Genderneutraal

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 13:38

Vaker word ik door ouders als "meneer" aangesproken/gezien en kinderen dan "nee, dat is een mevrouw" Ouders gelijk een rood hoofd en ik lol. :D

Alleen het negatieve in het leven zien heeft niemand ooit gelukkig gemaakt, lol maken wel ;)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 14:05

Nope idd, plus alsof iedereen in de bevolking voortaan elkaar gaat aanspreken met, ja met wat eigenlijk? :+

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 14:51

Lieshorses schreef:
Nope idd, plus alsof iedereen in de bevolking voortaan elkaar gaat aanspreken met, ja met wat eigenlijk? :+

Je kan ook overdrijven hé. Niemand vraagt dat. Maar als iemand vraagt om met neutrale pronouns aangesproken te worden lijkt het me niet moeilijk om dat te doen? In het Engels 'They/them' in het Nederlands is dat 'Zij/hun' I guess. Als iemand zo aangesproken wilt worden zullen zij dat wel zeggen.

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 14:56

DezeNaam schreef:
Lieshorses schreef:
Nope idd, plus alsof iedereen in de bevolking voortaan elkaar gaat aanspreken met, ja met wat eigenlijk? :+

Je kan ook overdrijven hé. Niemand vraagt dat. Maar als iemand vraagt om met neutrale pronouns aangesproken te worden lijkt het me niet moeilijk om dat te doen? In het Engels 'They/them' in het Nederlands is dat 'Zij/hun' I guess. Als iemand zo aangesproken wilt worden zullen zij dat wel zeggen.


Gaan we iedereen in het meervoud aanspreken dan?
Dan beledigen we 'hen' met een meervoudige persoonlijkheid weer. Kan natuurlijk ook niet.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 15:04

Precies wat Goof zegt.
En sowieso, ze willen toch zo graag niet meer met meneer of mevrouw worden aangesproken? Daar gaat het toch om? Dat de aanhef in brieven ook geen meneer / mevrouw meer is.
Hoe dan aangesproken worden? Meervoud lijkt me een beetje heel erg onhandig niet?

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 15:06

Gelukkig denk ik niet dat mensen met een meervoudige persoonlijkheidsstoornis als 'hen' aangesproken willen worden. :) Tevens zijn mensen met deze stoornis op één moment nog steeds maar één persoon, ze hebben enkel meerdere 'altars' die op sommige momenten apart boven kunnen komen.
En anders moeten er maar zoals in sommige andere talen nieuwe voornaamwoorden gemaakt worden als mensen het zo offensive vinden dat sommigen met 'they/them' aangesproken willen worden.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 15:21

En hoe weet jij of iemand met they/them aangesproken wilt worden? :)

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 15:23

Dat heb ik in een van mijn vorige posts letterlijk gezegd. Als een persoon zo aangesproken wilt worden geeft die dat zelf wel aan of stellen ze zichzelf gewoon direct al zo voor.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 15:38

Maar dat is toch het hele probleem omtrent genderneutraliteit?
Dat ze voortaan niet meer met meneer/mevrouw worden aangesproken zonder dit te hoeven melden.
Zo heb ik al een aantal berichten hier gelezen over boze genderneutrale mensen, omdat ze dan gebeld werden en er vervolgens goedendag meneer volgde terwijl het een genderneutraal iemand was. En kwaad word vervolgens dat genderneutrale persoon.
Hoe kunnen wij weten of iemand genderneutraal is?
Als ze het alsnog moeten aankondigen, dan snap ik de nieuwe maatregelen voor genderneutraliteit niet. Die zijn dan toch niet nodig?

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 15:50

Lieshorses schreef:
Maar dat is toch het hele probleem omtrent genderneutraliteit?
Dat ze voortaan niet meer met meneer/mevrouw worden aangesproken zonder dit te hoeven melden.
Zo heb ik al een aantal berichten hier gelezen over boze genderneutrale mensen, omdat ze dan gebeld werden en er vervolgens goedendag meneer volgde terwijl het een genderneutraal iemand was. En kwaad word vervolgens dat genderneutrale persoon.
Hoe kunnen wij weten of iemand genderneutraal is?
Als ze het alsnog moeten aankondigen, dan snap ik de nieuwe maatregelen voor genderneutraliteit niet. Die zijn dan toch niet nodig?


Waar heb je dat gelezen dan? Zou dat graag willen zien.

Mijn vriend geeft het gewoon netjes aan als iemand hen verkeerd aanspreekt. En volgens mij doen mijn andere vrienden die genderneutraal zijn dat ook gewoon netjes. Ze verwachten niet dat mensen alles weten, ze verwachten wel een beetje begrip als ze vertellen dat ze liever met 'hun/hen/zij' worden aangesproken en dat dat gewoon normaal nageleefd kan worden.

Anoniem

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 15:58

Anders noemen we elkaar voortaan gewoon Dinges. Lekker makkelijk op straat, in winkels, telefoon of waar ook, "Hallo Dinges"

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 16:07

Ik vraag me wel heel erg af in wat voor realiteit deze mensen leven als ze echt denken dat dit wereldproblematiek is waar nu toch écht wat aan moet gebeuren.

Het interesseert me niet hoor, ik noem iemand met liefde hij/zij/het/zij/hun/tafel/helikopter/je moeder als ze dat zo wensen, maar ik vind het gewoon bijzonder dat heel de wereld in de fik staat en media hier over schrijven. Want natuurlijk, ja joh, dít is belangrijk.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 16:22

BayleyMix; ik zie deze mensen nergens een groot drama maken. Dat zijn enkel de mensen die er iets op tegen hebben. Zou jij het fijn vinden om als vrouw zijnde constant als man aangesproken te worden terwijl je dat niet wilt en het zelfs vraagt om dit niet te doen? Maar toch blijven ze jou als man aanspreken omdat ze het niet respecteren. Beeld je dat even in. Nu kan jij misschien zeggen 'Het zou me niet boeien', maar deze mensen maakt het wel iets uit. Voor hun voelt het als 'thuis' als zij met de juiste pronouns worden aangesproken net zoals een man/vrouw zich oké voelt als ze met de juiste pronouns worden aangesproken. En het is belangrijk dat de media ook daar aandacht aan schenkt.
Letterlijk, moet alles op tv heteroseksueel en cis zijn? Want oh ja als er op tv over homo's gepraat wordt zijn dat vaak ook al azijnpissers die aandacht vragen. Kijk maar eens naar de reacties die er komen als er een gay personage ergens in meespeelt. Elke minderheid die op tv komt lijkt in de ogen van de meerderheid wel aandacht te vragen. Ik vraag me dan toch af bij wie het probleem ligt? Misschien kunnen de mensen die tot de meerderheid behoren er gewoon niet tegen dat andere mensen ook aandacht en belangstelling nodig hebben. En daar moet je natuurlijk plaats voor willen maken.

En ja dit is inderdaad belangrijk, enig idee hoeveel mensen er zelfmoord plegen omdat ze hiermee in de knoop zitten en/of niet geaccepteerd worden?

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 16:28

Even kort reageren, je zegt "omdat ze het niet respecteren". In mijn (telefonische) contacten met bv transgenders is het niet dat ik het soms verkeerd zeg door gebrek aan respect. Wel door de (natuurlijke?) reactie op het stemgeluid. Maar je wilt echt niet weten hoe ik de volle laag incl. klacht tegen het bedrijf heb gekregen omdat ik net door me erop te focussen de mist in ging zonder dat ik het wou. En me daarop excuseerde.

En zo'n negatieve reactie is niet zeldzaam, zoals ik eerder al een keer schreef.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 16:43

Tieneke; dat is niet hetzelfde als niet respecteren... Een fout maken kan natuurlijk gebeuren. Ik heb ook transgender vrienden en een er van is al heel lang bezig met zijn transitie en ondanks dat noemden sommige vrienden hem soms nog steeds 'zij'. Ook al zeiden ze het het grootste deel van de tijd wel juist. :+
En hij zei dat hij het natuurlijk soms wel spijtig vindt. Maar ik vertelde over een vriendin van mij die ook transgender is maar nog helemaal niet met transities begonnen is (dus ook niet hormonaal ofzo) en we wisselen regelmatig nog tussen pronouns omdat niet iedereen weet dat zij transgender is. Maar als we naar bijvoorbeeld lgbt parties gaan dan noemen we haar natuurlijk met vrouwelijke pronouns en haar 'nieuwe' naam. Maar soms vergis ik me dan ook wel eens.
Dus ik vertelde dat ik mij daar schuldig over voelde en vriend één zij dus dat ik het mezelf niet zo kwalijk moest nemen en dat het echt niet zo een drama is.
Maar dat is ook omdat hij weet dat ik transgenders gewoon respecteer en het dus niet express doe. Moest iemand het met opzet doen is het al een heel ander verhaal en iedere transgender reageert er natuurlijk anders op..

Dus nee het is echt niet erg moest je het per ongelijk doen, maar ik vind het wel belangrijk dat er wat meer aandacht naar dit onderwerp komt.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 16:53

@ Dezenaam; Ik doel met 'deze' mensen de mensen die hier zo'n heisa om maken, dus per definitie de mensen die er drama van maken.

Nogmaals, ik wil mensen heus aanspreken zoals ze willen. Dus als iemand die geboren is als man als vrouw wil worden aangesproken; prima, geef dat even aan en dan weet ik het.

Ten eerste kan ik me niet voorstellen dat er mensen zijn die dat dan alsnog weigeren, tenzij uit gek gelovige kringen.

Ten tweede, de mensen díe het dan weigeren blijven dat dan toch wel doen. Je kan iemand niet verplichten genderneutraal te spreken.

Dat we alles en iedereen dan maar met 'het' aan moeten gaan spreken slaat nergens op. Als je je als helemaal niks identificeert (dus niet als hij/zij/het) dan kan je echt niet van andere verlangen dat zij met die gedachtegang meegaan.


Je hele gedeelte over tv snap ik niks van want daar heb ik het helemaal niet over. En ik zie ook nooit rare reacties op gay personages terwijl die echt in elke serie wel zijn. Maar misschien kijk ik dan andere dingen ofzo.

"Weet je wel hoeveel mensen er zelfmoord plegen omdat ze hiermee in de knoop zitten?"
Nou pardon, maar als je zelfmoord pleegt omdat iemand je per ongeluk met hij aanspreekt terwijl je een zij wil zijn ,dan zat er sowieso al veel meer fout hoor. Dan lijkt het me eerder zaak om mensen weerbaarder te maken dan ze nóg meer te betuttelen. En 'weet je wel hoeveel zelfmoorden' (geef trouwens dan eens bronnen, cijfers, ben inderdaad wel benieuwd) maakt het nog steeds niet tot een wereldprobleem.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 17:03

Maar transgenders zijn toch nog steeds man of vrouw (of daar naartoe onderweg)? Alleen anders geboren.
Ik vind het erg raar om een persoon met meervoud (hen) aan te duiden :?

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 17:06

LadyMadonna schreef:
Maar transgenders zijn toch nog steeds man of vrouw (of daar naartoe onderweg)? Alleen anders geboren.
Ik vind het erg raar om een persoon met meervoud (hen) aan te duiden :?


Volgens mij is er inmiddels ook een heute mensen die zich niks vinden, of per dag wisselend. Dat valt dan (geloof ik) niet onder transgender, maar allemaal onder het hele genderfluïde spectrum. En daar komt ook voor een groot deel het genderneutraal debat vandaan.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 17:16

Heb even geen zin om heel dit topic door te spitten.
Maar ik heb respect dat zij zo aangesproken willen worden. Alleen vind het zwaar overdreven en onhandig om voortaan als aanhef in brieven hun/hen te gebruiken, en in allerlei andere situaties.
Hoe lelijk klinkt dit:
Geachte hen van der Plas
-O-


Kiki1995 schreef:
Lieshorses schreef:
Maar dat is toch het hele probleem omtrent genderneutraliteit?
Dat ze voortaan niet meer met meneer/mevrouw worden aangesproken zonder dit te hoeven melden.
Zo heb ik al een aantal berichten hier gelezen over boze genderneutrale mensen, omdat ze dan gebeld werden en er vervolgens goedendag meneer volgde terwijl het een genderneutraal iemand was. En kwaad word vervolgens dat genderneutrale persoon.
Hoe kunnen wij weten of iemand genderneutraal is?
Als ze het alsnog moeten aankondigen, dan snap ik de nieuwe maatregelen voor genderneutraliteit niet. Die zijn dan toch niet nodig?


Waar heb je dat gelezen dan? Zou dat graag willen zien.

Mijn vriend geeft het gewoon netjes aan als iemand hen verkeerd aanspreekt. En volgens mij doen mijn andere vrienden die genderneutraal zijn dat ook gewoon netjes. Ze verwachten niet dat mensen alles weten, ze verwachten wel een beetje begrip als ze vertellen dat ze liever met 'hun/hen/zij' worden aangesproken en dat dat gewoon normaal nageleefd kan worden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 17:18

Met de conclusie.
ER zijn voortaan zoveel hokjes dat je het altijd wel voor een hokje fout doet, hoe politiek correct men ook wil zijn/
Dus gewoon dames en heren.
Voel je je die die dag dag dame , spreekt dat je aan.
Voel je je niks, nou misschien is dat 5 seconde later wel anders dan.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 17:19

Lieshorses schreef:
Heb even geen zin om heel dit topic door te spitten.
Maar ik heb respect dat zij zo aangesproken willen worden. Alleen vind het zwaar overdreven en onhandig om voortaan als aanhef in brieven hun/hen te gebruiken, en in allerlei andere situaties.
Hoe lelijk klinkt dit:
Geachte hen van der Plas
-O-


Net zo lelijk als Hij van der Plas of Zij van der Plas. Dus dat wordt ook niet gebruikt :') . Maar in plaats van 'zij daar' zeg je dus 'hen daar'.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 17:32

BaileyMix schreef:
Je hele gedeelte over tv snap ik niks van want daar heb ik het helemaal niet over. En ik zie ook nooit rare reacties op gay personages terwijl die echt in elke serie wel zijn. Maar misschien kijk ik dan andere dingen ofzo.
Die reacties zie ik wel in de omgeving, zelfs van mijn eigen moeder en hier op het forum kwamen er ook heel wat van die reacties (weet niet meer waar het topic over ging tho, het was alleszins rond homoseksualiteit). Dan wordt er vaak gezegd dat ze 'Gerust zo mogen zijn, maar smeer het aub niet in mijn gezicht.' Aka; je mag zo zijn maar steek het maar weg zodat ik er geen last van heb.

Citaat:
"Weet je wel hoeveel mensen er zelfmoord plegen omdat ze hiermee in de knoop zitten?"
Nou pardon, maar als je zelfmoord pleegt omdat iemand je per ongeluk met hij aanspreekt terwijl je een zij wil zijn ,dan zat er sowieso al veel meer fout hoor. Dan lijkt het me eerder zaak om mensen weerbaarder te maken dan ze nóg meer te betuttelen. En 'weet je wel hoeveel zelfmoorden' (geef trouwens dan eens bronnen, cijfers, ben inderdaad wel benieuwd) maakt het nog steeds niet tot een wereldprobleem.

Waar heb ik gezegd dat iemand zelfmoord pleegt omdat ze verkeerd aangesproken worden? Als je mijn andere post gelezen hebt zie je dat deze mensen er best wel tegen kunnen en het niet direct iedereen kwalijk nemen (op enkelen na die dus wel boos worden). Het gaat erom dat mensen dit niet accepteren of er raar tegenop kijken.
En als je het zo bekijkt is niets een wereldprobleem, overal gaan tevens mensen dood door hé.

Kijk hier maar eens naar:
• Respondents who experienced rejection by family and
friends, discrimination, victimization, or violence had
elevated prevalence of suicide attempts, such as those
who experienced the following:
— Family chose not to speak/spend time with them: 57%
— Discrimination, victimization, or violence at school,
at work, and when accessing health care
• Harassed or bullied at school (any level): 50-54%
• Experienced discrimination or harassment at
work: 50-59%
• Doctor or health care provider refused to treat
them: 60%
• Suffered physical or sexual violence:
— At work: 64-65%
— At school (any level): 63-78%
— Discrimination, victimization, or violence by law
enforcement
• Disrespected or harassed by law enforcement
officers: 57-61%
• Suffered physical or sexual violence: By law
enforcement officers: 60-70
— Experienced homelessness: 69%


En de suicide rates:
Suicide attempts among trans men
(46%) and trans women (42%) were
slightly higher than the full sample (41%).
Cross-dressers assigned male at birth
have the lowest reported prevalence of
suicide attempts among gender identity
groups (21%).
• Analysis of other demographic variables
found prevalence of suicide attempts
was highest among those who are younger (18 to
24: 45%), multiracial (54%) and American Indian or
Alaska Native (56%), have lower levels of educational
attainment (high school or less: 48-49%), and have
lower annual household income (less than $10,000:
54%).
• Prevalence of suicide attempts is elevated among
those who disclose to everyone that they are
transgender or gender-non-conforming (50%) and
among those that report others can tell always (42%)
or most of the time (45%) that they are transgender
or gender non-conforming even if they don’t tell them


"In a new study, 30 percent of transgender youth report a history of at least one suicide attempt, and nearly 42 percent report a history of self-injury, such as cutting. The study also discovered a higher frequency of suicide attempts among transgender youth who are dissatisfied with their weight."

bronnen: https://williamsinstitute.law.ucla.edu/ ... -Final.pdf
https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 110833.htm

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 17:43

Interessant! En in welke verhouding staat dat dan tot jongeren die cis-gender zijn? Want volgens mij is zelfdoding sowieso doodsoorzaak nummer 1 onder jongeren.
En wat is dan de conclusie van zo'n onderzoek?
Doen jongeren die transgender zijn meer zelfmoordpogingen dan cisgender jongeren?
Zo ja, wat is daarvan dan de reden?
Is het om de nare reacties? Is het omdat ze het zelf niet begrijpen? Is het omdat hun brein misschien sowieso vatbaarder is voor bepaalde aandoeningen? Ik zie ook iets over gewicht staan, wat heeft dat er dan mee te maken? Tijd om zelf een onderzoek te starten geloof ik :+

Welke series zijn dat dan? Ik heb dat dus echt nog nooit gezien of gehoord van iemand. Kan me ook niet voorstellen dat in mijn omgeving (en die is geloof ik best doorsnee) iemand zou zeggen "Gadver ja prima dat ze gay zijn maar ik hoef het niet te zien" en dat de rest het dan accepteert dat zoiets gezegd wordt.

Heeft trouwens verder ook echt niks met het topic te maken, dat daargelaten.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 17:58

De verhouding weet ik niet precies van buiten... Ik meen die ooit eens tegen te zijn gekomen, zal eens kijken of ik ze terug tegen kan komen. Mensen die problemen hebben met hun gender hebben voor zover ik me herinner wel zeker een hoger zelfmoord percentage dan mensen die geen problemen met hun gender hebben.

Van het gewicht vond ik ook wel speciaal, maar misschien heeft het ermee te maken dat ze hun lichaam zelf al imperfect vinden en hun gewicht daar niet bij helpt? Transgender mannen bijvoorbeeld 'moeten' vaak heel wat gewicht verliezen rond hun heupen en alle vrouwelijkere delen zeg maar.

En ook mentaal blijft het voor hun moeilijk natuurlijk, zij moeten het accepteren dat ze in het verkeerde lichaam geboren zijn en dat blijft heel moeilijk. En nare reacties zullen daar ook zeker bij meespelen, het zijn zeker heel wat factoren bij elkaar! Het is (meestal) niet enkel een ding dat ervoor zorgt.

Goh, ik weet dat er op Ketnet een serie was waar een homokoppel in voorkwam. Dat was in het nieuws en ik heb de reacties op dat artikel ervan gelezen, die waren niet al te vriendelijk. En ook mijn moeder zei 'Hier ook al'.

Edit; al gevonden!
"The statistics about transgender suicide risk are among the best-known facts about transgender people. The oft-cited study by Grant and colleagues suggests that 41% of transgender people attempt suicide at least once in their lives.1 Other studies put this proportion closer to one-third, which is still dramatically higher than the suicide attempt rate of the general population (~5%). A less-cited study found that transgender veterans were 20 times more likely to attempt or complete suicide than non-transgender veterans.2 Additionally, transgender people have high rates of chronic suicidality. In one study, nearly 40% of transgender people who had attempted suicide had made three or more attempts in their lifetime.3"
"Suicide attempts are alarmingly common among transgender individuals such as Lampe; 41% try to kill themselves at some point in their lives, compared with 4.6% of the general public."

Bronnen;
http://www.sebastianmitchellbarr.com/bl ... pt-suicide
https://www.usatoday.com/story/news/nat ... /31626633/

Popstra
Berichten: 13752
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 18:04

LadyMadonna schreef:
Maar transgenders zijn toch nog steeds man of vrouw (of daar naartoe onderweg)? Alleen anders geboren.
Ik vind het erg raar om een persoon met meervoud (hen) aan te duiden :?

Vind ik ook en mijn mening is ook dat dit ook gewoon echt raar is!

Ik zie op TLC wel eens dat programma voorbij komen van dat stel wat zich heeft laten ombouwen of nog bezig is daarmee.... Waar het mannetje het vrouwtje is geworden en het vrouwtje het mannetje en nu is dat mannetje zwanger....heel leuk dat dit voor die mensen mogelijk is maar ik walg er van om dat te zien. En echt, ik ben heel modern, niet gelovig of wat ook en iedereen moet lekker doen waar hij of zij zin in heeft maar ik vind het niet normaal dat het ons word opgedrongen dat ,,normaal,, te vinden. het is voor mij tegennatuurlijk om het zo maar te noemen ( kan er niks anders op bedenken) en het gekke is ik geen enkel probleem heb met homosexualiteit. Nooit gehad ook.
Ik zie dit als mensen die ontzettend labiel in de kop zijn want waarom bouw je jezelf om naar man en wil je toch zwanger zijn en een kind baren????