Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 8 [ 177 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

wmo

 
Profiel   

mijn vader (78), sinds 11 maanden weduwnaar, heeft 3 uur in de week huishoudelijke hulp. Tenminste.... nog wel.

Omdat per 1 januari de gemeenten deze zorg gaat regelen, gaat er het e.e.a veranderen. Het komt er op neer dat hij per 1 januari geen huishoudelijke hulp meer krijgt.

De gemeente gaat er vanuit dat mensen in hun omgeving maar hulp moeten zoeken en/of zelf de hulp moeten betalen.

Nu is mijn vader nog redelijk gezond van lijf en leden (al begint ie de laatste maanden te kwakkelen, maagbloeding gehad en nu nog herstellende), maar een heel huishouden runnen dat lukt hem natuurlijk niet. Daarnaast heeft hij een AOW en een klein pensioentje, maar een duur huurhuis (geen recht op huurtoeslag) en er is geen geld om hulp in te huren (a 15 euro per uur).

Wie denk je dat dit gaat doen...? Ik natuurlijk! Natuurlijk, ik zal wekelijks voor hem strijken, badkamer en wc's schoonmaken en ramen zemen etc. , maar eerlijk gezegd vind ik het voor mezelf allemaal wel erg veel worden, naast mijn eigen gezin (drie kinderen), mijn werk (20 uur per week), mijn eigen huishouden, vrijwilligerswerk en mijn paard.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere mensen in dezelfde situatie. Hoe doen jullie dit allemaal? Hebben julie uberhaupt nog tijd voor jezelf? Zijn er andere oplossingen? Ik ben benieuwd....
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-14 20:30 



 
Profiel   

Als er geen mantelzorgers zijn is de gemeente na 1 januari gewoon verplicht om deze 3 uur huishoudelijke hulp te betalen.

Wat ze nu alleen doen is mensen eerst stimuleren om zelf iets te regelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-14 20:35 



 
Profiel   

Ik volg even, ben benieuwd naar de reacties van medebokkers! Ik werk zelf in de ouderen revalidatiezorg en krijg vaak te maken met mensen die terug mogen naar huis en tegen dezelfde problemen aanlopen. Helaas wordt het vanaf 2015 inderdaad wel op deze manier geregeld en zullen er nog veel meer mensen tegen dit probleem aanlopen.. Ik vind het schandalig :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-14 20:36 



 
Profiel   

nnicolex schreef
Ik volg even, ben benieuwd naar de reacties van medebokkers! Ik werk zelf in de ouderen revalidatiezorg en krijg vaak te maken met mensen die terug mogen naar huis en tegen dezelfde problemen aanlopen. Helaas wordt het vanaf 2015 inderdaad wel op deze manier geregeld en zullen er nog veel meer mensen tegen dit probleem aanlopen.. Ik vind het schandalig :(


Voor volgend jaar zal er denk ik nog niet zo veel veranderen hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-14 20:38 



 
Profiel   

Ik vindt het geweldig dat jij het op je wilt gaan nemen maar denk alsjeblieft aan jezelf!
Wij hadden het iets makkelijker met mijn opa die had zijn koophuis goed kunnen verkopen en had een goed pensioen, dus mijn opa kon alle hulp inkopen die hij nodig had toen hij en wij het niet meer redden om te doen/helpen.

En wat NatasjavE zegt, even ander je gemeentehuis bellen.
Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-14 20:41 



 
Profiel   

Als je het echt niet zelf kunt regelen of het financieel niet op kunt brengen zal de gemeente toch echt met een oplossing moeten komen :j

Ik werk zelf als hulp dus sta er momenteel midden in. Veel van mijn cliƫnten zullen de keus maken wel hulp te houden, maar dan in minder uren. Zodat het toch nog enigszins betaalbaar blijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-14 20:43 



 
Profiel   

Mijn moeder en ik werken bij de thuiszorg als schoonmaakster. Mijn moeder heeft voor een klant een brief aan de gemeente geschreven. Zij zou ipv 3; 2,5 uur krijgen. Terwijl ze oorspronkelijk 4 uur zou krijgen. Nu krijgt ze tot 1 januari 4 uur en daarna 3 uur. Veel klanten krijgen minder uren, maar dat ze helemaal geen hullp meer krijgen heb ik nog nooit gehoord.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-14 20:56 



 
Profiel   

Dat verschilt per gemeente aranka :j hier in Heerenveen vervalt de HH1 in principe helemaal vanaf juli 2015. De gemeente is nu wel aan het onderzoeken of de hulp kan blijven, maar de kans zit er in dat alleen de mensen met het allerminste inkomen en zonder mantelzorg hulp blijven krijgen vanuit de gemeente :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-14 21:01 



 
Profiel   

Zorgen voor een goedkoper(kleiner) huurhuis, onder de subsidiegrens van 700 euro zodat hij recht op huursubsidie heeft. Kan zo maar honderden euro's per maand schelen. De huisarts inschakelen omdat hij toch achteruit is gegaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-14 21:05 



 
Profiel   

Eleionomae schreef
Dat verschilt per gemeente aranka :j hier in Heerenveen vervalt de HH1 in principe helemaal vanaf juli 2015. De gemeente is nu wel aan het onderzoeken of de hulp kan blijven, maar de kans zit er in dat alleen de mensen met het allerminste inkomen en zonder mantelzorg hulp blijven krijgen vanuit de gemeente :j

Dat klopt. Een klant van mij is 91 en moet alles zelf betalen, omdat ze een eigen appartement heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-14 21:07 



 
Profiel   

mijn vader kreeg vandaag echt een brief waarin stond dat hij v.a. 1 januari echt geen hulp meer krijgt! Als ie hulp wil moet hij zelf wat regelen (er zat een lijst van aanbieders bij) EN betalen! Het is idd in iedere gemeente anders geregeld.
Oh ja, er stond ook nog in dat hij hulp kon krijgen bij het zoeken naar hulp, als hij dit zelf niet kan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-14 22:20 



 
Profiel   

NatasjavE schreef
Als er geen mantelzorgers zijn is de gemeente na 1 januari gewoon verplicht om deze 3 uur huishoudelijke hulp te betalen.

Wat ze nu alleen doen is mensen eerst stimuleren om zelf iets te regelen.


er is wel een mantelzorger, ik ben namelijk zijn dochter. Ik denk dat ze dan maar vinden dat ik het moet doen (en natuurlijk doe ik alles voor mijn vader, maar als het anders kan, dan graag wat mij betreft)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-14 22:24 



 
Profiel   

Ik werk bij de thuishulp, en heb mezelf laten vertellen dat de gemeente verplicht is iemand hulp te verlenen als deze persoon dat nodig hebt. Je kunt er zelfs de gemeente voor aanklagen, voor het niet geven van (huishoudelijke) hulp. Hoe dit precies zit weet ik niet, maar de gemeente is verplicht om dit wel te doen, dus zeker achteraan gaan, en niet zelf aan beginnen, is veels te zwaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-14 22:25 



 
Profiel   

Eleionomae schreef
Als je het echt niet zelf kunt regelen of het financieel niet op kunt brengen zal de gemeente toch echt met een oplossing moeten komen :j

Ik werk zelf als hulp dus sta er momenteel midden in. Veel van mijn cliƫnten zullen de keus maken wel hulp te houden, maar dan in minder uren. Zodat het toch nog enigszins betaalbaar blijft.


wat is "echt niets kunnen regelen"? Ik kan het (volgens de gemeente iig) doen?!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-14 22:26 



 
Profiel   

Hier een HHer!

Wat ik zo heb gehoord houdt mijn gemeente de hh aan. Er wordt hier en daar wel wat geschuif met de uren maar tot nu toe heb ik niemand gehoord waarvan de indicatie is afgenomen.. al komen ze van de gemeente in december opnieuw langs op nieuwe indicaties te geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-14 22:27 



 
Profiel   

Heb jij niet de financiele middelen om af en toe iemand te laten komen?
Als je om de week een hulp laat komen hoef je het zelf ook maar om de week te doen. Scheelt weer wat wellicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-14 22:27 



 
Profiel   

bigone schreef
Zorgen voor een goedkoper(kleiner) huurhuis, onder de subsidiegrens van 700 euro zodat hij recht op huursubsidie heeft. Kan zo maar honderden euro's per maand schelen. De huisarts inschakelen omdat hij toch achteruit is gegaan.


Hij betaald 600-625 euro (kale) huur. Toen mijn moeder nog leefde hadden ze wel recht op huurtoeslag, maar nu is mijn vader alleen. De grens voor de huurtoeslag wordt dan ook lager en hier zit hij net weer boven..... Verhuizen zal hij sowieso niet willen (zijn leven staat al behoorlijk op z'n kop nu mijn moeder er niet meer is, hij wil het liefst dood), maar los daarvan zal hij niet veel goedkoper uit zijn met een ander huurhuis

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-14 22:29 



 
Profiel   

Goof schreef
Heb jij niet de financiele middelen om af en toe iemand te laten komen?
Als je om de week een hulp laat komen hoef je het zelf ook maar om de week te doen. Scheelt weer wat wellicht.


nee, helaas. Mijn man werkt volledig en ik dus 20 uur. We kunnen zelf net rondkomen... Als je drie uur per week iemand (zwart) laat komen dan kost dat toch al gauw 40 euro per week. Dat kan ik echt niet missen, zelfs niet 1 x per maand

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-14 22:31 



 
Profiel   

iedereen bedankt voor het meedenken hoor! Ik zal zeker met de gemeente in gesprek gaan, horen wat er mogelijk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-14 22:33 



 
Profiel   

Ik zou dat nakijken, ik betaal hetzelfde aan huur, woon alleen en krijg huurtoeslag... De grens staat op 699..

De veranderingen in de wmo zijn klote... Ik heb vandaag gehoord dat de zorgboerderij waar ik dagbesteding doe ook per 1 januari gaat sluiten... Ook door beslissingen van gemeentes. Ik moet maar weer zien hoe het gaat lopen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-14 22:35 



 
Profiel   

Ik had het ook al overal gehoord. Gaat een schrijnende situatie opleveren denk ik. Hier in de omringende gemeentes stoppen ze bijna allemaal met huishoudelijke hulp. Ik moet er niet aan denken hoe wij er toen aan toe waren geweest zonder hulp. Nu eigenlijk ook nog nodig maar niet meer te betalen voor ons (bijna 400 euro in de 4 weken).

Mijn vader is 82 hartpatient en beginnend dementerend (gaat gelukkig langzaam) mijn moeder is al zwaar dement opgenomen. Hij heeft huishoudelijke hulp maar nog onduidelijk of die blijft bestaan. Mijn zus woont een heel eind verderop, werkt fulltime en heeft schouderklachten. Wij wonen nog verderop en hebben zelf eigenlijk hulp nodig. De rest van de familie woont nog veel verder op. Dus hoe op te lossen?

Hier is geen hulp te vinden in de woonplaats daarvoor. Hoe het bij hem is geen idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-14 22:37 



 
Profiel   

waardeloos! Er zijn idd heel veel schrijnende gevallen hoor. Dan valt dat bij ons nog wel mee. Ik KAN mijn vadr wel helpen (al vind ik het eigenlijk veel te zwaar voor mezelf) en woon in hetzelfde dorp

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-14 22:44 



 
Profiel   

jilleroo schreef
Ik zou dat nakijken, ik betaal hetzelfde aan huur, woon alleen en krijg huurtoeslag... De grens staat op 699..


Misschien is zijn inkomen dan te hoog (aow en klein pensioen), ik zal toch nog eens bellen met de belastingdienst. Ik heb dit 10 maanden geleden gedaan en toen had hij geen recht....
Het klopt wat je zegt dat 699 de grens is dus ik snap het eigenlijk niet meer....

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-14 22:49 



 
Profiel   

In de gemeente waar ik stage heb gelopen is het zo dat je nog wel hulp krijgt als er geen mantelzorgers zijn en je het echt niet kan betalen. Maar dan gaat het vooral om gevallen waarbij mensen geen kinderen hebben of de kinderen te ver weg wonen of zelf hulp nodig hebben.

Bij jou kan het dus prima. Het is voor de meeste mensen teveel omdat iedereen natuurlijk zijn eigen leven heeft. Maar daar kunnen ze geen rekening mee houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-14 23:02 



 
Profiel   

max66 schreef
bigone schreef
Zorgen voor een goedkoper(kleiner) huurhuis, onder de subsidiegrens van 700 euro zodat hij recht op huursubsidie heeft. Kan zo maar honderden euro's per maand schelen. De huisarts inschakelen omdat hij toch achteruit is gegaan.


Hij betaald 600-625 euro (kale) huur. Toen mijn moeder nog leefde hadden ze wel recht op huurtoeslag, maar nu is mijn vader alleen. De grens voor de huurtoeslag wordt dan ook lager en hier zit hij net weer boven..... Verhuizen zal hij sowieso niet willen (zijn leven staat al behoorlijk op z'n kop nu mijn moeder er niet meer is, hij wil het liefst dood), maar los daarvan zal hij niet veel goedkoper uit zijn met een ander huurhuis

Als dit inderdaad zo is dan is het inkomen te hoog, je mag me per pb wel het totale brutto inkomen doorgeven , heeft hij ook nog meer toeslagen, bvb zorgtoeslag. Ik wil er wel voor je induiken maar om belastingdienst/toeslagen kun je het eigenlijk ook heel simpel zelf nakijken. Met je moeder erbij was de grens qua inkomen waarschijnlijk hoger, omdat er twee mensen van hetzelfde salaris rond moeten komen. Wel vreemd want je vader zal er door je moeders overlijden ook dik 3 a 400 euro per maand op achteruit gegaan zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-14 23:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 8 [ 177 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen