ik zie er geen voordeel in. Het zou niet eens in mij opkomen.

En energydrink vind ik echt troep. Ook voor volwassenen. Het is niet voor niwts verboden in Scandinavische landen.


Laatst bijgewerkt door janouk op 23-06-17 06:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-17 06:34 



 
Profiel   

Ik vind de opkomst van alcoholvrij bier etc, ook onder jongeren helemaal zo slecht nog niet!
In mijn omgeving zorgt het er in ieder geval voor dat er een stuk minder alcohol gedronken wordt, aangezien er nu ook echt lekkere alternatieven zijn die ook gezien worden als een lekker terrasdrankje.

En dat de de stap naar gewoon bier kleiner wordt geloof ik eigenlijk niet. Die stap is al niet zo groot dus als jongeren willen doen ze het toch wel. Bovendien is er nu er een goed alternatief en is er misschien ook een kans dat ze bij dit alternatief blijven :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-17 06:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 8 [ 183 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen